آیا لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی باعث جذب نقدینگی می‌شود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه هفته جاری پارلمان، جزئیات لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را مورد بررسی قرار می‌دهند که به باور برخی از کارشناسان، با قانونی شدن آن، می‌توان انتظار جذب نقدینگی دربازار سرمایه را داشت.
کد خبر: ۹۹۵۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳ 11 August 2020

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه هفته جاری پارلمان، جزئیات لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را مورد بررسی قرار می‌دهند که به باور برخی از کارشناسان، با قانونی شدن آن، می‌توان انتظار جذب نقدینگی دربازار سرمایه را داشت.

به گزارش «تابناک»؛ در اواخر تیرماه، هیات دولت با هدف ساماندهی بازار سرمایه و با توجه به کشش تقاضای بالا با افزایش سهم شناور آزاد شرکت‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی در بازار سرمایه موافقت کرد؛ اقدامی که در راستای استفاده از فرصت‌های تأمین مالی در بازار سرمایه صورت گرفت. به عبارت دیگر با این مصوبه، دولت، کلیه دستگاه‌های اجرایی را به همکاری لازم با وزارت امور اقتصادی و دارایی در افزایش سهم شناور آزاد (حداقل به میزان ۲۵ درصد) شرکت‌های تابعه اعم از شرکت‌های دولتی و شرکت‌های تابعه نهاد‌های عمومی و سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی مطابق مقررات بورسی در بازار سرمایه مکلف کرد.

همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف شد، ماهانه ۵ درصد از تخصیص بودجه دستگاه‌هایی را کم کند که متناسب با گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌های مربوط اقدام نمی‌کنند.

علاوه بر این تصمیم، هیات وزیران در راستای تقویت و مدیریت عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه و تأمین مالی بیش از پیش شرکت‌های بورسی در بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه با استفاده از سرمایه‌های خرد تزریق شده به آن، لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را با قید دو فوریت مصوب کرد تا در مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

طبق این لایحه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس که در سال۱۳۹۹ نسبت به افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم اقدام کرده و حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی مستندات مربوط به ثبت افزایش سرمایه را به مرجع ثبت شرکت‌ها تقدیم کنند تا سقف ۲۰ درصد مبلغ افزایش سرمایه مذکور از سود سال ۹۸ آن‌ها مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود؛ منوط به اینکه گواهی ثبت افزایش سرمایه ارائه کنند.

هفته گذشته، دو فوریت این لایحه به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید که نشان از اهمیت بازار سرمایه در بین دولتی‌ها و مجلسی‌ها دارد. در زمان بررسی فوریت، اسماعیل جلیلی معاون حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد توضیح داد: این لایحه با هدف تقویت و استمرار تعمیق بازار سرمایه و بورس ارائه شده که به موجب دستگاه‌های اجرایی ـ که شرکت‌های بورسی را تحت کنترل یا تملک دارند ـ می‌توانند برای تامین مالی طرح‌های جاری و توسعه‌ای از طریق افزایش سرمایه اقدام کنند که آن هم منوط به عرضه عمومی سهام آن‌ها در بورس است؛ لایحه‌ای که می‌تواند به سهامداران خرد کمک کند.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز این لایحه را کمکی به استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه کشور و جذب نقدینگی دانست که با تصویب نهایی آن، امکان افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و فرابورسی از طریق صرف سهام و سلب حق تقدم فراهم می‌شود. در این شرایط منابع جدید در طرح‌های توسعه شرکت‌ها با ظرفیت جدید سرمایه گذاری استفاده می‌شود.

لایحه مخالفانی هم داشت که آن را فساد زا می‌دانستند

اما این لایحه مخالفانی هم داشت که آن را فساد زا می‌دانستند. علی بابایی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره گفت: این لایحه فسادزاست، زیرا حق تقدم را از سهامدارانی می‌گیرد که به هر دلیل در بنگاه‌ها سرمایه‌گذاری کرده اند؛ ضمن اینکه دولت هم شفاف نیست.

عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم گفت که بورس در شرایط فعلی مریض است و در آن حبابی ایجاد شده است. خیلی از شرکت‌ها فقط دست در جیب مردم کرده و به افزایش تورم دامن می‌زنند.

با توجه به تصویب دوفوریت، لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی در جلسات هفته جاری کمیسیون اقتصادی بررسی شد. بنا بر گفته محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی در صورت تصمیم گیری نهایی درباره آن، لایحه در دستور کار جلسه روز چهارشنبه (۲۲ مرداد) مجلس قرار خواهد گرفت.

علیزاده این نکته را هم یادآور شد که نمایندگان مجلس به دنبال تقویت بازار سرمایه هستند و از لایحه دولت با این هدف حمایت می‌کنند. اعتقاد ما این است که باید دولت برنامه ریزی دقیقی برای بازار سرمایه داشته باشد تا پول‌های سرگردان در تولید صرف شود.

بر کسی پوشیده نیست که رونق بازار سرمایه در گرو حمایت دولت از آن و تداوم بخشی به جذابیت‌های سرمایه گذاری‌های بورسی و افزایش سود بورس است که در این راه اقداماتی همچون معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های داوطلب ورود به بورس و امکان افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس راهگشاست. انتظار می‌رود نمایندگان در بررسی این لایحه، چنین مواردی را مدنظر داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
امروز بورس فاجعه بود
اقایان همتی و دژپسند بس است.
جو الکی این قدر برای بورس ندهید .
باوجود حمایت ها و مصاحبه ها و تبلیغات شبانه روزی بالاخره روند نزولی بورس نورچشمی اغازشد
شاخص کل ظرف یکساعت بیش از ۶۰ هزارواحدسقوط کرد !!!
همه فروشنده اند
دوران طلایی بورس بسر رسید
دوران سودهای باداورده بی منطق روزانه ۵ درصدی بسر امد
خداحافظ شاگرد تنبل نورچشمی ومورد علاقه اقا مدیر مدرسه !!!
تنها موضوعی که از این لایحه روشن است ، حذف حق تقدم سهامداران و به عبارت دیگر فروش سهام حق تقدم سهامداران به قیمت روز و به هرکس که خریدار باشد ، میباشد
احتمالا خریدارها هم بی خبر نباشند
باز هم نقشه براي پولهاي مردم مردم عادي كه نان براي خوردن به زور پيدا ميكنند پول براي سرمايه گذاري كجا دارند
با سلام. خواستم تاکید کنم بورس دیگر شوخی نیست قبلا شاید اما اکنون دیگر خیر. هزاران میلیارد تومان سرمایه مردم را با تبلیغات به این بازار هدایت کردند. بنابراین پشتیبانی نکردن از این بازار یا هرگونه خطا و دخالت نابجا از سوی دولت یا مجلس قطعا بحرانی را برای کشور ایجاد می کند. دو روز است که ندانم کاری دو وزیر، بازار و سرمایه مردم را تحت الشعاع قرار داده است. بنابراین هر گونه طرحی باید از همه جوانب سنجیده شود. بازار بورس شکسته شود اقتصاد کشور هم خواهد شکست و....
شمارش معکوس. برای نابودی بورس اغازشد
بله
تصویب این قانون شرعا مغایر با حق مالکیت شرعی افراد هست!
مگه میشه حق تقدم کسی رو فقط توسط قانون و بدون رضایت فردی مالک سلب کرد؟
اگه دولت و مجلس راست میگه این قانون فقط مشمول سهام دولتی و خصولتی و غیر خصوصی ها باشه تا دامنه نفوذ دولت از زندگی مردم کم بشه
تازه با رعایت صرف سهام هم باز حدود هر سهم ۱۰۰۰ ریال عاید شرکت میشه که بسیاری از سهامداران با اجرای این قانون در هر شرکت با خروج از شرکت صف فروش و کاهش قیمت ایجاد میشه و مضراتش بیش از منافع اون هست
این مجلس داره با این کار افراد بیشتری رو درگیر بورس می‌کنه کن با ریختن بورس اون رو به همه تسری بده و پاسخگو ‌نباشه
هر کی بازار خودشو تبلیغ می کنه چه بازاری تو کشور ما درست و عادلانه عمل کرده ؟ یکیشو بگید همش سوداگری ، باند بازی و رانت خواری است و اکثریت مردم هم می دوند قدرت خرید چندر غاز سرمایه خود را حفظ کنن ، دو ستان راه کار بدید چه باد کرد ؟ در این بی ثباتی اقتصادی اکثریت مردم در فشار هستند (بیکاری ، تورم ، کرونا و نا امیدی برای آینده ای مبهم مخصوصا برای جوانان) .
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
مردم نباید کاری کنن
بعداز سقوط ۶۵۰۰۰ واحدی بورس نورچشمی باوعده های جدید دوباره روند صعودی شد !
بورس دیروز ۶۵ هزارواحد فروریخت امروز هم تااین لحظه ۶۰ هزار واحد دیگر سقوط کرد تجدیدنظردرمورد دارا دوم هم جواب نداد !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل