بازدید 26026

آغاز دوئل بزرگ مذاکرات هسته‌ای با سفر علی باقری به بروکسل و مسکو/ واکنش آمریکایی‌ها به آغاز مذاکرات

پس از کشمکش‌های دیپلماتیک چند ماهه، علی باقری به بروکسل و مسکو سفر کرد تا بار دیگر مذاکرات برجامی از سر گرفته شود. تحرک دیپلماتیکی که مورد توجه گسترده بین المللی قرار گرفته و واکنش‌های مختلفی را در بر داشته است.
کد خبر: ۱۰۸۴۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴ 29 October 2021

آغاز دوئل بزرگ مذاکرات هسته ای با سفر علی باقری به بروکسل و مسکو/ واکنش آمریکایی ها به آغاز مذاکرات

بین الملل تابناک: پس از کشمکش‌های دیپلماتیک چند ماهه، علی باقری به بروکسل و مسکو سفر کرد تا بار دیگر مذاکرات برجامی از سر گرفته شود. تحرک دیپلماتیکی که مورد توجه گسترده بین المللی قرار گرفته و واکنش‌های مختلفی را در بر داشته است.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، سه‌شنبه چهارم آبان ماه وارد بروکسل، پایتخت بلژیک شد تا با انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار و رایزنی کند.

سفر باقری به بروکسل در پی سفر انریکه مورا به تهران در پنج‌شنبه بیست و دوم مهرماه صورت گرفت که قرار شد مباحث باقی  مانده در بلژیک مورد مذاکره و گفت‌وگو قرار گیرد.

در دیدار باقری با مورا که در مقر اتحادیه اروپا صورت گرفت، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، با تأکید بر خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و بی‌عملی کشورهای اروپایی در انجام تعهداتشان گفت آنچه برای ایران موضوعیت دارد، لغو مؤثر تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی است.

باقری عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف‌های مقابل را یکی از خواسته‌های اساسی ایران دانست.

در دیدار علی باقری و انریکه مورا تصمیم گرفته شد، مذاکرات وین در ماه نوامبر شروع شود. باقری بعد از دیدار در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «گفت‌وگویی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر (نهم آذر) مذاکرات را شروع کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.»

بازخوانی دوباره صحبت‌های معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دیدار با مورا، نشانگر آن است که شروط ایران برای احیای برجام، لغو مؤثر تحریم‌ها، عادی شدن روابط اقتصادی با کشورهای خارجی و تضمین به عدم خروج و بدعهدی دوباره آمریکاست.

از سوی دیگر، باقری پس از بروکسل عازم مسکو شد. مذاکرات علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در تالار تشریفات وزارت امور خارجه روسیه برگزار شد.

دیدار باقری و هیات همراه با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه برای اشتراک دیدگاه ها در مورد مذاکرات لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران ـ که قرار است در وین انجام شود ـ برگزار شده است.

آغاز دوئل بزرگ مذاکرات هسته ای با سفر علی باقری به بروکسل و مسکو/ واکنش آمریکایی ها به آغاز مذاکرات

در این دیدار دو طرف تاکید کردند: گفت و گوهای جدید تنها در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که به لغو تحریم‌ها و اجرای تمام و کمال تعهدات طرفین منجر شود.

علی باقری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و چین، دیدگاه‌های نزدیکی در خصوص مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی و به ویژه برجام دارند، افزود: لازم است دیگر اعضای اروپایی چهار به علاوه یک نیز به تعهدات خود پایبند باشند و برای لغو تحریم‌های غیرقانونی تلاش کنند.
پیش از این دیدار مذاکرات «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با میخائیل باگدانف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزارت خارجه روسیه در رابطه با مسائل و مناسبات دو کشور برگزار شد.

در این مذاکرات که صبح جمعه با حضور کاظم جلالی سفیر کشورمان در محل وزارت خارجه روسیه برگزار شد، دو طرف درباره مناسبات دو جانبه، رفع مسائل و مشکلات موجود، گشایش دریچه های جدید در روابط دوجانبه و ارتقای همکاری‌ در عرصه های مختلف برای تامین منافع دو کشور و مورد علاقه رایزنی کردند.

واکنش مقامات آمریکایی  

 جنیفر (جن) ساکی سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات مذاکره کننده جدید ایران و اعلام ازسرگیری مذاکرات تا قبل از نوامبر گفت که تصمیم گیری در مورد دور بعدی مذاکرات را به مذاکره‌کنندگان واگذار می کنم.

 وی تصریح کرد چارچوب مدنظر ما همچنان پایبندی در برابر پایبندی است و  تصمیم گیری در مورد اینکه گام های بعدی چه باید باشد را به اروپایی ها و مذاکره کنندگان واگذار می کنیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به اظهارات امروز مقامات ایران با بیان اینکه واشنگتن آماده بازگشت به وین است، ابراز امیدواری کرد ایران فوری و با حسن نیت به مذاکرات بازگردد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به خبرنگاران با بیان اینکه ما آماده بازگشت به وین هستیم، افزود: معتقدیم بازگشت فوری به برجام و اجرای تفاهم‌ نامه‌ای برای بازگشت متقابل به پایبندی دوجانبه به برجام از طریق به اتمام رساندن مسائل اندک باقی مانده پس از دور ششم گفت‌ وگوها در ژوئن امکان ‌پذیر است.

وی تاکید کرد، مذاکرات باید بر روی نهایی کردن تعداد کمی از موضوعات باقی مانده در پایان دور ششم مذاکرات در ژوئن متمرکز شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال مدعی شد، همانطور که به صراحت گفته‌ایم این پنجره، در حالی که ایران به برداشتن گام‌های تحریک‌آمیز ادامه می‌دهد تا ابد باز باقی نخواهد ماند؛ بنابراین، امیدواریم که آنها فوری و با حسن نیت برای مذاکره به وین بازگردند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی عازم اروپا شد تا روز شنبه با رهبران فرانسه، انگلیس و آلمان درباره ایران دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگارانی که بایدن را در این سفر همراهی می کنند،  گفت: هدف از این دیدار بایدن با رهبران سه کشور اروپایی، رسیدن به موضع مشترک مذاکره‌ای درباره نحوه رسیدگی به موضوع برنامه هسته‌ای ایران است.

سالیوان همچنین در گفت و گو با خبرنگاران مدعی شد، آمریکا آماده ازسرگیری مذاکرات با حسن نیت با ایران درباره بازگشت به برجام است.

وی افزود که سیگنال‌های مثبتی درمورد آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات دریافت کردیم. باید منتظر بمانیم تا ببینیم ایران چه زمانی پای میز مذاکرات خواهد نشست.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز سه شنبه و قبل از اعلام زمان ازسرگیری مذاکرات از سوی ایران نیز در یک نشست خبری  در پاسخ به سوال خبرنگاری  مبنی بر اینکه فرصت دیپلماسی با ایران تا چه زمانی خواهد بود و نقشه دوم چیست، گفت: یکی از دلایلی که رییس جمهوری می خواهد با متحدان اروپایی به خصوص سه کشور اروپایی که بخشی از مذاکرات هستند، هماهنگی نزدیک داشته باشد این است که پس از انحراف سیاست آمریکا در مقابل ایران در چهار سال گذشته، یک جبهه متحد در مقابل ایران داشته باشیم.

این مقام کاخ سفید بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا و بی عملی واشنگتن در شش دور مذاکرات وین ادعا کرد: ما مانند چند ماه گذشته پیام های آشکاری به ایرانی ها خواهیم فرستاد، مبنی بر اینکه این فرصت نامحدود نخواهد بود و ما باید شاهد یک بازگشت به دیپلماسی و پیشرفت در میز دیپلماسی باشیم.

وی در عین حال با بیان این ادعا که البته ما تمام گزینه های لازم را برای رسیدگی به این موضوع حفظ خواهیم کرد، افزود:  ما معتقدیم هنوز هم فرصت برای حل این مساله به صورت دیپلماتیک وجود دارد.

واکنش های رسانه ای در آمریکا

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از سیزده سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، بگیرد.

ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱،  دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند.

این مذاکرات از تیرماه گذشته به دلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد و آمریکا و اتحادیه اروپا در حالی که یکی ناقض برجام و دیگری بدعهد در عمل به تعهداتش بوده، اصرار به ازسرگیری این مذاکرات و حضور دولت جدید ایران داشته اند.

دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس  جمهور سابق امریکا از برجام است و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده، همچنان می گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

اکنون برای پیشگیری از فروپاشی کامل دیپلماسی که سناریوی شوم و رویای پوشالی رژیم صهیونیستی است و ریسک افزایش بیشتر تنش‌های ناخواسته در خاورمیانه را به همراه دارد، همچنانکه تحلیلگر نیوز ویک می گوید تصمیم‌های جسورانه از سوی آمریکا ضرورت دارد بدین معنا که واشنگتن باید غرور خود را فرو دهد و امتیازاتی را به ایران واگذار کند تا گفت و گوها جان دوباره بگیرند.

تارنمای پولتیکو در این زمینه نوشته است: علی باقری، معاون وزیرخارجه ایران پس از دیدار با مقامات اروپایی در بروکسل اعلام کرد، ایران آماده بازگشت به مذاکرات وین پیش از اتمام ماه نوامبر است. این تحول مسیر را  برای ازسرگیری مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهانی  در مورد برجام هموار می کند؛ اما تحلیلگران معتقدند بازگشت ایران به برجام کار آسانی نخواهد بود، زیرا این کشور در برنامه اتمی خود پیشرفت های زیادی به دست آورده است.

مقامات ایران همچنان تاکید می کنند آزادسازی تمام دارایی های مسدود شده از جمله شروط اصلی است. ایران تاکید می کند برنامه هسته‌ای آن صلح آمیز است.

 تارنمای آکسیوس نیز می گوید اعلام ازسرگیری مذاکرات، مستقیم ترین تعهد دولت آیت الله رئیسی برای بازگشت به میز مذاکره است.

در همین حال جو بایدن این آخر هفته میلادی (شنبه و یکشنبه) با رهبران سه کشور اروپایی دیدار خواهد کرد تا در مورد گام  بعدی در ارتباط با ایران گفت و گو کند.

تارنمای روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است، بازگشت ایران به مذاکرات به پنج ماه وقفه پایان می دهد. این وقفه به دولت ایران این فرصت را داده بود که برنامه هسته ای خود را پیش ببرد. دولت جو بایدن امیدوار است توافق برجام را احیا کند.

تارنمای بلومبرگ نیز در گزارشی آورده است، پس از اعلام ایران مبنی بر بازگشت به مذاکرات برجامی در ماه نوامبر، کاهش قیمت نفت در بازارها ادامه یافت و نفت برنت ۱.۶ درصد از ارزش خود را از دست داد. این اولین نشانه قوی برای تاجران نفت در جهان مبنی بر بازگشت احتمالی نفت ایران به بازارهای جهانی بود.

علی باقری اعلام کرد، تضمین آمریکا به عدم تکرار اقدامات ترامپ یکی از مسائل اصلی مورد گفت و گو در مذاکرات خواهد بود. این یک اختلاف مهم میان ایران و آمریکاست. واشنگتن اعلام کرده است نمی تواند تضمین کند دولت بعدی آمریکا در برجام  بماند.

دولت بایدن می‌خواهد به توافق برگردد، اما از لغو هرگونه تحریم دوران ترامپ یا آزاد کردن هرگونه دارایی ایران قبل از سرگیری مذاکرات خودداری کرده است. تهران برنامه هسته ای خود را در واکنش به خروج واشنگتن و وضع تحریم های سخت گیرانه آن به طور قابل توجهی گسترش داده است.

 روزنامه نیویورک تایمز نیز در مطلبی نوشته است، دولت جدید ایران نسبت به ایالات متحده و شرکای اروپایی‌اش بی اعتمادی شدیدی دارد و مقامات ایرانی این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا می‌توان به آمریکایی‌ ها اعتماد کرد که از هیچ توافق جدیدی عقب نشینی نکنند.

هنری روم یک تحلیلگر در گروه اوراسیا گفت: در دولت جدید ایران مقاماتی حضور دارند که به شدت به آمریکا بی اعتماد هستند و حتی به منفعت توافق اولیه شک دارند، چه رسد یک توافق جدید.

تارنمای شبکه خبری ای بی سی نیوز در گزارشی در این زمینه نوشته است، این مذاکرات، که ایران و آمریکا از طریق واسطه‌ها با یکدیگر ارتباط داشته اند، در حالی انجام می‌شود که توافق هسته‌ای دوران باراک اوباما به تار مویی بند است(به سختی زنده است). این مذاکرات همچنین در بحبوحه هشدارها درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران از زمان توقف مذاکرات ماه ژوئن از سر گرفته می شوند.

مشخص نیست، توافقی برای ازسرگیری مذاکرات حاصل شده است یا خیر؟ این مذاکرات چه زمانی آغاز می‌شود و آیا ایران همچنان پیش‌شرطی مانند رفع تحریم‌ها دارد یا خیر؟ مذاکرات پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد و دولت جدید اعلام کرد، مشغول بازبینی مذاکرات است. این کشور در این مدت پیشرفت های زیادی در برنامه هسته‌ای خود به دست آورد.

دولت بایدن اعلام کرده، پنجره فرصت باز است؛ اما این فرصت نامحدود نخواهد بود. منتقدان معتقدند دولت بایدن باید پیش از این پنجره فرصت را می بست.

دانیل آر. دپتریس عضو اندیشکده اولویت‌های دفاعی نیز در تارنمای نشریه نیوزویک در تحلیلی نوشته است برای  جلو بردن گفت و گوهای هسته‌ای، آمریکا باید پیشقدم شود. برای پیشگیری از فروپاشی کامل دیپلماسی با ایران که سناریویی شوم است و ریسک افزایش بیشتر تنش‌های ناخواسته در خاورمیانه را به همراه دارد، تصمیم‌های جسورانه ضرورت دارد. این برای آمریکا به این معناست که باید غرورش را فرو بدهد و امتیازات محدودی را به ایران واگذار کند تا گفت و گوها جان دوباره بگیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶۵
تسلط به زبان انگلیسی شرط اول برای نتیجه بخش بودن مذاکرات است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
توی این یک ماه کلاس فشرده مکالمه براشون بگذارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
خخخخ اونی که نیویورک درس خوند سرش کلاه رفت این که ...
علی
| United States of America |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
خخخخخخخخخخ
راست میگی دیدیم چقدر نتیجه بخش بود. تازه اونم با لهجه آمریکاییش. مردم خودشون میدونن چی جواب میده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
شما برای تی کشی در وزارت امورخارجه هم باید مسلط به انگلیسی باشید ، زبان بلد بودن مگرکاری دارد که ارشد ترین دیپلماتهای کشور نمی توانند ،
امروز که دیگر اول انقلاب نیست ، یعنی چهار نفر معتمد انگلیسی زبان ندارد ؟
شما باورتان می شود ارشد ترین دیپلماتهای یک کشور نیاز به مترجم داشته باشند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
صدبار هم که از این طرف دنیا پرواز بکنن به اون طرف دنیا تا موقعی که کسانی مثل باقری ونی در صدر مذاکره کنندگان هسته ای هستند هیچ تغییر اساسی اتفاق نمی افته!!
ناشناس
| Canada |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
شما هنوز وندی شرمن و بلینکن و دمکراتها را نمی شناسید. برای اینکه ان شبکه را بهتر بشناسید. در خبرها امده که تسلا ماسک به رکورد یک تریلیون دلار ارزش رسید. دلیل ان هم این بود که ظاهرا شرکت هرتز که بزرگترین شرکت اجاره خودرو دنیا هست سفارش صد هزار ماشین جدید به تسلا به ارزش 4 میلیارد دلار را داده. همین خبر باعث شد که ارزش تسلا 15 درصد رشد کند که یعنی 150 میلیارد دلار! حالا بروید ببینید که هرتز متعلق به کدام شبکه هست و این شبکه چه اندازه در تسلا و امازون و مایکروسافت و فیس بوک و گوگل و اپل و..... سرمایه گذاری کرده! همه چیز دستتان می اید. 4 میلیارد را یکساعته کردند 150 میلیارد دلار. ده شرکت گرانقتیم امروز دنیا که همین تسلا و فیس بوک و ماکروسافت و اپل و.... باشد همه در دست دمکراتها و سرمایه داران وابسته به دمکراتها که خود متعلق به این شبکه هست هستند. اینها براحتی حتی ترامپ را نابود کردند و الان هم براحتی دارند با تورم بیشتر و این بازیهای بورس بازی مانند تسلا و امازون و فیس بوک و پولهای دیجیتالی دارند سرمایه دنیا را می ریزند تو جیب شبکه خودشون. وندی شرمن و بلینکن و حتی خود بایدن فقط کارگذاران این شبکه هستند. انوقت دوستان انتظار دارند این شبکه برای رضای خدا با ایران کار کند و مثلا ده میلیارد ایران در کره جنوبی و ژاپن را در اختیار ایران قرار دهد؟! فقط انقدری در اختیار ایران قرار می دهند که همین منوال ادامه پیدا کند.
ناشناس
| Canada |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
مشکل شما و خیلی مسئولان در ایران این است که گمان می کنند نظرات غربیها و رسانه های غربی در واقع بازتاب نظرات و اهداف واقعی انهاست ولی متوجه نیستیم که اینها خیلی پیچیده تر از ان هستند که اهداف واقعی خود را بی ملاحظه در بوق کنند. اینها هبچ نگرانی جدی از برنامه غنی سازی ایران ندارند. موقعی کمی نگران میشوند که ایران از ان پی تی خارج شود و جدی راه کده شمالی را در پیش بگیرد. ولی تا انزمان فقط میخواهند با لزرگ کردن خطر ایران هم ایران را تحریم و تضعیف کنند و هم حسیابی از عربها امتیاز بگیرند. الان اقتصاد ایران را ببینید. وضعیت ۱۶ صندوق بازنشستگی را ببینید. و صعیت صنعت نفت و گاز و افت فشار میادین که برای توقف ان به دهها میلیارد دلار سرمایه و سالها زمان نیاز هست ببینید. وضع تورم و کاهش شدید موالید و رشد جمعیت را ببینید و..... حتی در سیاه ترین سناریو از نظر انها حتی اگر ایران مانند کره شنالی یا پاکستان مجهز به بمب و موسک نیویورک زن شود باز اتفاقی نخواهد افتاد. مگر کره شمالی نرسید؟ کره شمالی توانست استفاده کند یا حتی یک تحریم را کم کند و..... به هر حال این هسته ای باعث هزاران میلیارد دلار ژیان به ایران شده و نفت و گاز ان هم از بازار به نفع نفت و گاز روسیه خارج شده و هر سال ادامه تحریم حداقل چهار تا پنج سال زمان نیاز هست تا جبران شود. از این بهتر یرای اینها امکان ندارد
ناشناس
| Canada |
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
شما تصور می کنید که چرا بلینکن و وند شرمن و رابرت مالی و جک سولیوان که هر چهر نفر از صهیونیستهای دو اتشه طرفدار اسراییل هستند شدیدا با سیاستهای ترامپ در باره ایران مخااف بودند. چون ترامپ بدنبال رساندن ایران به نقطه تصمیم گیری نهایی بود.
اینها دوست ندارند ایران به تصنیم گیری نهابی برسد چون می خواهند بهانه ای داشته باشند تا سالها تحریم ایران و این وضعیت کجدار د مریز را در اقتصاد ایران ادامه یابد. گمان میکنید این چهار نفر و رابرت مالی اقدامی خواهند کرد که به نفع ایران و به ضرر اسراییل باشد؟ ترامپ چون سیاستمدار نبود و به قول خودش اطلالات سیاسی خود را از رسانه ها میگرفت مانند برخی از دوستان در ایران گمان میکرد مسئله غنی سازی نگرانی بزرگی برای امریکا و اسراییل هست و میخواست مانند بچه ها حل ان را نتیجه کار خودش کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
شرط اصلی نترسیدن از کدخدا است وگرنه خیلی از جاسوَس ها و خائنین مثل بلبل نگلیسی صحبت میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
چه حیف،میخوان نعمت ها را بردارن!!!!
برجام جدید انجام نمیشود وامریکا قابل اطمینان نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
هدف از برجام اطمینان از عدم خطای ایران و اطمینان از عدم دسترسی ایران به سلاحهای کشتار جمعیست تا دنیا محیط امن برای جهانیان شود نه اطمینان از عدم خطای آمریکا برای جهان ، چون آمریکا هم اکنون هم قدرت نابودی کل دنیا را دارد ولی سیستم آن کشور طوری نیست که احتمال نابودی جهان توسط آمریکا مطرح شود..
ناشناس
| Philippines |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
گیریم توافق بشه پس تکلیف این ضرری که به اقتصاد ایران خورد و دلار به ۳۰ هزار رسید چی میشه ایران باید درخواست غرامت کنه حداقل ۵۰۰ میلیارد دلار
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
امر دیگه ای نیست؟
ناشناس
| Canada |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
جمهوریخواهان امریکا اغلب از کشاورزان و کارگران ماهر و ساده سفیدپوست و نظامبان امریکا هستند که ذهن بسیار ساده و قابل پیش بینی دارند. ولی دمکراتها اغلب از بانکدارها و گرگهای وال استریت و اصحاب رسانه و فیلم و بخش مالی امریکا هیتند که ذهنیت بسیار پیچیده د چند لایه دارند. در مورد خاورمیانه و ایران دمکراتها هرگز بدنبال حل مسایل و بهبود وضعیت ملتهای خاورمیانه نیستند بلکه بدنبال ادامه وضعیت فشل و نفت روی اتش ربختن هستند. ببینید تحریمهای ایران با کارتر و کلینتون و اوباما شکل گرفت. ببینید اوباما به بهار عربی چه بر سر سوریه و لبنان و ایبی و یمن و عراق و... اورد. حالا هم بلینید بایدن در همین چند ماه چه بلایی سر افغانستان و تحویل ان به طالبان اورد و حالا هم دارد عملا تحریمهای ایران را مادامالعمر میکند. اینها بدلیل ابشخور و فلسفه وجودی حامیان دمکراتها در امریکاست
asd
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
به نظر شما راه دیگری بجز مذاکره وجود دارد؟
یا مذاکره یا تحمل و ادامه وضعیت موجود یا جنگ ! از نظر شما کدام بهتر است؟
بدبخت ملت
بمب اتمی ایران برای اسراییل یک تهدید استراتژیکه نه تهدید وجودی. چون ایران میدونه که اگر به اسراییل حمله اتمی بکنه، اسراییل هم حمله اتمی میکنه به ایران. بنابراین ترس اصلی اسراییل اینه که وقتی ایران بمب داشته باشه، برتری اسراییل در منطقه کم میشه و نیروهای مورد حمایت ایران ممکنه دست بازتری علیه اسراییل پیدا کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
خودت این احلیل بغرنج رو انجام دادی یا بهت رسوندن
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
رهبری فرمودند که بمب اتم حرام است ما دنبال ساختن سلاح هسته ای نیستیم ، پس مزخرف نگو و با این حرفهای بی اساس، آب به آسیای صهیونیست ها نریز
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
ایران اگه به اسرائیل حمله کنه (چه اتمی چه غیراتمی) دیگه اسرائیلی باقی نمیمونه کخ بخواد جواب بده.
اگه روی نقشه اراضی اشغالی رو ببینی متوجه میشی.
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
بمب اتم هم داشته باشیم ، در جنگ اتمی نابودی در انتظار است
شاید هم ضرباتی بزنیم ، ولی نابودی حتمی است
ذوئل کلمه مناسبی نیست.
در دوئل یکی از طرفین باید کشته شود و این اصلا برای هیچ کدام از طرفین قابل قبول نخواهد بود.
تا وقتی ایران و آمریکا با هم دشمن هستند، هرچقدر هم با آمریکا توافق کنیم آمریکا تلاش میکنه به اقتصاد ایران ضربه بزنه. یا باید دشمنی رو کم کنیم و یا باید انقدر به بمب اتمی نزدیک بشیم که آمریکا بدونه اگر فشار اقتصادی به ایران وارد کنه، میتونیم سریع به بمب برسیم.
پاسخ ها
لاله
| Czechia |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
بمب که حرام بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
کره شمالی بمب داره، آیا وضعش خوبه؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
شما هنوز بعد از 70-80 سال هنوز نفهمیدی که ایران هیچوقت دشمنی با هیچ کشوری نداشته بلکه این آمریکاست که نه تنها با ایران بلکه با همه دنیا دشمنی داره.
اگر آمریکا تضمین ندهد، آیا اروپا که از ایران خواهان تعهد بدون تضمین آمریکاست، آیا حاضر به تضمین هست؟
البته تضمینی که مانند اینتکس نباشد، بلکه به طور قانونی سه کشور اروپایی تعهد بدهند که هر گونه خسارت خروج آمریکا را ورداخت کنند یا حداقل تمام خسارت های شرکت های اروپایی و غیر اروپایی که با ایران پیمان تجاری ببندند را جبران کنند؟
پاسخ ها
تورج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
اونوقت چرا ؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
آمریکا تضمین نخواهد داد
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
فرض کن کلا برجام نباشه و تحریمها تجدید بشه.
شما چی داری که شکم مردم رو سیر کنه؟
تضمین چی؟ در روابط بینالملل همه بر اساس قدرت خود چانه زنی میکنند. ایران با این اقتصاد ازهم پاشیده چی داره برای قدرت که تضمین بخواد؟
تفکرتون باید بر اساس فقط مصلجت مردم و نه گردنکشان عرب منطقه باشه که بدنبال از هم پاشیدگی ایران هستند و بس
اصلا نمیخواد جای مذاکره کنندگان جدید باشم
از یک طرف تا حالا همیشه منتقد تمام و‌کمال برجام و مذاکره بودند
از طرف دیگه الان تنها شانس کشور برای بهبود ارتباطش با دنیا همین برجامه
کلا هرکاری بکنند درگیر تناقض هستند اگر هم واقعا بخوان مذاکره موفق داشته باشند دررجبهه سیاسی خودی علیه اونها انتقادشدید و انشعاب اتفاق میفته
پارسال این موقع در آمریکا انتخابات برگزار شد از همین موقع قیمت ها شروع به کاهش کرد وقتی نتایج اعلام شد قیمت ها باز هم بیشتر کاهش پیدا کرد دلار به حدود ۲۰ و پراید به ۹۰ تومان هم رسید اما در ادامه دوستان مذاکرات رو نیمه کاره رها کردند تا همه چیز دوباره افزایش پیدا کند الان پراید ۱۶۰ میلیون دلار حدود ۲۸ مطمین باشید از این به بعد هم مذاکره ای نخواهد بود خودتون رو برای پراید ۵۰۰ میلیونی آماده کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
آقا یا خانم ناشناس شما از الان یک جا خوب در بهشت زهرا برای خود دست و پا کن ، چون قبل از هر اتفاقی افکارت از پا در می آوردت.
همانگونه که برجام خوب شد، اف ای تی اف هم خوب می شه....
این مذاکرات از دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی وجود داشته و حدود 20 ساله که دارید با هم مذاکره میکنید و هیچ نتیجه ای هم نداشته

فقط جوانی ما هست که داره میرود. فقر و فشار و تحریم اش رو هم مردم باید بکشند

شما که در کاخ و ویلای تان نشستید و مهم نیست برایتان که مردم چه میکشند

این مذاکرات هیچگاه به نتیجه نخواهد رسید هیچوقت
یکبار برای همیشه مساله هسته ای را در میان مردم به رفراندوم بگذارید

ببینید مردم اصلا هسته ای میخوان؟؟ یا زندگی و رفاه میخوان؟؟

لعنت به صنعت و تکنولوژی که در خدمت رفاه و آسایش مردم نباشد!!!!
مردم ایران بمب اتم نمیخواهند

مردم ایران صلح میخواهند و رفاه اقتصادی

حالا شما هی برید مذاکره کنید
مذاکره برای مذاکره!!! چرخ باطل سیاست مملکت

اما تحریم و فشار اقتصادی بر مردم ایران

متاسفانه نه مسولین مملکت دلشون بحال ایرانی ها میسوزد و نه طرفهای خارجی
تابناک عزیز کلمه ((دوئل)) کلمه ای مناسبی به هیج وجه نیست ای کاش شما در دولت قبلی از این کلمه استفاده
می کردید............ دولتی که 8 سال در حال مذاکره بوده.....
امریکا ما را تحریم کرده است ، امریکا از برجام خارج شده است ، امریکا باعث شده که حتی با عراق هم نتوانیم مبادله پولی داشته باشیم ، آنوقت ما با روسیه و اروپا مذاکره می کنیم و اسمش را گذاشته ایم عزت ، آقایان ، به جز واشنگتن ، هرجای عالم که بروید فقط وقت ما را هدر می دهید ، آنها می توانند این مذاکرات بی نتیجه را چند دهه دیگر ادامه بدهند ، غربی ها این قابلیت را دارند که دیپلماسی را در طول چند قرن طولانی کنند ولی از این بلاتکلیفی ما ضرر می کنیم ،
دنیا یک کدخدا دارد و ما باید با کدخدا مذاکره کنیم نه نوچه و رعیت
نقطه سر خط
با این تیم جدید همان تکرار جلیلی با همان شکل و شمایل ومذاکره برای هیچ و مصاحبه های بی سروته برای سرگرمی و پرواز های مکرر به اینجا و آنجا و حق ماموریتهای دلاری در غیبت مردم و خنده های دکتر سلطانیه
برای خودتون مذاکره نکنید، برای مردم مذاکره کنید !!!
شما تکلیفتو با FATF مشخص کن مذاکره پیشکش
انشاالله توافق اتمی به نتیجه نرسه. چه تحت عنوان برجام، چه هر نام دیگری
بنظرم من به عنوان یک تولید کننده اقتصاد ایران کلا از بین رفت و مثل یک بیمار که روی تخت است و زندگی نباتی دارد فقط نفس می‌کشد.
دوئل کجا بود رفت و آمد های فرسایشی و تلاش برای تغییر کامل برجام و رفع اثر دولت قبل که خود نوعی ادامه دعوای سیاسی داخلی ست
تا اینجای کار، آمریکا از خروج از برجام سود کرده. چون تونسته ظرف 8 سال گذشته هم برنامه هسته ای ایران رو عقب نگه داره و هم به اقتصاد ایران ضربه شدیدی بزنه. بنابراین باز هم به احتمال زیاد زیر توافق میزنه مگر اینکه راه جدیدی رو بریم.
به جای چهل سال مذاکره مشکلات سومدیریت داخلی حل میکردید الان ترکیه انقد ارزش پولش افتاد تحریم یا یونان برشکست شده
ظریف مسلط به زبان انگلیسی بود ولی به غرب اعتماد کرد و نتیجشو داریم میبینیم. مذاکره کننده باید قوی و کاردان باشه گرچه زبان انگلیسی نداشته باشه.
بروکسل؟! مسکو؟! چه ربطی به وین و مذاکرات برجامی داره؟!!!! آقایون فکر میکردن روسیه حمایت میکنه، حالا که دیدن روسیه هم خیلی فرقی نداره رفتن مسکو باج رو بدن تا حمایت کنن. بروکسل هم رفتن تا نظر نهایی رو بدونن. فقط وین. اونجا باید برن و گرنه بقیه جاها الکیه
چرا مسکو؟
گروسی مدیر کل آژانس می گوید که ما در تمام تاسیساتی که ایران در اختیار دارد حضور داریم. ما در تمام روزهای سال بازرسی انجام می‌دهیم.
چرا باید در حالی طرف مقابل زیر برجام زده ایران اختیارات بازرسی هسته ای را بدهد؟
تسلط به زبان انگلیسی شرط اول برای نتیجه بخش بودن مذاکرات است
متاسفانه مسئولین کشور بیشتر عربی حرف میزنند، تنها انگلیسی دان ظریف بود که معنی suspension را بلد نبود
چی میشه دست از شعارها برداریم و با دنیا تعامل داشته باشیم
این روسیه کثیف وخائن نمیخواد ایران ارامش داشته باشه وموش دوانی میکنه وانقدر ... هست که بازم از پشت خنجر خواهد زد .......کاش اقایون مسئول بفهمند وبه این اعتماد نکنند ............
خوب بجای دوستی با روسیه اگر با امریکا دوستی کنید بهتر نیست و‌مثل کره جنوبی و ژاپن بشوید
مذاکرات به هیچ نتیجه نمی رسه] مشکل آنان بمب اتمی نیست که ایران حتی ساختن آنرا حرام می داند آنها به مخالفت سیاست منطقه ای ایران مخالفت دارند پس یا باید با آمریکانزدیک شد که تحریم ها لغو شود یا باید به سوی بمب اتم رفت تا با یک مشکل مواجه شوند و برای خودشان تحریم ها را بر دارند. غیر از این هیچ راهی برای برداشتن تحریم ها وجود نخواهد داشت.
معلوم نیست که این موش و‌گربه بازی در آوردن برای مذاکرات‌ برجام‌واسه چیست ؟ طرف ایران امریکاست و اروپایی‌ها زمانیکه در زمان ترامپ با امریکا در زمینه سیاست واگرایی را در دستور داشتند کاری تز پیش نبردند حالا که کلاً همگرا‌یی در سیاست و بخصوص موضوع برجام را در برنامه دارند چرا یکباره با خودشان مذاکره نمیکنید، روسیه رفتن آقای باقری واسه چیست ؟ روسیه در این قضیه عین سیاست اسراییل را دارد ولی آقایان نمیخواهند باور کمند. تازه مذاکره با روس‌ها موجب سردرگمی ‌‌گول خوردن میشود .
توازن در مشورت ، یکی از الزامات موفقیت برنامه های راهبردی است .
آقای باقری لطفا پس از مسکو ، یک سر تا پکن هم بروید
ببینید نماینده امریکا هم این توازن را بسیار حیاتی می بیند ( سفر به بریتانا ، فرانسه و آلمان بصورت پیوسته )
مذاکرات بروکسل برای همه کشورهای عضو ۱+ ۵ فاقد اعتبار است و به رسمیت نمی شناسند بخصوص این که طرف مذاکره کننده آقای باقری مذاکره کننده نیست بلکه یک پیک است به طوری که روسیه و چین هیچکدام در این جلسات حضور ندارند و پیک باید نظرات طرفهای اروپایی را دریافت به روسیه و چین انتقال و سپس جمع بندی آن را به مقامات بالای گزارش و روز از نو !
باسلام.همانطورکه مشخص شد به امریکا اعتمادی نیست و اصلا نباید مذاکره کننده ها با امریکاییها طرف حساب شن.میمونه اروپا و چین و روسیه.باید با این کشورها یه جوری قراردادشون و سفت و محکم و به تایید سازمان ملل برسونن و از لحاظ حقوقی محکم کنن که این کشورها به بهانه های واهی مثل امریکا مارو تحریم میکنه و شرکتهای ما خودمختارن و ما تاثیری تو اونا نداریم نیان زیر توافقات خودشونو بزنن...
امیدوارم تیم ایران موفق باشند حقوق ما رو از دنیا پس بگیرید دعای ما بدرقه ی راهتان
امیدوارم تیم ایران موفق باشند حقوق ما رو از دنیا پس بگیرید دعای ما بدرقه ی راهتان
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی