بازدید 13620

شکایت خودروسازان از شورای رقابت به دیوان عدالت

عرضه خودرو در بورس کالا در حالی با توجه به مصوبه سال گذشته شورای رقابت فعلا به حالت تعلیق درآمده که برخی خودروسازان برای ابطال آن دست به دامان دیوان عدالت اداری شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۸۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵ 26 June 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، شورای رقابت سال گذشته در قالب دستورالعملی اعلام کرد همه خودروها باید در سامانه یکپارچه عرضه شوند و این موضوع به معنای پایان عرضه خودرو در بورس کالا بود. پس از ابلاغ این دستورالعمل، شورای رقابت و وزارت صمت با هماهنگی یکدیگر طرح فروش بزرگ خودرو از مسیر سامانه یکپارچه را به راه انداختند و دیگر خودروهای سواری در بستر بورس عرضه نشدند.

در‌حال‌حاضر نیز دو مرحله از فروش بزرگ خودرو از مسیر سامانه یکپارچه به اجرا درآمده که در نتیجه آن عنوان می‌شود بالغ بر دو میلیون تعهد تا پایان سال ۱۴۰۳ روی دوش خودروسازان قرار گرفته است. این در حالی است که سیاستگذار همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار دارد و اجازه عرضه خودروهای سواری، چه محصولات متعلق به ایران‌خودرو و سایپا و چه خودروهای بخش خصوصی، را خارج از سامانه یکپارچه نمی‌دهد. همین هفته پیش بود که با وجود اعلام بورس کالا مبنی بر عرضه یکی از محصولات متعلق به خودروساز بخش خصوصی، آگهی مربوطه لغو شد و عرضه خودروی موردنظر به حالت تعلیق درآمد.

دلیل تعلیق عرضه این خودرو در بورس کالا مخالفت نهادهای مختلف به‌ویژه شورای رقابت و وزارت صمت بود؛ چه آنکه آنها این اقدام را غیر‌قانونی و برخلاف دستورالعمل ابلاغی (از سوی شورای رقابت) مبنی بر فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه عنوان کردند. این اتفاقات در حالی رخ داده که اولا خودروسازان وابسته به دولت با چالش تامین نقدینگی برای جهش تولید مواجه هستند و ثانیا شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی نیز گرفتار قیمت‌گذاری دستوری (از سوی شورای رقابت) شده‌اند. خصوصی‌ها تا همین سه ماه پیش تنها با الزام عرضه محصولات خود در سامانه یکپارچه مواجه بودند، اما شورای رقابت تصمیم گرفت به قیمت محصولات آنها نیز ورود کند.

در نتیجه این ورود، قیمت کارخانه‌ای خودروهای بخش خصوصی کاهش پیدا کرد، موضوعی که نارضایتی خصوصی‌ها یا همان مونتاژکاران را به دنبال داشت. آنها برای اینکه خود را از تبعات قیمت‌گذاری دستوری نجات دهند، عرضه خودرو در بورس کالا را دوباره بر سر زبان‌ها انداختند و حتی تا پای بازگشت به این بستر نیز رفتند، اما فعلا به دلیل حجم زیاد مخالفت‌ها، صلاح را در تعلیق عرضه خودرو در بورس می‌بینند. این در حالی است که از آن سو دست به دامان دیوان عدالت اداری شده‌اند تا از مسیر این نهاد، مجوز عرضه محصولاتشان در بورس کالا را بگیرند.

در این مورد، یک منبع آگاه در گفت‌و‌‌گو با «دنیای اقتصاد» گفت: خودروسازان بخش خصوصی شکوائیه‌ای درباره الزام عرضه محصولاتشان در سامانه یکپارچه و همچنین اعمال قیمت‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت، به دیوان عدالت اداری ارسال کرده‌اند. به گفته وی، به‌زودی نتیجه رای دیوان عدالت اداری درباره این شکوائیه اعلام خواهد شد و خودروسازان خصوصی بسیار امیدوارند که دیوان دستورالعمل شورای رقابت مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری و الزام عرضه خودرو در سامانه یکپارچه را ابطال کند. اگر این اتفاق رخ بدهد، خودروسازان بخش خصوصی می‌توانند بار دیگر و بدون مانعی قانونی، محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۸
رانت خوری و سودهای چند برابری لذت داشته براشون. ادامه ش را می خوان
پاسخ ها
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
شورای محترم رفاقت اینقدر این طفلان مسلم رو اذیت نکنید
طاهر رضایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
دلار سی و هشت هزار تومنی میگیرن و ماشین ها رو سه برابر میفروشن
خودرو سازان خود جزئی از دولت هستند و تا واردان خودرو آزاد نشود مشکل رانت و فروش چند برابری قیمت خودرو نسبت به قیمت جهانی ادامه خواهد داشت؟؟؟
یه مشت فرغون از رده خارج بی کیفیت و آشغالهای چینی رو به سه برابر قیمت کارخونه توو بورس میفروختن معلومه الان باید شاکی باشن
بیچاره مردمی که اندوخته های خود را فروختند تا بتوانند خودروی ثبت نام کنند. غافل از اینکه بی پناه ترین قشر همین مردم اند که فقط برای راهپیمایی ها و نمایش قدرت از آنها استفاده می شود. حکایت امروز مردم حکایت آهوی بیچاره ای است که دعوای شیر و ببر را نظاره می کند و منتظر است ببیند طعمه کدامشان خواهد شد.
بالاخره از سود کلان عرضه خودرو در بورس کالا نمیشه گذشت حیفه
مردم هم که بازیچه سفته بازان بورس و گیج و حیران از کلاهی که سرشون میره
البته تا سری نباشه کلاهی هم نخواهد بود
80 میلیون مردم ایران هم از شورای رقابت و خودروسازان شکایت داریم. ولی گوش شنوا نیست. مردم هر روز جان می دهند با این لگن های ساخت داخل
انحصار را بردارید و اجازه دهید مردم بتوانند خود وارد کننده اتومبیل باشند و خود خودرو سازان خارجی در ایران نمایندگی دایر کنند و مالیات را بر مبنا سود شرکت ها نه فروش تعیین کنید و تعرفه ها را کاهش دهید
اینگونه قطعا قیمت خودرو واقعی میشود و رقابت واقعی شکل میگیرد
شکایت از خودرو سازان را به کجا باید برد.
وقتی خودرو در کشور انحصاریه و واردات ممنوعه یا با تعرفه خیلی بالا انجام بشه قیمت ها هم باید دستوری و طبق یک پروتکل باشه هر وقت واردات خودرو با تعرفه مناسب ازاد شد و فضای رقابتی در کشور ایجاد شد اونوقت خودروساز ها و مونتاژی ها هر قیمتی که خواستند رو محصولاتشون بزارن . اصلا چرا باید قیمت خودرو در کشور ما نسبت به همسایگان این همه اختلاف داشته باشه ؟مونتاژ کار های چینی قیمت محصولاتشون تا سه برابر گران تر از خود تولید کننده چینی گزاشتن کجای دنیا خودرو در بورس عرضه میکنن اونم بورس ایران که ارزش سهام مصنوعی و غیر شفاف زیاد میشه و ناگهان هم سقوط میکنه.
دیگ از دیگ شکایت کرده
چند تا شاسی بلند مایه شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
اگر واردات آزاد بشه ، ارز اون رو کی میخواد تامین کنه
دلار میره بالای ۱۰۰ هزارتومن
خودروساز خصوصی از رانت عدم واردات خودرو و عدم رقابت در بازار از وضعیت موجود کمال بهره گیری را میکنند،فقط یه جواب درست بده اگر توجیح کرد حق با اونا ، بگه چجوری خودروی خاص چینی در کشورهای اطراف ایران بیش از نصف قیمت ایران کمتره ، در صورتیکه بخشی از مونتاژ را با انرژی و نیروی کار ارزانتر انجام میدید ؟ آیا از این منابع ارزی مصرفی بجای خودرو سازی بیان بروند تو صنعت قطعه سازی و خدمات پس از فروش خودروی خارجی را بدهند بهتر نیست ؟ تولید داخل خیلی هم خوبه ولی نه به اندازه اینکه مردم دو برابر سرمایه شون را بدهنذ برای ماشین چینی ! نمیتونن مردم خودشون از مازاد پولشون برای سرمایه گذاری دیگر و به تبع آن رونق تولید در صنعت دیگر اقدام کنند ؟
تعهد ساخت 2 میلیون خودرو تا آخر سال 1403 دارند ؟!!!! تمام پولهایی که از مردم گرفته اند را یا خرج کرده اند یا به بدهی هایشان پرداخت کرده اند . تا آخر امسال اگر اعلام ورشکستگی نکنند که هنر کرده اند .
بخدا شورای رقابت بی عرضه هست مردم بدبخت بیچاره طبق قیمت شورای رقابت نوشتن ۱۰۰ میلیون یک ماه خوابندند توبانک کثیف تر حق مردم بیچاره بدبخت باید شورای رقابت قیمت خودش اجرا کنه
بیچاره‌مردم‌بدبخت‌واسیرمافیای‌خودرو
ای داداوبیداد چقدراین شرکتهای خودرو سازی مظلوم واقع شدند،گناه دارن دستشون رو ازجیب مردم بیرون نیاریدبذارین راهشو بلدشدن ادامه بدن ما تحملمون زیاده،،
در هیچ کجای دنیا خودرو صفر. در بورس کالا عرضه نمیشود
عرضه خودرودربورس مساوی است باکلاهبرداری توروزروشن
ببخشید ولی غلط کردند از شورای رقابت شکایت کرده اند.هروقت ورود خودرو آزاد باشه و مردم بتوانند خودرو خارجی را با قیمت واقعی بخرند اون موقع فضای رقابت سالمه.اون موقع خودروساز قیمت ماشینهایش را هر قیمتی خواست بفروشه. حالت فعلی رقابت نیست بعد حالادخودروساز هر قیمتی میخواد میگذاره ظلم به جامعه است.
واقعااینقدرمردم بی ارزشن این کم به مردم انداختن دیوان عدالت بدونه معطلی شکایت شون ردمیکردتاادب بشن ایناخودشونویک سرگردن بالاترازهمه میدانن
خودرو سازان مونتاژی دست پیش را گرفتند عقب نیفتند .خودروها را به قیمت تقریبا دو برابر به مردم می‌فروشند و حالا که شورای رقابت و وزارت صمت می خواهند جلوی این گران‌فروشی را بگیرند شاکی شدند و حاضر نیستند از سودهای کلان دل بکنند ما از مسئولین مربوطه می خواهیم با قاطعیت تمام، با این گران‌فروشی محض مقابله کنند.
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
مونتاژ کاران دلار سی و هشت هزار تومنی میگیرن و ماشین ها رو به سه برابر قیمت میفروشن پیدا کنید پرتقال فروش را
شورای رقابت دلقکی بیش نیست!
دولت هیچگاه موفق نشده جلو افزایش قیمت یه ماست رو بگیره ! خودرو که دیگه هیچی
اخه این چه وضعیتی هست برای مردم بیچاره درست کردن خودروهای لگنشونو با چه قیمت‌هایی به مردم میدن آخرش هیچ کس هم نیست یه نظارتی داشته باشه
ما که می خوایهم از خودور سازان شکایت کنینم کجا بریم
شک نکنید خودشورای رقابت راه حل پیش پایشان گذاشته است وتامطمئن نباشن که الکی روی خودشان راخرج نمیکنن مطمئن باش به هرکی پیشنهاد یک دیگنیتی را بدهند رد خور ندارد ازروز اول مملکت به این دیگنیتی وفیدینیتی ها عادت کرده
وموفق ترین راه حلی بوده که مثل میتی کمان زانوی همه رابه خاک کشانده است
احترام بگذارید دیگنیتی وفیدنیتی درمقابل شما ایستاده است
فعلا که به مردم می تازند .ملت باید خودرو ۴۰ سال قبل اونا رو سوار بشن .چقدرم ذوق کنن .فرمان برقی و ....داره اینهمه آپشن به به
سلام. ما چقدر درمانده ایم والا. سامانه اگه قیمت نمیداد مگه مریض بودیم ثبت نام کنیم پس سامانه باید خسارت مردم رو بده من ماشین زیر پامو فروختم به خیال اینکه بتونم ماشین رو عوض کنم. زودتر باید اعلام میکردند عرضه ندارن تا حداقل از سایپا میزدیم. بدید خودروسازها بخورن حالشو ببرن به ریش همه هم بخندند
امروز برای خرید من از سامانه یکپارچه شرکت فردا موتور برای fmc sx5 دعوتنامه داده و بدون ذکر قیمت اعلام کرده به قیمت اسفند ۱۴۰۱ پول واریز کنم که با مراجعه به سایت‌های فروش قیمت ۱،۳۵۰ میلیون تومان بدست می آید حالا شما بفرمایید اگر شورای رقابت کشک هست و قیمت فروش بازار هم ۱،۳۵۰ مگر این مردم بیچاره مغز ندارند که از این کلاه بردارها ماشین بخرند ؟این وسط فقط دولت سود کرد پول مردم مفتی یک ماه سپرده کرده !
خجالت بکشید با این لگنهاتون تمام جوانان. را به کشته دادین بروید خودتان را بکشید صدها میلیارد هزار از مردم بلوکه کردین می دانید سود این همه پول چقدر می شود
مملکت صاحب نداره
مدیران خودرو گردن کلفتی می کنه هیچ کس رو هم حساب نمی کنه
شما بخوای از لوازم یدکی فروشی تمام لوازم برای ساختن هر مدل خودرو بخری قیمت نصف اینی که شما تولید میکنید تموم نمیشه،حالا لوازم فروش محترم هم جنس رو چند برابر قیمت میفروشه ب مردم!از چی شکایت کردن؟!
دقیقا تو موتور سیکلت هم همینه کل وسایل موتور سیکلت بخوای بخری۳۰تومن نمیشه به مردم بدبخت میفروشن۸۰میلیون!!!!!
مونتاژ کاران دارن دلار نصف قیمت میگیرن و ماشین ها رو به سه برابر میفروشن یعنی سود شش برابر میگیرن چرا شکایت نکنند ؟؟ مگه میشه از اینهمه سود گذشت ؟؟؟؟؟؟
زنگ زدم نمایندگی تهران میگم چرا۲۰۷بورسی که اسفندبراش۵۸۵تومن واریزکردم رو نمی‌دید با کمال آرامش میگه تاخیری تحویل داریم اونم بدون جریمه
خودشان را دارند به هر دری میزنند..کلن خون مردم را کرده اند تو شیشه..خوبه یه نگاهی به .قیمت خودرو در دنیا بیاندازید تا میزان ظلمی که به مردم روا داشته شده است را ببینید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم