بازدید 19278
در پایان مهرماه ۱۴۰۲؛

حجم نقدینگی به رکورد ۷ هزار و ۱۷۷ هزار میلیارد تومان رسید/ کاهش نرخ رشد پایه پولی به زیر ۴۰ درصد

با اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد دوازده‌ ماهه پایه پولی در پایان مهرماه ۱۴۰۲ با ۲.۴ واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه ماه قبل به ۳۹.۶ درصد رسید. نرخ رشد دوازده‌ ماهه نقدینگی نیز از ۳۴.۳ درصد در پایان مهر‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۶.۴ درصد در پایان مهر ماه ۱۴۰۲ کاهش یافت.
کد خبر: ۱۲۰۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴ 05 November 2023

حجم نقدینگی به رکورد ۷ هزار و ۱۷۷ هزار میلیارد تومان رسید/ کاهش نرخ رشد پایه پولی به زیر ۴۰ درصد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ آخرین آمار‌ سال ۱۴۰۲ اعلام شده توسط بانک مرکزی، حاکی از آن است که نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۴.۳ درصد در پایان مهر‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۶.۴ درصد در پایان مهرماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

حجم نقدینگی نیز در پایان مهرماه امسال ۷۱۷۷۹.۴ هزار میلیارد ریال بوده است؛ در هفت ماهه منتهی به مهرماه سال جاری، حجم نقدینگی معادل ۱۳.۳ درصد رشد یافته که این رقم از ابتدای سال همچنان نه تنها در چارچوب هدف‌گذاری رشد نقدینگی قرار دارد، بلکه کمتر از میزان هدف‌گذاری تعیین شده برای هفت ماهه نخست امسال است.

حجم نقدینگی به رکورد ۷ هزار و ۱۷۷ هزار میلیارد تومان رسید/ کاهش نرخ رشد پایه پولی به زیر ۴۰ درصد

بر اساس این گزارش، نرخ رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در پایان مهرماه ۱۴۰۲ با ۲.۴ واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه ماه قبل (معادل ۴۲.۰ درصد در شهریورماه ۱۴۰۲) به ۳۹.۶ درصد رسید. پایه پولی نیز در پایان مهرماه سال جاری، رشدی معادل ۱۵.۷ درصد را نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ تجربه کرد.  

حجم نقدینگی به رکورد ۷ هزار و ۱۷۷ هزار میلیارد تومان رسید/ کاهش نرخ رشد پایه پولی به زیر ۴۰ درصد


ملاحظه می‌شود که رشد پایه پولی در دوازده‌ماهه منتهی به پایان مهرماه ۱۴۰۲ در ادامه روند نزولی خود از آغاز سال جاری از ۴۵.۰ درصد در فروردین‌ماه به ۳۹.۶ درصد در مهرماه کاهش یافته و برای نخستین بار پس از گذشت هشت ماه، وارد کانال ۳۰ درصدی شد.

بر اساس این گزارش؛ بانک مرکزی در چارچوب برنامه‌های دولت سیزدهم برای کنترل رشد نقدینگی و تورم و در راستای تحقق شعار سال با عنوان "مهار تورم و رشد تولید" مبتنی بر رویکرد سیاست تثبیت اقتصادی، اجرای برنامه کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری و جریمه بانک‌های متخلف از حدود تعیین شده از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی را همانند سال گذشته در دستور کار قرار داده است و بر این اساس برنامه پولی، با هدف دستیابی به نرخ رشد نقدینگی  ۲۵ درصد برای سال ۱۴۰۲ را تنظیم کرده است.  

نقدینگی در کنترل دولت و بانک مرکزی است

رئیس کل بانک مرکزی پیش از این در نشست مشترک رسانه‌ای مسئولان اقتصادی دولت، با اشاره به اینکه نقدینگی عامل تورم و بانک مرکزی متولی کنترل نقدینگی از طریق ابزار‌های سیاست پولی است، گفته بود: متغیر‌های کلان پولی بانکی کشور طی ۵ سال گذشته آسیب‌های جدی داشته است؛ متوسط نرخ رشد نقدینگی در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۱ معادل ۳۳ درصد، رشد سالانه دلار در بازار غیررسمی ۶۱ درصد، تورم ۴۲ درصد و نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ۱.۲ درصد بود.

وی با بیان اینکه به دلیل شوک‌های سیاسی و انتظارات منفی، فضای اقتصادی کشور دچار بی اعتمادی شده است، گفت: لذا با توجه به لزوم اصلاح ساختارها، نقشه راهی را در بانک مرکزی تدوین کردیم و گام به گام اجرا خواهیم کرد. فرزین افزود: کنترل و مدیریت نقدینگی، مدیریت بازار ارز، تنظیم گری و تقویت نظارت و تقویت حکمرانی بانک مرکزی در حوزه ریال، ارز و اعتبار، تنظیم مناسبات مالی دولت و نظام بانکی و بهبود انتظارات و سیاست ارتباطی محور‌های این نقشه راه است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نقدینگی در کنترل دولت و بانک مرکزی است، افزود: اینکه برخی یک فنر مجازی ایجاد کرده‌اند و می‌گویند، این نرخ خواهد پرید، عجیب است. نقدینگی کاهش یافته، فروش نفت افزایش داشته، تراز پرداخت‌ها بهبود یافته و همه این‌ها دلایل بنیادی برای این است که نرخ ارز قابل کنترل است و کنترل خواهد شد؛ بنابراین، تمام عوامل بنیادین اقتصادی، حاکی از این است که اقتصاد در حال کنترل است و دلیلی برای جهش وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۵
دولت جناب ریسی علیرغم وعده های داده شده نه تنها گره ای از مشکل تورم افسار گسیخته باز نکرد بلکه بدلیل بیسوادی کابینه اش بیسابقه ترین دوران چاپ اسکناس بدون پشتوانه و به تبع آن تورم وحشتناک را شاهد بودیم . سوگمندانه اینکه هنوز دور اول ایشان پایان نیافته است
جناب رییسی این دستگاههای چاپ پول رو کمی استراحت بده منفجر میشن
مرد افغان در شهر تهران: دخترم را ترک موتور مرد ایرانی دیدم، خفه‌اش کردم!
نمودار هایتان را هم طوری رسم کرده اید که بگویید در این دولت کار بزرگی انجام شده
باید این نمودار از لحاظ ارتفاع ۱۰۰ درصد و از لحاظ افقی دوران ۴۰ ساله را نمایش می داد
لطفا نمودار را اصلاح کنید
حتمن تقصیر روحانی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
تقصیر سیاست‌های اقتصادی بسیار اشتباه دوران احمدی نژاد هست جالب اینکه به نامه اعتراضی اساتید اعتراض هم اعتنایی نکرد
اين ٧ هزار و ١٧٧ هزار يعني چي ؟
رياضيات جديده !؟
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
یعنی 7 بیلیون و 177 هزار ریال . با همین فرمون پیش بریم مثلا ده سال دیگه شما یدونه بستنی میخری پونصد میلیارد تومن.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
سوادشون تا میلیارده...بیشتر از اونو بلد نیستن تلفظ کنن...تو مخیلشون ۷ کوادریلیون تومن نمیگنجه!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
ینی 70177 همت
همت = هزار میلیارد تومان
عزیزم نقدینگی را باید بر اساس دلار آنهم بعد از کسر تورم جهانی از نرخ دلار بیان کنی اینطوری نسبت به ۲۰ سال قبل ۵ درصد هم کمتر شده است
7,177,000,000,000,000 تومان یعنی 7 کا تریلیون تومان یا هفت هزا و صد و هفتاد و هفت همت
ذره بین گذاشتین رو نمودار اون یه تیکه آخرو نشون دادین که بگین روند نزولی شده؟؟
اگه راست میگید روند در ده سال اخیر رو در نمودار نشون بدین! اونم با نموداره کامل از صفر تا صد درصد نه یه بازه بیست درصدی!!
تا این بانکهای نهاد ها وبنیادهای انقلابی است که به هیچ جا پاسخ گو نیستند چون زورشان زیاد است از نقدینگی گریزی نیست !
به نظر میرسه آمار غلط هست و حجم نقدینگی خیلی بیشتر از اینهاست ! لطفا مجدد چک کنید یه جای کار ایراد داره!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار