بازدید 2305
۴

رشد نقدینگی و پایه پولی تا پایان سال کم می‌شود

معاون بانک مرکزی گفت: رشد نقدینگی به ۲۶.۲ درصد رسیده که در میان‌مدت با پایه پولی به همبستگی می‌رسد و با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی حتما تا پایان سال این دو متغیر کاهشی خواهد بود.
کد خبر: ۱۲۱۰۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷ 13 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمد شیریجیان در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: روند کنترل رشد نقدینگی و رشد پایه پولی در آبان ماه نسبت به ابتدای سال و شروع به کار دولت متناسب‌تر و بهتر شده است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی بانک مرکزی در قالب سیاست تثبیت اقتصادی، موضوع کنترل و هدایت نقدینگی به عنوان متغیری که در میان مدت و بلندمدت تاثیر معنی‌داری بر تورم می‌گذارد بود. این اثر تورمی می‌تواند منجر به تخریب سایر متغیرهای اقتصادی شود.

شیریجیان با بیان این‌که رشد رشد نقدینگی در مهرماه ۱۴۰۰ که ابتدای کار دولت محسوب می‌شود به ۴۲.۸ درصد رسیده بود، خاطرنشان کرد: این عدد در آبان ماه ۱۴۰۲ یعنی طی دو سال به ۲۶.۲ درصد رسیده و ۱۶.۶ درصد کاهش یافته که رکورد خوبی در کنترل نقدینگی محسوب می‌شود. اثر تورمی آن نیز در کاهش ۱۶.۳ درصدی تورم بروز کرده و از این بعد نیز آثار مثبت دیگری خواهد داشت.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: رشد پایه پولی نیز در ابتدای امسال ۴۵ درصد بود که در حال حاضر به ۳۸.۵ درصد رسیده است. رشد پایه پولی و نقدیدنگی در میان مدت به یک همبستگی می‌رسند.

شیریجیان گفت: با توجه به اعمال سیاست کنترل نقدینگی توسط بانک مرکزی، دو متغیر رشد نقدینگی و پایه پولی تا پایان سال حتما در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
کی موضوع تورم سالیانه درست میشه ...یک تاریخی بفرمایید...بخدا گناه نمی کنید
مگر کسی دیگه پولی هم داره؟یک سر به بازارها و فروشگاه های بزرگ بزنید پشه پر نمیزنه مردم بدبخت شدند و به نان شب محتاج در چنین شرایطی طبیعی هست تورم کاهشی میشه چون خریداری نیست.رستورانی که شبی صد تا مشتری داشته الان رسیده به پنج تا
اینم یه وعده و دروغ دیگه
با نابود کردن کاسبی مردم میخوای نقدینگی رو کم کنید ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی