بازدید 56986
نشست خبری سخنگوی جدید وزارت امور خارجه

از سفیر روسیه در ایران می‌خواهیم درباره مسائل داخلی مداخله نکنند/ منتظر تصمیم سیاسی آمریکا هستیم/ تهران اکنون پایتخت دیپلماسی منطقه‌ای است

نشست خبری سخنگوی جدید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی امروز چهارشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد و ناصر کنعانی به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.
کد خبر: ۱۱۳۰۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶ 20 July 2022

منتظر تصمیم سیاسی آمریکا هستیم

بین الملل تابناک: نشست خبری سخنگوی جدید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی امروز چهارشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد و ناصر کنعانی به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در دومین نشست خبری با خبرنگاران حضور یافت و اظهار داشت: روزهای پرکار و پر تلاشی را همه ما داشتیم و خبرنگاران در این روزهای بسیار پرکار دیپلماتیک در کنار وزارت امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران بودند. پس از چندین هفته ترافیک دیپلماتیک و حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران، بار دیگر ایران میزبان یک نشست بسیار مهم و درخشان بود. تهران در حال حاضر به پایتخت دیپلماسی و مقابل با یک جانبه‌گرایی و نظامی‌گرایی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: دیپلماسی پویا و هوشمند و عمل‌گرای ایران در ماه‌های گذشته، همه توان و ظرفیت خود را برای تثبیت امنیت در منطقه و دوستی با کشورهای مسلمان به کار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای یک وزنه تعادل است که نقش مهمی در سوریه دارد و در مورد بحران اوکراین نیز تهران محل رجوع و مشورت است. منطقه ما بیش از آنچه نیازمند ائتلاف‌های ساختگی و پوشالی با هزینه‌های هنگفت از جیب ملت‌های منطقه باشد، به سامانه دوستی، همکاری، همسایگی و امنیت جمعی نیاز دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد سفر اردوغان به تهران گفت: شاهد اتفاق بسیار مهمی بودیم، سفر آقای اردوغان به تهران به منظور دو موضوع بود: ایشان هم برای شرکت در اجلاس آستانه و هم به منظور برنامه جامع همکاری‌های بلند مدت بین دو کشور به تهران آمد که سابقه آن به ۳۰ آبان ماه و در سفر چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به تهران که پیشنهادش از سوی امیرعبداللهیان وزیرامورخارجه کشورمان به طرف ترکیه ارائه شده بود، برمی گردد. به جهت همکاری‌های بلندمدت میان کشور و توسعه مناسبات، باید سندی تدوین کنیم که پیش نویس آن در سفر اوایل تیرماه وزیر خارجه کشورمان به همتای ترکی داده شد و روز گذشته به امضای مقامات دو کشور رسید؛  این سند به طور عام برنامه جامع بلند مدت همکاری دو کشور است.

وی ادامه داد: در این سند همکاری بلند مدت میان دو کشور، چشم انداز همکاری دو کشور در حوزه انرژی، آب و هوا، حمل و نقل و ... مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته فرامرزی وجود دارد. امیدواریم نتیجه اجرای سند را در ارتقای مناسبات دو کشور در آینده شاهد باشیم.

کنعانی در مورد ادعای رویترز مبنی بر مذاکرات بین ایران و 1+4 گفت: این موضوعی است که محل توجه جدی برای رسانه‌ها و افکار عمومی است؛ بر خلاف ادعایی که طرف آمریکایی در خصوص نافرجام بودن مذاکرات دوحه عنوان کرده‌اند. مذاکرات دوحه مذاکرات خوبی بوده و راه را برای ادامه مذاکرات و توافق هسته‌ای باز گذاشته است و آقای بورل پیگیر موضوع برای آماده‌سازی ادامه مذاکرات در دوره بعدی است.

وی افزود: طرف ایرانی هم بجد موضوع را دنبال می‌کند و گفت‌وگوی آقای امیرعبداللهیان با بورل نیز در همین راستا بوده است، زمینه برای توافق فراهم است و ما معتقدیم مشکل اساسی برای توافق وجود ندارد و آمریکا نیاز به تصمیم سیاسی دارد و باید تصمیم خود را بگیرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد دیدار وزیر خارجه سوریه و ترکیه در تهران گفت: وزیر خارجه سوریه در پاسخ به دعوت وزیر خارجه کشورمان به تهران سفر کرد و در این سفر موضوعات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تعادل قرار خواهد گرفت. همچنین در خصوص اختلافات موجود در مورد شمال سوریه و نگرانی هایی که ترکیه دارد و مباحثی در خصوص احتمال عملیات نظامی در شمال سوریه مطرح بوده است، رایزنی ها و گفت‌وگوهایی انجام شد. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه دیپلماسی بسیار فعال و عمل‌گرایانه‌ای داشته و مستمر در سطوح مختلف تماس‌ها و گفت‌وگوها به صورت دوجانبه با همتای سوری و ترکیه برقرار بوده و ایران تاکید می‌کند که اقدام نظامی می‌تواند به تشدید بحران در سوریه منجر شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر بایدن به منطقه گفت: ایالات متحده اگر خواهان امنیت در منطقه است، باید دست از دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه بردارد و به دنبال ایجاد ائتلاف‌های نمادین در منطقه نباشد. رژیم صهیونیستی همواره دنبال این بوده که با این سفر یک ائتلاف منطقه‌ای برای اعمال فشار بر ایران تشکیل دهد. 

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات سفیر روسیه در تهران در مصاحبه با روزنامه شرق که مدعی بود غرب به دنبال گسترش همجنس گرایی در ایران است، اظهار کرد: ما قطعا انتظار داریم سفرای محترم خارجی مقیم در تهران در مورد موضوعات و مسائل داخلی ایران اظهارنظر و مداخله نکنند. وزارت امور خارجه حتما نسبت به این مسائل حساسیت دارد و بر مبنای مسئولیت ذاتی خود عمل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: باید از دامن زدن به موضوعاتی که موجب بروز حواشی غیرضروری در مناسبات ما با همسایگان میشود  خودداری کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: تاکنون پنج دور مذاکرات بین مقامات ایران و عربستان صورت گرفته که مثبت و رو به جلو بوده و خوشبختانه برادران ما در دولت عراق بسیار در این زمینه با حسن نیت و با رویکردی سازنده عمل کردند و توانستند نقش مثبتی در برگزاری این جلسات داشته باشند.

ارزیابی ما این است این مذاکرات به اندازه‌ای دلگرم کننده بوده است و در حال حاضر می توانیم دور بعدی نشست دو جانبه را در بغداد و در سطح مناسبی داشته باشیم و بتوانیم با استفاده از دستاوردهای گذشته گام جدی و ملموس به سمت جلو داشته باشیم لذا در حال حاضر فضا مثبت است و امیدواریم بتوانیم به نتیجه جدیدی برسیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تمایل امارات برای اعزام سفیر به تهران گفت: ابراز تمایل مقامات عالی رتبه امارات برای اعزام سفیر به ایران را به فال نیک می‌گیریم و آن را نشان دهنده شکل گیری فضای مثبت در منطقه تلقی می‌کنیم.

کنعانی همچنین ادامه داد: در سایه گسترش و بهبود مناسبات ایران و عربستان، احتمالا می‌توانیم در مناسبات بین ایران و بحرین نیز شاهد اتفاقات مثبت باشیم.

وی در مورد موضوع انتقال محکومین بین ایران و بلژیک گفت: در خصوص دیپلمات ایرانی اسدالله اسدی، جمهوری اسلامی ایران در این زمینه همواره مواضع خود را بارها تاکید کرده و بحث موافقت‌نامه های قضایی در اشکال مختلف اعم از توافق نامه‌هایی از جمله استرداد مجرمین، انتقال محکومین و همکاری‌های مربوط به مباحث کیفری و مدنی بین کشورها یک موضوع عادی و روتین است و گمان می‌کنم ایران و بلژیک تعداد قابل توجهی از این نوع موافقت‌نامه‌ها با کشورهای مختلف قبلاً امضا کردند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: در خصوص بازداشت دیپلمات کشورمان، بارها مواضع خود را اعلام کردیم.بازداشت دیپلمات ایرانی فرآیندی کاملا غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بوده است و تاکید می‌کنیم خواست ما از دولت بلژیک این است که دیپلمات ایرانی را آزاد و از ایشان اعاده حیثیت کرده و خسارت وارده را جبران کند و نسبت به بدعت گذاشته شده در نقض مصونیت دیپلمات‌ها مسئولیت خود را قبول کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا در مورد سدسازی‌های ترکیه در نشست روز گذشته گفت‌وگوهایی انجام شد، گفت: گفت‌وگوها بین ایران و ترکیه در خصوص مسائل زیست محیطی همواره در جریان است و از چندماه گذشته فعالیت خود را در این موضوع شروع کرده است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری تجمعات پراکنده تروریست‌های منافق در برخی از کشورهای اروپایی گفت: ماهیت گروهک تروریستی منافقین روشن است و دستان پلید و جنایتکار این جریان تروریستی به خون بیش از ۱۷ هزار شهروند ایرانی و مسئولان عالی‌رتبه ایران و برخی شهروندان خارجی و عراقی آلوده است. کشورهای اروپایی در یک مقطع زمان و با رویکرد سیاسی این سازمان را با این توجیه که این سازمان از رویکرد نظامی و مسلحانه دست برداشته و صرفا وارد فاز سیاسی شده است، آن را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۸۴
انتشار یافته: ۴۵
منتظر نباشید. از امریکا قطع امید کنید. مذاکرات بی نتیجه را ادامه ندهید. برجام مرد. فاتحه. تا وقتی تحت سیاست های روس باشید توافقی با غرب در کار نخواهد بود.
پاسخ ها
نسیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
آخرش چکار کنند..خودت فهمیدی چه کامنت کردی؟!!!!!ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
بله باید قطع امید کر. توافقی صورت نمی گیرد چون زیاده خواهی های آمریکا پایین ندارد. روسیه تنها یک بهانه بود که بعد از آن سپاه بهانه شد و پس از سپاه مطمئنا مسایل حقوق بشر، مسایل موشکی ایران، مسئله فعالیت های منطقه ای ایران، مسئله حمایت از گروههای مقاومت و مخالفت با اشغالگری اسرائیل و.... همچنان بهانه جویی های آمریکا و غرب دنباله دار ادامه خواهد یافت
برجام و ترامپ پاره کرد ریخت دور. ادم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود
هم اردوغان و هم پوتین که در شرایط بسیار بدی قرار گرفته‌اند (اردوغان با تورم 80 درصدی و پوتین فرو رفته در مرداب اوکراین) شدیدا نیازمند کمک ایران در این لحظه هستند. به همین خاطر سر به زیر شده‌اند اما اگر کمی وزنه به سمت اونها تغییر یابد اولین دشمنی را با ایرانی‌ها خواهند کرد. مطمئن باشید. لذا شما هم سیاست‌های استفاده از آنها را به نفع ایران در دستور کار قرار دهید.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
نه که ایران گل و بلبل هست. تورم ما بیشتر از ترکیه نباشه کمتر نیست. باز اونا امسال سه بار افزایشحقوق دادن. ما 10 درصد دادیم.
چرا گزارشی از وضعیت مذاکرات هسته ای به مردم داده نمیشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
کاری نکردن که گزارش بدن .
محمود
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
مگه میشه هی به مردم گزارش داد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
نه نمیشه فقط ظریف بود‌که هی باید به مردم گزارش میداد اینا لازم نیست !!
مراقب باش آقا پوتین ناراحت نشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
رفیق
چه عجب بالاخره واکنشی به رفتارهای این مردک روس نشون دادن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
چه رفتاری؟؟بار اولش که نیست؛چرا مثل همه سفرا که بعضا تخلفات کمتری داشتهاند به وزارت خارجه احضار نمیشود ویادداشت رسمی دریافت نمیکند
پایتخت دیپلماسی منطقه ؟؟؟؟
اجازه بودید برادر ولادیمیر برسه خونه، بعد به سفیرش بد و بیراه حواله فرمایید.
پاسخ ها
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
کاملا درست گفتند سفیر روسیه یکی از کارهای غرب گسترش همجنس‌گرایی هست
این جلسه ادامه اجلاس آستانه بود که هر بار در یکی از این سه کشور برگزار میشه! پس چیز جدیدی نبوده که ایران را به قطب دیپلماسی تبدیل کرده باشه .
مرگ بر روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
مرگ بر آمریکا
اگر حساس بودید باید به وزارت امور خارجه احضار می شد و اخطار می گفت.
این احمق سفیرروسیه بخودش اجازه میده راجع به مسایل ایران صحبت کند که ایرانیان را شاکی کرده است یه زبان بنداحتیاج دارد
از سفیر روسیه می خواهیم..؟؟؟؟؟؟... نکشی مارو با این تذکر دادنت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
الهی مامان اینا !
اگر راست میگویید...همه نظرات را انتشار دهید....حرف حق تلخ است
سفیر روسیه فورا بیرون کنید
پوتین مرد عرصه های سخت هست ولی برای کشور خودش . فوق العاده سیاست مدار ارزنده ای است .
روسیه نخواهدگذاشت برجام به سرانجام برسدچون منفعتش در دوری ایران ازغرب است خواهشا دستگاه دیپلماسی مقتدرانه ترتصمیم گیری کندآیا وقت آن نرسیده که مردم ازاین همه مشکلات اقتصادی رهایی یابندوآیاتا الان متوجه کارشکنی روسهاودخالتهای بی ثمرآنهادرمسائل برجام نشده اید
هدف روسیه اینکه خط لوله گاز ایران به اروپا نرسه
فکردم حالا چی به سفیر روس گفته که تیترکردید,هزار دوست کم است یک دشمن بسیار.
تنها چیزی که میتونه اردوغانو از تورم سه رقمی و شکست حزبش تو انتخابات اتی نجات بده، کشف و مصادره دوباره یه محموله ۲۰-۳۰ میلیاردی طلای دیگه است…
چقدر بدبخت شدیم گه سخنگوی وزارت خارجه باید توی مصاحبه از سفبر روسبه بخواهد که توی مسایل داخلی ایران مداخله نکند بجای اینکارها که قدرت داشت سفیر روشبه را باید بدلیل مداخله در امور ایران اخراج میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
چیز بدی نگفته گفته تو جنگ فرهنگی کثیف غرب به ایران کمک میکنیم
زنده باد پوتین
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
مرک بر پوتین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
درسته ، زنده باد پوتيني كه بپوشي و از خاك وطن دفاع كني !!!!
واقعاً یه سفیر چرا باید به خودش اجازه بده و فکر کنه قدرت اینو داره که میتونه در امور یه کشور دیگه دخالت کنه و به ملت یه کشور توهین کنه ، اون از بحثش در مورد حجاب و....اینم از نطق جدیدش!!!! باید باهاش برخورد شه..... هوا برش داشته و فکر کرده خبریه !!!!
روابط با روسیه نباید روی مسائل داخلی و خارجی ما تاثیر منفی داشته باشه و اونا تو این مسائل دخالت کنند ، دنیارو نباید از دست داد بخاطر روسیه ، اگر روسیه فکر کنه ما به اون وابسته ایم فکر میکنه ارباب ما هست ، روسیه است که راهی نداره و مجبوره با ما کنار بیاد ، ما راهی داریم به اسم برجام ، کشورهای اروپایی ام مثل ایتالیا ازش حمایت کردند و بهش احتیاج دارند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
با ناز وخواهش .هیچ کاری درست نمیشه.باید با اقتدار ومطمن حرف بزنن ک
سفیر روسیه را اخراج کنید نه اینکه خواهش کنید دخالت نکند
هر چی آقا پوتین بگه
نابود باد متجاوز
مرگ بر آمریکا
مرگ بر غربگدا های.....
زنده باد پوتین
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
مرده باد حزب توده
سفیر روسیه خیلی گستاخه
روسهای نامرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم