بازدید 23919

نوبخت: ما ارز خودمان را فروختیم، اگر بانک مرکزی نگه داشته عرضه کند / افزایش ۲۲۰۰ تومانی قیمت دلار در یک هفته و کاهش ارزش پول ملی/ رکورد جهانی قیمت طلا برای چندمین بار شکسته شد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت طلا و سکه در آخرین روز هفته، یک تولیدکننده طلا ثروتمندترین فرد روسیه شد، تضعیف دلار قیمت نفت را به بیشترین رقم پنج ماه گذشته افزایش داد، لیر در مقابل دلار تاب نیاورد و حمایت قالیباف از تصویب دوفوریت لایحه افزایش سرمایه از طریق صرف سهام را در بر دارد.
کد خبر: ۹۹۵۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 07 August 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت طلا و سکه در آخرین روز هفته، یک تولیدکننده طلا ثروتمندترین فرد روسیه شد، تضعیف دلار قیمت نفت را به بیشترین رقم پنج ماه گذشته افزایش داد، لیر در مقابل دلار تاب نیاورد و حمایت قالیباف از تصویب دوفوریت لایحه افزایش سرمایه از طریق صرف سهام را در بر دارد.

افزایش ۲۲۰۰ تومانی قیمت دلار در یک هفته و کاهش ارزش پول ملی

در هفته‌ای که گذشت، نرخ خرید و فروش دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز افزایش یافت، به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا (بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی)، با افزایش ۲۲۰۰ تومانی از رقم ۲۰۸۰۰ تومانی پنجشنبه نهم مردادماه به رقم ۲۳۰۰ تومانی پایان این هفته رسید. افزایش قیمتی که باعث شد دلار صرافی‌های مجاز به نرخ بازار آزاد نزدیک‌تر شود. همچنین هر اسکناس یورو در این مدت در صرافی‌های بانکی و مجاز با افزایش ۲۹۵۰ تومان به رقم ۲۶۷۵۰ تومان رسید.

نوبخت: ما ارز خودمان را فروختیم، اگر بانک مرکزی نگه داشته عرضه کند

نوبخت با بیان اینکه دولت در سال ۱۳۹۷ این مجوز را دریافت کرد که از سهم ۳۲ درصدی صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی، ۲۰ درصد آن را واریز و ۱۲ درصد را در اختیار داشته باشد، توضیح داد: ما از این

منابع استفاده نکرده و تصمیم گرفتیم آن را برای شرایط سخت تری ذخیره کنیم که در سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت. وی افزود: اگر فروش این ۱۲ درصد موجب ایجاد مشکل شده باید ۸۰ درصد دیگر  ارز درآمدهای نفتی هم که فروش رفت مشکل ایجاد می کرد؛ در حالی که ما منابع و ارز خود را به بانک مرکزی فروختیم و بانک هم آن را فروخته یا اگر هم پیش خود نگه داشته، بهتر است عرضه کرده و بازار را کنترل کند.

معاون رئیس جمهور  ادامه داد: اینکه گفته شود دولت از بانک مرکزی استقراض کرده حرف نادرستی است، این افزایش قیمتها ناشی از افزایش ناگهانی قیمت ارز است و بیش از آنکه دلیل اقتصادی داشته باشد توجیه سیاسی دارد؛ در عین حال که بانک مرکزی اعلام کرده صادرکنندگان ارز خود را نیاورده اند و با محدودیت برای کنترل بازار مواجه است، از سوی دیگر انتظارات تورمی هم متاثر از قیمت ارز بر رشد قیمتها موثر است. وی گفت: پس بهتر است افزایش قیمت ها را به دلایل دیگر از جمله کسری بودجه دولت یا استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ربط ندهیم. این در حالی است که به عنوان نمونه عربستان حدود ۵۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود استفاده کرده و صندوق توسعه ملی ما هم نوعی ذخیره ارزی است که در شرایط خاص از آن استفاده می شود. /ایسنا

قیمت طلا و سکه در آخرین روز هفته

روز گذشته بازار طلا و سکه بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اتحادیه طلا و سکه تهران، شاهد نوسان سکه تمام در کانال ۱۱ میلیون تومانی بود. به گونه‌ای که هر قطعه سکه تمام بهار آزاد طرح جدید (سکه امامی) به رقم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. هر فطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه نیز به رقم ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید. هر ربع سکه نیز ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان ارزشگذاری شد. هر سگه یک گرمی نیز به رقم یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان فعالیت بازار، به رقم یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان معامله شد.

رکورد جهانی قیمت طلا برای چندمین بار شکسته شد

پنج‌شنبه شب رکورد جهانی قیمت طلا، در حالی برای چندمین بار شکسته شد که پاندمی ویروس کرونا چشم‌انداز اقتصادی جهان را مبهم کرده تقاضا برای طلا را بالا برده است. البته کارشناسان هشدار می‌دهند، سرعت بالای رشد قیمت‌ها ممکن است منجر به سقوط و اصلاح آن در آینده شود. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۲۲:۱۰ به وقت تهران به رکورد تاریخی جدید ۲,۰۶۹.۷۹ دلار رسید و سپس با اندکی افت در ۲,۰۵۷.۶۴ دلار تثبیت شد که ۰.۹۶ درصد یا ۱۹.۵۲ دلار بالاتر از قیمت بسته شده دیروز است. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم پس از ثبت رکورد ۲,۰۸۱.۸۰ دلار، در ۲,۰۶۹.۸۹ دلار تثبیت شد که یک درصد یا ۲۰.۴۰ دلار بالاتر از قیمت بسته شده دیروز است.

یک تولیدکننده طلا ثروتمندترین فرد روسیه شد

سلیمان کریموف، قانون‌گذار روس که صاحب بزرگترین تولیدکننده طلا روسیه، پولیوس، است، برای اولین بار طبق داده‌های فهرست میلیاردرهای مجله فوربز، به عنوان ثروتمندترین فرد روسیه معرفی شد. علی‌رغم رسیدن به رتبه اول روسیه، کریموف در بین ثروتمندترین افراد جهان، با ۲۴.۷ میلیارد دلار در رتبه ۴۶ ام قرار گرفت. طبق اعلام مجله فوربز به علت افزایش قیمت طلا خانواده کریموف برای اولین بار به ثروتمندترین خانواده روسیه تبدیل شده‌اند. ثروت این خانواده از روز چهارشنبه تا به حال ۱.۷ میلیارد دلار رشد کرده است.

تضعیف دلار قیمت نفت را به بیشترین رقم پنج ماه گذشته افزایش داد

دیروز قیمت نفت برنت در بازار‌های جهانی ۴۳ سنت افزایش یافت و هر بشکه از این نوع نفت به قیمت ۴۵.۶۰ دلار معامله شد. نفت وست‌تگزاس آمریکا هم رشد ۳۳ سنتی داشت و بشکه‌ای ۴۲ دلار و ۵۲ سنت معامله شد. در سایر فرآورده‌های نفتی هم بنزین بیش از ۲ دلار افزایش یافت و گالنی ۱۲۴ دلار و ۲۹ سنت معامله شد. رویترز نوشت: قیمت نفت امروز به بیشترین قیمت پنج ماه گذشته نزدیک شد و تضعیف ارزش دلار باعث تقویت قیمت طلای سیاه شده است. همچنین افت ذخایر نفت آمریکا حساسیت بازار درباره تقاضای نفت را نیز کم کرده است. آمار‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره ذخایر نفتی این کشور هم افت بیشتری را نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی نشان می‌دهد. رویترز می‌نویسد: کاهش ارزش دلار به عنوان عامل تقویت قیمت نفت محسوب می‌شود،چون افت ارزش دلار باعث ارزان شدن قیمت نفت برای خریداران با دیگر ارز‌ها به حساب می‌آید و تا حدودی تقاضا را بالا می‌برد. شاخص دلار که به عنوان معیار اندازه‌گیری در مقابل شش ارز دیگر است، بیشترین درصدکاهش ماهانه یک دهه گذشته را تجربه کرد و براساس نظرخواهی رویترز از تحلیلگران اقتصادی انتظار می‌رود که این کاهش ادامه داشته باشد.

حمایت قالیباف از تصویب دوفوریت لایحه افزایش سرمایه از طریق صرف سهام

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب دو فوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم سهام توییت کرد: تصویب دو فوریت لایحۀ دولت در مورد «افزایش سرمایه از طریق صرف سهام»، نشان از عزم مجلس برای تقویت نقش بازار بورس در جهش تولید دارد که در راستای محور چهارم بسته اقتصاد مردمی است. وی در این توییت همچنین  حذف موانع تولید، انحصارات و رانت های صدور مجوز، تامین مالی بخش تولید از طریق بازار سرمایه و بازار پول، تامین مالی پروژه های توسعه ای و بزرگ از طریق بازار سرمایه، تامین مالی مناسب ساخت مسکن از طریق بازرا سرمایه و بانک ها، تحول در فناوری و فرایندهای ساخت مسکن، توجه ویژه به اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای تو و دانش بنیان را محور چهارم بسته اقتصاد مردمی در راستای رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال برای جهش تولید عنوان کرد.

دو فوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم سهام در جلسه روز چهارشنیه  مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

لیر در مقابل دلار تاب نیاورد

ارزش لیر ترکیه در برابر دلار به کمترین سطح تاریخ خود رسید. به نقل از شین هوا، نگرانی از پیامدهای منفی کرونا روی کسب و کارها و توانایی دولت برای حمایت از کسب و کارها باعث شد تا ارزش لیر به پایین ترین سطح تاریخی خود برسد و نرخ برابری دلار در کانال ۷.۲ لیر تثبیت شود. یک فعال اقتصادی در همین رابطه به خبرنگار شین هوا گفت:در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی، زخم های ما در زمانی سریع خوب نخواهد شد و خیلی دردناک است که ببینیم با وجود همه تلاش هایی که انجام می دهیم، روز به روز فقیرتر می شویم. در حال حاضر ما چاره ای جز این نداریم که نهایت تلاش خود را بکنیم تا از این شرایط به سلامت خارج شویم.  پیامدهای ویروس کرونا و نرخ تورم بالا دو عاملی هستند که در ماه های اخیر بیش از همه به اقتصاد ترکیه آسیب زده اند. 

در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۴۱ درصد افزایش به ۷.۲۶ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی شش ماه، حدود ۲۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. به نقل از ایسنا؛ طبق آخرین آمار منتشر شده، بانک مرکزی ترکیه تا تاریخ ۲۴ ژوییه امسال ۵۱ میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار داشته است است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۵ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است. به گفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر  عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۸.۶۰۴ لیر و هر پوند معادل ۹.۵۳ لیر اعلام شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
نوبخت به درد اداره یک پارک محلی نمیخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
تصمیمات مهم بعهده نوبخت نیست
دولت و بانک مرکزی دست در دست هم ریال ایران و اقتصاد ایران را نابود کردند و جالبتر آنکه هیچکدام مسئولیت این فضاحت را به عهده نمی گیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
وقتی رئیس بانک مرکزی را رئیس جمهور انتخاب میکند بانک مرکزی هم جزیی از دولت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
دولت و بانک مرکزی با خلق پول و در کنار آن پایین آوردن سود بانکی باعث هجوم نقدینگی به بازارها شدند و باعث گرانی های بی سابقه شدند
نوبخت:ما منابع و ارز خود را به بانک مرکزی فروختیم
مشکل افزایش نقدینگی که باعث بی ارزش شدن ریال میشود از همینجا شروع میشود بانک مرکزی ارز را از دولت میگیرد واقعی یا مجازی در مقابل آن پول چاپ میکند یا به عبارت دیگر خلق پول میکند وبه دولت میدهد همین کار باعث افزایش نقدینگی میشود و نه اسقراض دولت ، اگر ارزی دارد آن را در نیما قرار دهد وگرنه بانک مرکزی که ریالی ندارد
آقای نوبخت توضیح ندادند منشا افزایش سرسام اور نقدینگی کجاست
معاون رئیس جمهور ادامه داد: اینکه گفته شود دولت از بانک مرکزی استقراض کرده حرف نادرستی است
دولتی که آزاد است به هر میزانی که لازم است خلق پول کند و نقدینگی را افزایش دهد چه نیازی به استقراض دارد استقراض کاملا بی معنی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
اسقراض ماله کشورهای قانونمند است که دولت اجازه خلق پول ندارد
نوبخت :اگر فروش این ۱۲ درصد موجب ایجاد مشکل شده باید ۸۰ درصد دیگر ارز درآمدهای نفتی هم که فروش رفت مشکل ایجاد می کرد
ارز تا زمانی که از طریق نیما یا غیرنیما در اختیار تجار قرار گیرد و در مقابل آن ریال دریافت شود مشکلی ایجاد نمیکند ارز زمانی مشکل ایجاد میکند که آن را به بانک مرکزی دهید و بانک با خلق ریال بهای را بپردازد یعنی 80% میتواند بدون مشکل باشد و 12% که دولت به بانک مرکزی داد مشکل ساز شود
معني حرف اقاي نوبخت اين است هر كسي ديگر به فكر چاره براي خودش باشد
روحانی: برخی بدنبال ناکارامدجلوه دادن دولت هستند!
پراید ۱۰۰ میلیون
پژو ۲۰۶ صندوقدار ۲۰۰ میلیون
استپ وی ۳۸۵ میلیون
مزدا ۳ فقط ۸۲۰ میلیون
میانگین قیمت اپارتمان درتهران ۲۱ میلیون
یخچال سایدبای ساید ۲۵۰ میلیون
دلار (قیمت این لحظه) ۲۳۵۰۰ تومان
سکه ۱۱۵۰۰۰۰۰ تومان
علی برکت الله !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
شما هم خیلی ناراحتی؟؟؟؟
آقای نوبخت اینقدر سر و کله همدیگر بزنید ماهم لذت ببریم دعا گو.
همه چیز دست خود دولت است
همه این گرانیها تقصیر بانک مرکزیه این اقای همتی داره سیاسی کاری می کنه از کجا خط می گیره معلوم نیست
واحد پول سوریه جنگ‌زده ارزشش بیش‌تر از ریال ایران است‌ علی برکت الله
بی ارزش کردن پول ملی خیانت به هموطن ایرانی است
نوبخت ماموریت داره تا با بی تدبیری مملکت رو نابود کنه!
ماه گذشته خبر اول برنگشتن ارز صادراتی بود که معلوم نشد اخر داستان واقعی چی بود و گمرک میگفت ۸ میلیارد دلار ارز صادراتی است ولی اقای همتی میفرمودند ۲۴ میلیارد دلار!!!!!
انگار که از جیبش در آورده میگه ما ارز خودمان را فروختیم
اقای روحانی دستاورد احمدی نژاد سهام عدالت و مسکن مهربود دستاوردشما چیست؟ برجام نافرجام یا دلار ۲۵۰۰۰ تومانی یا پراید ۱۰۰ میلیونی !!!!؟؟؟؟
سلام وقت بخیر
از ابتدای کرونا فرزند دانش آموز من چند راهکار ساده برای مهار کرونا داده است که چندین بار در سایتهای خبری نشر داده شده است. هنوز هم جوابگو است
1- مهار کرونا با دیکتاتوری انجام میشود و نه با دموکراسی. کشور کره شمالی به همین دلیل در مهار کرونا موفق عمل کرده است.!!!!!!!
2- جلوگیری از مسافرتهای برون شهری ضروری است. باید جایگاههای برون شهری تعطیل شوند. !همینطور ورودی و خروجی شهرهابسته شوند.!
3- در صورت ضرورت، برای مدت سه هفته حتی جایگاههای سوخت داخل شهرها هم بسته شوند.!
4- فقط مشاغل ضروری شناسایی شوند و سایر مشاغل تعطیل شوند.!
5- ماسک مجانی ؛ دستکش مجانی در تمامی مراکز شامل مترو، اتوبوس و هر جایی که بنا به ضرورت باز است در اختیار همه مردم قرار گیرد.!هزینه اش از هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا بسیار کمتر میشود.!
6- همه مراسم اعم از عزا یا عروسی تعطیل شوند.!
7- امتحانات سراسری مثل کنکور یا به زمان دیگری که کرونا از بین رفت موکول شوند و یا با حفظ تمامی نکات ایمنی و امنیتی به صورت مجازی( تصویری) برگزار شود. !
واقعا وقتی ایشان صحبت می کند موهای تن من راست میشود.ارزی را که به آن دسترسی نداری و در بانک خارجی بلوکه است چگونه فروخته ای؟به چه مجوزی بانک مرکزی را وادار کرده ای معادل ریالی ارزی را به شما بدهد که در دسترس نیست؟این کار با چاپ پول چه فرقی دارد مگر مردم احمق هستند؟
فکرش را بکنید اگر در این دو سال اخیر ارزش دلار مثلا 10 درصد کاهش یافته باشد و قیمت پول ما در مقابل دلار 6 برابر کاهش یافته باشد در واقع پول ما از ارزش اولیه خودش حدود 6.6 برابر کاهش یافته است
توجیه سیاسی؟ پدر مردم رو با این سیاست دراوردین که.
میشه سلطان تورم سازی و منشا گرانیها یعنی دولت و بانک مرکزی رو بجرم اخلال در اقتصاد ایران و نابود کردن ارزش پول ملی محاکمه کنید ؟
برای تمام شدن دوره این دولت لحظه شماری می کنم.هر چند که دولتهای بعدی هم پیش بینی میکنم بهتر از این نباشند
اینکه گفته شود دولت از بانک مرکزی استقراض کرده حرف نادرستی است، این افزایش قیمتها ناشی از افزایش ناگهانی قیمت ارز است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آقای نوبخت در این چند روز تمامی ارزهای موجود در دنبا در مقابل دلار قوی تر شده اند شما چرا می گویید دلار گران شده بفرمایید و راستش را بگویید که ارزش پول ملی ما را کاهش داده اید. بفرمایید قبل از اینکه برداشتن 4 صفر از واحد پول کشور را آغاز کنید آن را به 8 صفر افزایش دهید تا دوباره به این زودی ها به فکر کاهش صفرهای مادر مرده ارز ملی مان نشوید.
خوب راست میگه ما ارزهامونو ۲۹ هزار تومن فروختیم به همین سادگی از ۱۴ هزار تومن که سد مقاومتی شون بود رفت تا ۲۹۰۰۰ تومن به همین داحتی بعد میگن دولت دلار را گران نکرد حالا هم میخواد بگه یعنی بانک مرکزی که زیر نظر دولت اداره میشه ممکنه دلار قایم کرده باشه ...
مگه ارز جهانگیری به دریا وصل بود که تمام نشه؟ آقای نوبخت شما همه چیز را فروختید
لیر ترکیه هر موقع مانند ریال ماا قوی شد اون موقع میتونه در یرایر دلار وایسته.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر