بازدید 6738
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۱۰ مرداد

لزوم استفاده از تجربه مهار تورم/خاورمیانه در مسیری جدید؟ /نقد رسالت به دو سال اول دولت سیزدهم

تجسس و ورود به حریم شخصی ممنوع ، نقبی به ماجرای رابرت مالی، علت میزبانی عربستان از نشست صلح اوکراین چیست؟، پیشنهاد تعطیلی آخر هفته شهرهای بالای ۴۰ درجه، جانشین سجادی در آستانه حضور در وزارت ورزش، یک «مهلا» و این همه حاشیه!، دستور رئیس‌جمهور برای حمایت از صنایع بورسی، خاطره بشقاب پرنده‌ها درآسمان تهران و گروگانگیری دلارهای ایرانی توسط کره جنوبی از مواردی است که موضوع گزارش های خبری و تحلیلی روزنامه های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۰ 01 August 2023

به گزارش «تابناک» روزنامه های امروز سه شنبه 10 مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که تشکیل ستاد رسیدگی به پرونده های منافقین، اهمیت سه ضلع اصلی انتخابات، احتمال تعطیلی آخر هفته به دلیل افزایش دمای هوا و دنده معکوس بورس در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم: 

 


لزوم استفاده از تجربه مهار تورم


نیما غلامرضایی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان  لزوم استفاده از تجربه مهار تورم نوشت: این روزها که صحبت از اقتصاد، تورم و البته ناراحتی برای آن داغ است، باید گفت که بیماری تورم در اقتصاد قربانیان زیادی طی سال‌های گذشته گرفته است. بسیاری از تولیدکنندگان زخم خورده تورم در اقتصاد هستند و طی دهه‌های گذشته علاوه بر سایر ریسک‌ها با این مشکل هم دست و پنجه نرم کرده‌اند. اما سوال اینجاست که چرا از تجربه سایر کشورها برای مهار تورم درس گرفته نمی‌شود؟ در همین سال گذشته حتی اقتصادهای مدعی مانند آمریکا نیز با معضل تورم روبه‌رو شدند (هرچند نه به اندازه ایران) اما با اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی و جدید توانستند تا حدی به سمت کاهش تورم پیش روند. هرچند بسیاری از پیش‌فرض‌ها در اقتصاد کشورهای توسعه یافته مانند استقلال بانک مرکزی رعایت می‌شود اما طی این چند دهه هیچ عزمی برای تغییر ساختارها برای اعمال شیوه‌های علمی گرفته نشده است. این نداشتن عزم کافی برای تغییر ساختارها دلایل متعددی دارد که معمولاً دولت ها زیر بار آن نمی روند و یا از توانشان خارج است.
درواقع در اقتصادهای با تورم بالا مانند ایران (میانگین ۲۷ درصد در یک دهه گذشته) که سلطه مالی دولت به میزان زیادی وجود داشته، سیاست‌های پولی بیشتر دارای آثار کوتاه‌مدت و غیرقابل پیش‌بینی بر تورم است که در این صورت حتی با اصلاح پیش‌فرض‌ها هدف‌گذاری برای کاهش تورم سخت می شود.
بسیاری از تحلیل‌ها مبنی بر این است که اتخاذ سیاست‌های پولی سازگار با هدفگذاری تورمی، تنها پس از مرتفع شدن ریشه‌های مشکلات مالی و کاهش تورم به سطوح قابل مدیریت، می‌تواند به عنوان یک گزینه سیاستی مطرح باشد. لذا اولویت سیاست اقتصادی باید کاهش تورم از طریق کنترل پایه پولی با کاهش استقراض دولت و بانک‌ها از بانک مرکزی باشد.
از سوی دیگر واقعیت این است که طی این سال‌های تورمی ذی‌نفعانی در اقتصاد ریشه دوانده اند که تورم را منشا حرکت اقتصادی خود می‌دانند. در این وضعیت سخت است که بتوان این ذی‌نفعان را از بدنه اقتصادی جدا کرد با این همه هر تغییری در سپهر اقتصادی میسر نمی‌شود مگر اینکه به شیوه های علمی و تجربه دیگر کشورها متصل شد.

 

 

خاورمیانه در مسیری جدید؟


کوروش احمدی دیپلمات پیشین طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه شرق نوشت: درحالی‌که در دوره بعد از خاتمه جنگ سرد تقریبا همه مناطق جهان به‌تدریج از تمرکز بر اولویت‌های ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک فاصله گرفته و بر توسعه اقتصادی و انسانی متمرکز شده‌اند، خاورمیانه را می‌توان آخرین منطقه‌ از جهان دانست که با تأخیر و به‌سختی در تلاش برای پیوستن به این روند غالب جهانی است. درحالی‌که شرایط جدید مؤلفه‌های مدرن تأثیرگذاری را جایگزین مؤلفه‌های سنتی بی‌حاصل و هزینه‌زا کرده است، این درک در خاورمیانه نیز شکل گرفته که اصرار بر مؤلفه‌های سنتی حاصلی جز بازماندن از روند توسعه و جریان‌سازی‌های دیپلماتیک نخواهد داشت. انتقال مرکز ثقل سیاست در جهان عرب از قاهره، بغداد و دمشق به ریاض و دوحه و ابوظبی و تمرکز این پایتخت‌ها بر اقتصاد و سیاست‌های نرم می‌تواند نقش مهمی در دگرگون‌کردن خاورمیانه داشته باشد.

عمل‌گرایی جریان غالب در عربستان در یکی، دو سال گذشته گسترده‌تر و فراگیرتر شده است. در سال‌های اولیه زمامداری بن‌سلمان تصور او این بود که شاید می‌تواند ضمن انجام اصلاحات در داخل و تمرکز بر جذب سرمایه خارجی و ابتکاراتی مانند چشم‌انداز 2030، هم‌زمان بلندپروازی‌های ژئوپلیتیک خود در منطقه، ازجمله جنگ در یمن و تقابل حاد با ایران را ادامه دهد و همچنان از ابزاری مانند قتل فجیع خاشقجی برای سرکوب مخالفان استفاده کند؛ اما برخی حوادث مانند حمله پهپادی به بخشی از تأسیسات نفتی سعودی در 2019 و عوارض ادامه‌دار جنگ یمن نشان داد که بدون تنش‌زدایی در خارج، اصلاحات در داخل و متنوع‌سازی منابع اقتصادی از بخت زیادی برخوردار نخواهد بود. در نتیجه، یکی، دو سالی است که رهبری سعودی بر رفع تنش در منطقه متمرکز شده و می‌کوشد بر عواملی که برای وجهه بین‌المللی کشور و جذب سرمایه‌گذاران خارجی مضر است، فائق آید. چشم‌انداز 2030 که هدفش متنوع‌سازی منابع اقتصادی، فاصله‌گرفتن از وابستگی به نفت، جذب توریسم و توسعه فرهنگی و هنری و ورزشی است، مستلزم جذب سرمایه و کارشناسان، متخصصان و چهره‌های مشهور خارجی است که علاوه بر رفع بی‌ثباتی‌های ناشی از تنش در خارج، ایجاد تحول در جامعه بسته و سنتی عربستان را ایجاب می‌کند.

در این چارچوب، سیاست خارجی جدید عربستان متوجه ایجاد توازن در سیاست خارجی و متنوع‌سازی منابع حمایتی سیاسی و اقتصادی شده است. توسعه رابطه با چین که خود بانی و مروج تمرکز بر توسعه اقتصادی در جهان در حال توسعه بوده و از این طریق در مدت نزدیک به پنج دهه مردم خود را از فقر و گرسنگی به آستانه تبدیل‌شدن به اقتصاد اول جهان رسانده، بسیار مهم است. توسعه روابط با چین که نفت می‌خرد و سرمایه و فناوری عرضه می‌کند، می‌تواند نقش مهمی در اصلاح مسیر این منطقه داشته باشد. عادی‌سازی روابط ایران و عربستان نیز سیاست، اقتصاد و فرهنگ در خاورمیانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برقراری آتش‌بس در یمن و ادامه آن در عمل پیامد دیگر سیاست خارجی جدید عربستان است. حمله روسیه به اوکراین نیز که موجب تمرکز ‌آمریکا و اروپا بر روسیه شد، بر میل عربستان برای تنش‌زدایی در منطقه و تمرکز بیشتر بر امکانات و توسعه داخل افزود؛ ضمن اینکه با اتخاذ سیاست بی‌طرفی و اقداماتی مانند برگزاری کنفرانسی در هفته آینده در ریاض درصدد تبدیل‌کردن این جنگ به یک فرصت برای خود است.

تصور عربستان این است که حائز شرایط لازم برای تبدیل‌شدن به دروازه جهان عرب شده و از این طریق فرصت بی‌سابقه‌ای برای تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر خاورمیانه یافته است. اینکه سیاست داخلی و خارجی چنین کشوری در هر منطقه‌ای چگونه باشد، بی‌شک بر کل آن منطقه تأثیر می‌گذارد. به طور غیرمستقیم، مسیری که عربستان در داخل و خارج در پیش گرفته، می‌تواند مشوقی برای دیگر کشورهای منطقه باشد. در این زمینه باید دید که آیا این تحولات باعث توقف صدور افکار تکفیری و حمایت مالی از اهل تکفیر که طی ده‌ها سال منشأ افراط‌گری در بسیاری مناطق، ازجمله پاکستان و افغانستان بوده‌اند، خواهد شد. به طور مستقیم نیز عربستان درگیر برنامه‌های گسترده سرمایه‌گذاری در شماری از کشورهای خاورمیانه است. به‌عنوان مثال، عراق که مسیر توسعه اقتصادی را برگزیده، به گفته نخست‌وزیر آن کشور روی قول بن سلمان برای سرمایه‌گذاری صد میلیارددلاری در آن کشور حساب می‌کند. تحقق این اولویت عراق نیز مستلزم ثبات، امنیت و تنش‌زدایی داخلی و منطقه‌ای است که یکی از پیش‌شرط‌های مهم آن یعنی عادی‌سازی روابط بین ایران و عربستان حاصل شده است. عربستان با حدود 55 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و پنج میلیارد دلار سپرده‌گذاری در مصر بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در مصر است. میزبانی مذاکرات جنگ داخلی سودان از سوی عربستان با وجود هم‌مرزی مصر با سودان گویای دست بالای عربستان است. اکنون سؤال مهم این است که آیا عربستان از طریق برنامه‌های اصلاحی و اقتصادی خود می‌تواند نفوذ نرم خود را در عراق و مصر که اتفاقا در گذشته دو مدعی رهبری جهان عرب بودند، گسترش دهد. عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل می‌تواند اوج این روند تنش‌زدایی منطقه‌ای باشد. خبرهایی که هفته گذشته درباره عزم دولت بایدن در این زمینه منتشر شد، درخورتوجه است.


نقد رسالت به دو سال اول دولت سیزدهم


سیدمحمد بحرینیان در سرمقاله امروز رسالت با عنوان نقدی بر دو سال اول دولت سیزدهم نوشت: دولت سیزدهم به نیمه رسیده ‌و حالا می شود عملکرد آن را مستقلا قضاوت کرد. نوشتن از کارنامه یک دولت در تمام حوزه ها، سلسله گزارش های منظم و مطولی می طلبد که اینجا قصد پرداختن به آن را نداریم و تنها به بررسی چند رویکرد رئیس جمهور محترم و دولتمردان او می پردازیم:
یک. دولت سیزدهم، مسائل سیاست خارجی را از کانون توجهات و امید ملت خارج کرده و این خود یک تغییر مثبت است. هرچند سیاست و اقتصاد رابطه تنگاتنگ دارند، اما بازارهای ما همچون گذشته هر روز منتظر اخبار سیاسی و تأثیرپذیری از آنها نیست و ادراک عمومی هم، چاره همه چیز را در خارج از کشور نمی بیند.
 در همین دوره دو ساله، ارتباط با برخی کشورهای منطقه احیا شده و برخی گره های کهنه گشوده شده  که قابل تقدیر است. نکته دیگر آن است که راهبردهای سیاسی و بین المللی دولت سیزدهم، وابسته به دول خارجی نیست و اگر مثلا بایدن برود و یک رئیس جمهور محافظه کار
 در آمریکا بر سر کار بیاید، ما نیازمند بازنگری یا تغییر در راهبردهای اصلی نیستیم.
دو. در حوزه حکمرانی اقتصادی، شاهد تحول خاصی در دولت سیزدهم نبوده ایم و بلکه باید گفت برخی از رویکردهای غلط تداوم داشته یا حتی تقویت شده اند. دولت سیزدهم در یک نگاه کلی، به استقلال بازار چندان معتقد نیست یا حداقل در عمل این را نشان نداده است. دخالت در بازارها،
 قیمت گذاری و برخورد سطحی با مسائل اقتصادی از جمله این موارد است. تلاطم موجود در بازار مسکن، خودرو، سکه و حتی مواد خوراکی و آشامیدنی دلیلی بر تداوم رویکرد نادرست گذشته است. میانگین تورم در کشور ما در طی سالیان دراز حدود ۲۰ درصد بوده و از سال ۹۷ به این سو، تقریبا هر سال دو برابر این نرخ بلندمدت بوده است.
 متاسفانه در دو سال اخیر نیز این تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی ادامه داشته است. نکته دیگر در حوزه اقتصاد، به کارگیری برخی مدیرانی است که در ادبیات رئیس محترم جمهور، بانیان وضع موجود خوانده می شدند و طبیعتا نتیجه آن هم، تداوم وضع اقتصادی موجود است. 
سه‌. دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ، فاقد رویکرد مشخص و نگاه مسلط است و دقیقا به همین دلیل است که در مسائل کلان فرهنگی، اساسا بازیگر موثری محسوب نمی شود. برنامه ها و رویدادهای بزرگ حوزه فرهنگ کشور همچون نمایشگاه کتاب و جشنواره های فجر هم تابع همین وضعیت بوده اند  و دولت سعی می کند تکلیف خود را با بسیاری از پدیده‌ ها و چالش های جاری فرهنگی کشور همچون حجاب مشخص نکند.
چهار. دولت در حوزه مردم داری و ارتقای شاخص های  مردم سالاری عملکرد مثبتی داشته که آن هم عمدتا ناشی از عملکرد شخص رئیس جمهور است.
 سفرهای متعدد استانی، حضور در محافل مردم، مشی مردمی و متواضع در برابر مردم و پرهیز از  دوقطبی سازی های مضر در جامعه، در مجموع کارنامه مثبتی در این زمینه از دولت بر جا گذاشته است‌.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۳
حکومت سلطنتی عربستان با هوشمندی اولویتهای ایدئولوژیک خود را کاهش داد و با تمرکز بر اقتصاد ، مسیر توسعه را انتخاب کرد ولی ما ...؟!!!
پاسخ ها
بازنشسته حداقلی بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
رئیسی بر خلاف قول و وعده انتخاباتی و بر خلاف قانون

عرف اخلاق شرع انصاف وجدان و عدالت ، طرح

همسان سازی و افزایش قانونی حقوق بازنشستگان

حداقلی بگیر تامین اجتماعی را اجرا نکرده و باعث ایجاد

فقر و فلاکت و شرمندگی و گرسنگی و رنج و عذاب چند

میلیون نفر از بازنشستگان و خانواده شان شده است

ما چطور میتوانیم از رئیسی و وزیر کار شکایت کنیم ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
دولت رئیسی، دولت شعار، وعده و آمارسازی است.
کشورهایی که اولویت اولشان ایدئولوژی است شامل افغانستان، کره شمالی، کوبا، ایران و .... در فلاکت اقتصادی و اجتماعی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
حاکمان ایده ئولوزیک خود و خانواده شان

در بهترین شرایط عالی اقتصادی زندگی میکنند

ولی مردم شان را در بد ترین شرایط اقتصادی و سیاسی

و اجتماعی و فرهنگی و حتی دینی قرار داده اند

و لطمات جبران ناپذیری را به محیط زیست و عقب

مانده گی کشور شان وارد کرده و میکنند
ایفاقا امید مردم از میدیریت کشور در شرایط تحریم بکلی از بین رفته و حتی خود دولت هم براای استفاده مثبت از تاثیر خبرهای سیاسی بر اقتصاد تاکنون چندین بار اعلام کرده که پولهایمان در کره آزاد شده و توافق برجام نزدیک است و ...!!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
ثبات فعلی در بازار ارز کاملا مطابق با بنیان‌های اقتصادی است و دلیلی برای افزایش نرخ ارز در سال جاری وجود ندارد، اما برخی ذینفعانِ افزایش بهای ارز، جنگ رسانه‌ای برای ایجاد انتظارات تورمی را آغاز کرده‌اند
استان گردی ملاک نیست . ایشان چه کار مثبتی برای اسایش و ارامش و معیشت مردم کرده؟ توضیح دهید. به غیر از بدبختی و کوچک کردن سفره مردم آیا کار دیگری کرده؟
عربستان و امارات اقتصاد را اولویت کشورشان قرار دادند و در مسیر پیشرفت هستند و مسئولین متوهم ما تحلیل می کنند که امریکا در حال افول است و منتظرند در معادلات جهانی بعد از امریکا تبدیل به ابرقدرت شوند!!!
کارنامه دولت ازآن چیزی که شما گفتید، خالی تر است
عملا نظاره گر اتفاقات هستند
و توانایی آن چنانی در مدیریت بحران ندارند
فقط بلدند همه چیز را حواله به دولت قبل بدند
نقد رسالت به دو سال اول دولت سیزدهم

نقد روزنامه بسیار جالب بود

از یکسوی از تنگاتنگ بودن سیاست های خارجی رو با اقتصاد میگه

و از سوی دیگر بیتاثیر بودن این نگرش و بی تاثیر بودنش در بازار بیان می کند

جالبتر از ان نکته بی توجه بودن بازار به دامنه خبرهای سیاسی بود که خود ساستمداران و

واقتصادان کشور حتی طرفداران دولت بر این امر اذعان دارند که

اولا دولت دارد با خبر درمانی خیلی از قیمت های بازار را کنترل می کند و ثانیا انقدر تاثیر گذار است که به محض نشر یک خبر سریع تاثیر خودش را دربازار میگذارد

حالا این چگونه نقدی هست ، خدا عالم است . شاید هم بخاطر اینه دوست ندارد دل دولتمردان رو با ناراحتی امروز از دست بده
با چهره مردم دولت موافقم در اعتراضات گذشته نیز هیچوقت به دولت فحش ندادند!
نون نیست بخوریم ایدولوژیم کجا بود
چینی ها برای بهبود اوضاع آنقدر زحمت کشیده اند که اگر به مردم بعضی کشورها بگوییم ، کار هیچ، شما بیایید کارهایی را که آنها کرده اند، فقط بخوانید تا ما همان نتایج را به شما بدهیم، مطمئنا حوصله ی این کار را هم نخواهند داشت.
چین یک شبه بازارهای مالی دنیا را تصاحب نکرده بلکه این کار، حاصل تلاش شبانه روزی چینی ها در عرصه دیپلماتیک و اقتصادی بوده است که کار درستی است.
مقامات پکن به خوبی دریافته اند که در اختیار گرفتن بازارهای دنیا علاوه بر پیشرفت در زمینه تکنولوژی های نو، نیاز به روابط دیپلماتیک بالا با تمام دنیا دارد، بنابراین سعی کرده اند برای چیرگی اقتصادی خود با تمام کشورها از کشورهای آسیایی گرفته تا اروپایی ها و حتی آمریکا که در کنار این که بزرگترین رقیب تجاری آن ها است، بزرگترین شریک تجاری آنها نیز است، روابط دیپلماتیک خود را حفظ کنند و این معنایی بسیار بالاتر از وسط بازی دارد و حاصل آن ابر قدرت سیاسی - اقتصادی آن ها بر دنیا شده است و مشکل آمریکا در افول رو به قدرتش در برابر قدرت هایی چون چین، در حوزه دانش علمی و صنعتی نیست بلکه در حوزه سیاست خارجه است، آمریکایی ها برای رسیدن به منافع اقتصادی با سه قدرت اروپایی (فرانسه، انگلیس، آلمان) همدست شده اند و سیاست هایشان را در یک راستا قرار داده اند تا جهانی تک قطبی ایجاد کنند و در این بین فقط بر مبنای نظام سرمایه داری آن هم به نفع خود و تروئیکا عمل می کنند که این سیاست ممکن است نه تنها عدالت و حقوق بشر را زیر سوال ببرد بلکه ممکن است سبب جنگ و درگیری در بسیاری از مناطق شود که ماحصل آن در بلندمدت فاصله گرفتن بسیاری از کشورها از آمریکا و نزدیک شدن به چینی است که سیاست معتدل تری را در پیش گرفته است.
البته دولت در وعده های و دستورها بلا وجه رکورد زده و عملا" در جهت اعتبار زدایی و از دست دادن باقیمانده اعتبار اجتماعی دولت حرکت می کند...مثل وعده آزادی ارزهای بلوکه شده ..دیپلماس ادعایی عزتنمندانه و در عمل فوق ذلت...مثل دریافت چای بجای طلب..میدان آرش ..امضا چین و روسیه پای ادعای جزایر ایرانی توسط امارت دریافت حق آبه هیرمند ..عدم وصول طلب از عراق و .......
خیای زود شاهد دست دوستی بین عربستان و اسراییل خواهیم بود.
جان کلام: واقعیت این است که طی این سال‌های تورمی ذی‌نفعانی در اقتصاد ریشه دوانده اند که تورم را منشا حرکت اقتصادی خود می‌دانند. در این وضعیت سخت است که بتوان این ذی‌نفعان را از بدنه اقتصادی جدا کرد .... و خدایش انسانهایی کاردان به کار خود هستند. چون چرخ گردون همچنان بر وفق مرادشان است.
خیلی به خودم فشار اوردم منصفانه نمره به دولت نمره بدهم که نتوانستم . متاسفانه عملکرد هیچ خوب نبوده و نیست .البته این را هم می دانیم که دولت صاحب اختیار هم نیست . هردولتی بیاید خروجی همین است . اما این دولت یکدست !! روی همه دولت های قبلی را سفید کرد . خدا قوت براردر رئیسی!!
خود گویی خود خندی وه مرد هنرمندی؟!!!!!!!!
عربستان...ولی ژئوپلیتیک چیز دیگری می گوید....
???من فقط رئیسی رو انتخاب می کنم???
خدا را سپاسگزاریم که در کشوری بسر می بریم که بر عکس نظر مخالفان ازادی بیان وجود دارد و نشریات می توانند نظرات مختلف را پوشش دهند
دولت سر درگم.که آینده خوبی برای کشور رقم نخواهد زد.وعدها زیادی روز اول در دستور کار داشت.عملکرد دست در جیب مردم با تورم سرسام‌آور که تاریخ ایران به خود ندیده.تازه اولشه مردم باید برای گره هفتم خودشان را آماده کنن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی