بازدید 21132
حسینی:

روس‌ها با زیرکی نقش میانجی را در مذاکرات وین گرفتند

کارشناس ارشد سیاست خارجی در گفتگویی در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: روس ها در سایه عدم گفتگوهای مستقیم بین ایران و آمریکا و نقش به حاشیه رفته انریکه مورا، تلاش کردند تا با تصویرسازی مسکو را به عنوان یکی میانجی و نزدیک کننده دیدگاه های ایران و آمریکا معرفی کنند تا این طریق بتوانند پرستیژ خود را در توافقات بین المللی افزایش دهند.
کد خبر: ۱۰۹۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶ 02 January 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، دیاکو حسینی در تشریح روند دور هشتم مذاکرات وین گفت: شناخت ما از تحولات مذاکرات از فضای رسانه ای است که عمدتا طرف های مختلف اعلام می کنند. به هیچ وجه نباید این مواضع را ملاک تشخیص گفتگوها در نظر بگیریم. به این دلیل که طرف ها نیات مختلفی دارند. یک دلیل فضاسازی است که گفتگوها پشت میز مذاکرات شکل مطلوب به خود بگیرد و در این راستا ایران نیز نگاهی داخلی دارد که اگر گفتگوها به شکل خوبی هم پیش نرود تلاش می کنند تا با خوش بینی به موضوع نگاه کنند. جلوگیری از ناامیدی مردم، نوسان ارز و غیره از دلایل این امر است. در طرف مقابل یعنی آمریکایی ها نیز به همین شکل است ممکن است در هنگام گفتگوها از روند راضی باشند اما در اعلام موضع رسانه ای به گونه ای عمل می کنند که گویی چندان پیشرفت مهمی رخ نداده است. به این دلیل که این سیگنال را به ایران ندهند که از آنچه که در اتاق مذاکرات می گذرد راضی هستند. در این بین روسیه که سعی بر میانجی گری بین ایران و طرف های غربی دارد و نمی تواند اعلام کند که پیشرفت صورت نگرفته و گفتگوها سازنده نبوده است. بنابراین روسیه ناچار است تا فضا را مثبت ترسیم کند تا بتواند نقش خود را پررنگ کند.

وی افزود: بنابراین به همین دلایل نباید آنچه که در رسانه ها مطرح می شود را ملاک قرار داد. دولت در دور هفتم مذاکرات با ارائه دو متن تلاش کرد تا شانس خود را به امتحان بگذارد و در این راستا دو متن حداکثری از خواسته های خود را به طرفین ارائه کرد. در فاصله یک هفته اعلام شد که تغییرات جرئی در متن ایجاد شده و مبنا پیش نویس ژوئن است. این نشان دهنده انعطاف ایران است که اتفاق افتاده است و طرحی با ۹۰درصد تغییر به اصلاحات جزئی می رسد. مساله ای که بیانگر جدیت دولت سیزدهم برای به نتیجه رساندن گفتگوها نیز است. با این وجود این عوامل مثبت شاهد عوامل منفی در این روند نیز هستیم. در مذاکرات وین چیزی به نام میانجی و یا واسطه نداریم و قرار بود در جلسات کمیسیون مشترک برجام یعنی بین ایران و ۱+۴ نگاه ایران مورد بحث قرار گیرد و دیدگاه های ایران به آمریکا منتقل شود و بالعکس. کسی که وظیفه این امر را دارد به طور طبیعی هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام یعنی انریکه مورا است. بنابراین خارج از این حوزه چیزی به نام واسطه و میانجی معنایی ندارد.

این کارشناس گفت: در عمل اتفاقی که افتاده این است که نقش مورا حداقلی شده و در مقابل نقش روسیه پررنگ تر شده است. در حالی که روسیه و شخص اولیانوف در چنین جایگاهی نیست که بخواهد چنین نقشی داشته باشد. این زیرکی روس ها بود که در سایه عدم گفتگوهای مستقیم بین ایران و آمریکا و نقش به حاشیه رفته انریکه مورا، تلاش کردند تا با تصویرسازی از خود مسکو را به عنوان یکی میانجی و نزدیک کننده دیدگاه های ایران و آمریکا معرفی کند تا این طریق بتوانند پرستیژ روسیه را در توافقات بین المللی افزایش دهند. با این دورنما که روسیه نه تنها می تواند توافق را خطر نجات دهد بلکه قادر است زمینه های بازگشت آمریکا را به آن فراهم کند. اینجا برای ایران مهم است که بداند قاعدتا روسیه نباید این نقش را ایفا می کرد چرا که همانطور اشاره کردم ساختار روشنی برای مذاکرات وین وجود دارد.

حسینی در پایان گفت: البته نباید نادیده گرفت که روس ها علاقمند به حفظ و احیای برجام هستند نه با خاطر اینکه منافع اقتصادی ایران تحقق یابد. به این دلیل که پلن های جایگزینی که برای برجام مطرح می شود بسیار بد است و در نهایت به ضرر روسیه نیز خواهد بود. احتمال جنگ بین ایران و آمریکا اگر آن را به عنوان پلن بی در نظر بگیریم می تواند برای روسیه نیز تبعاتی داشته باشد و این کشور را در وضعیت دشواری قرار خواهد داد و به تنش های پیرامونی روسیه اضافه خواهد کرد. به همین دلیل روسیه از انگیزه لازم برای احیای برجام برخوردار است. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم روس ها از عادی شدن روابط ایران و آمریکا هراسان هستند و هیچ علاقه ای به این اتفاق ندارند. همچنین خواستار احیای برجام به گونه ای نیستند که بتواند عملا ایران را به بازارهای جهانی انرژی برگرداند و در نهایت توان اقتصادی ایران به واسطه قدرت ژئوپلتیکی آن افزایش یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۰
میانجی نیستن. از طرف ایران حرف میرنن تا منافع خودشون تامین بشه. شماها مملکت رو دودستی دادین به چین و روسیه ژست ادم پیروز هم میگیرین؟ اگه یه سر سوزن به فکر ایران و مردم بودین وضع مملکت اینقدر خفت بار نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
کوته بینانه ترین فکر اینه که به چین و روسیه بگید متحد
برجام نشون داد که این وسط مشکل ایران فقط با آمریکاست و اونه که تحریم میکنه و تحریمو بر میگردونه. داخل کردن اروپا و انگلیس و چین و روسیه فقط پای منافع اونها رو این وسط باز میکنه که ماهی برای خودشون بگیرن. واقعا کوته بینانس به شکل روسای قبایل بهشون نگاه میکنید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
به نظرت خریدنفت که چین داره انجام میده مگربده. یا فروش تسلیحات روسی به ایران کجاش ایراد داره. خب همین دوکشورهم که نبودن امریکا چندقطعنامه براایران صادرمیکردبدون وتو.. مثل اینکه خیلی به غربیهای بی وجدان دل بستی.گرچه قرارداد25ساله باچین بسته شده. قرارداد با روسیه هم مونده هنوز
عجب!!! خوبه به چشممون خیانت روسها در افغانستان و ارمنستان و اوکراین را دیدیم و درس نمیگیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
شما كجا زندگي مي كنيد؟
افغانستان كه عروس هزار داماد شده و همه به آن چشم
طمع دارند و خوشبختانه به هيچ كشور غاصبي هم وفا نكرده، خيانت روسها به ارمنستان و اوكراين را مي شود بفرمائيد چه بوده؟ اينكه اجازه نداده آمريكا از هزاران كيلومتر دورتر در كنار مرزهاي روسيه مستقر شود خيانت بوده يا اينكه اجازه داده بخشي از سرزمين قره باغ به سرزمين اصلي خود بازگردد؟
روسیه ایران را بدنبال خود میکشاند و بابت همین هم از ایران امتیاز میگیرد بدتر از ترکمن چای
دوستان مستعمره روسیه و چین شدین خبر ندارین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
ازمستعمره آمریکا وصهیونیست بودن وغرب که بهتره. مرگ برامریکای جنایتکار وصهیونیست
روس هاي خائن براي چاپيدن و غارت ايران دايه مهربان تر از مادر شده اند
اقا چطور باید داد بزنیم من که یه شهروند ساده هستم میفهمم که الان وقت قهر کردن و لوس بازی دراوردن نیست چرا باید منافع ملی و مملکتمون رو در دست یه عده روس از خدا بی خبر بذاریم که میدونیم علنا و علنا و علنا خواهان عادی شدن روابط ما با جهان و تسهیل فروش نفت و گاز ما نیستند و هرکاری میکنند که جلوی پیشرفت ایران رو بگیرن چون میدونند که ایران پیشرفته خاری در چشم روسیه در منطقه است نمونش هم جایگزینی نفت و گاز ایران نمونه اش عدم فروش اس 400 به ایران نمونش نظام حقوقی دریای خزر نمونش حمایت از عربستان نمونه اش حمایت از اسرائیل در حمله به نیروهای ایرانی و نیابتی ایران در سوریه و نمونش هزاران نمونه تاریخی دیگه که نشون میده به هیچ عنوان روسیه دوست ما نبوده و نیست و نخواهد بود در عوض امریکا در چندین مورد خاص که یکیش کودتای 28 مرداد بوده به ضرر منافع ما عمل کرده و قطعا اون هم دوست ما نخواهد بود ولی بهتر از روسیه است پس اقایون سیاستمدار تعارف رو بذارید کنار و مستقیم با امریکا مذاکره کنید در دنیای سیاست دوست و دشمن معنی محض نداره هرکس به فکر منافع ملی خودشه پس نیازی نیست که روسیه رو خبر بیار و ببر خودمون کنیم مثل مرد بشینین و با آمریکاییها که این شرایط رو برای ما بوجود آوردن مذاکره کنید و رودررو حرفاتون رو بزنید و نذارید که کشورهای دیگه دسیسه کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
زياد جوش نزن!
نه كسي قهر كرده نه كسي لوس بازي درآورده گرچه اينها هم از تكنيكهاي مذاكره است ولي خيال شما راحت باشه كه نه آمريكا خواهان قدرت گرفتن ايران و زندگس مستقل اين كشور است نه روسيه و ايران هم اين را مي فهمد و در مذاكرات از كارتهاي اين دو در كنار هم استفاده مي كند.
يك نقطه مثبتي كه روسيه نسبت به آمريكا دارد اين است كه آمريكا داعيه ابرقدرتي و استعمارگري دارد و در كنار منافع كشور خود به دنبال زير سلطه بردن ساير كشورهاست ولي روسيه به هزار دليل الان اين داعيه را ندارد و در مذاكرات بين المللي به دنبال منافع خود مي باشد.
توافقی که روسیه درش نقش تعیین کننده داشته باشه از الان معلومه که چیه. یک توافق حداقلی و شکننده سرشار از بی اعتمادی به آینده. یک توافق بخور و نمیر برای ایران، طوری که وابستگی اقتصادی ایران به چین و وابستگی سیاسی به روسیه با قوت سر جای خودش باقی میمونه و فقط مقداری از فشار تحریم کم میشه و تحریم ها به طور کامل رفع نمیشه.
البته ایران نباید از اول خواسته های حداکثری مطرح میکرد که الان مجبور به عقب نشینی بشه تا عنصری به نام روسیه بتونه از آب گل آلود ماهی بگیره و نقش منجی یا پلیس خوب رو بازی کنه! یک اشتباه دیگه که ایران کرد و قافیه رو واگذار کرد این بود که با خود آمریکا مستقیم مذاکره نکرد و روسیه با زرنگی تمام این جای خالی رو به نفع خودش پر کرد و مصادره کرد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
شما جدي نگير، اين بنده خدا يك چيزي گفته
و شما برخلاف سیاست های دولت سعی در نا امید کردن مردم می کنی آیا انصاف است ؟
این انفعال و ضعف ایرانه که مستقیم با آمریکا مذاکره نمیکنه چون مذاکره کنندگان ضعیف و ناکارآمد چون جلیلی و باقری و مرندی هست ....
با زیرکی نه با خباثت آبی از رویسه هیچ وقت برای ایران گرم نشد
مذاکرات بتن ریزی همگی خیانت است
هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیرد.روسها از شرایط موجود بیشترین منافع اقتصادی وسیاسی را میبرند....وقتی روسیه خود یکی از 5 کشور عضو 4+1 وطرف مقابل مذاکره با ایران است میانجی گری بی معنی میشود.در واقع شبیه وکلایی میشود که هم از شکی وهم از متشاکی حق الوکاله میگیرند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
وشما هم باور كردي كه ميانجي شده اند؟
چرت و پرت گویی هم حدی دارد اونی که ترامپ بود هیچ غلطی بعد از حمله ایران به بزرگترین پایگاه نظامی اش نکرد این یکی که کنترل باده روده اش را هم ندارد.اگر ما بمب اتمی هم منفجر کنیم هیچ کس جرات انجام هیچ غلطی را نخواهد داشت همانطور که در مورد کره شمالی نداشتند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
و چقدر شما سیاستمداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
بخواب باااا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
از تحریمها به نان ونوایی رسیدی و کدخدا را ناچیز می پنداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
چند تا لیوان ساندیس زدی؟ اووردوز کردی.
پس این توافق، توافق بشو نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
اتفاقا این دفعه روسیه قصدش توافق جدید هست تا از غرب امتیاز بگیره و ایران هم مجبوره توافق کنه ....
روسیه قیم ماست.
روس ها از عادی شدن روابط ایران و آمریکا هراسان هستند و هیچ علاقه ای به این اتفاق ندارند. همچنین خواستار احیای برجام به گونه ای نیستند که بتواند عملا ایران را به بازارهای جهانی انرژی برگرداند و در نهایت توان اقتصادی ایران به واسطه قدرت ژئوپلتیکی آن افزایش یابد.
تنها حرف درست این نوشتار
نه شرقی نه غربی نه ایران
زیرکی یا قلدری؟
سیاستی که روسیه تزاری داره چرچیل نداره!
۴۰ ساله روس ها دارایی کشورمان رو به چپاول می برند به نوعی ایران بخشی از سرزمین روس ها شده و ما تو کشور خودمان غریبه ایم .
نه روسها و نه چینی ها دوست ندارن تحریم های ایران برداشته شوند چوج بیشترین نفع رو این دوکشور از تحریم بردن الانم اگه ریا کاری می کنن و از رو خود را تمایل به اجرای برجا م می کنن ظاهری بود و هیچ تمایلی برای حل مسئله ندارن اخه اگه مورد ایران یا همون برجام حل بشه اونوقت که کشورهای اروپای امریکا دیدشو روی روسیه متمرکز به خاطر در گیری با اکراین خواهد شد سوای سود اقتصادی که تحریم ایران برای روسیه دارد
روس بزرگترین دشمن ایران بوده هست و خواهد بود وهرگز نخواهد گذاشت ایران به توافق برسد چون رقیب نفت و گاز ایران محسوب میشود پس از تحریم ها نفع میبرد .چین هم که بخاطر تحریم نفت ایران را به کم ترین بها با اجناس بنجل تهتر میکند پس اینها هرگز نمیگذارن ایران جان بگیرد
باید دید اونایی که به بزرگان نظام مشورت میدن که با آمریکا مذاکره مستقیم نکنیم کیا هستن؟؟؟؟؟؟؟؟
متاسّفانه عملکردروسیه بجای مثبت گرانه، متزوّرانه وریاکارانه بوده وهست، گویی اومانندجاسوسان دوطرفه عمل میکنندومانندبعضی قضاتِ ناعادلی که ازهردوطرف باج میگیرند@!این طورنیست؟؟.
روسها کثیف چکاره هستند که بابت کشور ما حرف بزنن ای مسعولین بی ارضه حالا ابن روسها بیان برای ایران تصمیم بگیرن
ميانجى معنا نداره
مرد و مردانه مذاكره كنيد بدون دخلات روسيه
روسيه دوست خودش است نه دوست ايرانى
کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من هر کس در این دنیا به فکر منفعت خودش است حتی کسانیکه در ایران زندگی می کنند و تورم را به کمر ملت می بندند و ملت را از دین و دیانت دور می کنند به فکر منعفت خودشان هستند هر کس به طرقی دل ما را می شکند دوست جدا دشمن جدا دشمن اگر بگشند غمی نیست دوست چرا
روسیه مثل سگ از آمریکا میترسد
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی