بازدید 8380
۸
تاملی بر طرح ویژه وزارت بهداشت برای کنترل کرونا

«قرنطینه هوشمند»، ایده‌ای راهگشا که نیازمند الزامات و پیش فرض‌هایی است!

آن گونه که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان تاکید کرده، وقتی قرنطینه هوشمند اجرایی شد، همه فعالیت‌های روزمره با کارت واکسن، قابل انجام است و لازم نیست دیگر از قوه قهریه استفاده کنیم و مردم با داشتن کارت می‌توانند مسافرت بروند، در هتل‌ها اقامت داشته باشند و خدمات مختلف از جمله حمل و نقل عمومی به راحتی قابل ارائه است.
کد خبر: ۱۰۷۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹ 06 September 2021
تابناک اجتماعی
قرار است مقدمات بازگشت ایرانیان به زندگی عادی با ایده‌ای متفاوت فراهم آید؛ با ایده‌ای که وزیر بهداشت دولت سیزدهم در نخستین روز کارش در این وزارت خانه، وعده اجرایش در آینده نزدیک را داد.

به گزارش «تابناک»؛ با نزدیک شدن به موسم اربعین حسینی، چگونگی برگزاری این مراسم در دستور کار کمیته‌های تخصص ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفت و خیلی سریع، این دستور کار در ستاد نیز تکرار شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به یک مصوبه منجر گردید؛ اینکه در صورت موافقت دولت عراق، زواری که دو دوز واکسن دریافت کرده باشند، می‌توانند عازم زیارت عتبات عالیات شوند.

البته دولت عراق خیلی زود به ماجرا واکنش نشان داد و رسما موافقتش با اعزام ۳۰ هزار زائر ایرانی را اعلام و تاکید کرد شرط موافقت با ورود این افراد، در دست داشتن تست منفی کرونایی است که طی ۷۲ ساعت قبل از سفر صادر شده باشد. شرطی که البته نافی شرط ستاد ستاد ملی مقابله با کرونا در کشورمان نیست که بر واکسینه شدن کامل زائران تاکید کرده است.

اما ارتباط این مسائل با ایده وزارت بهداشت برای کنترل کرونا در کشورمان یا همان «قرنطینه هوشمند» چیست؟ پاسخ این سوال را می‌توان در سخنان عین اللهی، وزیر بهداشت دریافت که بار دیگر بر ضرورت دریافت دو دوز واکسن کووید ۱۹ برای اعزام زائران به عراق تاکید کرده و یادآور شده که واکسیناسیون کامل، پیش درآمد انجام همه فعالیت‌های روزمره خواهد بود.
 
«قرنطینه هوشمند»، ایده‌ای راهگشا که نیازمند الزامات و پیش فرض‌هایی است!

آن گونه که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان تاکید کرده، «وقتی قرنطینه هوشمند اجرایی شد، همه فعالیت‌های روزمره با کارت واکسن، قابل انجام است و لازم نیست که دیگر از قوه قهریه استفاده کنیم و مردم با داشتن کارت می‌توانند مسافرت بروند، در هتل‌ها اقامت داشته باشند و خدمات مختلف از جمله حمل و نقل عمومی به راحتی قابل ارائه است؛ با اجرایی شدن قرنطینه هوشمند، بسیاری از مشکلات، حل می‌شود.»

این مشابه ایده‌ای است که برخی کشور‌های دیگر هم به اجرا درآورده و توانسته اند به مددش، بسیاری از فعالیت‌های رایج در روزگار ماقبل کرونا را به اجرا درآورند. درست مثل تماشای فوتبال و دیگر مسابقات ورزشی در ورزشگاه ها. ایده‌ای که یکی از ارکان اصلی اجرایش، سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور است که وزارت بهداشت و رئیس جمهور وعده اش را داده اند و با سرعت گرفتن واردات واکسن، امید به تحقق آن بسیار است.

اجرای چنین ایده‌ای البته پیش شرط‌های دیگری هم دارد که از جمله آن‌ها هماهنگی با وزارت خانه‌های دیگر و حتی نهاد انتظامی است که بر اساس سخنان عین اللهی، به نظر می‌رسد گام‌هایی محکم در این خصوص برداشته شده است. اقداماتی که می‌بایست در خصوص صدور کارت واکسن هم اندیشیده شود، به گونه‌ای که قابل جعل و سو استفاده نباشد و تا این لحظه اطلاع چندانی از فعالیت‌ها در این زمینه در دست نیست.

نکته قابل تامل دیگر آنجاست که می‌دانیم واکسیناسیون نمی‌تواند به کل مانع از ابتلای افراد شده و از آن مهم تر، زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کند و از این رو، ضرورت دارد که تاکید بر رعایت دقیق پروتکل ها، بخشی از طرح قرنطینه هوشمند باشد. نکته‌ای که وزیر هم بر آن تاکید کرده، اما مرور سابقه ۱۸ ماهه مقابله با کرونا در کشورمان کافی است تا نگرانی هایمان در این خصوص پررنگ باشد.

نگرانی‌هایی که تشدید می‌شود اگر بدانیم تکلیف مسافرت با خودرو شخصی یا حتی آینده اجرای منع تردد شبانه مشخص نشده معلوم نیست و قرنطینه هوشمند بی در نظر گرفتن این دست موانع و حل و فصلشان، اجرا شدنی به نظر نمی‌رسد. موانعی که باید رفع شوند تا این طرح به اجرا درآمده و زندگی به روال سابق، با رعایت موارد ایمنی، بازگردد. بازگشتی که در آستانه شروع سال تحصیلی جدید و بازگشت دانشجویان، اساتید، دانش آموزان، معلمان و دیگر دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت در کشور به دانشگاه‌ها و مدارس، ناگزیر هم به نظر می‌رسد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
جمع کنید بابا کاسه کوزه رو ، مراکز تزریق واکسن جای اینکه ۲۴ ساعته فعال باشن روزی ۴ ساعت تزریق میکنن بعد تعطیل میشن انگار نونوایی هستند ، اینقدر طنز پردازی نکنید
شما کارت ملی ما رو بدید لازم نکرده طرح پاسپورت کووید رو اونم به صورت دست و پا شکسته از کشورهای خارجی تقلید و کپی کنید. اونا همه چیزشون رو اصوله و میتونن از ابن طرح بدن اما ایران چی؟!
وزیر هم همچین ژستی گرفته که انگار این طرح ابداع و خلاقیت خودش بوده!!!
ببخشيد
كمبود واكسن كه احتمالا مشكلي ايجاد نخواهد كرد
حتی اگر هم بشود باز هم یک سری محدودیت باقی می ماند.
هنوز تو صدور کارت ملی موندیم...چطور ۸۰ میلیون کارت میخوایم تولید کنیم
طرح عین اللهی دقیقا همان برنامه بیل گیتس صهیونیستها و گلوبالیستها برای نابودی بشر است لطفا اطلاع رسانی کنید واکسن های مختلف مخصوصا انگلیس آمریکایی آسترازنکا کشنده اند. سربازان امنیتی ایران مرزهای فیزیکی را بسته اند اما مرز بهداشتی و بیوتروریسم باز است خنده سفیر انگلیس هم بر اساس همین است
قرنطینه یعنی اینکه مردم از خانه بیرون نیایند و این یعنی دولت خرج-آذوقه-غذا و ... مردم را در دوره قرنطینه تامین نماید.
ایا دولت ما این کار را انجام میدهد
کارت هوشمند ملی ما را بدن کارت واکسن پیش کش
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی