بازدید 33668

تهران در محاصره زمین‌خواران خوشنام!

ساخت‌وساز غیر مجاز در استان تهران موضوع تازه‌ای نیست و همواره نهادهای نظارتی در این مورد برخوردهای لازم را انجام می‌دهند، ولی در عین حال سود سرشار تغییر کاربری اراضی، مخصوصا در استان تهران همواره این موضوع را به بستری جذاب برای زمین‌خواران سودجو تبدیل کرده است.
کد خبر: ۱۱۰۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳ 08 February 2022
ساخت‌وساز غیر مجاز در استان تهران موضوع تازه‌ای نیست و همواره نهاد‌های نظارتی در این مورد برخورد‌های لازم را انجام می‌دهند، ولی در عین حال سود سرشار تغییر کاربری اراضی، مخصوصا در استان تهران همواره این موضوع را به بستری جذاب برای زمین‌خواران سودجو تبدیل کرده است.

به گزارش «تابناک»، بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات و همچنین بیانات صریح مقام معظم رهبری و سایر مقامات عالی نظام که همواره بر لزوم حفظ کاربری این اراضی تاکید داشته‌اند، انتظار می‌رود تمامی نهاد‌های زیربط اهتمام جدی در این راستا داشته باشند، ولی متاسفانه با کوتاهی برخی مدیران منطقه‌ای هم‌چنان شاهد تغییر کاربری و زمین‌خواری در حومه‌ی پایتخت هستیم.

تهران در محاصره زمین‌خواران خوشنام!

منطقه خوشنام از توابع شهرستان ملاردِ استان تهران تا همین چند سال پیش هم‌چنان یکی از عمده‌ترین تامین‌کنندگان محصولات باغی استان تهران و سایر استان‌های هم‌جوار بود، اما آب‌وهوای خوب و سرسبزی این منطقه به جای انتفاع مردم بومی، توجه سودجویان و زمین‌خواران را به خود جلب کرده است.

یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی شکل فاجعه‌بار این تغییر کاربری‌ها را به خوبی نمایان می‌کند. باغ‌ویلا‌های چندین میلیاردیِ ناپایدار، با کیفیت ساخت نازل، بدون هیچ‌گونه نظارت فنی و رعایت اصول ساخت‌وساز که از زمین‌های خوردشده‌ی کشاورزی سر برآورده و با فراغ بال ساخته شده‌اند، خودنمایی می‌کنند.

سودجویان در منطقه خوشنامِ استان تهران در قالب باند‌های سازمان یافته و در مقیاسی گسترده، این بار پا را فراتر نهاده و در زیر چشم مسئولان نظارتی اقدام به ساخت مجتمع‌های تجاری و تفریحی با تراکم، ارتفاع و کاربری دل‌خواه می‌کنند که در برخی موارد ساخت آن‌ها بیشتر از دو سال به طول می‌انجامد.
 
تهران در محاصره زمین‌خواران خوشنام!

با گشت‌وگذار در منطقه خوشنام پروژه‌های ساختمانی را مشاهده می‌کنید که با سهولت در زمین‌های قطعه‌بندی شده‌ی کشاورزی خودنمایی می‌کنند. پروره‌های به ظاهر لوکس‌ساخته‌شده‌ای که مشابه آن را در مناطق اعیان‌نشین شمالی تهران می‌توان سراغ گرفت. حال سوال اینجاست که در شرایطی که مردم محلی برای تعمیرات و یا بازسازی بنا‌های خود نیازمند اخذ مجوز‌های پیچیده هستند، چگونه این باند‌ها می‌توانند در زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی و شهرداری اقدام به چنین تخلفات اعجاب‌آور و گسترده‌ای کنند.

این زمین‌خواری‌ها و تغییر کاربری‌های گسترده علاوه بر ضایع کردن حقوق کشاورزان و غیراقتصادی کردن فعالیت‌های مولد کشاورزی برای جمعیت بومی در منطقه و از بین بردن فرصت‌های شغلی، سود‌های بادآورده و چند صد درصدی و نجومی را برای سودجویان به ارمغان می‌آورد که بخشی از آن متاسفانه هزینه چشم پوشی مدیران محلی و کارشناسان می‌شود.

این پرونده و گزارشاتی که در پی می‌آید حاصل تحقیقات میدانی در تعامل با ساکنین بومی منطقه خوشنام تهیه شده است که در برخی موارد وقایع هولناکی را آشکار می‌کند؛ واقعیاتی که در بیشتر موارد نشان دهنده‌ی شبکه‌سازی گسترده و سوءاستفاده از مدیرانی ناکارآمد در جهت بهره‌کشی از امکانات منطقه برای ثروت‌اندوزی گروهی خاص دارد و امید است با درایت مسئولان شاهد برخورد قاطع با این فساد ریشه‌دار و سازمان‌یافته و صیانت از محیط زیست، حقوق مردم بومی و حفظ امنیت غذایی کشورمان باشیم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
توی این دولت محترم و سایر دولتهای محترم دیگه مواردی که کم نیست شامل اختلاس ، دزدی ،زمین خواری ،احتکار ، ارتشا ، حیف و میل سرمایه مردم در بورس، زورگیری، برتری دادن به ژن های خوب، اعتیاد، اسم حکومت هم نام مقدس اسلام را یدک میکشد . دنیا چه قضاوتی دارد ؟آیندگان چه می گویند ؟
چندسال پیش یکی ازسایتها عکسی چاپ کرده بودکه شهرداروقت تهران همراه کارگران شهرداری روی زمین نشسته وازظرف یکبارمصرف نهارمیخوردند. زیرعکس نوشته بود کاری زیبا از شهردارتهران که غذارا بافقرا میخورد زمینهارا با رفقا.
به نظر میرسد وعده ساخت 4 میلیون مسکن در دولت آقای رئیسی به منظور "رفع محدودیت" ساخت و ساز زمینهای دور دریاچه خلیج فارس منطقه 22 تهران است که به منزله راه نفس شهر تهران است. اما قیمت نجومی آنها قابل گذشت برای زمین خواران حاکمیتی و دولتی قابل اغماض نیست.
وعده 4 میلون مسکن اساسا نقشه ای برای رانت ، رشوه استفاده فروش و زرو زور و تزویر است .
به قیمت مسدود کردن راه تنفسی هوای تهران.
در وصف مهم بودن این راهروی عبوری هوای تهران همین بس که شدت باد در طبقات بالای این برجها اغلب روزها بالای 160 کیلومتر بر ساعت است. در حالی که در این روزها خبری از جریان هوا در کلان شهر دودی تهران نیست.
با این وضعیت چند سال دیگه باید حتی سبزی خوردن را هم از کشورهای دیگه وارد کنیم
متاسفانه منطقه خوشنام تبدیل به جولانگاه امن تغییرکاربری اراضی شده. چقدر باغ و حتی کارخونه تولیدی رو یه تعطیلی کشوندند. مردم محلی آجر روی آجر نمیتونند بدارند اما باغ‌های چندهزارمتری خورد میشن و ویلا به جاشون ساخته میشه. چطور جهاد کشاورزی اینها رو نمییینه؟ فساد باید دید تا کجاها راه پیدا کرده؟ چه میشه گفت
فردا دیگه بچه‌های ما باغات تهران رو به خواب هم نمیبیندد
ای کاش بفهمیم که این سودهای لحظه ای به معنی از بین رفتن امنیت غذایی کل مردم و نسل آینده خود ما است. از بین رفتن ریه های تهران برای نسل آینده همه، حتی خود سودجوها، خطرات جدی داره. کاش قانون برای همه اجرا بشه.
هر بچه‌ای توی ملارد می‌دونه چه کسایی دارن باغات رو‌ نابود میکنن بعد باور کنیم مسئولین که کارشون شناسایی اینهاست هنوز چیزی نمیدونند؟
یه دار و دسته چندین هکتار زمین رو نابود کردن و قطعه بندی کردن و دیوار کشیدن و فروختن و مسئولان در خواب؟ یا شاید هم به صلاحشونه که خودشون رو به خواب بزنن!
متاسفانه افرادی از پرسنل شهرداری ملارد در شورای شهر ملارد نماینده مردم شدند که بجای نمایندگی مردم نمایندگی شهردار را انجام می‌دهند و بجای نظارت بر این ساخت و سازها، به فکر ساخت ویلاها و برج های خودشان هستند.
پاسخ ها
ایراندوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
دوست گرامی چقدر جای تاسف دارد که بگویم نظر شما بدبختاته درست است. ماجرا حتی در از این هم ریشه دارتر بردتر است. از شورای شهری کارچاق کن این زمین خوارن میشوند جا دارد بگوییم. به امید اقدام اساسی مسیولی با وجدان. ممنون از سایت خوب و شجاع تابناک
این عکس مربوط به ویلایی در لواسان هست و زمینهای خوشنام همه سند شخصی دارند واین مطالب جهت تشویش اذهان عمومی هست و هیچ سند معتبری ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
اگه بچه خوشنام باشی میبینی که چه ساخت و سازهایی در این منطقه انجام شده، با عکس چیکار دارید؟ همه باغ ها رو ساختن و هیچ جایی رو باند فساد و قدرت خالی نذاشتن
متاسفانه یک عده آدم بیکار و معلومالحال دنبال تخریب مسئولان منطقه هستند ومیخوان از آب گل آلود ماهی بگیرند مگه ملک هایی که سند شخصی دارند رو میشه تصرف کرد که انگ زمین خواری به مردم میزنند الکی
پاسخ ها
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
یا تو خودت زمین‌ خواری، یا مسئول رشوه‌ بگیر که مثلا میخوای بگی نمیدونی با رشوه تغییر کاربری دادن زمین یعنی زمین‌ خواری
پدر من تو تهران‌ دشت یه تیکه زمین داشت، با چه ذوقی خودش یه بنای کوچیک ۵۰ متری توش ساخت
به جرم اینکه نمی‌ دونست به کی باید رشوه بده، اومدن رو سرش خرابش کردن
بعدشم یه زمین‌ خواری مثل تو اومد نشست زیر پاش که اینجا دیگه بدنام شده و فقط باید توش گندم کاشت، به مفت زمینش رو از چنگش درآورد، یه هفته بعد شروع کرد سه طبقه توش ساخت و بعدش هم با سود بالا فروخت
فهمیدی زمین خواری یعنی چی و کی از آب گل آلود ماهی میگیره یا بیشتر برات توضیح بدم آقای مسئول منطقه
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
کدوم روستا سند داره آخه؟ شهرهای سرآسیاب و ملارد هنوز سند ندارن و قولنامه ای معامله میشن اونوقت خوشنام سنددار شده و ما خبر نداریم؟ معلومه خودت هم جزو همونایی
گزارش خوبی بود ولی خوشنام مگه جزو بخش مرکزی ملارد محسوب نمیشه؟ یعنی دهیاری و بخشداری مرکزی ملارد مقصر این ساخت و سازها هستند. شهرداری نمی تونه که به حوزه دهیاری ورود کنه.
وقتی بازرسی شهرداری ملارد رو چند ماه پیش بازداشت کردن و بازرسی فرمانداری هم برادر شهردار بازداشت شده صفادشته، جایی برای نظارت در ملارد و خوشنام و... باقی نمی مونه، مسولان دولت قبل هم که هنوز سرکار هستند و دلشون به حال مردم نمی سوزه، تو خبرها خونده بودیم که بازرسی استانداری تهران در شهرداری ملارد مستقر شدن... نتیجه چی شد؟ خروجیشون چی بود؟ همه چی مثل همیشه گل و بلبله... شاید با این گزارشات تخصصی کاری در این شهرستان انجام بشه.
پاسخ ها
حسنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
شما درست میگید ولی شهرداری ملارد چند وقته بازرسی‌ش رئیس نداره،حراستش هم تازه عوض شده.بازرسی کل کشور باید ورود کنه که اونم تا گزارش ندن کاری نمی کنه
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
بازرسین استانداری از چیزی نتونستن سر در بیارن، شما چی میگید
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
مگه کار بازرسی این نیست که تخلف را کشف و به مراجع ذیصلاح گزارش بدن؟ پس اگه این انجام شده چرا این زمین خواری ها رخ داده؟ اگه هم انجام ندادن یعنی ترک فعل کردن و مستوجب مجازتن
عملکرد یک مسؤل با چی سنجیده میشه؟ بغیر از این کنترل ها و برخورد با متخلفین هست؟؟؟
متاسفانه سرپرست فرماندار ملارد هم نسبت به همه چی منفعله
این موضوعات در وظایف نظارتی شورای شهر ملارده که یا خوابن یا خودشون رو به خواب زدن
شهرداری هم در غفلت شورا هرکاری دوست داره انجام میده
دمتون گرم که دستشون و رو کردید
پاسخ ها
مستقل
| Austria |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
دوست عزیز این فرمایش شما در مورد یک شورای مستقل درسته که واقعا اومده تا مشکل مردم رو حل کنه نه اینهایی که یا خودشون اونجا زمین دارن یا پول همین تغییر کاربری ها و خاصه خرجی ها سر کار اومدن. خانه از پای بست ویران است.
من مقصر همه این تخلفات را استاندار کم تجربه و کم سن و سال میدانم که تسلط کافی به استان تهران و مشکلات مردم ندارند، قول میدم اسم خوشنام را هم تا حالا به گوشش نخورده
مثل شهردار شهریار که به جرم رشوه خواری و دزدی و هزار کوفت و زهره مار دیگه بازداشت شده، ایشالا خدا کمک میکنه این پرونده ها هم تکلیفشون روشن میشه و با قانون و وزارت اطلاعات طرف میشن، از قدیم گفتن بار کج به منزل نمیرسه، بیچاره کشاورزای بدبخت و مردم ساده
اصن این خشکنام کجا هس؟
اوه اوه سرچ کردم، لوکیشنو،
کی جرات میکنه بره اونجاها ویلا بخره حالا که اینا خورد میکنن،
به کی میفروشن این خرابه رو؟
یعنی یه ویلا اونجا نبوده که مجبور شدین از لواسون عکس بذارین؟
وضعو
مردم عقل ندارن به خدا
ملارد که انگار نه انگار یه قسمتی از استان تهرانه. یعنی کارهایی که اینجا میشه توی دورافتاده ترین روستاهای سیستان و بلوچستان هم ممکن نیست. وسط شهر توی روز روشن تیراندازی میکنن رشوه دادن و گرفتن که جزو کارهای روزمره حساب میشه. ساخت و ساز غیرمجاز که بچه بازیه
همه هم مثلا میدونن این کجاست و کی ساخته و چقدر به کی داده که ساخته ولی مگه کسی پیدا میشه که جلوی این میزان از فساد کااری بکنه؟
این چیزها که علف خودرو نیستن. کی میاد آخه توی همچین جایی پولشو دور بریزه مثلا ویلا بخره. ما خودمون داریم فرار میکنیم.
خوشنام یکی از بهترین و مرغوبترین مکان های تفریحی و گردشگری نزدیک تهرانه که همه می‌شناسن کجاست و از اول انقلاب چه خیل عظیم جمعیتی میان اینجا و میرن. امیدوارم مسولین استانی و کشوری و قوه قضائیه و دادستان ورود کنن
پاسخ ها
امیدوار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
تنها امید به ورود مستقیم دادستانی است
آقای جهانشیری اینجا وقت نشان دادن عیار واقعی شما است
ببینید ماجرا ساده است. یک سری میرن برای خودشون خیلی ملک الطوایفی زمین کشاورزی و باغ رو تبدیل به برج میکنند و چون این فساد سود خیلی وحشتناکی داره یه قسمتی از این سود صرف آلوده کردن خود دستگاه های ناظر میکنند.
پس وقتی که خود نهاد ناظر آلوده به فساده باید دستگاه بالادستی که خودش منفعتی نداره مثل دستگاه اطلاعاتی به موضوع ورود کنه. به امید حق که توی همین روزهای دهه فجر مثل نمونه های بسیار دیگری که دیدیم اجازه داده نیشه که یک سری مدیر نالایق میانی اسم یک استان رو خراب کنند. به امید برخورد نهادی امنیتی با این فساد آشکار.
چرا قوه قضاییه به این تخلفات ورود نمی کنه؟؟؟؟
ملارد همونجا نیست که چند نفر از مسولین شهرداری رو دستگیر کردن؟؟ زمین خواری جای خود داره
گزارش زمین خواری و ساخت و ساز غیرمجاز یعنی میلیاردها تومان پول که بجای واریز به حساب شهرداری، به جیب افراد خاص ریخته میشه و یه عده پولدار میشن و یه عده هم به ویلاها میرسن. این وسط نفع مردم کجاست؟ هیچ جا، بعدا از همین عوارض و مالیات مردم جلوی ویلاها آسفالت میشه و ادارات خدمات رسان هم به راحتی انشعاب میدن بهشون.
شورای شهر ملارد مگه وظیفه نظارتی نداره؟
گزارش عملکرد و مصوباتشون رو که منتشر نمی کنن، نظارت درستی برای احقاق مردم شهر ملارد ندارن. دقیقا چیکار دارن می کنن؟
به نظر من اعضا شورای ملارد کارکرد مناسبی ندارن و حل این مشکلات هم در تواناییشون نیست.
قضاوت با مردم
پاسخ ها
اکسیر
| Austria |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
دوست عزیز شاید براتون جالب باشه که بدونید خودشون از همین دلال‌ها اونجا زمین گرفتن به عنوان حق و حساب و با هم سخت مشغول کارند. مفسدان مشغول کارند مردم وارد نشوند!! بله
برادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
ساخت و پاخت میکنند دیگه عزیز برادر..چرا مزاحمشون میشی؟ دارن دو لوپی کنار سفره اینها میخورن
تشکر از سایت خوب تابناک، من از مسولان سوال دارم: افرادی که باعث این ساخت و سازهای غیرمجاز شدند چه کسانی هستند؟ مشخصه که یه شبه این همه ساخت و ساز انجام نشده و افرادی که منتفع شدند چه کسانی بودند که پولدار شدند و زمین های کشاورزی از بین رفت
این عکس مال خود خوشنامه، من اینجا رو بلدم، یه مدت هم توش کار میکردم، تازه ساختنش تموم شده، اینا چند تا داداشن که بومی اینجا هم نیستن و معلوم نیست از کجا اومدن اینجا بنگاه زدن و با پولای مردم اینکارا رو میکنن، داداش کوچیکشون حامد چگینی این کارا رو میکنه و با شاسی بلندش به مردم اینجا پز میده، یه دوره هم چو افتاده بود رستوران ارکیده قراره اینجا رو بخره و بکنه شعبه خودش که ایشالا با رو شدن دست اینا میشینن سر جاشون
چرا تابناک نظرات مردم و منتشر نمی کنه؟ شما هم از مسولین واهمه دارید؟ این همه نظر در انتظار و منتشر کنید ببینیم چی میگن ملت
چه بخور بخوریه
شما ببین یک باند از امکاناتی که برای همه ی مردمه بدون دادن عوارض و هیچی فقط با دادن رشوه برای خودش هرچی هرجا بخواد میسازه. از جیب همین مردم بدبخت منطقه انشعابات غیرمجاز میکشه و پولش رو یکی دیگه میده تا استخرش رو پر آب کنه. اونم توی منطقه ای که به شدت تنش آبی داره.
خب کجاست نهادی که باید با اینها برخورد کنه؟ واقعا اینقدر هرکی هرکیه کشور؟ تازه اینجا با وزارت مربوطه یک ساعت فاصله زمانی داره...تموم کنید این چرخه معیوب رو. بسته غارت این مردم بی چاره به دسته یک عده سودجو. منتظر گزارش های بعد تابناک تا حصول نتیجه هستیم.
وقتی این همه مشکل که میبینیم در منطقه خوشنام به خاطر چندتا مدیر فاسد میان رده در دستگاه اجرایی مثل شهرداری و دهیاری و شورای شهر و مخصوصا چهارتا آدم در جهاد سازندگی ملارد است خب چرا سازمانی که توان و قدرت و وظیفه ی ورود دارد مثل دادستانی یا دستگاه بازرسی یا اطلاعاتی ورود نمیکند؟
میدانیم که با بزرگتر از اینها رودربایستی نداشته اند...مگر اینها این همه گردن کلفت به ظاهر زرنگ را به محکمه نبردند؟
واقعا منصفانه نیست که چون ملارد در حاشیه است در این موارد هم در حاشیه بماند
آقایان ناظر ما را ببنید لطفا در این گوشه...به این مردم زحمت کش همه جوره ظلم میشود
آقا واقعا کور رو هم وسط خیابون اصلی خوشنام - باران - بذارید بنای مربوط به این عکس رو میبینه

بعد این بابا اومده میگه لواسونه :)) نه کالیفرنیاست! مقدونیه شمالیه؟ دوراهی قپونه!

البته یه آدم کر و لال هم میتونه بگه کی...چجوری ساخته

حالا باز هرجور مسولین دلسوز و خدوم منطقه صلاح میدونن....مردم کی باشن که بخوان نظر بدن
تنها ورود دادستانی به برخورد با عاملین ساخت و سازهای غیرمجاز میتونه جلوی این هرج و مرج و بگیره وگرنه مسولین دولتی عزمی برای مقابله ندارن
در ملارد متاسفانه یه مدت برخورد مناسبی با مدیران متخلف میشه ولی بعدا رها میکنن. مسولین متخلف هم با خیال آسوده که فعلا چند سال بعد از آخرین دستگیری ها باهاشون کاری ندارن، هرکاری دوست دارن انجام میدن.
فرمانداری شهرستان ملارد بعنوان نماینده دولت وظیفه نظارت و الزام دستگاه های متولی جلوگیری و برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز را دارد و این موضوعات در کارگروه مربوطه مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می‌گیرد که متاسفانه سرپرست فرمانداری ملارد نه تنها تسلط کافی به شهرستان ندارد بلکه با نسبت های شغلی قبلی زاویه مماشات شدید با مسولان دارد و تاحالا هیچ کاری از ایشان برای مردم مشاهده نشده است. دولت محلی عزمی برای برخورد با متخلفین این ساخت و سازها ندارد و این گزارش خبری در کارنامه سرپرست فرمانداری ملارد ثبت خواهد شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی