بازدید 41982

جزئیات طرح شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه برای «گشایش اقتصادی» / پیشنهاد دولت برای پیش‌فروش ۲۲۰ میلیون بشکه نفت در قالب اوراق سلف

آنچه زمزمه هایش به نام رمزگشایی از وعده «گشایش اقتصادی» شنیده می شود، این است که از قرار معلوم دولت قصد دارد، اوراق سلف موازی با پشتوانه نفت خام را عرضه کند. شنیده‌های اولیه حاکی از آن است که در این طرح ۲۲۰ میلیون بشکه در فاصله یک‌ساله پیش‌فروش می‌شود؛ یعنی به‌طور میانگین روزی ۶۰۰ هزار بشکه.
کد خبر: ۹۹۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰ 10 August 2020

جزئیات طرح شورای هماهنگی اقتصادی سران 3 قوه برای «گشایش اقتصادی»/ پیشنهاد دولت برای پیش‌فروش ۲۲۰ میلیون بشکه نفت در قالب اوراق سلف

«گشایش اقتصادی» کلید واژه ای است که چند روز پیش روسای قوه مجریه و مقننه وعده آن را داده اند و از همان روز تاکنون تحلیل‌ها و پیش بینی‌های مختلفی در رسانه‌ها و محافل در خصوص اینکه این وعده چه می‌تواند باشد، صورت می‌گیرد؛ موضوعی که هنوز کسی از آن خبر ندارد و آنچه شنیده می‌شود، صرفا گمانه زنی‌هایی است که در رسانه‌ها و محافل سیاسی به گوش می‌رسد.

به گزارش «تابناک»؛ با خروج آمریکایی‌ها از برجام، حدود دو سال و نیم است که جمهوری اسلامی تحت شدیدترین فشار‌های اقتصادی و بین المللی از سوی ایالات متحده قرار گرفته است. تحریم‌ها و فشار‌های ظالمانه‌ای که قرار بود در چند ماه ایران را به زانو درآورد و ما را پای میز مذاکره‌ای بکشاند که رئیس جمهور و مقامات آمریکایی جزئیات آن را تعیین می‌کنند، اما کنون با وجود همه سختی‌ها این خواب آشفته آمریکایی‌ها بیش از دو سال و نیم است که تعبیر نشده است.

هفته گذشته «حسن روحانی» رئیس جمهور سخن از گشایش اقتصادی داد و برای تحقق آن از مردم مدتی مهلت خواست. این کلیدواژه کمی بعد‌تر توسط «محمدباقر قالباف» رئیس مجلس نیز بکار گرفته شد و برخی مقامات دولتی نیز با طرح مسائل مبهمی که نشان دهنده این نبود که منظور آن‌ها دقیقا از این گشایش اقتصادی چیست، بر ابهامات این موضوع افزودند؛ اما هرچه هست، مردم منتظر تحقق وعده داده شده هستند.

گمانه زنی‌های زیادی در خصوص چیستی و چگونگی «گشایش اقتصادی» وعده داده شده در بین سیاسیون و همچنین رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت؛ برخی از رفع احتمالی تحریم‌ها خبر می‌دادند، عده‌ای از پیوستن ایران به FATF گفتند و موضوعات دیگری هم پراکنده مطرح شد؛ اما به نظر می‌رسد گشایش اقتصادی از طریق هیچ یک از مسائل یاد شده صورت نخواهد گرفت، بلکه یک مساله و موضوعی است که کاملا منشا داخلی دارد و می‌تواند تا حدودی زیادی احتیاجات کشور در شرایط تحریم در زمینه تامین نقدینگی را برطرف کند.

آنچه زمزمه هایش به نام رمزگشایی از وعده «گشایش اقتصادی» شنیده می شود، این است که از قرار معلوم دولت قصد دارد، اوراق سلف موازی با پشتوانه نفت خام را عرضه کند. شنیده‌های اولیه حاکی از آن است که در این طرح ۲۲۰ میلیون بشکه در فاصله یک‌ساله پیش‌فروش می‌شود؛ یعنی به‌طور میانگین روزی ۶۰۰ هزار بشکه.

اگر دولت موفق شود که تمام حجم پیش‌بینی شده را به فروش رساند، با قیمت‌های فعلی ارز سنا و نفت سنگین ایران، حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی می‌شود. در این اوراق، ریسک نوسان قیمت دلار و نفت وجود دارد، اما دولت در این مورد تضمین می‌دهد که سرمایه‌گذاران در هیچ شرایطی متضرر نمی‌شوند و حداقل به میزان سقف سود سپرده بانکی نفع می‌برند.

همچنین اوراق سلف موازی این امکان را به خریداران می‌دهد که در صورت نیاز، آن را در بازار ثانویه به فروش برسانند. در شرایط فعلی، حتی اگر دولت به میزان نصف حجم پیش‌بینی‌شده، موفق به تامین مالی از این محل شود، می‌تواند سایه کسری بودجه را از متغیر‌های پولی بردارد.

اوراق سلف روشی از تامین نقدینگی از راه حذف سرمایه گذاری مالکیتی است. سلف از عقود قراردادی اسلامی و عکس نسیه است که بر مبنای این عقد، خریدار ابتدا پول را پرداخت می‌کند و در تاریخ سررسید جنس خریداری شده را تحویل می‌گیرد.

دولت با استفاده از این ابزار به شرکت ملی نفت مجوز پیش فروش نفت می‌دهد. در این حالت یک نهاد واسط اوراق پیش فروش را به همراه حواله که نشان دهنده تعهد شرکت نفت است خریداری می‌کند. این نهاد اوراق را به همراه تضامین لازم به مردم می‌فروشد. در زمان سر رسید خریداران اوراق می‌توانند نفت خریداری شده را تحویل بگیرند یا به شرکت ملی نفت وکالت دهند تا نفت پیش خرید شده از سوی آنان را بفروشد. بر اساس پیشنهاد اولیه دولت یک سال مهلت دارد که این ۲۰۰ میلیون بشکه را پیش فروش کند.

در طرح دولت قیمت دلار و قیمت نفت عناصر کلیدی هستند، دولت بر پایه قیمت زمان پیش فروش نرخ دلار و نفت را در نظر می‌گیرد؛ اما نفت پیش خرید شده در آینده به دست خریداران می‌رسد و طبیعتا بر مبنای دلار و قیمت نفت آن زمان ارزشگذاری می‌شود.

اگر در زمان تحویل قیمت نفت یا دلار به هر دلیل پایین‌تر از زمان حاضر باشد، خریداران دچار ضرر و زیان می‌شوند. اما دولت با این هدف اوراق سلف موازی را برای اجرای این طرح پیشنهاد داده است. این طرح از طریق آپشن‌هایی که دارد می‌تواند نوسان قیمت‌ها را پوشش بدهد و حداقلی از سود را برای خریداران تضمین کند. گفته می‌شود، قیمت روز تسویه قیمت نفت پایه عمان در روز قبل از سر رسید. دولت پیشنهاد داده که دوره سررسید دو ساله باشد.

برای ضمانت نرخ سود دولت پیشنهاد کرده با هدف پوشش ریسک کاهش قیمت دلار و نفت در این قرارداد نرخ سود سپرده بلند مدت در سر رسید به عنوان کف سود در نظر گرفته شود.

اگر قیمت نفت در زمان تحویل بالاتر از زمان پیش خرید باشد که سود آن به خریدار می‌رسد، اما اگر قیمت اوراق پایین‌تر از زمان پیش خرید باشد دولت به میزان نرخ سود سپرده بلند مدت به خریداران در یک سال آینده مابه التفاوت پرداخت خواهد کرد. گفته می‌شود در جلسه امروز دوشنبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه قرار است در خصوص این موضوع تصمیم گیری شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۶۳
انتشار یافته: ۱۳۱
یعنی میخوان پول بودجه رو باز هم از مردم در بیارن ! بابا هیچی از این مردم نموند ! این گشایش برای دولته نه مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
بزارید گشایش امروز صبحتون خوبشه چشم در خدمتیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
گشایش گشایش که میگفتن این بود؟؟؟!!! دلارهم که دوباره به کانال ۲۲ برگشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
اینطوری قراربود نفت بیاد سرسفره مردم ؟؟؟؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
خدایا این مغزهای فوق باهوش ونابغه اقتصادی را از مانگیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
این دولت همه چیز را فقط در نفت می بیند اگر به خارج نشد به داخلی ها باید بفروشد
خجالت بکشید و اینقدر برای نفت کار نکنید
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
....دولت در این مورد تضمین می‌دهد که سرمایه‌گذاران در هیچ شرایطی متضرر نمی‌شوند و حداقل به میزان سقف سود سپرده بانکی نفع می‌برند. این دولت رفت و دولت بعدی آمد و هیچ تعهدی را قبول نکرد تکلیف خریداران سلف نفتی چی میشه؟.
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
این سران قوا وقتی دور هم مبشینن تصمیم میگیرن نتیجه اش انفجاریه مثل بنزین همون تک تک تثمیم بگیرن بهت ه همشون که متخصصصن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
برای تمام شدن یک سال باقیمانده این دولت لحظه شماری میکنم. آقایون در ابتدای کار از عملکرد بد و خزانه خالی دولت قبل گلایه میکردند. اکنون برای پیشخور کردن نفت دو سال بعد نقشه می کشند. دستاوردهای دولت بی تدبیر و سراسر نا امیدی:
فسادهای بی سابقه و کلان اقتصادی
رانت های اطلاعاتی اهدایی به نزدیکان
بازی با اعصاب و روان مردم
عدم صداقت با مردم
تصمیم های آنی و ویران کننده ی اقتصادی
رواج اقتصاد کازینویی با راه انداختن قرعه کشی های گوناگون
دستکاری کلیه بازارهای اقتصادی و رواج دلالی بین 80 میلیون ایرانی
عادت دادن مردم به کسب درآمد باد آورده

کار به جایی رسیده است که 80 میلیون نفر دلال شده اند و هر اداره ای میروی تمام فکر و ذکر کارمندان فروش خودرو و خرید خساپا و شپنا است!!!

آیا با این دلال بازی ها، جهش تولید محقق خواهد شد؟؟
ناشناس
| Finland |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
به نظرم دولت ثبت نام خودرو رنو راه بندازه و هر کی ثبت نام کرد به جاش بهش سی بشکه نفت بده! اینجوری یک هفته ای دولت سه هزار میلیون بشکه می فروشه
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
تمام داستان ایجاد نوسان عظیم در بازار ارز بود. ببینید ظرف دیروز و امروز چه اندازه اشناها و فامیل های دور و نزدیک از این نوسان بازار ارز سودهای تریلیونی کردند و هفته دیگر بالای 25 هزار تومن می فروشند. البته حتم بدانید خرج مستضعفهای اتریش و تورنتو و لندن و... خواهد شد!
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
وقتیکه همین الان پنجاه میلیون بشکه نفت فروش نرفته تو کشتیها روی دریاست و مشتری نداره، چرا باید دو سال دیگه تحویل بدن؟
خب همین الان تحویل بدن؟
خخخخخ. چه گشایشی. آقای آشنا واسه این مسخره بازی بود که گفت یک هفته دست نگه داریم؟ این طرح که اجرا نشده معلومه تهش چیه؟ هزاران مالباخته جدید که واسه اصل پولشون باید دو سال دیگه گدایی کنن.
خوشا بحال یمنی و لبنانی و سوری ها.ان ملتها با شنیدن این خبر جشن پیروزی خواهند گرفت و مردم ایران زمین هم طبق معمول افسرده و غمگین خواهند شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
چی میگی اصلا؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
حرف مفت نزن خائن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
. خدایا این درد را کجا ببریم وطن دوستی امروزه شده خیانت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
هر کس از واقعیت ها حرف بزنه می شه خائن ؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
. امثال تو لیاقتشون داعش هست. افسرده هستی بدرک ای خائن
۱۱۱
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
راست میگه.از این طریق گشایشی هم اگه باشه برا کشورهایی هست که نام برده نه برا ما
مچید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
گل گفتی، حرف اکثریت مردم ایران را زدی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
هر کس واقعیت را بگوید؟
واقعیت این است که کسانی مثل شما دهن بین رسانه های ضد ایرانی هستند ولی نمی روند ببیند و یاد بگیرند چرا تورم وگرانی در کشور دارید و فکر می کنید پول ها به خارج می رود و دست شما در پوست گردو مانده
دولت سالهاست با پیش فروش خودرو این چنین کارگشاییها را برای خود
انجام داده ومی دهد

مردم دیگر ظرفیت این همه خوبی را ندارند

نفت را به مردم خودمان بفروشیم که قرار بود سر سفره بیاید
حالا پول بدهیم
تا بودجه آقا زاده های شما در آن طرف آب تامین شود
بشین تا بخرن ازت. رؤسای قوا اگه خودشونم موازی بشن فکر نکنم مردم یک میلیون بشکه هم ازشون بخرن با این کاری که کردند. همون نفتشون هم بلوکی عرضه کنن.
میخوان نفت را بین خودی ها تقسیم کنند. و با قیمت اندک و با رانت آقازاده ها را گشایش کنند...

آنچه مسلم است این کار باعث رکودی به مراتب بدتر از دولت اول روحانی خواهدشد

و اقتصاد فلج و به کما رفته تولیدات را به طور کامل به مرگ خواهد کشاند

علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
ماشالله همه ایرانی ها کارشناس همه چی هستن
نفت برای مردم است نتنها نسل کنونی بلکه نسلهای آینده
در اصل در مالکیت مردم است و دولت از جانب مردم فقط مسئول اداره کردن انست نه مالک آن
چگونه مال مردم را به خود مردم میخواهند بفروشند؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
خخخه
باعث خنده ما شدی!!!
مثل این که کلا پرت هستی و از اقتصاد سر در نمی اوری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
هزار هزار میلیارد لایک
قرار بود اونا پول نفت رو بیارن تو سفره‌ ی ما حالا ما باید پول نفت رو بذاریم تو سفره‌ ی اونا. البته عیب نداره به هرحال چه حسن کچل چه کچل حسن :|
گشایش جیب آقازاده ها و مختلسین آینده مبارک
ایرانی روز به روز فقیرتر خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
عایدی پیش فروش نفت هم مستقیماً سرازیر میشه به جیب خودی ها.
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
عزت داریم عزیر
گدای با عزت
نفت خودمون رو به مردم خودمون بفروشیم داراییشونو بگیریم ازشون این شد مملکت داری حضرات !!!

والا مقامان اسمش هم گذاشتن گشایش اقتصادی !!!

اسمشو باید میزاشتن سر گردنه بگیری و غارت مردم ......
یه عمری مردم در حال خرید چیزی هستن که در دستشون نیست و از آینده تحویلش خبر ندارن. وباز هم میخرن
‏اون ‎گشایش اقتصادی که روحانی گفت این هفته قراره ایجاد بشه؟ الان معلوم شده که قراره ۲۲۰میلیون لیتر نفت توی بورس پیش فروش کنن تا کسری بودجه امسال دولت جبران بشه.
فی الواقع یعنی منظور روحانی، گشایش برای دولت بوده نه ملت.
کمربندهاتون رو همچنان محکم بسته نگاه دارید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
خجالت هم نمی کشن
چطوری نفتی که طبق قانون اساسی مال مردم هست رو به مردم میفروشید ؟ مگه نفت مال دولت ؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
همین الان داره به کشورهای خارجی میفروشه
اون هم مال مردمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
همان گونه دیگر اجناس از خام بگیر تا کالای ساخته شده رابه تو می فروشند!!
چرا بی خود حرف می زنید
نفت ایران برای مردم است زمانی قرار بود پول فروش نفت را به مردم بدهند حالا قرار است نفت را به خود مردم بفروشند و نام آن را هم گشایش اقتصادی می گویند
این می تونه یکی از دلایل گرانی دلار و فروکش نکردن قیمت اون در آینده باشه..
در این حالت واسطه هایی که نفت را خرید میکنن برای حداکثر سود بیشتر و جلوگیری از ضرر قیمت دلار را بالا و بالاتر میبرن تا در سررسید حداکثر سود ممکن را داشته باشن...
پس حالا حالاها دلار بالاست و قیمت ها بالا و فشار قیمتها...
و باز هم طبق پیش بینی ها طرح گشایش اقتصادی برای همه نیست بلکه طرحی است برای جهش ثروت عده ای خاص...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
احسنت
خوب این طرح واقعا گشایشی اقتصادی است، اما نه برای مردم بلکه برای دولت!!!!!!!!
عجب گشایشی!!!
ولی در جهت جیب آقازادها و رانت خواران که تا دیروز از رانت دلار 4200 استفاده میکردند
گشایش گشایش که میگفتن همین بود ؟؟؟؟!!!!!
دلارهم که دوباره به کانال ۲۲ برگشت!!
اگر سودش نجومی ایا دولت قبول میکنه
این طرح کجاش گشایش اقتصادی برای مردمه؟؟
اینکه میشه تامین مالی برای دولت؟ اینکه میشه گشایش اقتصادی برای دولت!!! برای چی به مردم وعده میده این گشایشو؟؟
مردم پیش پیش پول بدن نفت بخرن؟؟ نفت بذارن سرسفره بخورن؟؟؟
اصلا این نفت ثروت خدادادی برای مردمه این کشوره برای دولت نیست که حالا بخواد به خود مردم بفروشتش!!!! دولت از طرف مردم وکیل بر فروش و بازگرداندن منابعش به بیت المال و صندوق بوده!!!
اگه گشایششون این باشه این طرح از اساس با تعاریف ثروت ملی در تضاده!!!
بهیچ کجایی دنیا سابقه ندارد اینگونه برای کسری بودجه. اقدام کنند
فتاح با کشیدن پای خاتمی به میان واون مرد شریفو با صاحاب کش لقمه دریک ردیف دیدن ازهمین حالا رفوزه شد
فقط مراقب باشن خیلی گشایش نکنن اینجوری، چون نفری باید دو تا پیت نفت وردارن نفت خام بخرن تو خونه تصفیه کنن
با این کاری که با دارا دوم کردند مگه دیوانه باشه کسی بخره
من اه ندارم با ناله سودا كنم انوقت بيايم اوراق نفتي را هم بخرم باز هم پولداران به نوايي ميرسند
نمیدونم واسمون چه خوابی دیدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
اون ۲ ریالی که ته جیبت مونده نفت می خری که به اقازاده ها بد نگذره.
با این ضربه ای که با دارا دوم به ملت زدن، حتی یک میلیون بشکه نفت هم نخواهند فروخت.
بهتره بشکه های خالی رو بفروشن به ضایعاتی، شاید از اونجا چیزی گیرشون بیاد. خخ
نفتی که قرار بود مجانی سر سفره مردم باشه،حالا با گرفتن دلار و سکه به خودشون پیش فروش میشه!!!!اونوقت کی این نفت رو بفروشه مردم!!!به کی بفروشن!!!
با توجه به اعتمادی که مردم به دولت عزیز دارند حتما این طرح موفق خواهد شد !!
هاهاهاهاهاهاهاها.بنظرم گشایش اختصاصی اسم بهتریه.کهنه کارکرده بچمم نمیارم بدم بهتون
جدی مردم رو خر فرض کردید؟
چه طرح مهمی!!!!
وای دارم به اینده امیدوارم می شوم!!!
جمعش کنید و به جای این فروش هایی که هرگز اتفاق نمی افتد و با ان میخواهید اقتصاد را سرکوب کنید پول های سرگردان را از بازار جمع کنید وبه سمت تولید و زیر ساخت ببرید و نه با فروش صرفا نفت خام ان وقت گشایش واقعی اقتصادی و رفاه رخ خواهد با تورم تک رقمی
چه گشایشی برای قشر متوسط و پایین انجام میشود به نظر آقای رییس جمهور آیا یک بازنشسته که حقوقش کفاف ده روز زندگیش بیش نیست میتواند نفت بخرد آیا دولت بعد با چالش طلب مردم روبرو نمی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
مردم عادی نمی خرند قربان وسرمایه داران و وارد کنند گان و صادرکنندگان به اضافه تولید کنندگان می خرند
یعنی این یک چیز ساده را نمیدانید؟
البته رقم رویایی است
آینده فروشی !!!!
گشایش اقتصادی ؟؟؟؟!!!
آره حتما ما هم می ریم می خریم این سلف نفتی را. مگر فراموش کردیم که همین امروز زدید زیر دارا یکم و کلی ملت را وارد ضرر کردید. از کجا معلوم وزیر نفت وقت نیاد بگه به من چه برید از دولت قبل بگیرید. دیگه اعتمادی نمونده داداش. از هرچه دولتی باشد گریزانیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
والا به خدا
خب این چه تحولی در زندگی ما ایجاد میکند؟ پول بدیم به دولت که به ما نون و ماست و پنیر و گوشت مرغ بده؟؟ چه تحولی برای ما ایجاد میکند غیر از اینکه پول ما را بگیرد و خرج خودشان بکنند؟؟
به نام خدا

نقد مالیات خانه خالی

ایرادات متعدد طرح عجیب مالیات خانه های به اصطلاح خالی!
1- این جناب خاندوزی علاقه زیادی به خودنمایی داره. یک مه است هر روز مصاحبه دارد.
2- این طرح ناعادلانه و مانع حفظ دارایی مردم در سقوط ارزش پول و باعث فرار سرمایه به خارج است.
3- ویلاهای خودشان را معاف کردند.
4- درآمد زایی برای خودشان از جیب ملت را نشانه رفته اند.
5- حتی طرح اولیه خودشان را مبنی بر معافیت یک خانه برای هر کد ملی در خانوار را نا عادلانه حذف کردند.
6- خانواده 2 نفره یک خانه معاف داشته باشد در طرح فضایی این آقایان، آن وقت خانوار 5 یا 6 یا 13 نفره هم فقط یک خانه؟!!!
7- اگر پدر و مادری برای فرزند خود از قبل خانه تهییه نکند، با توجه به اینکه بعدا خودش نمی تواند با این اوضاع، تهیه مسکن کند، آیا شما جناب خاندوزی ، تهیه مسکن ایشان را می پذیرید؟
8-اگر خانواده ای، پاکینگ یا پیلوت را تفکیک کرده باشد و شهرداری جهت منافع مالی تایید کرده و سند دهد، آیا اینهم مشمول مالیات است؟ عدم تعیین حداقل مثراژ و شرایط بنا جزو اشکالات طرح است.
9- مغازه و زمین و تجاری و صنعتی، چه می شوذ که در این طرح نیست؟
10- خانه 25 متری هم مشمول مالیات است؟ حداقل متراژ معاف تعیین نشده در طرح!
11- قیمت مصالح که باعث تاخیر ساخت می شود، چرا در این طرح نیامده؟
12- هزینه کارگر و خدمات بنایی و مهندسی و نقشه، چه می شود؟
13- مالیات از سود گرفته می شود یا از تورم؟؟!! قیمت مسکن اگر با ارزش پول 90 محاسبه شود نسبت به نرخ تورم، ثابت مانده و افزایشی ندارد.
14- قیمت ارز ثابت نیست، جریمه اش را بخش مسکن باید بدهد؟
15- مالیات خانی خالی برای دآمدزایی است وگرنه چرا حتی یک خونه دیگه برای خانوار رو هم استثنا نکردن؟
16- اگر شخصی در شهر دیگر، سرباز بود یا بیار مراجعه کننده یا فرد بیتوته کننده یا معسر، چه خاکی بر سر کند با این طرح؟!
17-در بحث مسکن شخص ملاک است نه خانوار، و هر کد ملی حق داشتن مسکن دارد. مگر هر شخص، شهروند کشور نیست؟
18- قانون دایمی، زمان بررسی هم می خواهد، نظرسنجی از کلیه متخصصین و کارشناسان سراسر کشور را می خواهد نه سرعت بی دقت، که آقایان می فرمایند به همین تابستان برسد.
19- مردم قربانی اختلاف مجلس و دولت نشوند.
20- شورای عالی مسکن و مرکز پژوهشها کجای این طرح بود؟
21- رقم 6 برابری از کجا و چگونه وارد طرح شد؟
22- چه فرقی دارد بین سوسیالیزم و دولتی گری که مالکیت را رد می کند با این طرح که نتیجه اش، همان است.
23- چه فرقی دارد بین لیبرالیسم و بازار آزاد که آن را رد می کردید و این طرح که دست پخت همانهاست.
24-
25-


سریع اصلاح طرح فاجعه خود را مطرح کن
پاسخ ها
ناشناس
| Bulgaria |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
قانونی خلاف شرع وخلاف قانون اساسی وخلاف محترم بودن مالکیت شمادیگربه مصوبین امیدی نداشته باشید فقط اگرشورای نگهبان جلوی بهم ریختگی که این قانون تولید خواهدکردرابگیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
این طرح اگر به معنای واقعی اجرا شود بسیار طرح خوبی است و ملک را از این وضعیت دلالی خارج میکند ونمی توان از ملک برای دلالی و سفته بازی استفاده کرد
درواقع دولت بورس را منفی می کند تا جذابیت بازارهای موازی را از بین ببرد.
اینهمه دست کاری آخرش چی میشه خدا می دونه.
وای چقدر ثروتمند شدیم!!!!!
هر چی باشه بهتر از فروش کشور به چینه البته یه بارم سکه یک و نیم میلیون بود از این کارا کردن و نتیجش را ملت دیدن اینم روش
این بود گشایش؟! خسته نباشید...
بخدا ادم حیرون میمونه این مسئولین با اینهمه درایت چطور تا الان مریخ رو مسکونی نکردن؟؟؟
اخه کدوم عاقلی میاد نفتی که از فروش ۵۰ هزار بشکه بیشترش عاجزین،رو پول بده بخره.تازه تحریم هم نباشه با کرونا نفت به خاک سیاه میشینه قیمتش.تازه اینها رو من عوام میفهمم.متخصصین اقتصاد چند تا دیگه ایراد بگیرن خدا عالمه
هم خودتونو مسخره کردید هم ملت فلک زده رو
طرح خوبی است منتهابشرطحی وشروطها اگرمردم به غولهای دولت محترم اعتمادکامل میداشتند امکان مشارکت سرمایه ایرانیهای مقیم خارج هم بودولی چون کمی بی اعتمادی وجودداردودرضمن این دولت هم درماه های اواخرش هست ولی بخصوص یه کوچولوکم اعتمادی به قولهاباعث میشودخلق اله ازخیرش بگذرندوسرمابه خودشانراجائی بخوابانندکه‌کمترریسک داشته باشدازکجامعلوم فردامجلس محترم قانونی انقلابی بارای بالا تصویب نکند که هیچکس حق نداشته باشدبیشترازحداقل مایحتاج زندگیش پول وسرمایه داشته باشد لذابی ثباتی درقوانین اقتصادی وحرکات ماجراجویانه مدیران کاردست همه میدهدوبقول قدیمیهامرابخیرتوامیدنیست ...مرسان
این گشایش اقتصادی نیست .این تامین بخشی از کسری بودجه دولت است. در بودجه امشال معادل 18/5میلیارد دلار از محل فروش نفت پیش بینی شده بود که تا الان کمتر از 10% آن محقق شده و کل این 220 میلیون بشکه نیز بر فرض اقبال به آن و خرید در بورس جمعا 1میلیارد دلار می شود (چیزی در حدود روزانه 600هزار بشکه).البته یک راهکار برای تامین کسری بودجه است و نمی توان اسمش را گشایش اقتصادی نامید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
با پول مردم بزنن تو سر مردم و خود را بیمه کنند
گشایش اقتصادی از دو طریق حاصل می گردد اول ایجاد مراکز خریدی در حد ایران مال در خارج از کشور جهت عرضه محصولات و تولیدات ایرانی(حداقل در 50 کشور دنیا) دوم ساخت بزرگترین شهر ایران در نطقه ای خوش آب و هوا با گنجایش جمعیتی در حدود بیست میلیون نفر. تامین مالی این پروژها می تواندبا ایجاد دو شرکت سرمایه گذاری و از طریق بورس صورت پذیرد و حد اکثر در 5 سال احداث و خاتمه یابد.
نفت مردم را به مردم پیش فروش کنی و ارز و طلا از مردم بگیری.
یا به شرکت ملی نفت وکالت دهند تا نفت پیش خرید شده از سوی آنان را بفروشد. !!! شرکت نفت اگر سلمانی بود سر خودشو اصلاح می گرد. مردم عادی نفت را چطور تحویل و کجا بفروشند.؟
برای چه مدت؟؟؟؟؟
فرض ۴ ماه هم توانستید این گونه بفروشید برای شش ماه دوم و سال و سال بعد چی؟؟؟؟
چه قدر مگر حجم نقدینگی است که میخواهید این گونه عمل کنید؟؟؟؟
یکی از اساتید دانشگاه گفته بود این طرح نشان خواهد داد وضع واقعی خانوارها در چه وضعی است و تازه باعث سرخوردگی ببن مسئولان خواهد شد این کار .
الان سه چهارم مردم را که میگویید یارانه بگیر هستند این طرح برای یک چهارم باقی مانده است؟؟؟
این کارها نمایشی است.
بورس بورس این قدر می کنند هنوز پول جمع نکرده اند؟؟
کشور ما یک کشور نفتی بوده یعنی اقتصاد ان از فروش نفت به خارج از کشور میچرخیده الان میخواهد نفت را در داخل بفروشید؟؟؟!!!!
خدایا فکر میکردیم این خبر چی هستش!
انقدر دروغ فهمیدیم که حرف راست را هم قبول نمیکنیم
فروش نفت به پولدارها خیلی افتخار نیست این همه هیاهو برای هیچ
اين بلايي که بر سر بورس امروز اوردند و تقريبا از يکماه پيش شروع شده اين حريد سلف را مفت بدهند و سود هزار درصدي هم در اش باشد نميخرم و به هيچ خويشاوندي هم توصيه نميکنم و عليه اش هم تبليغ ميکنم. دولتي که فقط فريب و از پشت خنجر زدن کارش است.
آنچنان گشایش اقتصادی ایجاد کنیم که رونق اقتصادی گذشته از یاد برود. کسی به یارانه محتاج نشود.
همین الان نفت ها تو اسکله ها انبار شده و معلوم نیست تا کی تحریم باشیم. هیچ معلوم نیست
کوه موش زایید.
چه نفعی برا مردم داره؟
این طرح شکست خورده.
گشايش براي لبنانيها
يك هفته است سهامداران حقوقي با خبر رانتي دارن سهام رو به مردم مي اندازهد انروز گفتند دارا دوم لغو شده، تو روز روشن سر مردم كلاه گذاشتن، اخه با مدوم اعتماد سازي ميخواين اينكار رو بكنيد؟
به بیانی دولت میخواد کسری بوجه شو تامین کنه .اگه نفت قیمتش بالا رفت سودشم بده مردم اگه هم نرفت همون 15 در صد بانکی رو بده .با زبان بی زبانی داره از مردم کمک میگیره برا اداره کشور .
در طرح سلف پیش فروش سکه با تبلیغات فراوان گفتند معاف از مالیات است بعد از یکسال دولت پول سرمایه گذاران را استفاده کرد گفتند اینها سوداگر هستند و طرح دو فوریتی عدم تحویل سکه را به مجلس دادند در نهایت با مالیات من درآوردی خریداران را نقره داغ کردند. آدم باید خیلی ساده لوح باشه به شما اعتماد کنه
شما خیلی زرنگید ولی مردم هم دیگه مثل شما زرنگ شدند همچی مثل پینوکیو سکه هایشان را به شما بدهند که کیف کنید
گشايش نه بلکه جنگ عليه مردم و سرمايه گذاران بورس مفلوک که به دولت فريبکار اعتماد کردند. اگر جنگ عليه ملت است ان دولت چه تفاوتي با ترامپ جنايت پيشه دارد البته يک تفاوت اين عليه مردم خودش است.
تا دیروز که همه مسئولین می گفتن تحریم نعمته الان چی شده که میگن ظالمانه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زنده باد مصدق . اگر بود حالا سکته رو می زد . چپاول مردم بدست دولت روحانی .
کمی شرم و حیا هم خوب چیزیه.
خداییش یه سال دیگه میان میگن ببخشید پول نداریم بهتون بدیم بیاد همون نفت رو ببرید بشکه هم نداریم سر راهتون چندتا بیست لیتری بگیرید با خودتون بیارید آدرس هم می دن جزیره خارک چاه شماره فلان محل تحویل نفت
تقریبا همه کامنت های بالا حاصل تفکر همان جماعتی است که تابناک با آنها کاملا آشناست و دقیقا همان تعداد با همان آرا و عقیده همیشگی بر پایه جمله شخصیت کارتونی کارتون کالیور / من میییی دونم موفق نمیییی شیم/ اینها همانهایی هست؟ ند که حتی شروط ۱۲ گانه پمپوو را تصدیق می کنند و آنرا به مصالح کشور می دانند اما حاضر نیستند یک طرح مسوولین کشوری را در هر رابطه ای که باشد را صحه بگذارند و قبول کنند, تابناک برای اثبات این حرف لطفا آن دوازده شرطی را که پمپوو حدود دو سال پیش برای تسلیم ایران در برابر خواسته های آمریکا گذاشت را یک بار دیگر بازتاب بده نتیجه ر ا ببینیم.
امیدواریم این طرح موفق باشه و پول ساخت خرابی های انفجار لبنان زودتر جور شه
خلاصه همه کامنت ها در بالا, من مییی دونم موفق نمیییی شیم گالیوررر
فقط از مردم مایه میذارید خجالت بکشید
صد رحمت به سورپرایز پهبادی وزیر جوان.. فکر کردیم قراره چی بشه .. فکر کردیم قراره گوشت بشه ۵۰ تومن لوبیا بشه ۱۰ تومن برنج بشه ۸ تومن .. گشایش گشایش گشایش !!!!
جناب روحانی انگار حوصلش سر رفته بوده میخاسته با دست انداختن ملت یه چند روز خوش باشه..

این نیز بگذرد
خخخخخ تابناک جان خیلی خنده دارشده کارهات. یه ربع پیش داشتم نظرات رو میخوندم ،
مثبت های مخالفان این طرح یک دهم شده.
خیلی جوکی
همه نظر ها سیاسی بود از لحاظ سرمایه نظری نگاه کنیم پیشنهاد بدی هم نیست از اینکه پول توی بانک بگذارید. سودبیشتری خواهد داشت من که بتونم یک مقدار می خرم
من از اقای اشنا عذر میخوام که یه فعالیت اقتصادی انجام دادم. الان میفهمم چقدر اشتباه کردم. به قول قدیمی ها به پیر گوش کن پیر شو. جوان مرگ شدم
در زمان سر رسید خریداران اوراق می توانند نفت خریداری شده را تحویل بگیرند یا به شرکت ملی نفت وکالت دهند تا نفت پیش خرید شده از سوی آنان را بفروشد.
هاها بامزه اگر میتونست بفروشه که میفروخت الان. پت و مت نشستن فکر کردن
این دولت قابل اعتماد نیست خصوصا آقای روحانی می خواد مشکل خودش رو حل کنه بعد هم که سال دیگه می ره نفر بعد هم مسئولیت قبول نمی کنه
چون قافیه تنگ آید ... شاعر به جفنگ آید
هیچ خبری از سقوط دولت لبنان نذاشتید؟
سلام.پیشنهاد خطرناکی هست که پشت ان نیت خطرناکی را دنبال می کند به این شکل که حالا که نفت قابل فروش نیست و تاکید می شود که خام فروشی نشود بدینصورت دولت نفت را به مردم پیش فروش می کند و بعد به نظام فشار می اورد که باید با شیطان کنار امد تا نفت مردم فروش رود و مردم را تحریک می کنند که به نظام فشار بیاورند و در نهایت تسلیم و....
ماشالله همه ایرانی ها کارشناس اقتصادی هستن و مخالف این طرح

به نظر میرسه حالا که همه مخالف هستن شاید کار کنه
حالا در سر رسید اگر شرکت نفت نتوانست بفروشد تکلیفف چیست
آقای روحانی ستعفا بدهید. بگذارید مملکت بدون دولت راتجربه کنیم
اگر دولت توان فروش این حجم از نفت را دارد که نیازی نیست آن را به مردم پیش فروش کند. اگر هم توان فروش ندارد که تنها خود را به مردم بدهکار خواهد کرد زیرا منابع حاصل از پیش فروش این مقدار نفت را در امور جاری هزینه خواهد کرد و توان بازپرداخت بدهی خود را نخواهد داشت.
می خوان روغن ریخته رو نذر امامزاده کنن
دولت اول فروش دارا۱ رو بررسی میکرد تا متوجه اعتماد مردم به دولت بشه
اوايل انقلاب كه كوچك بودم يكي از زنهاي محل تو چمع زنها به زن پيش نماز محل ميگفت "زن آقا آد رسمو گم كردند كه نميان پول نقتي كه قرار شد بدن بيارن" حالا آدرسو پبدا كردند امدند پول نداده رو پس بگيرن
واسه منافع یک عده خاص ببینید یک مملکت ۸۰ میلیونی ، وسیع ، ثروتمند رو به کجا رسوندید .
شرم آوره
خجالت هم خوب چيزيه
خودمون پول بدیم و با دست خودمون گردن آقایون را کلفت تر کنیم
با پول خودمون بزنن تو سر خودمون
ههه کدوم احمقی میاد اینارو میخره دو ساله بعد پولشو بگیره خودتون تا مضحکه نشدین لغوش کنید همون دارا دوم که چهار ماه گلوتون جر دادید که میاد یک شبه لغو شد حالا دلارو طلا بدیم دو سال دیگه یک دولت دیگه بیایم بگیم کو پولمون هههههه حتی ادم روانیم همچین جفنگی رورو قبول نمیکنه
من که ندارم بشکه نفت بخرم همین که نون و پنیر بخرم خیلی کار کردم اما یک سوال:

گیرم به این دولت دادیم چرا همین دولت تا زمانی هست بازخرید نمی کنه میندازه گردن اون یکی دولت که معلوم نیست اصلا این دولت را قبول داشته باشد حالا ما بدویم دنبال پولی که به بدبختی در اوردیم .
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی