همه آنچه باید از توافق مجلس و دولت برای برگزاری کنکور بدانیم

سرانجام مجلس و دولت برای برگزاری کنکور سراسری موافقت کردند با این شرط که پروتکل های بهداشتی سختگیرانه رعایت شود و هیاتی بر آن نظارت کنند.
کد خبر: ۹۹۴۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱ 05 August 2020

سرانجام مجلس و دولت برای برگزاری کنکور سراسری موافقت کردند با این شرط که پروتکل های بهداشتی سختگیرانه رعایت شود و هیاتی بر آن نظارت کنند.

به گزارش تابناک، روز گذشته بعد از هفته ها بحث و مناقشه با اعلام وزیر بهداشت ودرمان رسما تکلیف زمان و نحوه برگزاری کنکور ارشد و سراسری مشخص شد و این آزمون ها در زمان مقرر خود برگزار می شود.

به روال هر سال خرداد و تیر ماه موعد برگزاری آزمون کنکور در رشته ها و مقاطع مختلف است که امسال با ورود ویروس منحوس کرونا نحوه برگزاری این آزمون دستخوش تغییراتی شد. قرار بود ابتدا کنکور در مقاطع مختلف در تیرماه برگزار شود که با شیوع کرونا زمان برگزاری آن ها به تعویق افتاد و طبق برنامه ریزی موعد برگزاری کنکور دکترا در اواخر تیر و کنکور ارشد در هفته اول مرداد بود. این قرار نیز اما برجا نماند و با شیوع موج جدیدی از کرونا و درخواست تعدادی از نمایندگان، مجددا به مدت دو هفته به تعویق افتاد؛ اتفاقی که شاید باعث ایجاد توقعی در بین بخشی از جامعه برای تأخیر بیشتر در برگزاری کنکور و حتی لغو آن شد.

داوطلبان و خانواده هایشان از طریق تماس تلفنی و پیامک های مستمر در طول شبانه روز از نمایندگان خواستار تعویق یا لغو برگزاری کنکور بودند و در مقابل عده ای دیگر بر لزوم برگزاری کنکور در موعد آن تاکید می کردند با این استدلال که نباید زحمات چند ساله آن ها هدر رود.
آنان در صفحات شخصی نمایندگان در فضای مجازی این مطالبه را دنبال می کردند تا جایی که فضا به سمتی حرکت کرد که پاسخ نمایندگان به این مطالبه هم به دو دسته تقسیم می شد، عده ای طرفدار لغو کنکور بودند و عده ای دیگر تعویق و یا لغو را به صلاح نمی دانستند.

در نهایت هفته گذشته محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی از طریق صفحه مجازی خود در توییتر اعلام کرد که کمیسیون آموزش در جلسه ای به بررسی ابعاد برگزاری کنکور بپردازد. او در جلسه علنی مجلس هم بر رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری این آزمون تاکید کرد.

به دنبال دستور رییس مجلس کمیسیون آموزش در روز یکشنبه هفته جاری جلسه ای با حضور وزرای بهداشت و درمان و علوم و تخقیقات و ورزش و جوانان و رییس سازمان سنجش برگزار کرد. در این جلسه موافقان و مخالفان نظرات خود را بیان کردند، وزیر علوم و رییس سازمان سنجش بر برگزاری کنکور اصرار کردند اما وزیر بهداشت حرف آخر را زد. بنا بر توضیحات نمایندگان عضو کمیسیون آموزش وزیر بهداشت در این جلسه گفت که تعویق کنکور امکان پذیر نیست چون کسی نمی تواند تضمین کند که در پاییز و زمستان میزان شیوع کرونا کاهش پیدا می کند و حتی امکان بدتر شدن شرایط هم وجود دارد لذا او خواسته که تصمیم قاطع گرفته شود یعنی برگزاری و یا لغو کنکور. از طرف دیگر این ابهام هم در این جلسه مطرح شد که در صورت لغو برگزاری کنکور تکلیف آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه ها و سربازی داوطلبان چه خواهد شد.

همین اختلاف نظرها باعث شد که تعیین تکلیف کنکور به جلسه شب گذشته کشیده شود. جلسه ای که در محل وزارت بهداشت و درمان با حضور نمکی وزیر بهداشت غلامی وزیر علوم علیرضا منادی رییس کمیسیون بهداشت و حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و تعداد دیگری از نمایندگان برگزار شد. نتیجه را وزیر بهداشت این گونه اعلام کرد که کنکور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در موعد مقرر برگزار می‌شود تا هم داوطلبان و خانواده های آنها از اضطراب بیرون بیایند و هم تکلیف برگزار کنندگان کنکور روشن و مشخص شود.

همچنین جلسات کمیته مشترک بین وزارتخانه های علوم و بهداشت و نمایندگان مجلس، مستمر و روزانه برای پایش امور تشکیل شد تا برگزاری کنکور با کمترین عارضه انجام شود.

به گفته احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای نظارت بر روند برگزاری کنکور و رعایت پروتکل های بهداشتی هیات 13 نفره ای متشکل از 8 نماینده مجلس و 5 نفراز وزارت بهداشت تشکیل شده است تا کنکور با رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شود.او توضیح داده که 20 درصد ظرفیت سالن ها به داوطلبان اختصاص یافته است، قبل از آزمون صندلی ها ضدعفونی می‌شود و اجازه حضور خانواده ها در مرکز آزمون داده نمی‌شود.

برگزاری آزمون دکترا در هفته گذشته باعث بروز انتقاداتی درباره نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی شد اما حالا همه تاکید دارند که حتما این نواقص در آزمون ارشد در هفته جاری برطرف شود.

حدود یک میلیون و 390 هزار نفر متقاضی شرکت در کنکور سراسری هستند که تجمع این جامعه آماری گسترده در مکان‌هایی سربسته برای برگزاری کنکور باعث نگرانی‌های شده است و انتظار می رود که به معنای واقعی پروتکل های سختگیرانه در برگزاری این آزمون رعایت شود تا سلامت داوطلبان به خطر نیفتد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ما دانش آموزان تنبل خواهان لغو کنکور هستیم.
برگزاری کنکور با رعایت ۳ متر فاصله باید موافقت مجلس را داشته باشه ولی برگزاری ناسوعت و عاشورا با اون تراکم جمعیت باید دستور مراجع برگزرار بشه
وافعا مناسفم برای خودم که در این مملکت بدنیا امدم
خلاصه بعد از این یا باید امارسازی جاعلانه انجام بدن یا دیگه باید منتظر یک فاجعه ملی باشیم...
همون هیاتناظر کرونا داشته باشند چی
توافق نه سازش
با عرض سلام و خسته نباشید متاسفانه سازمان سنجش دیروز در یک اقدام عجیب هزینه امتحان ایلتس را از سه میلیون تومان به چهار میلیون و شصد هزار تومان افزایش داد بنده که ده روز دیگه امتحان ایلتس دارم و یکماه قبل ثبت نام کرده بودم باید ما به تفاوت قیمت ازمون که بیش از یک و نیم میلیون تومان هست را به مرکز برگزاری ازمون پرداخت کنم. اگر امکان دارد لطفا پیگیری کنید ایا افزایش قیمت ازمون ایلتس تا این حد با این اوضاع خراب اقتصادی منطقی و قانونی هست یا خیر؟ با تشکر
خدا رو شکر که کنکور سر جاش برگزار میشه
اگه بازم عقب میفتاد ما کنکوری ها دق مرگ میشدیم

البته توقع داریم پروتکل ها کاملا رعایت شود
گویا آقای قالیباف خود را بیش از مدیران وزارت علوم دلسوز داوطلبین نشان می دهد. در صورتی که وزارتخانه همیشه با جوانان سر و کار دارد و همیشه برای سامان دهی سرنوشت آنان می کوشد. ولی متاسفانه ورودهای غیر کارشناسانه مجلس محترم به وظایف وازرت علوم و تحمیل رای و نظر خود، سبب نا به سامانی های گسترده در سرنوشت جوانان گردیده است. نمونه آن اجباری و متمرکز کردن کنکور دکترا، جلوگیری از حذف کنکور سراسری و ....
توافق براى كشتار عمومى!!!!!
همون زمان اولش اگر برگزار میشد بهتر یود، الانم با اینکه شرایط بدتر شده ولی برگزار بشه خیال همه راحت میشه. دیگه شلوغتر از مترو و اتوبوس و ادارات که نیست
کنکور کارشناسی ارشد صبح پنجشنبه بدون رعایت موازین بهداشتی برگزار شد
خدا را شکر
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل