بازدید 56199
۴
آخرین تحولات خاورمیانه

هشدار شدید کتائب حزب الله عراق به ترکیه/ توافق فرانسه و امارات برای غارت یمن/ هدف قرار گرفتن دو کاروان نظامی آمریکایی در عراق/ گمانه زنی‌ها درباره لغو پرواز‌ها از اراضی اشغالی به دبی

هشدار شدید کتائب حزب الله عراق به ترکیه، توافق فرانسه و امارات برای غارت یمن، هدف قرار گرفتن دو کاروان نظامی آمریکایی در عراق، گمانه زنی‌ها درباره لغو پرواز‌ها از اراضی اشغالی به دبی و عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۰۳۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰ 06 February 2022

هشدار شدید کتائب حزب الله عراق به ترکیه/ توافق فرانسه و امارات برای غارت یمن/ هدف قرار گرفتن ۲ کاروان نظامی آمریکایی در عراق/ گمانه زنی ها درباره لغو پرواز‌ها از اراضی اشغالی به دبی

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: هشدار شدید کتائب حزب الله عراق به ترکیه، توافق فرانسه و امارات برای غارت یمن، هدف قرار گرفتن دو کاروان نظامی آمریکایی در عراق، گمانه زنی‌ها درباره لغو پرواز‌ها از اراضی اشغالی به دبی و عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

هشدار شدید کتائب حزب الله عراق به ترکیه

کتائب حزب الله عراق شنبه شب در بیانیه‌ای با هشدار به ترکیه، خواستار خروج نیروهای این کشور از خاک عراق شد.

به گزارش المیادین، کتائب حزب الله در مورد حملات ترکیه اعلام کرد که کاسه صبر لبریز شده است. نادیده گرفتن جان مردم ما کافی است.

کتائب حزب الله افزود: ملتی که چهره بزرگترین قدرت جهان را درهم شکست، می تواند بینی شما را به خاک بمالد؛ پس پیش از این که دیر شود، نیروهایتان را خارج کنید.

جنگنده‌های ترکیه چهارشنبه گذشته اردوگاه مخمور در استان نینوا واقع در شمال عراق را هدف قرار دادند که بر اثر آن شماری کشته یا زخمی شدند.

این نیروی مقاومت عراق درباره تحولات سیاسی این کشور گفت: سوءتدبیر سیاسی و انعکاس آن بر اختیارات فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق و دولت باید در مسیری درست تصحیح شود.

هشدار شدید کتائب حزب الله عراق به ترکیه/ توافق فرانسه و امارات برای غارت یمن/ هدف قرار گرفتن ۲ کاروان نظامی آمریکایی در عراق/ گمانه زنی ها درباره لغو پرواز‌ها از اراضی اشغالی به دبی

این بیانیه ادامه داد: آنها باید درک کنند اگر بخواهند اوضاع را به نفع خود تغییر دهند، صحرا یا کاخ‌ها آنها را خشم مردم حفظ نخواهد کرد.

بیانیه کتائب حزب الله افزود: کسانی که مقابل ظلم به مردم سکوت می‌کنند، شایستگی برعهده گرفتن مسئولیتی را ندارند.

این بیانیه افزود: غیرقابل قبول است که به افراد از یک فرقه و طایفه که شایسته نیستند اختیاراتی داده شود. لذا باید فورا اظهار ندامت کنند و به جایی که باید باشند، بازگردند.

کتائب حزب الله همچنین افزود که مرجعیت دینی در نجف، سپر مستحکمی است که مردم را از شر ستمکاران حفظ می کند. هر کس به مرجعیت توهین کند، به کل مردم و کل ملت توهین کرده است.

توافق فرانسه و امارات برای غارت یمن

«جان ماری» سفیر فرانسه در یمن روز شنبه با شیوخ قبایل شبوه دیدار کرد؛ اقدامی که بسیاری از کارشناسان آن را در راستای تلاش پاریس برای غارت گاز مایع این استان راهبردی یمن برآورد می‌کنند.

پایگاه خبری «الخبر الیمنی» گزارش داد، دیدار سفیر یمن با شیوخ شبوه، همزمان با فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی مجدد مهمترین مرکز تولید گاز مایع در این استان است؛ مساله‌ای که فرانسه پس از توافق با امارات آن را کلید زده است.

این دیدار با اعضای گروه «التحالف الموحد لابناء شبوة» (ائتلاف یکپارچه ساکنان شبوه) بوده است. این گروه تحت حمایت فرانسه قرار دارد و شامل شیوخ استان نفت‌خیز شبوه است.

منابع محلی خبر دادند که سفیر فرانسه در این دیدار، درباره تأسیسات گاز مایع بلحاف، با شیوخ شبوه، بحث و رایزنی کرده است؛ تأسیساتی که شرکت توتال فرانسه، 51 درصد از سهام آن را در اختیار دارد.

اخیرا استاندار منصوب از سمت دولت مستعفی یمن که وابسته به امارات نیز هست، خبر داد که قرار است به زودی تأسیسات گازی بلحاف، مجددا راه‌اندازی شود.

کارشناسان تأکید دارند که همزمانی این اقدام با اعلام تقویت پدافند هوایی امارات توسط فرانسه، نشانگر این است که ابوظبی به پاریس اجازه خواهد داد که در ضمن توافق «گاز در ازای تجهیز تسلیحاتی»، در راه‌اندازی این تأسیسات مشارکت داده شود و چنین توافقی، هیچ سودی برای یمن نخواهد داشت.

هشدار شدید کتائب حزب الله عراق به ترکیه/ توافق فرانسه و امارات برای غارت یمن/ هدف قرار گرفتن ۲ کاروان نظامی آمریکایی در عراق/ گمانه زنی ها درباره لغو پرواز‌ها از اراضی اشغالی به دبی

در همین ارتباط، «محمد صالح بن عدیو» استاندار شبوه شهریور ماه گذشته نسبت به غارت منابع این کشور توسط امارات هشدار داد و گفت: «به کشور امارات با زبان رسا می‌گوییم که ملت یمن، یک ملت بزرگ است که تمدن‌ساز بوده و تمدن را به شرق و غرب، انتقال داده است.»

این مسئول یمنی ضمن انتقاد از حمایت امارات از شورش علیه یمن و تلاش برای غارت منابع آن، خطاب به مسئولان این کشور گفت: «دستتان را که بر زخم مردم فشار می‌آورد، بردارید و تبدیل منابع یمن را به کانونهای شورش متوقف کنید.»

استاندار شبوه خطاب به اماراتی ها تأکید کرد: «ایستگاه بلحاف باید شریانی حیاتی ملت باشد، ولی به جای اینکه به منبع صادرات گاز و نجات پول ملی تبدیل کنید، آن را صرف شبه‌نظامیان و صادرات شورشی می‌کنید، ولی صبر مردم نیز نمی‌تواند طول بکشد.»

هدف قرار گرفتن دو کاروان نظامی آمریکایی در عراق

رسانه‌های عراقی بامداد یکشنبه از وقوع حمله علیه یک کاروان لجستیک آمریکایی خبر دادند.

کانال تلگرامی «صابرین نیوز» در خبری فوری نوشت: «یک کاروان لجستیک ارتش ایالات متحده در منطقه السماوة آماج قرار گرفت.»

به گفته این رسانه عراقی، حمله مذکور با استفاده از بمب کنار جاده‌ای انجام شده است.

صابرین‌نیوز دقایقی بعد گزارش داد که دومین کاروان لجستیک آمریکایی در جاده بین‌المللی السماوه-دیوانیه هدف قرار داده شد.

هشدار شدید کتائب حزب الله عراق به ترکیه/ توافق فرانسه و امارات برای غارت یمن/ هدف قرار گرفتن ۲ کاروان نظامی آمریکایی در عراق/ گمانه زنی ها درباره لغو پرواز‌ها از اراضی اشغالی به دبی

پس از مصوبه پارلمان عراق درباره خارج کردن نظامیان بیگانه از خاک این کشور و تعلل بغداد در این امر، کاروان‌های لجستیکی ائتلاف آمریکایی، هفتگی و گاهی در طول یک روز چند بار هدف انفجار بمب کنار جاده‌ای قرار می‌گیرند.

گروه‌های عراقی تاکید دارند که دولت عراق با عمل به مصوبه پارلمان این کشور، باید نیروهای بیگانه را از عراق اخراج کند.

پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸ در پی اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب‌ رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نیروهای بیگانه از خاک این کشور را تصویب کرد.

گمانه زنی ها درباره لغو پرواز‌ها از اراضی اشغالی به دبی

منابع عبری‌زبان، بعد از ظهر شنبه، از احتمال لغو پرواز‌ها از اراضی اشغالی به فرودگاه دبی خبر دادند.

«باراک راوید» خبرنگار پایگاه عبری‌ «والا» به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی در این خصوص گزارش داد که اختلافاتی میان سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) و مقامات امنیتی امارات درباره تمهیدات امنیتی در فرودگاه بین‌المللی دبی به وجود آمده که ممکن است باعث توقف تمامی سفرهای هوایی از اراضی اشغالی به فرودگاه دبی شود.

خبرنگار والا افزود: اگر دو طرف نتوانند اختلافاتشان را حل و فصل کنند، این امکان وجود دارد که پروازها از اراضی اشغالی از تاریخ هشتم ماه فوریه یعنی از سه روز دیگر به امارات متوقف شود. مقامات شاباک به خبرنگار والا گفتند که چون نمی‌توانند امنیت پرواز‌ها را تأمین کنند، احتمال دارد که این پرواز‌ها لغو شوند.

با این حال، خبرنگار والا می‌گوید که اختلافات سیاسی نیست و فنی است و مقامات در حال بررسی انتقال پرواز‌ها از فرودگاه دبی به فرودگاه ابوظبی هستند.

هشدار شدید کتائب حزب الله عراق به ترکیه/ توافق فرانسه و امارات برای غارت یمن/ هدف قرار گرفتن ۲ کاروان نظامی آمریکایی در عراق/ گمانه زنی ها درباره لغو پرواز‌ها از اراضی اشغالی به دبی

اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی درباره اختلاف بر سر تأمین امنیت پروازها پس از آن مطرح می‌شود که تأسیسات راهبردی امارات طی هفته‌های گذشته از سوی ارتش یمن و یک گروه ناشناس عراقی، چند بار هدف حمله موشکی و پهپادی قرار گرفت.

گروه عراقی «الویه الوعد الحق» که به‌تازگی اعلام موجودیت کرده است، اخیرا از حمله پهپادی به تأسیسات راهبردی امارات خبر داد. در سایه سکوت ابوظبی و رسانه‌های اماراتی، این گروه شامگاه چهارشنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرزندان شبه‌جزیره عربستان، بامداد امروز، به ریزکشور شرور امارات با چهار پهپاد که چند تأسیسات حیاتی ابوظبی را هدف قرار دادند، حمله کردند. الویه الوعد الحق به حملات دردناک خود ادامه خواهد داد تا کشور کوچک امارات دست از مداخله در امور منطقه و به‌ویژه یمن و عراق بردارد و مزدوران میدانی، امنیتی و سیاسی خود را خارج کند. حملات آتی دردناک‌تر و مؤثرتر خواهد بود.»

چند ساعت پس از بیانیه این گروه، وزارت دفاع امارات پس از سکوت چندساعته از بامداد تا واپسین ساعات چهارشنبه رسما حمله پهپادی را تأیید کرد؛ اما مدعی شد که سه پهپاد را توانسته رهگیری کند. به‌رغم آنکه ابوظبی ادعای رهگیری سه پهپاد انتحاری را مطرح کرد، الویه الوعد الحق در بیانیه خود از ارسال چهار پهپاد سخن به میان آورده بود.

امارات در حالی در معرض حملات قرار گرفته است که پایگاه خبری «آکسیوس»، دیشب، به نقل از مقامات تل‌آویو گزارش داد که عده‌‌ای از مقامات نظامی رژیم صهیونیستی هفته گذشته وارد امارات شدند تا درباره ارائه‌ کمک‌های نظامی و اطلاعاتی به ابوظبی در پی حملات ارتش یمن رایزنی کنند. آکسیوس دیشب خبر داد که امارات به تل‌آویو اطلاع داده که برای رهگیری موشک‌ها و پهپادها نیاز به کمک دارد.

مواضع امارات پس از هشدارهای مکرر صنعاء به ابوظبی درباره مداخله در امور داخلی یمن و تلاش برای تنش‌زایی در این کشور، -تا پیش از حمله دیروز الویه الوعدالحق- در سه مرحله هدف حمله موشکی و پهپادی ارتش یمن قرار گرفته بود.

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌و‌گو با شبکه «العربی» خبر داده بود: «معامله‌ای میان عربستان سعودی و امارات وجود دارد که به موجب آن، عربستان سعودی تمام استان‌های جنوبی یمن از جمله شبوه را به امارات تحویل می‌دهد و به ازای آن، امارات تمام ظرفیت‌های نظامی خود را همچون گذشته [در یمن] به کار خواهد گرفت».

البخیتی هشدار داده بود: «ما از اینجا به امارات توصیه می‌کنیم به اقدامات تنش‌زای خود ادامه ندهد، چون اگر این تنش ادامه پیدا کند، یمن مجبور به حمله به عمق خاک این کشور خواهد شد. ما در وضعیت جنگی قرار داریم.» پس از این هشدار، خاک امارات سه بار هدف حمله قرار گرفت. پس از اولین حمله «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «حمله پهپادی امروز در ابوظبی را شدیدا محکوم می‌کنم و به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت می‌گویم و برای زخمی‌ها آرزوی بهبودی عاجل دارم. اسرائیل در کنار امارات است.»

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه

نیروهای ترکیه روز شنبه به بهانه مقابله به تروریست های «پ‌ک‌ک» و همدستان آن‌ها وارد شمال سوریه شدند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وزارت دفاع ترکیه روز شنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی ترکیه ۱۴ تروریست پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق را در شمال سوریه (شاخه پ‌ک‌ک در سوریه) از پا درآوردند.

این وزارتخانه در توییتی مدعی شد: «تروریست‌هایی که قصد نفوذ به مناطق عملیاتی ضد تروریستی و تیراندازی در مناطق عملیاتی ترکیه را داشتند، توسط نیروهای مسلح ترکیه از پا درآمدند.»

از سال ۲۰۱۶، ترکیه سه عملیات ضد تروریستی را در سراسر مرز خود در شمال سوریه برای جلوگیری از تشکیل به اصطلاح مسیر تردد تروریست‌ها انجام داده است.

هشدار شدید کتائب حزب الله عراق به ترکیه/ توافق فرانسه و امارات برای غارت یمن/ هدف قرار گرفتن ۲ کاروان نظامی آمریکایی در عراق/ گمانه زنی ها درباره لغو پرواز‌ها از اراضی اشغالی به دبی

ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ و به بهانه مقابله با قدرت‌گیری شبه‌نظامیان کُرد در شمال و شمال شرق سوریه حضور نظامی خود را گسترش داده است؛ شبه‌نظامیانی که به گفته مقامات آنکارا با عناصر پ.ک.ک ارتباط عمیقی دارند. در این راستا ارتش ترکیه و تروریست‌های همسو با این کشور از جمله گروهک ارتش آزاد، در ۲۴ آگوست ۲۰۱۶ عملیات «سپر فرات» را انجام دادند و مناطقی در شمال استان حلب از جمله «جرابلس» را به اشغال خود درآوردند.

در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ نیز عملیات «شاخه زیتون» در منطقه «عفرین» در استان حلب انجام و در نهم اکتبر ۲۰۱۹ نیز عملیات «چشمه فرات» در استان‌های حلب، حسکه و رقه آغاز شد و با اشغال مناطقی در نوار مرزی استان رقه پایان یافت.

پ‌ک‌ک که در فهرست سازمان‌های تروریستی ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار گرفته، مسئول کشته شدن دست کم ۴۰۰۰۰ تناز جمله زنان، کودکان است.

چندی قبل نیز مناطق شمالی استان حلب در شمال سوریه نزدیک مرز ترکیه،شاهد حملات متقابل ترکیه و تروریست‌های همسو با این کشور و شبه‌نظامیان کُرد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۴
فقط جلو چشم عوام حقوق بشر حاکم است ولی ...
‌اسرائیل با عربستان سعودی و امارات همکاری نظامی و امنیتی می کرد و همچنان می کند و حالا که آن را علنی کرده اند هدفشان این است که به بهانه اینکه ایران از یمن پشتیبانی می کند اسراییل بتواند از عربستان و بحرین و امارت مستقیم از نقاط مختلف علیه ایران بجنگد و کشورهای غرب را ضد ایران به جنگ وادارد.
یمن حق دارد غیر نظامی امارت و عربستان را بزند این سنگ دلی نیست به خاطر این که سازمان حقوق بشر گوشش بشنود
دست وپنجه ارتش قدرتمند ترکیه درد نگنه که نظم را به عراق و سوریه طاورده افرین افربن افربن
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی