کلیات بودجه ۱۴۰۰ از سد مجلس گذشت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافقت کردند تا عملا بررسی دخل و خرج دولت در سال آینده در پارلمان آغاز شود؛ روندی که بعد از اعمال اصلاحاتی توسط دولت در بودجه به جریان افتاد.
کد خبر: ۱۰۳۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳ 16 February 2021

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ موافقت کردند تا عملا بررسی دخل و خرج دولت در سال آینده در پارلمان آغاز شود؛ روندی که بعد از اعمال اصلاحاتی توسط دولت در بودجه به جریان افتاد.

به گزارش «تابناک»؛ دو هفته گذشته یعنی در جلسه علنی ۱۴ بهمن نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مخالفت کردند و همان زمان لایحه برای بررسی مجدد و اصلاحات مدنظر مجلس به دولت ارجاع شد. روز گذشته دولت اصلاحیه بودجه را تقدیم مجلس کرد و امروز در دستور پارلمان قرار گرفت.

قبل از ورود مجلس به بررسی کلیات اصلاحیه بودجه، نشست غیرعلنی برای بررسی این موضوع تشکیل شد که طبق توضیحات ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در این جلسه نحوه رسیدگی به لایحه اصلاحی بودجه مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ او اضافه کرد: «با توجه به این که آیین نامه داخلی مجلس راجع به نحوه رسیدگی به لایحه اصلاحی بودجه سکوت دارد، دو نکته در جلسه غیرعلنی مطرح شد؛ نخست این که اگر ما این لایحه اصلاحی را لایحه جداگانه‌ای تعبیر کنیم، نحوه رسیدگی همانند لایحه مدت زمان زیادی را می‌طلبد، منتها اگر آن را لایحه اصلاحی بودجه تعبیر کنیم، زمان کمتری صرف می‌شود. در نهایت تصمیم بر آن شد که لایحه اصلاحی بودجه به عنوان یک اصلاحیه در مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد و بعد از تصویب به کمیسیون تلفیق ارجاع شود.»

با آغاز جلسه علنی، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس نامه رییس جمهور را قرائت کرد که بر اساس آن با استناد به اصل ۱۲۶ قانون اساسی اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که به تصویب هیات دولت رسیده، برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس می‌گردد.

با وجودی که هیات رییسه مجلس در نامه‌ای از رییس جمهور برای شرکت در نشست امروز پارلمان دعوت کرده بود، این بار هم حسن روحانی در جلسه مجلس حاضر نشد و محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کل کشور و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهور به عنوان نماینده دولت به منظور بررسی کلیات لایحه بودجه حضور یافتند.

نمایندگان موافقان و مخالفان اصلاحیه لایحه بودجه از فرصت قانونی شان برای بیان نقطه نظریات خود استفاده کردند؛ موافقان از اصلاحات انجام شده تشکرکرده و تمکین دولت به قانون را گام مثبت تعبیر کردند. آن‌ها با تاکید بر لزوم پرهیز از برخود سیاسی با بودجه، بلاتکلیفی این لایحه را باعث وارد شدن آسیب به مردم تعبیر کرده و به این نکته هم اشاره داشته که دولت در اصلاحیه ۶ نکته مدنظر مجلس را لحاظ کرده است.

در سوی دیگر مخالفان، اصلاحات دولت را قابل قبول ندانسته و تصویب بودجه را به معنای کسری بودجه، افزایش تورم و بدترشدن وضعیت معیشت مردم تعبیر کردند. آن‌ها بودجه را تورم زا و توام با بی انضباطی خواندند تا جایی که نماینده ورزقان گفت که «بودجه ۱۴۰۰ بر محور مذاکره با آمریکا بسته شده است.»

بعد از اظهارات نمایندگان نوبت به محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهور رسید؛ او گفت هرچند کراهتی از بابت بازگشت لایحه بودجه به دولت وجود داشت و ما قدری زمان را از دست دادیم، آثار مثبت اصلاحیه باعث می‌شود با وفاق و همدلی مجلس، سال ۱۴۰۰ را با قوت آغاز کنیم و به نحو شایسته پیش برویم و کشور را در برابر بدخواهی دشمنان نظام و رژیم آمریکا مصون کنیم. آرزومندم که جلوه و نماد همراهی و همگامی و همفکری دولت و مجلس را در این بودجه شاهد باشیم.

در نهایت کلیات اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ با ۲۱۱ رای موافق تصویب شد و بعد از آن قالیباف رییس مجلس اظهار کرد: «بعد از ارائه لایحه بودجه اولیه، مجلس جلسه‌ای را با دولت تشکیل داد و بنا شد با تفاهم، پیشنهادات در خصوص لایحه بررسی شود. بنا بود جهت حل مشکلات مردم لایحه با همفکری دو قوه مجریه و مقننه اصلاح شود، اما در بین راه تعامل لازم صورت نگرفت و مجلس لایحه را برای اصلاح به دولت بازگرداند. خوشبختانه دولت ۷ مورد از اصلاحات مد نظر مجلس را اعمال کرد و امروز مجلس با رای بالایی کلیات آن را به تصویب رساند.»

سپس رییس مجلس لایحه بودجه را به کمیسیون تلفیق ارجاع داد تا جزییات این لایحه از هفته آینده در صحن علنی بررسی شود.

طبق توضیحات علی نیکزاد، نایب رییس مجلس، فردا جلسه علنی تشکیل نخواهد شد و نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود خواهند رفت و مجلس از یکشنبه هفته آینده (۳ اسفند) سه شیفت وارد بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
یک برصفر به نفع روحانی!
این دولت هم تموم شد
خیلی خوب میشه فهمید آخر هر دولتی که لعن و نفرین مردم پشت یک دولته یا رضایتمندی مردم
من به شخصه در انتخابات پیش رو کاملا در مورد رای به اصلاحات تجدید نظر میکنم و قطعا به یه کاندیدای بهتر رای میدم
رئیس جمهور حال حاضر با فریب رای اورد
بودجه سال ۱۴۰۰ یک بودجه خیالی و مجازی است و در عمل محقق نخواهد شد
دو ماه معطل کردند که بگویند ما هم هستیم
احتمالا دستوری از بالا به مجلس فرمایشی و حداقلی و پوپولیست رسیده!!!!!!!!!!
وا ی برحا ل قشر پایین با این بودجه که شیرش به جیب مردم وصل است
۷ سال حرف و شعار امید
من مستاجرم و خانه گران است و دلیلش ایشون و تیم نا کارآمدش هستند
کاش فقط همین کارش بود از دست کارهای ناکارآمد ایشون و دولتش به خدا شکایت میبریم
رای بی رای
دیدید که مردم در تشییع سردار سلیمانی چه جور به میدان امدند
الان هم اگه اصلاحطلبان در انتخابات نیاییند
مردم باز هم سنگ تمام میگذارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی