بازدید 4223
۱

مشارکت ۳ هزار سازمان مردم نهاد در امر مبارزه با اعتیاد

مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: حدود سه هزار سازمان مردم نهاد در حوزه اعتیاد در بانک اطلاعاتی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ثبت شده که از این تعداد فقط ۳۰ درصد انتظار ستاد را برآورده کرده اند.
کد خبر: ۹۹۶۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲ 15 August 2020

به گزارش «تابناک»، مصطفی جمالی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: سازمان های مردم نهاد، مردم تشکل یافته هستند که تاثیر اجتماعی آنان سالیان سال در همه حوزه ها ثابت شده است. سازمان های غیرانتفاعی، داوطلبانه و مستقل به دلیل جنس و ماهیت مردمی که دارند، با بطن جامعه در ارتباط هستند و نیازهای واقعی مردم را می شناسند و به مسوولان منتقل می کنند.

وی یادآور شد: این تریبون مردم به مسوولان بودن سازمان های مردم نهاد باعث می شود که مسوولان سیاستگذاری خود را بر پایه نیازهای واقعی مردم اجرا کنند. وقتی این سیاست ها پیاده می شود بازخورد خوبی به همراه خواهد داشت.

سازمان های مردم نهاد عامل ایجاد عدالت اجتماعی در جامعه هستند

مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری اینکه به دلیل اینکه مردم به سازمان های مردم نهاد اعتماد دارند این سازمان ها می توانند منابع مردمی را جذب کنند، تاکید کرد: تجربه سایر کشورها هم نشان می دهد که سازمان های مردم نهاد تا چه حد می توانند در جذب کمک های مردمی و کاهش هزینه های دولت در بخش های مختلف از جمله سلامت نقش ایفا کنند.

جمالی افزایش نظارت بر عملکرد دولت و مسوولان را از دیگر نقش های موثر سازمان های مردم نهاد دانست و توضیح داد: وقتی مسوولان بدانند سازمان هایی آنان را رصد می کنند و مجبور به پاسخگویی به این سازمان ها هستند، فساد در آنان کمتر می شود.

وی افزود: در واقع مراقبت مردم بر مسوولان بالا می رود به همین دلیل عنوان می شود که ارکان توسعه پایدار، رونق اقتصادی، پایداری محیط زیست، پویایی فرهنگی و عدالت اجتماعی است و مهمترین عامل ایجاد عدالت اجتماعی، سازمان های مردم نهاد هستند که باعث می شوند حس نوع دوستی، معنویت و انسانیت در جامعه شکوفا شود.

هنوز نتوانستیم مبارزه با مواد مخدر را مردمی کنیم

مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره نقش سازمان های مردم نهاد در امر مبارزه با مواد مخدر هم گفت: در راه مبارزه با مواد مخدر ۱۲ هزار جانباز و نزدیک به چهار هزار شهید نثار شد و قاچاقچی از پلیس ترسید. حال اگر سازمان های مردم نهاد در هر کوی و برزن فعال باشند قاچاقچی از مردم می ترسد، بعبارتی اگر بحث مبارزه با مواد مخدر نهادینه شود و همه احساس وظیفه و مقابله کنند کدام قاچاقچی جرات می کند بین مردم و در روز روشن مواد پخش کند.

جمالی با ابراز تاسف از اینکه هنوز در امر مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر موفق نبودیم، تاکید کرد: روزی موفق خواهیم بود که مبارزه با قاچاق، پیشگیری، درمان و صیانت در اختیار مردم قرار بگیرد، مردمی که تشکل پیدا کرده اند در قالب سازمان های مردم نهاد.

نزدیک به ۳ هزار سازمان مردم نهاد در حوزه اعتیاد فعال هستند

وی با بیان اینکه حدود سه هزار سازمان مردم نهاد در حوزه اعتیاد، درمان، پیشگیری و صیانت در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: از این تعداد فقط ۳۰ درصد انتظار صددرصدی ستاد را برآورده کرده اند و فعالیت خوبی داشته اند. در تهران نیز نزدیک به ۳۰ سازمان مردم نهاد ملی داریم که شعبه و نمایندگی در سطح کشور دارند.

وی یادآور شد: توزیع این سازمان ها در سرتاسر کشور مناسب نیست به عنوان مثال در منطقه سیستان وبلوچستان با جمعیت بیش از یک میلیون نفر شاید بتوان گفت یک سازمان مردم نهاد وجود دارد.

مدیرکل توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: اولویت و سیاستگذاری ما توجه به مناطق محروم است که بیشتر هم نیازمند هستند.

وی درباره نحوه جذب مردم در امر مبارزه با مواد مخدر نیز توضیح داد: استفاده از سیستم تشویق، معرفی و مستندسازی درباره فعالیت این سازمان های مردم نهاد باعث می شود تا آگاهی مردم از نقش و حضورشان در این امر بالا رفته و بدانند می توانند با تشکیل سازمان مردم نهاد در امر مبارزه با این افیون سیاه و بلای جان جوانان فعالیت کنند.

به گفته جمالی، تسهیل در روند فعالیت سازمان های مردم نهاد، از دیگر روش های جذب مردمی در امر مبارزه است که خوشبختانه وزارت کشور در چند سال اخیر قدم های خوبی در این راه برداشته است. به عبارتی اگر مردم را در جریان فعالیت سازمان های مردم نهاد قرار دهیم زمینه تشکیل این سازمان ها فراهم شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اگر این تعداد سازمان های مردم نهاد و سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی که در ارتباط با مبارزه با مواد مخدر هستند را در تعداد اعضاء آنها ضرب کنید تعدادشون از تعداد معتادین بیشتر می شودکه. با این اوصاف معتادین در حال زیاد شدن هستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل