بازدید 30824

القدس‌العربی: صدر عراق را شوکه خواهد کرد

یک روزنامه عربی با هشدار به اقدامات جریان صدر در عراق معتقد است که این گروه در آینده ای نه چندان دور عراقی ها را شوکه خواهد کرد چرا که او در پی حذف گروه های وابسته به الماکی و عبدالمهدی است.
کد خبر: ۱۰۲۴۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷ 27 December 2020


به گزارش  تابناک به نقل از خبرآنلاین، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در گزارشی به تحولات داخلی عراق پرداخت و با بیان انیکه بسیاری نسبت به فروپاشی نظام سیاسی در عراق هشدار می دهند. هرج و مرج و حکومت شبه نظامیان تنها جایگزین نظام سیاسی کنونی است.نوشت:

مخالفان این نظام با یکدیگر شدیدا در تناقض هستند. جنبش مردمی و دعوت کنندگان به تشکیل اقلیم سنی هر دو خواستار فروپاشی نظام سیاسی هستند؛اما علت مخالفت آنها با این نظام و جایگزینی که مطرح می کنند،کاملا متفاوت است. خواسته اصلی انقلابی های اکتبر درباره فساد و سومدیریت است. اما درگیری مخالفان خواستار تشکیل اقلیم سنی بر سر هویت این نظام است.
دعوت کنندگان به تشکیل اقلیم سنی در خواسته خود مبنی بر فروپاشی نظام سیاسی جدی هستند و حتی برخی از آنها مخالفتی با شورش مسحانه ندارند. اما بسیاری از عراقی ها در جنوب عراق و پایتخت که مخالف سیاست های حکومت هستند و به انقلاب اکتبر باور دارند؛ خواستار اصلاح و نه فروپاشی نظام هستند؛یعنی تغییر روند سیاسی که از سال 2003 به بعد احزاب سیاسی را به قدرت رسانده است.

این گروه دوم یعنی کسانی که به جنبش مردمی اکتبر باور دارند، خود دو دسته هستند:

به نظر نمی رسد کسانی که در سایه دولت مرکزی در بغداد خواستار فروپاشی نظام هستند، جایگزینی سازمان یافته و قادر به ورود به رقابت های انتخاباتی داشته باشند و فرار به سمت هرج و مرج نیز راه حل نیست.

کسانی که خواستار تغییر هستند باید متوجه شوند،نظام سیاسی مبتنی بر انتخابات باعث شد افراد کنونی به قدرت برسند؛بنابراین مخالفان باید خود را از نظر حزبی سازمان دهی کنند و برای انجام اصلاحات کرسی هایی در مجلس بدست آورند. به جای این که صرفا روی تظاهرات اتکا کنند. اما تاکنون نتوانسته اند درباره کمیته ای ده نفر به نمایندگی از خودشان توافق کنند.

جایگزین محتمل تر جریان صدر است.نه فقط به این علت که مقتدی صدر صراحتا اعلام کرد برای دستیابی به جایگاه نخست وزیری تلاش خواهد کرد بلکه به این علت که او از دو ویژگی برخوردار است:

نخست این که جریان او درصدر مخالفان دولت و نیز جنبش مردمی برای سال ها بود و بزرگترین تظاهرات ها را سامان دهی کرد.

دوم این که او دارای ساختار تشکیلاتی و حزبی است که می تواند از محبوبیت مردمی خود برای دستیابی به قدرت در قوه مقننه و مجریه استفاده کند.

چه بسا دعوت صدر برای احیای ائتلاف شیعه به نفع تلاش ها برای حل و فصل اختلافات جریان های شیعه و اطمینان بخشیدن به تهران بوده است. به این ترتیب کسانی که مخالف احزاب دینی و خواستار کنار گذاشته شدن کردن مالکی و عبدالمهدی هستند، احتمالا گزینه های زیادی ندارند و در آینده نزدیک از حضور جریان صدر و شبه نظامیان وابسته به او در قدرت شوکه خواهند شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم