بازدید 50049
علی صابری، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی»

گشایش اقتصادی سد راه «دارا دوم» / زنگ خطر برای تخریب اعتماد سرمایه گذاران بورسی / دو موضوع مهمی که باید شفاف سازی شود

برخی از تحلیلگران، اعلام ناگهانی خبر توقف تشکیل صندوق دارا دوم را علت اصلی افت بازار دوشنبه و تشکیل صف‌های فروش نسبتا سنگین برشمردند؛ اما با نگاهی جامع‌تر به اتفاقات روز‌های اخیر و به طور خاص روز گذشته بازار، می‌توان بخش دیگری از فضای دیروز را تفسیر کرد.
کد خبر: ۹۹۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 11 August 2020

گشایش اقتصادی سد راه «دارا دوم» / زنگ خطر برای تخریب اعتماد سرمایه گذاران بورسی / دو موضوع مهمی که باید شفاف سازی شود

تابناک اقتصادیدیروز، بازار بورس، روز سخت و تلخی را پشت سر گذاشت؛ سختی ها و تلخی های این روزهای بازار حالا وسعت و ابعادش چند میلیونی است؛ هرچند بازاری که درباره آن صحبت می کنیم اکنون یاد گرفته که قرار نیست هر روز و هر ساعت صعود را تجربه کند، می توان گفت از ابتدای دوران رونق و فراگیر شدن بورس در کشور که حمایت همه نهادها و قوا را با خود داشته است، چنین روزی تجربه نشده بود. امروز هم روند معاملات و تشکیل صف های فروش چند میلیونی در اکثر سهم ها دنباله ای از اتفاقات ناخوشایند دیروز برای بازار است.

علی صابری تحلیل گر بازار سرمایه در گفتگو با «تابناک اقتصادی» اظهار داشت: برخی از تحلیلگران اعلام ناگهانی خبر توقف تشکیل صندوق دارا دوم متشکل از چند سهم پالایشی را علت اصلی افت بازار دوشنبه و تشکیل صف های فروش نسبتا سنگین برشمردند؛ اما با نگاهی جامع تر به اتفاقات روزهای اخیر و به طور خاص روز گذشته بازار، می توان بخش دیگری از فضای دیروز را تفسیر کرد: اول وعده گشایش اقتصادی که مبهم و هیجانی به بازار مخابره شد. این خبر واژگانی مثبت اما کوله باری از ابهام را روانه ذهن فعالان بازار کرد تا گمانه زمانی ها، به اوراق سلف موازی به پشتوانه نفت ختم شود.

به گفته صابری، واقعیت این است که بخش های مختلف بازار زنجیر وار به یکدیگر متصل اند، فعالان بازار هوشمندی به خرج می دهند و با دسترسی به رسانه های رسمی و غیر رسمی کوچکترین اخبار را رصد می کنند؛ پس باید به بازار حق بدهیم که به این مسائل واکنش نشان دهد. البته این نیز از پیچیدگی های فضای اقتصاد ماست که خبر گشایش اقتصادی به هراس تبدیل می شود.

بیشتر بخوانید:

*چه کسی «دارادوم» را از بورس دور کرد؟

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: حال این گمانه مطرح می شود که دولت برای تحقق گشایش اقتصادی وعده داده شده، نیازمند هدایت نقدینگی به مسیری دیگر است و صندوق های etf که این روزها هر سهمی آرزو می کند، نسبتی حتی در حد فامیل دور با آن ها داشته باشد، فعلا باید متوقف شوند.

البته اجرای این تصمیم در این مرحله در حیطه اختیارات دولت است، اما فعال بازار آن جایی مطالبه گر و شاید خشمگین می شود که خبر عرضه بلوکی سهام شرکت های منتخب دارادوم در صورت عدم تشکیل صندوق به صورت تقریباً رسمی منتشر می شود.

اعتماد سرمایه اصلی بازار سرمایه

صابری به تابناک اقتصادی گفت: من اعتقاد ندارم که همه قوا و دستگاه ها باید همه جانبه از بورس طوری حمایت کنند که این بازار تافته جدابافته شناخته شود، بلکه بازار باید با ساز و کارهای خود به پیش برود و دولت ها براساس اصول حکمرانی خوب، زمینه رشد و شکوفایی را فراهم کنند؛ اما باید مراقب بود با انتشار اخبار ضد و نقیض و ایجاد هیجان، اعتماد را  به ویژه از سرمایه گذاران خرد که تازه به این عرصه پا گذاشته اند نگیریم.

گشایش اقتصادی سد راه «دارا دوم» / زنگ خطر برای تخریب اعتماد سرمایه گذاران بورسی / دو موضوع مهمی که باید شفاف سازی شود

وی تاکید کرد: فضای معاملات و شاخص در بازار امروز هم زنگ خطری برای تخریب اعتماد سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خرد است و این تصور که بتوان بخش عمده ای از نقدینگی بازار بورس را به سمت برنامه جدید تامین مالی دولت سوق دهیم تقریباً فرض باطلی است و بار دیگر خطر بی ثباتی در بازارهای موازی را تقویت خواهد کرد.

درس های دارا به بازار

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: بیاییم از زاویه ای دیگر به بازار دیروز نگاه کنیم و آن این که هرچه بورس با اعداد و ارقام میلیونی شاخص پیش می رود، پیچیدگی ها بیشتر می شود.

در واقع معامله گران این پیام را از بازار دریافت می کنند که باید به سودهای آسان و بی دغدغه با برچسب های اشتباه سهام دولتی، دارا و ندارا، کمتر از هزارتومان و ... با عینک احتیاط نگاه کنند.

این واقعیت را باید پذیرفت که مسیر رشد و ارزش آفرینی سهم از عملیات واقعی، فروش، سودآوری و توسعه بازار و محصول و .. می گذرد. در گزارش پیشین هم اشاره کردیم کم کم بازار باید به سمت گزارش خوانی و تحلیل عملکرد واقعی شرکت ها سوق پیدا کند تا تجربه ای مثل دوشنبه سرخ مرداد تکرار نشود و ارزندگی شرکت و سهم بر مبنای اطلاعات و گزارش ها قربانی هیجانات و شمردن روزهای صف خرید نشود.

جمع بندی

صابری در پایان افزود: با تحلیل شاخص هم وزن و نقشه بازار طی روز دوشنبه می توانیم نتیجه بگیریم بازار تحت تاثیر اخبار مبهم گشایش اقتصادی کار خود را با بیم و امید آغاز کرد که در ادامه، خبر تاثیرگذار منتفی شدن صندوق دارادوم تشکیل صف های فروش در نمادهای پالایشی شاخص ساز را به دنبال داشت. از آنجایی که در ماه های اخیر رنگ شاخص بر کلیت بازار موثر بوده است، هیجان فروش در دیگر سهم ها نیز تسری پیدا کرد و نهایتا منجر به گسترش هراس در معامله گران و تشدید فشار فروش شد.

امروز هم در ادامه روند گذشته می بینیم علیرغم اینکه با رخداد اقتصادی یا سیاسی قابل توجهی مواجه نیستیم، اظهارنظرهای ضد و نقیض، تصمیم های کم ثبات و برخی اختلاف های میان قوه ای بر تداوم روند بازار دامن زده است و به نظر می رسد این فضای هراس و نگرانی تا مدتی در بازار سایه بیندازد.

در مجمع بازار سرمایه حالا با چالش های متنوع تری مواجه است و روند رو به رشد مانند گذشته یا بهتر بگوییم به سرعت گذشته نخواهد بود و عوامل اثر گذار بر رشد، ارزندگی و جذابیت سهام تغییر کرده است که نیازمند هوشمندی و آگاهی بیش از پیش است. در این مرحله معتقدم بازار نیاز به ابهام زدایی و شفاف سازی دو موضوع مهم اقتصادی یعنی گشایش اقتصادی وعده داده شده و عرضه دارا دوم دارد تا بتواند مسیر با ثبات تری را در پیش بگیرد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۵
مجلس باید این طرح را رد کند
چون این طرح روحانی ، گشایش برای دولت و شرکتهای دلال نفتی است نه مردم
پاسخ ها
محمد
| United States of America |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
امروز شاخصی بورس 3.2 سقوط کرد و امروز روز عروسی دلالان دلار و ارز بود.
به روند صعودی دلار و به دنبال آن قیمت اجناس در روزهای آتی دقت کنید
سرمایه ای که از بورس خارج میشه بدون شک وارد بانک نخواهد شد. مستقیم وارد بازار طلا و ارز میشه
خودم به شخصه 2 بار این کار رو کردم
دوستانی که با جو ضدبورسی دلالان همراه شدن منتظر افزایش قیمت ها با سرعت بیشتر باشن
مگر اینکه بورس هرچه سریعتر روند خودش رو در پیش بگیره و با دستکاری آقایون قرمز نشه
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
هیج انسان عاقلی پول و سرمایه نقد خود را بخصصو اگر ارز و طلا باشد نمی برد تا سه سال دیگر نسیه دریافت کند. این طرح فقط پوششی برای جبران کسری بودجه نجومی از بانکها و در واقع سرمایه مردم است . فقط بانکها را مجبور خواهند کرد که این پیش خرید را انجام دهند و نتیجه ان تورم وحشتناک و متلاشی شدن کامل این چند تا بانک و اقتصاد ایران خواهد بود. اگر به این راحتی بود الان مادورو در ونزویلا اماده بود تا بیست سال دیگر هم صادرات نفت مردم ونزویلا را به چین و ماچین پیش فروش کنه
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
به محمد .کار خطا عاقبت درست ندارد. بورسی که روزی 5 درصد سود بدهد دستکاری شده است و عاقبت ندارد و کمکی هم به کنترل نرخ ارز نمی کند. نرخ ارز واقعی بشود حتی اگر 50 هزار تومن باشد بهتر است تا در بازارها دستکاری انجام شود. دولت و ترامپ و یک میلیون سلطان ارز و دلال وجمشید بسم ... هم جمع بشوند برای اول مهر امسال دلار از 25 هزار تومن پایین تر نخواهد امد و از 35 هزار تومن هم بالاتر نخواهد رفت. قیمت واقعی در اقتصاد مانند قانون جاذبه است. غیر ممکن است خطا کند. دستکاری در بورس و بانکها و... فقط و فقط مشکلات اقتصادی را بدتر و غیر قابل حل تر می کند. تمام وظیفه یک دولت کارا این است که سرمایه مردم را به نمایندگی انها که در ایران همان سرمایه نفتی و مالیات هست به قیمت بالا اما واقعی به مصرف کنندگان قشر بالای کشور بفروشد و بتواند منافع وعواید دلار سی هزار تومنی را بین اقشار نیازمند باز توزیع کند. اصلا اگر این وظیفه را نتواند انجام دهد که دیگر دولت و این همه دستگاههای عریض و طویل نیاز نیست. نرخ ارز یا ارزش قدرت پول ملی مهمترین شاخص در اقتصاد تمام کشورهای دنیاست. تعیین دستوری نرخ واقعی ارز غیر ممکن است. تعیین نرخ ارز برای یک اقتصاد که تعیین ساعات کار ادارات و بانکها نیست که باید یا نباید داشته باشد.
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
از این مجلس انتظار موجزه نداشته باش!
مجلس باید این طرح را رد کند
چون این طرح روحانی ، گشایش برای دولت و شرکتهای دلال نفتی است نه مردم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
هیچ انسان عاقلی که سرمایه زندگی خود را با کار و تلاش کسب کرده باشد حاضر نیست سرمایه نقد خود را بخصوص اگر ارز و طلا باشد ببرد بدهد هوا بخرد تا سه سال دیگر نسیه دریافت کند. این طرح فقط پوششی برای جبران کسری بودجه نجومی از بانکها و در واقع سرمایه مردم است . فقط بانکها را مجبور خواهند کرد که این پیش خرید را انجام دهند و نتیجه ان تورم وحشتناک و متلاشی شدن کامل این چند تا بانک و اقتصاد ایران خواهد بود. اگر به این راحتی بود الان مادورو در ونزویلا اماده بود تا بیست سال دیگر هم صادرات نفت مردم ونزویلا را به چین و ماچین پیش فروش کنه تا کاخ ریاست جمهوری خود را حفظ کند.
در کل سرمایه یه عده ای داره از بین میره که اینم برای روحانی مهم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
مردم عادی که سرمایه ندارند ،این برای خودیهاست که پولهای هنگفتی بدون زحمت بدست آورده اند و مسلما سهام بهتر از کاغذ پاره است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
بورس دیروز ۶۵ هزارواحد فروریخت امروز هم تااین لحظه ۶۰ هزار واحد دیگر سقوط کرد تجدیدنظردرمورد دارا دوم هم جواب نداد !!!
خداحافظ طمعکاری و رویای یک شبه پولدار شدن به سبک درخت طلای پینوکیو
خداحافظ سودهای باداورده بی منطق روزانه ۵ درصدی
سلام سقوط های سهمگین
سلام سکته های قلبی !!!
سه شنبه ۲۱ مرداد ساعت ۱۱:۱۰
بورس با ۶۰ هزار واحد سقوط پوکید !
سکه به کانال ۱۱ میلیون بازگشت
دلار دراستانه ورود به کانال ۲۳ هزار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
سهامداران طمعکار بورس به هوش باشید
دوران طلایی سودهای باداورده روزانه ۴-۵ درصدی بسرامد !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
خیلی هم آقای رئیس جمهور ناراحت بودند از زیان مردم بواسطه کم کاری مدیران دولتی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
ناشناس 13:27 دوران طلایی سوده های چند ده درصدی زمین و ارز و طلا کی تموم میشه؟
محمد
| United States of America |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
ببینید با سقوط بورس دلالا چه خوشحال شدن
مردم ساده آگاه باشید و جیب دلال هارو پر نکنید
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
نه که سرمایه گذاری در بورس خیلی حلاله. اگر در بورس رانت اطلاعاتی نداشته باشی کلاهت پس معرکه است. پس صد رحمت به دلالان ارز و سکه.
کار ها را با وزیر نفت اقتصاد سازمان خصوصی سازی هماهنک کن .
دولت روحانی ماهیتا اعتماد سوز هست از خرداد ۹۶ فرآیند سوزاندن اعتماد عمومی شروع شد آذر ۹۶ دولت لایحه افزایش قیمت بنزین رو برد مجلس که دی ماه اون اتفاقات افتاد اوایل ۹۷ ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۸ میلیارد به عده ای خاص داد و بقبه مردم هنوز دارند مایحتاج خود را با دلار ۵۰ هزار تومانی تهیه میکنند سال ۹۸ بنزین را سه برالر کرد امسال بورس را به خاک سیاه نشاند
بورس دارد با واقعیات و سقوط ، روبرو میشود
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
این یک اصلاح موقتی است که لازمه همه بازارهای سرمایه است. حتما از روز شنبه پیگیر بورس باش تا سبزی رو مشاهده کنی
فکر نمیکنم در ایران یا بیرون از ایران فردی پیدا بشود که بتواند به روحانی اعتماد کند آمریکا که هیچ حتی اروپایی ها هم که برجام را امضا کردند فقط یک توافق ظاهری بود و هیچ وقت به روحانی اعتماد نکردند برای همین برجام دستاوردی نداشت فقط روس و چین آن هم دارند منفعت کامل میبرند مردم ایران هم هیچ اعتمادی به روحانی ندارند خودش هم میفهمه فقط به قدرت چسبیده غافل از اینکه فردایی هم هست
پاسخ ها
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
شش ماهه دبگه تمومه،،دولت بعدی بنا به اجبار دولت تولید هست چون چاره ای نیست وگرنه سقوط حتمی ست
بورس ایران فقط بازی با اعداد و جو روانی است نه تولیدی در کار است و نه چرخ اقتصادی می چرخد حقوقی ها هر لحظه که بخواهند قیمت ها را بالا و پایین می کنند مدیریت بورس هر موقع که دوست داشته باشد خرید و فروش یک سهام را متوقف می کند کارگزاری ها هم تا دلتان بخواهد در صف خرید و فروش تقلب می کنند در بورس ایران چیزی به نام عرضه و تقاضای واقعی وجود خارجی ندارد قیمت ها کاذب است و سهام بسیاری از شرکت ها از ارزش ذاتی آنها بیشتر شده است بنابراین در آینده نزدیک باید منتظر سقوط آزاد وحشتناک بورس باشیم این بار طرف حساب مالباختگان یک موسسه اعتباری نیستند این بار باید پاسخگوی میلیونها نفر ماباخته در سراسر کشور باشند.
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
کاری نداره، دولت پول چاپ میکنه ضرر سهام دار ها را میده . همنطور که در خصوص مالباخته های موسسات بی اعتبار کرد
شاخصی که از شدت حباب تو فضاست و بیست برابر ارزش واقعی خوب معلومه هر آن انتظار سقوطش میره . اونجوری بعد از عبور از جو زمین عین شهاب سنگ میشی وقت سقوط .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
قیمت یع متر اپارتمان تو شهر مشهد از ابتدای ۹۹ ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده بعد تو میگی شاخص یک بیستم قیمت واقعیش حباب داره .پس اون ملک و دلارو وماشین که ساعتی داره میره بالا اونا حباب ندارن
واقعیت همینه بازار با این وضعیت تا مدت ها برنمیگرده، دولت هم خرما رو میخواد هم خدارو
دوران طلایی بورس بسر رسید
دوران سودهای باداورده بی منطق روزانه ۵ درصدی بسر امد
خداحافظ شاگرد تنبل نورچشمی ومورد علاقه اقا مدیر مدرسه !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
سلام بر تو دلال ارز و طلا... چطوری عموووو..
اعتماد کیلویی چنده؟؟ مهم اینه یه پولی بره تو جیب مسولین !
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
بورس تو ایران همینه، به کام مسئولینه فقط
همه ميدانند وخوب هم ميدانند هيچ ابي براي مردم وبه خصوص قشر پايين از اين اقايان گرم نخواهد شد
سهم های هم هستند که بدونه دلیل 100روز مثبت رو تجربه کردن بدونه یک روز منفی و همین روزای بد بورس یک تازی میکنند . #ثشاهد
واقعا چرا ؟ چون وابسته به بنیاد جانبازان و شهدا است
سهامداران طماع بازار سرمایه به هوش وبگوش باشید
اون سودهای باداوره روزانه ۴-۵ درصدی را لولو برد !!!
پاسخ ها
موری
| United States of America |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
سلام به شما دلال دلار
تنها سد پیش روی شماها بورس بود که ظاهرا دولت داره اونم بر میداره
منتظر قیمت های دلار بالای 30 تومن باشید
مگر اینکه بورس دوباره پا بگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
سهامدار طماع نیست بلکه نفس سرمایه گذاری در بورس، سود کردن تولید و صنعت و خدمات همگی با هم است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
چقدرم سودهای بورس به تولیدکمک میکنه !!!!
واقعا یک ادم نااگاه به تمام معنی هم این موضوعی که از طرف دولت مطرح شد را به عنوان یک گشایش برای مردم مطرح نمیکند
شاید منظور رییس جمهور گشایش برای خودشان و اطرافیانشان بوده است که البته از این مورد اطلاعی در دست نیست
اقا انقدر گفتین تشکیل میشه نمیشه جون ما یک بار دیگه هم بگین میشه ما همه پولارو بکشیم بیرون و بعدش تکذریب کنین پیلیز
بورس در استانه ریزش هست و سکوت معنادار مسئولان دولتی از همه جالب تر
سهامداران بدبخت و گرسنه با نوسانات کثیف و ساختگی بورس با استرس در بیمارستان و قبرستان میمیرند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
وای بر تو که از حسادت نمی تونی موفقیت دیگران ببینی. به حول و قوه ی الهی من 410 درصد در سودم و حتی اگر صد در صد هم بورس ریزش داشته باشه باز از تو دلال دلار جلوترم.
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
مسخره است در یک اقتصاد 100% فلج و ورشکسته بشینی پای لب تاب هر سهام پاره ای بخری یکساعته 5 درصد سود بریزی جیبت !!! هر روز و هر ماه و هر سال تا وقتی این دولت هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
پول ملی بعلت چاپ بول در حال بی ارزش شدن و این موفقیت هیچکس نیست
عده ای که سرمایه خود را بصورتی غیر از ریال نگهداری میکنند ممکن است از گزند این کاهش ارزش سرمایه در امان باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
مشکل بورس این است که رشدش پایه علمی ندارد و تورم نمی تواند عامل رشد بورس باشد ارزش یک سهم فقط بستگی به سود سهم دارد
به نظر من حمایت از این بازار بورس که با هیچ تحلیل بنیادینی همخوانی ندارد به هیچ وجه توجیه ندارد. چرا کارشناسان نگران ترکیدن حباب بورسی هستند که قیمت معامله ای هر سهم رو گاها تا صد ها برابر ارزش واقعی اون سهم بالا برده، جز اینکه نگران ضرر شخصی خودشون باشند؟ بورس مریض ما در ایران برعکس فلسفه جهانی بورس که باید به تنظیم قیمت کالا کمک کند خود تبدیل به یک عامل تورم زای شدید در جامعه شده. دولت و نهادها کسر بودجه اشونو از بورس جبران میکنن مردم عادی روزی بدون هیچ زحمتی دارن صاحب پول باد آورده میشوند و اینها تماما اثرات سنگین تورمی دارد که اثرات خودشو در کالا و ارز و مسکن نشون میده! اینکه افراد حقیقی و حقوقی روی یک موج غیر واقعی روزها و هفته ها در حال سود یا زیان باشند هیچ توجیه منطقی ای ندارد.

اول اینکه باید محدوده نوسان بورس آزاد گردد و دوم اینکه باید از دخالت ارگان های رسمی و دولتی جهت جلوگیری شود که قطعا هر دوی این عوامل در دراز مدت منجر به ترکیدن و واقعی شدن قیمت ها میشود و قطعا افراد زیادی هم دچار ضرر خواهند شد. اما این اقدامات جهت سالم سازی بورس ضروریست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
مهرداد جان فکر کنم اگر از اقتصاد و بورس سررشته داشتی متوجه می شدی که افزایش قیمت کالا و ارز و مسکن دلیل افزایش قیمت بورس می شودنه برعکس
دوست عزیز یکم مطالعه کن!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
نه عزیزم شما باید بری مطالعه ات رو زیاد کنی. اولین چیز در اقتصاد اینه که اقتصاد یک پیکان یک طرفه نیست و همه چیز به هر ربط داره
کسری بودجه دولتی بودجه با این افت رابطه‌ایی دارد؟
واقعیت اینه که مردم از کم ارزش و بی ارزش شدن اندوخته هاشون می ترسند
اگر بازاز بورس و سرمایه جای امنی نباشه به سمت دلار و طلا هجوم می برند که بسیار زیانبار است
بهتر بود با اعتماد مردم به بازار سرمایه بازی نمی شد و دولت با درایت نقدینگی که به سمت بورس سرازیر شده بود را به سمت تولید می برد
این تایید و تکذیب های روز گذشته تا به حال به مردم نشان داد سرمایه هاشون توی بورس روی هواست و هیییییییچ اعتمادی به این دولت نیست
هر کس می تونه صبح از خواب بیدار بشه و بی توجه به تبعات حرفی که می زنه با یک مصاحبه بورس را ببره روی هوا و افراد دیگر هم مدام تایید و تکذیب کنند
تا این ساعت هیچ خبر موثق و قابل اعتمادی از دارا دوم نیست !!!
کسی هم به فکر مردمی که سرمایه هاشونو بردن به سهام های پالایشی نیست !
جالب اینکه اصلا کسی پاسخگو نیست !
همه از پشت ماسک ها اظهار نظر مبهمی کی کنند و معلومه اگر سرمایه های مردم سوخت هم بشه بساط کی بود کی بود من نبودم پهن خواهد شد
کمبود یا نبود قاطعیت در مملکت موج می زنه
در تمام زمینه ها همینطوریم
برای هر موضوع چند نهاد تصمیم گیر داریم ؟؟؟؟
یه جایی باید سهام دار ها به واقعیت برسند که سهام را نباید صبح بخری و بعد از ظهر بفروشی. و هر جایی سود غیر منطقی داشت شک کنید. 5 و 6 برابر در یک ماه. ان هم در این اقتصاد چه. مفهومی دارد. این روند شده ضد تولید.
یه مرد بیاد این وضع نابسامان رو جمع کنه.به قرآن کلافه شدیم.
بورس از سال گذشته تا حالا رشدی چهار برابری را بدون علت مثبت و سازنده اقتصادی طی کرده . در حالی که تورم کشور بالای 40 درصد و رشد اقتصادی و سرمایه گذاری مولد منفی است تنها دلیل رشد بورس تورم و سفته بازی است . . شرکتهای جدیدی به نسبت رشد بورس وارد نشده اند و تنها قیمت سهام موجود گران شده است. حالا با یک روز منفی شدن بورس پس از حدود 20 ماه رشد بدون حسا ب و کتاب این همه سرو صدا نیاز نیست . بازار بورس بیش از این نیاز به واقعی شدن و اصلاح قیمت ها دارد.
طرف یک تابلو وسط بیابون زده فقط یک تابلو نه تولیدی داره نه کارخانه ای اما هر ماه سهامش در بورس داره بالا می ره یا فلان شرکت سرمایه گذاری که نه کارخانه ای داره نه تولیدی و نه زمین و ملک و املاکی داره آخرین ترازنامش را هم نگاه می کنی چند میلیون تومان بیشتر پول نقد نداشته بعد عرضه اولیه ارائه می ده در یک روز ۳۰ میلیارد تومن پول بی زبون مردم به دستش می رسه خب اگر این فساد و کلاهبرداری سیستماتیک نیست اسمش چیه؟ یعنی این بورس اینقدر بی در و پیگرخ که یک چنین شرکت هایی به راحتی اموال مردم را بالا می کشند؟
پاسخ ها
محمد
| United States of America |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
لطفا صحبت های این کلیپای تلگرامی که هیچ سندیتی پشتش نیست رو اینجا بازگو نکنید. همون آقایی که این صحبتارو میکرد میدونست داره مهمل میبافه فقط میخواستن حرفاش هیجانی بشه و خودشو مطرح کنه
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
شمایی که میگی صحبت تلگرامی در جریان باش و بدون و دیگرون هم بونن که نصف مردم ایران که همین حالا دارند سهمهای آسمانی خرید و فروش می کنند زیر همون تابلوها دارند زندگی می کنند مگر اینه حکایت اون خیاط باشه که لباس نامریی می دوخت .
در کشوری که قانومند حداقلی هم بوده باشد باید مسئولینی که با اعتماد و اموال مردم بازی میکنند درجا عزل و سریعا محاکمه بشوند متاسفانه در کشور ما خبری از اینها نیست. قاعدتا قوه قضاییه و مجلس و یا مراجع مسئوال بالاتر بایستی سریعا به این تصمیمات مغرضانه و بی منطق سریعا واکنش نشان دهند ولی کو؟
کسی که وارد بورس شد هرگز از آن خارج نخواهد شد شاید مقطعی از آن خارج شود ولی روزی برمی گردد این روزها می گذرد و این حضور مییلونی نیز ادامه دار خواهد بود. افراد تازه وارد دارای هیجان هستند ولی رفته رفته یاد می گیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
ادامه بده و شبها رویای شاخص 10 میلیون واحدی و 100 میلیون واحدی رو تو خواب ببین . یک موقع اومدی خودت دیدی پاک از هست و نیست ساقط شدی قیافت دیدنیه
ازاین به بعد دور دور گشایش است !!!!!
دوران بورس تمام شد
پولهای باداورده بورس باید بره سمت گشایش !
به همین سادگی !!!
گشایش اقتصادی، عجب طرحی دلنشینی از آب در اومد
این دولت کاری جز رانت نداره تا درباره هر چی حرف میزنه یا تو یک بازار ورود میکنه فاتحه اون بازار خونده میشه.
ماجرا اینست. طرح گشایش اقتصادی از سوی یک کارگزارانی مطرح و خلق الساعه مورد توجه عزیزمان علی برکه ا... قرار گرفت. و لذا دارا دوم به الویت دوم شیفت کرد. این دو وزیر گرامی هم با بازی خود دو روز است که بورس را به رنگ قرمز در آورده اند. سهامداران بازار چی؟ هیچی! در اولویت سوم قرار دارند. "نمایندگان محترم مجلس" انتظار داریم الویت یک را به چالش بکشید و رد نمایید، الویت دوم را استیضاح نمایید و بداد اولویت سوم برسید!
باد آورده را باد میبرد
چرا زمانی که هر روز ۵ درصد رشد داشت و سهام ۸۰۰ تومنی ظرف ۴ ماه شد ۶۲۸۰ کسی اعتراضی نداشت
این شاخص بورس باید دویست هزار باشه نه دو میلیون
بورسی که تو یک سال ۲۰ برابر بشه یعنی همش حبابه
پاسخ ها
محمد
| United States of America |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
شما ازقیمت دلار بگو دلال عزیز
هیچ کس جز دلالان دلار دنبال سقوط بورس نیست
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
اون عرضه اولیه بود که هر روز 5 درصد مثبت بود، دلیلش هم ارزش ذاتی سهم بود نه حباب،،، یکم منطقی حرف بزنید.
دولت باید شفاف سازی کند و به سرعت به وعده خود در ورود دارا دوم به بورس عمل کند.در غیر اینصورت هم بورس آسیب می بیند هم باقیمانده اعتماد دولت.
برو کار کن مگو چیست کار کشور دلال پرور عاقبت هرکار یش همینه اخه کدوم کار تو دنیاروزی پنچ درصد سودخالص میده؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
دوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
شماها تا قبل از سال 98 که بورس رونق بگیره یادتون نمیاد؟ ما یک ریال افزایش قیمت مسکن داشتیم؟ خدا وکیلی یک ریال قیمت ارز و سکه و طلا گرون میشد؟
اینقد قیمت ها ثبات داشت اینقد قیمت مسکن ثابت بود مدیونید اگه فکر کنید تا قبل از رونق بورس ملک تو مرکز شهر تهران از متری یک میلیون سال 90 رسید به متری 13 میلیون سال 97 مگه داشتیم؟ الکی میگن قیمت سکه از 700 هزار تومن شد 4 میلیون وا به حق حرفای نشنیده
تا اینکه بورس رونق گرفت و باعث تورم همه چیز شد
عزیزان زحمت کش بساز بنداز مسکن و دلال خودرو و طلا و ارز وقتی دیدن به جز اونا چاتا آدم بدختم پولوشونو گذاشتن تو بورس یه ذره دارن سود میکنن وامصیبتاشون بلند شد
اونکه موقع تو سایت دیوار یک شبه قیمت ماشین جک رو دو برابر میکردن همه چیز گل و بلبل بود اما وقتی پول سرازیر شد تو بورس شد خلاف تمام علم و منطق اقتصاد
عزیزانم درسته رشد بورس اینقدرش غیر طبیعیه و درست نیست اما یادتون باشه اگه میخواست همه چیزم درست باشه امثال شما دلال ها تو این مدت اینقد پولدار نمیشدین
- در ارتباط با فروش اوراق مشارکت ۲۰۰ میلیون بشکه نفت به مردم:
۱- بسیار بعید است که نصف مردم اوراق مشارکتی نفتی را بخرند. ۲- این طرح یعنی به خودمان نفت خودمان را بفروشیم!. ۳- این طرح ثابت می کند فروش و صادرات نفت ایران در دنیا صفر شده است!.
خیلی جالبه
یک خبر لغو عرضه ETF دارا دوم
ریزش بورس مخصوصا پالابشی ها
خرید نورچشمی ها و حقوقی ها از صف فروش میلیونی
تکمیل خرید از ما بهتران
تکذیب لغو عرضه دارا دوم
تعیین اولین 4 شنبه شهریور برای زمان عرضه
و طبعا آینده پالایشی ها که مثل روز روشنه
شما ماسک بزن کرونا نگیری به کار بزرگترها هم دخالت نکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
چرا با یه روز منفی فروختی که اونا جمع کنند ؟؟
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
کدام نور چشمی ؟؟ از 850 ملیون صف فروش 10 میلیون هم معامله نشد در صورتی که روزهای قبل 200 میلیون فقط شپنا معامله میشد ضمن اینکه این سهم ها نیاز به اصلاح داشتن و باز هم اصلاح می کنن
اکثر اون آدمایی که به خودشون میگفتن سخنران انگیزشی و تو عمرشون هیچ کاریو راه اندازی و مدیریت نکرده بودن یک شبه شدن استاد بورس و مدرس تحلیل تکنیکال، کارشون این بود که با مردمو‌ هیجانی کنن و سرمایه زیادی از این طریق وارد بورس شد.
واقعیت اینه که زیرساخت لازم برای ورود این سرمایه ها تو چرخه تولید این مملکت وجود نداره، به قول معروف اول بابد چاله کنده میشد و بعد منارو میدزدیدن، وای از اون روزی که این چرخه ی باطل با کاهش ورودی مواجه بشه
این سارا و دارا هم شد داستانی جدید واسه ما موندم چرا این سارا و دارا سری به بازار مسکن سکه و دلار نمیزنه و گیر داده به بورس فک کنم به خاطر این باشه که در بازار بورس یه سری مردم بدبخت با یه سرمایه کوچیک اومدن تا سرمایشون از بین نره ... ولی بازار مسکن و دلار و طلا کسانی بالاسرشون هست و کسی جرات نداره بهشون چپ نگاه کنه ... تا می تونید به این مردم وعده گشایش اقتصادی بدهید و تازه بعدش که همه رو بیچاره کردید به همه بخندید....
بنام خدا
از فواید طرح گشایش اقتصادی نیز بگیم اولا گسترش و رونق بورس انرژی دوما جمع اوری نقدینگی سوما دور زدن تحریمها در فروش نرفتن نفت و بی اثر کردن تحریمها چهارما این نفت مردم قابلیت فروش به پالایشگاه داخلی که فعلا روزانه نزدیک ۴میلیون بشکه نفت رو مصرف میکنن میشه فروخت پنجما معاملات فیوچرزی (کاغذی)امروزه در جهان درحال اجراست و این باید در کشور نیز اجرا بشه ششما هیچ فشاری به دولت اینده نیست چون مالک نفت اونو به پالایشگاه داخلی میتونه بفروشه درضمن ممکنه تا ۳سال دیگه تحریمها نیز شکسته بشه وبراحتی بشه به کشورهای دیگه فروختش هفتما در وقت سررسید ۳ساله دولت دوباره میتونه ۲۲۰ میلیون بشکه نفت مجدد بفروشه و از این طریق پول جدید رو مالکین نفت اول تحویل بده هشتما پول مردم به سمت نفت خودمون و هدایت به سمت تولید میره چرا الکی ساز مخالف میزنن بعضیا بهترین طرح اقتصادی در طول ۴۰ سال کشور همین فروش نفت به مردم است که پولشونم نقده ما ۴۰ سال نفت دادیم هند و چین و کره شمالی و سایر کشورها که هنوز که هنوزه نفت ما رو بردن و پولشو ندادن پس بهتره که نفتمونو مفت به کشورهای دیگه ندیم و به مردم عزیز کشور خودمون بدیم و مقداری هم از دلالی در دلار و خودرو و طلا و مسکن کاسته بشه
چقدر زمان لازم است تا مردم ایران آموزش ببینند بدون اطلاعات قضاوت و یا بدتر آز آن اقدام نکنند.این خیلی زشت است که فرهنگ و اخلاق مردم شده که همه چیز را دستاویز میکنند تا نفع کاملا شخصی ببرند.
اگر کسی در اتوبان 160 کیلومتر سرعت میرود . حکمش اعدام و توقیف اموال و مصادره خودروی او نیست.
جریمه- جریمه- جریمه
به سرعت میتوان رسیدگی کرد ضمن اینکه نقاط مثبت طرف را هم ملاحظه نمود.مثلا فرار مالیاتی یک میلیارد تومانی محرز شده است. 2 میلیلارد جریمه و سریعا آزاد.
ایجاد هیجان و تشنج به نفع مردم و اخلاق و فرهنگ و آتیه کشور نیست.
دوستان عزیز اگر با سقوط بورس ممکنه سکته کنید هنین از بورس خارج شوید.
امیدوارم از تجربیات دارایکم درس گرفته بشه که اشکالاتش در دارادوم اتفاق نیفته.

متاسفانه تا روز آخر ثبت نام در دارایکم، ما نمیدونستیم ثبت نام انجام شده یا نه. چندیدن بار در حساب کارگزاری بلوکه و آزاد شد. از آن جائی که مسئولان اعلام کردند که بعد از یک هفته مبالغ اضافی واریزی برمی گرده ما ناچارا جهت اطمینان از طریق بانک هم خرید کردیم که هنوز هم بعد 3 ماه مبلغ اضافه برنگشته.

نه سپرده گذاری مرکزی(سمات)، نه تامین سرمایه بانک مسکن( متولی دارایکم)، نه بانک پاسارگاد و نه بانک ملت و نه اپ سکه و حتی کارگزاری خودم ( مفید) پاسخ گو نیستند. اصا نمیدونیم دست کی مونده و متاسفانه هیچ کدوم از متولیان هم تکلیفو روشن نمی کنن.

خواهش می کنم از تابناک و خبرنگاران عزیز گزارشی در این مورد تهیه کنند. اگر در سرچ کنید مثل من خیلی زیادن.
ممنون میشم از تابناک و خبرنگاران
دولت سهامداران بورس رامثل عروسک های خیمه شب بازی به بازی گرفته و در کنترل خودش داره
بیشتر مشکلات مردم از خودشونه...
آقا اومدی تو بورس تحلیل کن یک شرکت رو بدید حداقل 1 سال سهامش و بخر و نگهدار.
چیه صبح بخر ظهر بغروش امروز بخر فردا بغروش. خبر خوب شنیدی میخری، بد شنیدی میغروشی.
تا دیدی صفه میری داخل صف.
یکم صبر و استرتتژی ندارید. معلومه بازار قرمز میشه.
بازار بورس خوبه رو دستش نیست. ولی سهامدارا سهامدار واقعی نیستند. همه شدند حذب باد فکر میکنند دو روز اصلاح خورد سهم بدرد نخور میشه....
دنبال صف هستند هر جا صف باشه جاشون همونجاست.
بابا دوتا شرکت با بنیاد خوب انتخاب کن بخر بزار حداقل یکسال...از شایعات دوری کن سهامداری کن...استراتژی و صبر داشته باش.
زندگیت رو نفروش بیار بورس، پس اندازت رو بزار بورس.
آدم سراغ دارم کارش بنگاه ماشینه از بعد عید پولاشو گذاشته تو بورس کار نمیکنه، میگه خیلی بهتره..امروز بهم زنگ زده میگه چجوری زودتر تو صف بفروشم؟؟
بعداز سقوط ۶۵۰۰۰ واحدی بورس نورچشمی باوعده های جدید دوباره روند صعودی شد ! پیش بسوی فتح کانال ۳ میلیون و بعد ۱۰ میلیون و بعد ۱۰۰ میلیون وبعد یک میلیارد ... !!!!
حالا این وسط چه بلایی سربازارهای دیگه میاد واونها هم متلاطم میشن اصلامهم نیست مهم اینه که نقدینگی بره توبورس و کسری بودجه هم تامین بشه !!!
بابا الان سودهای بورسی از دست رفتن همه تو اون نقطه یاس و نا امیدی هستند
اصلاح بازار در کانال ۲ میلیون واحد طبیعی بود که همراه شد با گشایش اقتصادی ... etfشنبه بازار مثبت هست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار