بازدید 13667
۶
از علیزاده تا چکناواریان

جای خالی موسیقی عاشورایی برای محرم و صفر

جای هیچ تردیدی نیست که مرثیه‌سرایان و روضه خوان‌ها در طول تولید منشأ خلق بسیاری از آثار ارزشمند شدند؛ اما حتی کوششی موثر، باکیفیت و ماندگار برای جمع آوری و استخراج موسیقی این مرثیه‌ها و خلق آثار موسیقایی متکی بر این نواها صورت نپذیرفته و اگر اندک اقداماتی نیز رخ داده، نتیجه آنچنان دور از کیفیت مورد انتظار بوده...
کد خبر: ۹۹۵۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰ 12 August 2020

جای خالی موسیقی عاشورایی برای محرم و صفریکی از بزرگ‌ترین خلأهایی که همزمان با فررسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان و بزرگداشت قیام شکوهمند امام حسین (ع) مشهود می‌شود و تاکنون چاره‌ای موثر بر آن سنجیده نشده، موسیقی متناسب با حال و هوای طولانی ترین سوگواری جهان تشیع است؛ نیازی که حجم اندکی از آن تولید شد و باید کوشید برای تولید حجم بیشتری از آن به قصد ارتقای موسیقی عاشورایی کوشید.

به گزارش «تابناک»؛ ماه محرم آهسته آهسته فرامی‌رسد و در سال جدید عزاداری متاثر از ویروس کرونا با ملاحظاتی برپا خواهد شد. همزمان با فرارسیدن این ایام، برخی محصولات هنری نیز عرضه و یا بازپخش می‌شوند که از آن جمله می‌توان به قطعات موسیقی اشاره کرد که به نام موسیقی عاشورایی شناخته می‌شوند؛ آثاری که غالباً متوسط هستند و قدرت بالایی برای تاثیرگذاری بر عموم مخاطبان که با حادثه عاشورا به خوبی آشنا هستند، ندارند.

جای خالی موسیقی عاشورایی برای محرم و صفر

البته استثناهایی همچون آلبوم نینوا که حسین علیزاده ساخته بود و سمفونی شب قبل از عاشورای لوریس چکناواریان وجود دارد؛ اما هیچ آلبوم دیگری نیست که به اندازه این دو اثر مورد تحسین و توجه به ویژه از سوی اهل فن قرار گرفته باشند و در واقع با توجه به محدودیت این تولیدات باکیفیت، می‌توان گفت اساساً موسیقی عاشورایی نداریم. این یکی از چالش‌های موجود بوده که احساس می‌شود، موسیقی مناسب با مهم‌ترین عزاداری جهان تشیع تولید نشده و دست تلویزیون و دیگر رسانه‌ها در این زمینه خالی است.

جای هیچ تردیدی نیست که مرثیه‌سرایان و روضه خوان‌ها در طول تولید منشأ خلق بسیاری از آثار ارزشمند شدند؛ اما حتی کوششی موثر، باکیفیت و ماندگار برای جمع آوری و استخراج موسیقی این مرثیه‌ها و خلق آثار موسیقایی متکی بر این نواها صورت نپذیرفته و اگر اندک اقداماتی نیز رخ داده، نتیجه آنچنان دور از کیفیت مورد انتظار بوده که حتی تبلیغات و پوشش رسانه‌ها نیز نتوانسته به ماندگاری و بازخورد گسترده این آثار نزد عموم مردم بینجامد و به تعبیر ساده، محصول نهایی کار نکرده است.

به نظر می‌رسد، باید سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه اتفاق بیفتد و به ویژه اهالی موسیقی در این زمینه قدم‌های موثری بردارند؛ اما باید در نظر داشت که این نیاز تنها پیش و همزمان با عزاداری در ماه‌های محرم و صفر مورد توجه قرار نگیرد، چون چنین نگاهی معمولاً محصولاتی فست‌فودی و باکیفیت پایین را در پی داشته است.

اگر نهادهای متولی اعم از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه سراغ پیشکسوتان موسیقی ایران بروند، زمینه لازم برای خلق آثار دیگری از جنس نینوا فراهم است. شاید اگر اراده‌ای در این زمینه نزد همه نهادهای مدعی و متولی باشد، در سال‌های آینده به مرور این بخش با مجموعه آثار ارزنده‌ای تکمیل می‌شود و در این زمینه عاشورا علاوه بر آثار تصویری، آثار موسیقایی برجسته پرتعدادی داشته باشیم. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
جاي نوحه هاي سوزناك قديمي به خير با اين سبك جديد سين سين ادم نميفهمه چي ميگويند
فقط موسیقی نیست . چند تا کتاب ارزشمند که زوایای پنهان این حرکت معصوم رو تبیین کنه نوشته شده ؟ آثار موجود و ثبت شده در تاریخ هم بیشتر از بعداحساسی و برانگیختن عواطف موثر بوده اند و کمتر عقل رو ارضا کردند . استثناهایی مثل شهید جاوید صالحی نجف آبادی هم تخطئه شدند و به حاشیه رفتند . اصولا حرکتهای ارزشمندی به کیفیت درخور حرکت سیدالشهدا یا تولیدنشده یا تحویل گرفته نشده .
يادتون هست گروهي با عليزاده چه كارهايي كردند هنوز كه هنوز هست بعد از ان موسيقي خوبي براي عاشورا ساخته نشده است. فقط ادعا داريم همين و ديگر هيچ.......
لفظ مقدس و سنگین عاشورا را با کلمه منحوس موسیقی آغشته و مختلط نکنید.بگذارید فرهنگ دینی مبرا از محرمات و لهو لعب باشد.از خدا بترسید و کمی آرام باشید.بر مکتب و امور عاشورایی خیانت نکنید.موسیقی هرچه که باشد،مناسب امور دینی و عبادی نیست ؛مگر اینکه در مکتبهای مردود از دیدگاههای اهلبیت و قرآن ،به عنوان بدعت ،به صورت مثلا عبادت قاطی کرده باسند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
کجای قران گفت موسیقی حرامه ؟؟
چرا و به چه حقی هر چیز را که دوست ندارید به دین می چسبانید ؟؟؟
کیوان
| Netherlands |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
. موسیقی به طور کلی امر منحوسی نیست و در سرتاسر زندگی ما با موسیقی زندگی میکنیم. در سرتاسر آیین های عاشورایی موسیقی از گذشته های دور حضور داشته و خواهد داشت. از تعزیه اباعبدالله گرفته تا که همه دستگاه موسیقی ایرانی در آن پیاده میشود تا نوحه ها و روضه ها که آن ها نیز در قالب دستگاهی موسیقی ایرانی پیاده میشوند. بدون این موسیقی که از قضا بسیار مقدس است سنت عاشورا این اندازه رونق نداشت. مگر اینکه کسی بخواهد اسلام را عربستاتی بفهمد آن وقت بهتر است برود کنار همانها در مسجدالحرام قرآن را از ترس موسیقایی شدن ترتیل بخواند و با صوت نخواند. شما هم برو اسلام شناسی ات را بهتر کن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان