بازدید 25404
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

در جنگ اقتصادی، پول ملی هدف قرار می‌گیرد / پنج عامل بر ارزش پول ملی تاثیرگذار است/ راهکار تقویت ارزش پول ملی چیست؟

در سال‌های اخیر ارزش پول ملی ایران به شدت تضعیف شده است و رهبر انقلاب تقویت پول ملی را یکی از دغدغه‌های مهم اقتصادی اعلام کرده اند. چرا موضوع تضعیف ارزش پول ملی مهم است؟ و به چه دلیل در این سال‌ها ارزش پول ملی تضعیف شده است؟ راهکار‌های تقویت پول ملی در شرایط تحریمی چیست؟
کد خبر: ۱۰۰۷۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷ 05 October 2020

در جنگ اقتصادی، پول ملی هدف قرار می‌گیرد/ ۵ عامل بر ارزش پول ملی تاثیرگذار است/ راهکار تقویت ارزش پول ملی چیست؟

تابناک اقتصادیاز تابستان ۹۶ بود که رشد قیمت دلار و سقوط ارزش پول ملی آغاز شد. در یک روند سه ساله قیمت دلار به شدت افزایش یافت و در این روز‌ها حتی قیمت این ارز خارجی کانال ۳۰ هزار تومان را تجربه کرد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این رشد‌های بی رویه قیمت دلار به معنای کاهش و سقوط ارزش پول ملی است؛ موضوعی که آن قدر نگران کننده شده که رهبر انقلاب در چندین مرحله از صحبت‌های خود از تقویت ارزش پول ملی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های اقتصادی یاد کرده اند؛ برای نمونه ایشان در سخنان خود در دوم شهریور ماه ۱۳۹۹ «تقویت ارزش پول ملی» را موضوعی بسیار مهم و در ارتباط مستقیم با تولید و تقویت بینه اقتصادی کشور و بهبود معیشت مردم دانستند و افزودند: در کنار اقدامات بلندمدت برای تقویت ارزش پول ملی، برخی اقدامات کوتاه مدت نیز ضروری است که از جمله آن‌ها برخورد جدی با اقدامات بدخواهانه و سودجویانه برای کاهش ارزش پول ملی است.

حالا پرسش‌هایی در این باره مطرح است که باید برای آن‌ها پاسخی یافت. پرسش اول اینکه چرا حفظ ارزش پول ملی اهمیت دارد؟ پرسش دوم آنکه چه عواملی باعث سقوط ارزش پول ملی شدند؟ و سومین پرسش نیز این است که چه راهکار‌هایی برای تقویت ارزش پول ملی وجود دارد؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها خبرنگار تابناک اقتصادی، گفت‌وگویی را با وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی داشته که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

وحید شقاقی شهری در پاسخ به پرسش اول به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: همان گونه که مستحضرید در جنگ نظامی، دشمن سعی می‌کند تا تاسیسات و زیرساخت‌های یک کشور را هدف قرار دهد، اما در جنگ اقتصادی، پول ملی هدف قرار می‌گیرد و سعی می‌شود تا ارزش آن تضعیف شود و کاهش یابد.

وی ادامه داد: هنگامی که پول ملی کشوری تضعیف شد، به تدریج قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و سفره خانوار‌ها کوچک می‌شود و عملاً این تضعیف پول ملی، تورم سهمگین و شدیدی را به دنبال خواهد داشت. این مساله موجب ایجاد هرج و مرج در جامعه و نارضایتی در مردم می شود و پیامد‌های ناگواری برای دولت‌ها به همراه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تضعیف یا تقویت ارزش پول ملی به پنج عامل کلیدی وابسته است، افزود: اولین و مهمترین عامل، بدهی خارجی کشورهاست. به هر میزان بدهی خارجی کشورها زیاد باشد، تضعیف پول ملی شدیدتر خواهد بود. خوشبختانه بدهی خارجی ایران کم و زیر ده میلیارد دلار با سررسید سالانه یک تا دو میلیارد دلار است؛ بنابراین، پول ملی از ناحیه بدهی خارجی به صورت جدی تهدید نمی شود.

شقاقی شهری با بیان اینکه چهار عامل دیگر در جهت تضعیف پول ملی بوده اند، ادامه داد: عامل دوم تفاوت نرخ تورم داخلی با نرخ تورم خارجی است. نرخ تورم ایران در سال‌های اخیر به صورت میانگین بیش از ۳۰ درصد بوده و این در حالی است که نرخ تورم خارجی به صورت میانگین زیر ۵ درصد بوده است. این بدان معناست که تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بوده است. این مابه التفاوت در نرخ تورم به همان میزان موجب رشد نرخ ارز خواهد شد. اگر به مانند سال‌های اخیر این مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی به نرخ ارز اضافه نشود و نرخ ارز به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شود، این فنر قیمتی ارز فشرده شده و یک روزی آزاد خواهد شد و جهش‌های چشمگیری را در قیمت ارز شاهد خواهیم بود.

عامل سوم تضعیف پول ملی کسری های تجاری غیرنفتی در اقتصاد ایران است. در سال های قبل از تحریم های نفتی، این کسری تجاری با دلارهای نفتی پوشش داده می شد اما بعد از تحریم های نفتی عملاً این کار امکان پذیر نبود و کسری های تجاری نمایان شد. این کسری های تجاری بر بازارساز ارز و قیمت ارز فشار وارد کرد.

عامل چهارم موضوع ناترازی ارزی است. در زمان تحریم ها این ناترازی ارزی به شدت خود را نشان می دهد، به نحوی که صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی تمایل ندارند که ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند و شاهد خروج سرمایه نیز هستیم.

عامل پنجم بحث انتظارات تورمی، نااطمینانی ها و ریسک های اقتصادی است. این عوامل باعث می شود که موضوع سوداگری ارز تشدید شود و قیمت ارز افزایش و ارزش پول ملی کاهش یابد.

در جنگ اقتصادی، پول ملی هدف قرار می‌گیرد/ ۵ عامل بر ارزش پول ملی تاثیرگذار است/ راهکار تقویت ارزش پول ملی چیست؟

شقاقی شهری در مورد راهکار‌های تقویت ارزش پول ملی اظهار داشت: باید هر یک از عواملی که در این سال‌ها موجب تضعیف پول ملی شده اند، بررسی و برای آن‌ها راهکار‌هایی در راستای تقویت ارزش پول ملی ارائه شود؛ برای نمونه، در حوزه تورم داخلی اگر نتوانیم آن را به زیر ده درصد کاهش دهیم، هر سال باید شاهد تضعیف بیشتر ارزش پول ملی باشیم. ریشه‌های تورم در اقتصاد ایران نیز مشخص است که از آن جمله می‌توان به رشد نقدینگی، بی انضباطی‌های دولت، ارزبری اقتصاد ایران به دلیل وارادت غیررسمی و قاچاق و ... اشاره کرد.

همچنین در موضوع کسری تجاری نیز یک بخشی به عدم ساماندهی وارادت و بخش دیگر به عدم برنامه برای توسعه صادرات غیرنفتی و ضعف در دیپلماسی اقتصادی و عدم رقابت پذیری کالا‌های تولید داخل با نمونه‌های خارجی بازمی‌گردد. به علاوه در موضوع ناترازی ارزی نیز، شفافیت و اعتبارسنجی برای صادرکنندگان و واردکنندگان مهم است. هنگامی که شفافیت و اعتبارسنجی را برای فعالان تجاری الزام نمی‌کنید، این موجب خواهد شد، هرج و مرجی در صادرات و واردات رخ دهد؛ مثلا هر صادرکننده‌ای از تسهیلات استفاده می‌کند، اما به خود این اجازه را می‌دهد که ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور باز نگرداند.

همچنین واردکننده هم منابع ارزی کشور اعم از ارز نیمایی یا ۴۲۰۰ تومانی را دریافت می‌کند و یا کالایی وارد نمی‌کنند، یا کالا‌های غیرضرور را وارد می‌کنند و یا کالا را با قیمت ارز آزاد به فروش می‌رسانند. در موضوع نااطمینانی‌ها هم هر چقدر بتوانیم ثبات اقتصادی را بیشتر رقم بزنیم، ریسک‌ها را کاهش می‌دهیم و در نتیجه بر قیمت ارز در جهت کاهش و تقویت ارزش پولی ملی تاثیر خواهیم گذاشت.

وی در پایان گفت: مولفه‌های دیگری نیز مانند قاچاق کالا بر ارزش پول ملی تاثیرگذار است. اقتصاد ایران سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار قاچاق کالا را شاهد است که ارز‌های مورد نیاز برای این میزان قاچاق، از بازار آزاد تامین می‌شود و در نتیجه بر قیمت ارز در بازار آزاد تاثیر می‌گذارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۰
یه راهکار که دولت انقدر پول چاپ نکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
باشه میگم دولت پول چاپ نکنه از تولیدات و صادراتمون به کشورهای اروپایی مزد کارمند بده
نه میدونی مشکل چیه نه راهکار فقط یچیزی یاد گرفتی بگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
پول چاپ کردن یعنی شریک پول مردم شدن اینجور که شما میگید دولت از جیب مردم داره حقوق مردم میده خسته نباشه
دولت اینهمه سهام میخواد چکار کنه همینها را بفروشه اینهمه ملک و زمین داره ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
راههای زیادی برای دولت هست منتها اسان ترین راه و بدون هزینه ترین راه برای دولت انتخاب میشه در سایر کشورها دولتها از اوراق قرضه استفاده میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
این چاپ پول اخرش فروپاشی کامل اقتصاد است همه دچار ورشکستگی میشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
خطاب به ناشناس 17:22
واقعا چه دلیلی داره دولت اینقدر استخدام بی جهت و سازمان های بی در و پیکر داشته باشه؟ چه دلیلی داره افراد بتونن قبل 60 سالگی بازنشست بشن؟ این همه طرح نیمه تمام که فقط مدفن درآمد کشور بوده چه دلیلی داره؟
خود این دو سه تا و کلی مطلب دیگه می تونه فشار رو از بانک مرکزی برداره
عبدالهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
متاسفانه تحلیل فوق کاملا غیر کارشناسی است . تحلیلگر با ذکر دلایل غیر مستند تلاش دارد سوء مدیریت و ضعف مدیران را نادیده بگیرد. در حالی که بیش از 50 درصد مشکلات ارزی ناشی از ضعف و گاه سوء تدبیر مدیران است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
راهکارهای واقعی موجود اینه :
1- یا باید ریال ایران رو یک شبه باطل اعلام کنند و هر کسی هر چقدر نقدینگی و یا در حساب و حتی جیبش داره باطل بشه و یه واحد پول جدید جایگزین بشه . که این کارو برخی از کشورها تا الاان انجام دادند .
2- قبول کنیم که همین الان نرخ برابری دلار 100 هزار تومنه ( صد هزار تومن ) چون نرخ برابری واقعی وقتی درسته که ریال ایران رو توی همه بانکها و صرافی ها و فرودگاههای دنیا روی دیوار بزنند و هر چقدر خواستی برات تبدیل کنن .. نرخ برابری ارز رو باید مراجع بیت المللی تعیین کنن نه اینکه آقای همتی و جمشید خان ...

ممنونم تابناک
فاجعه است از دلار 7 تومن به دلار 30 تومن رسیدیم واقعا چه خبره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
از 3 تومن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
خوب شد به رئیسی رای ندادیم و الا دلار میشد 5000 تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
از 7 تومن 40 سال پیش به 30 هزار تومن
رسیدیم
ناشناس
| Philippines |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
پس باید قبول کنیم جنگ اقتصادی را باختیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
جادوی چاپ پول
پولی که بیش از ۴۰ سال ارزش نزولی داشته در یک یا چند سال با هیچ معجزه ای صعودی نخواهد شد

دوستی با چین و واردات بنجول و ........ از آن کشور عامل اصلی بدبختی مردم ایران بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
نزولی داریم تا نزولی
کاهش اخیر اسمش سقوط است نه نزولی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
تاجرانی که پول را از ایران خارج و کالای بی کیفیت وارد می کردند در حق کشور خیانت کردند
چه عجب، به کاهش ارزش پول ملی بالاخره اشاره کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
معلومه که اشاره میکنند الان دارند خیلی غصه میخورند
معلومه که این اتفاق و خیلی اتفاقهای دیگه می افته . ولی کسی که وارد جنگ می شه باید پیش بینی کنه و خودشو مجهز کنه . نه اینکه فقط خبر بده . دولت و دیگران بگویند در این مورد چکار کرده اند !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
ما که بورس مون خیلی رشد کرد همه کشورها بمون حسودی میکردند پس چی شد همش دروغ بود یکمرتبه وارد جنگ شدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اونموقع هم که جنگ اقتصادی نبود، ارزشپول ملی افت میکرد. اینا بهونه است
دیروز دلار 1400 تومن پایین امد امروز 1200 تومن در صرافی ملی بالا رفت یعنی این بالا و پایین توسط بانک مرکزی انجام شد از دیروز تا امروز چه اتفاقی افتاده که شاهد چنین نوسان بزرگی باشیم این عملکرد نشان از سردرگمی مسئولان دارد
با عرض پوزش از آقای شقاقی . از اصول اولیه علم اقتصاد عامدا و یا سهوا غافل شدی یعنی کمبود یک کالا و فشار اقاضا برای آن باعث افزایش قیمت آن می شود و با اثر روانی و انتظاری در سایر کالا ها موجب تورم می شود . تحریم وحشتناک کشور و عدم بازگشت وجوه حاصل از صادرات نفت یا هر کالای دیگری از سوی دولت موجب کمبود ارز شده قیمت را بالا برده است. این روزها همه اظهار فضل می کنند اما خبری از تحلیل درست و علمی نیست و تنها دولت مقصر است. عامل مهم گرفتار یان کشور تحریم است...
از مولفه های معمول افزایش نرخ ارز وکاهش ارزش پول ملی در سی سال بعد از جنگ خروج مبالغ متنابهی ارز از کشور تحت عناوین مختلف است حالا یا این پول صرف سرمایه گذاری در خارج از کشور میشود / یا چون بحث تحریمها مطرح است برای سهولت انجام معاملات در داخل کشور ذخیره نمیشود / ویا خرجکرد روابط بین الملل چون پیشگیری از جنگ وامثالهم میشود ووو
بازی اقتصاد است نه جنگ! در بازی برد و باخت هست ولی در جنگ نابودی هست و دشمن و سرباز ....
راهکار اینه که کارمند های ارگان ها نروند تو صف ارز کشور راهکار اینه مردم الکی تو صف نباشند هر کی لازم داره ارز بخره وقتی از کشور خارج نمی‌شوید ارز برای چیه برای نابود کردن ایران کجای دنیا اینقدر دلال ها و بخر و بفروش ها آزادند این جا فقط کشور دلال هاست ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
تا زمانی که دولت به بی ارزش کردن ریال و چاپ پول ادامه میده مردم چاره ای جز تبدیل پولشون ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
تمام عمر ازین بازار به اون بازار
آخر هم دلال از دنیا میرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
تمام عمر ازین بازار به اون بازار
مردم برای سرمایه شون زحمت کشیدن نمیتونند ببیند مثل یخ اب بشه و ازبین بره2303
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بله كاملا درست است
دلالي با ارز به هر ذليلي خيانت به كشور و خودزني است
البته كه جلوگيري از واردات كالاهاي غير ضروري، حمايت از توليد داخل و ... نيز توسط نظام لازم و ضروري است
دوشنبه ۱۴ مهر
شاخص کل بورس باوجودهمه حمایتهاوتبلیغات شبانه روزی بازهم به کانال یک میلیون وچهارصدهزارواحدی سقوط کرد
دلارهی میره بالا بورس هی میادپایین و به این ترتیب علاوه بر ضرروزیان ناشی ازسقوط های سهمگین ارزش سرمایه سهامداران هم که توی بورس گیرافتاده روزبه روزکمترمیشه (:
اگر مقداری از تبادلات تجاری با کشورهای دیگر به صورت ریال انجام شود می تواند در تقویت ارزش ریال موثر باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
چیزی که دولت میخواد ارز است با ریال مشکلی ندارد هر چقدر لازم داشته باشه و بخواد چاپ میکنه
اولا پایین رفتن ارزش پول ملی همیشه بد نیست. به عنوان مثال، این امر میتواند سبب شکوفایی صادرات و افزایش توریسم، ولذا کاهش بیکاری و همچنین ثروتمندتر شدن طبقه پایین شود.

ثانیا، بالا بردن ارزش پول هنگامی معنا دارد که از طریق قویتر کردن بنیه قتتصاد کشور انجام شود، و نه از طریق توزیع دلارهای مفت حاصل از فروش نفت خدادادی.

آقایان، و البته ملت شریف، منتظرند که تحریمها برداشته شود و دوباره دلار به کشور سرازیر شود، تا آنها آن دلارهای زحمت نکشیده را به بازار بریزند و بطور مصنوعی ریال را بزور بالا بکشند و ملت با آن دلارها چند صباحی خوش بگذرانند. این یک اشتباه بزرگ و نابخشودنی در حق ملت است که حاصلی جز نابودی بیشتر اقتصاد مملکت نخواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
اولا این وضعیت پایین رفتن پول ملی نیست ، سقوط پول ملی است و به دنبال ان افزایش قیمتها که منجر به کاهش قدرت خرید مردم میشود و بعد از ان رکود و بیکاری همه
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
مرگ یکبار شیون یکبار
حداکثر تا یکماه دیگر شاهدنابودی بورس خواهیم بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بورس درحال دست و پا زدن است دولت حاضر نیست به اشتباه خود اعتراف کند و همچنان حقوقی ها را برای نگه داشتن بورس بسیج میکند حالا تا کی میتونه به اینکارها ادامه بده معلوم نیست
ی پ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
هر چی از دولت میخوان میگه ، ندارم و نمیتونم ولی برای بورس زرنگ میشه و پول داره
دوراه بیشتربرای تقویت پول ملی وجودنداردراه اول تزریق مولتی ویتامین وداروهای تقویتی مختلف به پول ملی است راه دوم اجازه دولت محترم به سرکارامدن کارشناسان اقتصادی دانشمندغیروابسته بغرب وشرق والخصوص به شرق وجلوگیری ازاختلاس وفسادونیزتعامل درست بادنیا ونه نوکری دنیا که راه دوم راحت ترولی شجاعت وشهامت واندکی گذشت میخواهدآنوقت خواهیددیدباثروت خدادادی که ماداریم ونخبگانی که نیز داریم جزوهفت کشورثروتمنددنیامیشویم ولی حیف که نمیگذارندکمااینکه تاکنون هم نگذاشته اندبنابراین بقول معروف همینه که هست
یک عامل بیشتر نیست اونهم رئیس جمهور الکی این و انطرف ادرس نده از دانش مدیریت و مشاوران خوب استفاده کنه...
رای بی رای
آقای شقاقی بسیار خوب توضیح داده اند ولی برای راهکارها چون خیلی طولانی است فقط یکی از آنها را عرض می کنم
برای از بین بردن تورم تنها راه این است که دولت قیمت تمام کالاها را با قیمت جهانی یکسان کند و به موازات آن حقوق ها را هم با حقوق جهانی یکسان نماید و واردات و صادرات هم باید از انحصار خارج شود تا ضمن اینکه به مردم فشار اقتصادی وارد نمی شود ( به خاطر اینکه حقوق ها با هزینه ها متعادل شده است ) تورم ما با تورم جهانی همساز خواهد بود و این عامل تضعیف پول ملی خودبخود حذف خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
تمام صنایع داخل ناکارامد و رانت خوارند اگر اینکار را بکنند تمام صنایع داخل ورشکسته میشوند
والا دیگه نای نوشتن هم ندارم در این وانفسا. من کارمند که هرروز در سرکار حاضر میشوم و دغدغه انجام کار محوله را دارم تا به نحو احسن انجام دهم میبینم که هرماه فقیرتر میشوم. تعداد روزهایی که با حقوق ماهیانه میتوانم سر کنم هر ماه کمتر میشود. فرزندانم بزرگتر و تقاضای آنها هم بزرگتر میشود. همسرم انتظار امکانات بیشتر میکند و و و
ولی من باید همچنان با دشمن بجنگم . جنگی که الان اقتصادی هست. چگونه بجنگم؟ ابزار و اسلحه من کجاست؟ روبروی من چندنفر هست و از چه ابزار و اسلحه ای استفاده میکنند؟ در کل برای چه میجنگم؟؟!!!
چند سالی هست که دشمن من کارمند ،سوپرمارکت دار سر کوچه و میوه فروش و قصاب شده اند. هر روز فشار بیشتری هم بر من وارد میکنند. زورم هم به آنان نمیرسد. فرمانده من که مدیرم هست خودش هم می نالد. فرمانده کل ماهم که مدیرعامل ماست هیچ وقت آفتابی نمیشود. دشمن من به من سلام هم میکند ولی پدر من را درآورده.
...خلاصه که چیزی نمانده تا از پا در بیایم و همسرم فراری و فرزندانم از دستم بروند.
اصل ماجرا اینه که دولت چهار برابر بزرگتر از استاندارد است این چهار برابر یعنی تورم حقوقها هم که همیشه کشکی و فوق العاده پرداخت میشه ...
مالیات بر تمام خریدوفروش های دلالی واجرای کامل مالیات
عامل بدبختی بورس حقوقی ها هستن چون تویه سقوط بورس دارن پول خوبی به جیب میزنن از این وضعیت کاملا راضی هستن دولت اگه یه هفته اجازه خرید و فروش به حقوقی ها ندهد همه چیز معلوم میشود ما یه آشنا حقوقی داریمتویه این وضعیت بورس میلیاردی به جیب میزنه نگفت چکار میکنم اما این حرف ها را اون به من زد می گفت خدا کنه بورس همیشه اینطوری باشه
تا ربا هست...هممون بدبخت می شویم
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج