بازدید 8014
۲

تابستان داغ، کمبود برق و اعتراضات در عراق

گرمای بی‌سابقه این روزهای عراق در کنار کمبود برق، بار دیگر باعث از سرگیری اعتراضات اجتماعی در استان های مرکزی و جنوبی عراق شده و آن گونه که پیداست، اعتراض‌ها هر روز ابعادی گسترده به خود می‌گیرد.
کد خبر: ۹۹۳۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹ 27 July 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، بیشتر استان های جنوبی و مرکزی که این روزها در بحبوبه گرمای معروف «تموز» عراق به سر می برند، به دلیل کمبود و قطع طولانی مدت برق، به جوش آمده و اعتراضات فصلی خود را آغاز کرده اند.

استان های نجف، کربلا، بابل، ذیقار، میسان، واسط و بصره تاکنون شاهد اعتراضات مختلف مردمی بوده که در پاره ای موارد معترضان به خشونت متوسل شده اند.

تظاهرکنندگان با حمل پرچم های ملی عراق، اقدام به بستن پاره ای خیابان ها و برخی ادارات دولتی کردند.

در شهرستان «الحسینیه» از توابع استان کربلا، مردم شنبه شب با آتش زدن لاستیک خیابان اصلی شهر را بستند.

در داخل شهر کربلا نیز برخی معترضان از نبود عدالت در توزیع سهمیه برق بین ساکنان مناطق مختلف خبر دادند و گفتند که مناطق فقیرنشین در مقایسه با مناطق بالاشهر، از ساعت های بیشتر قطع برق رنج می برند.

در شهرهای «ناصریه»، «سوق الشیوخ» و «دخیل» صدها نفر از معترضان نسبت به وضع نابسامان برق و خدمات عمومی اعتراض کرده و تعدادی از خیابان ها را قطع کردند.

در بخش «النیل» از توابع استان بابل در مرکز عراق، معترضان به دلیل قطع سه روزه برق جاده اصلی حدفاصل بین بغداد و حله (مرکز استان بابل) را قطع کردند.

گزارش رسانه های عراق حاکی است که قطع برق در این منطقه با توجه به گرمای طاقت‌فرسای هوا، منجر به پاره ای مشکلات بهداشتی و اقتصادی برای اهالی شده است.

در همین حال، معترضان در «کوت» مرکز استان واسط در جنوب شرق عراق به دلیل نبود خدمات عمومی و قطع برق، ۶ اداره دولتی را بستند.

معترضان خشمگین، ادارات مالیات، شهرسازی، شعبه توزیع فرآورده های نفتی به علاوه برق و بازنشستگی و اداره ضمانت واسط را تعطیل کردند و وعده داده اند که روز دوشنبه اعتراضات گسترده تر خواهد شد.

در شهر نجف اشرف نیز اهالی در اعتراض به وضع برق برخی خیابان های اصلی از جمله خیابان منتهی به فرودگاه، اداره شناسنامه و خیابان منتهی به ادارات دولتی را بستند.

اعتراض کنندگان همچنین با تجمع در میدان «انقلاب ۱۹۲۰» در مرکز شهر، خواهان بهبود وضع برق و خدمات عمومی شدند.

شامگاه یکشنبه نیز صدها معترض خشمگین در کربلا به خیابان آمدند و با آتش زدن لاستیک و بستن خیابان ها اعتراض خود را در اوج گرمای این روزهای عراق به قطع برق نشان دادند.

برخی نمایندگان عراق در پارلمان همزمان با آغاز موج اعتراضات به کمبود و نبود برق، خواهان اقدام فوری دولت برای تأمین برق استان های جنوب و مرکز عراق شدند.

در این راستا «مضر خزعل» عضو کمیسیون خدمات در پارلمان در سخنانی از وضع نابسامان خدمات عمومی به ویژه کمبود برق در استان های جنوب و مرکز عراق به عنوان «هیولای سیاه» نام برد.

وی گفت است که هیولای سیاه، گلوی استان های جنوب عراق را به خاطر فساد دولت ها در طول ۱۷ سال گذشته می فشارد.

خزعل افزود: دولت های عراق در طول ۱۷ سال گذشته نسبت به پرونده برق و آب در بیشتر مناطق کشور به ویژه استان های جنوب کوتاهی کرده اند.

همزمان با این اعتراضات، کارشناسان هواشناسی عراق از در پیش بودن موج گرما در طول هفته جاری خبر دادند و گفتند که موج گرما فقط به این هفته محدود نخواهد شد و برای چند هفته آینده ادامه می یابد.

هر سال با آغاز گرمای هوا، همه استان های عراق با مشکل کمبود برق و آب مواجه می شوند؛ موضوعی که منجر به شکل گیری اعتراضات اجتماعی در اغلب استان های این کشور می شود.

وضع کرونا و نیمه تعطیل بودن ادارات دولتی، مشکلات خدمات عمومی را در فصل گرم امسال عراق دوچندان کرده است.

بحران اقتصادی که عراق اکنون با آن مواجه است، در کنار دیرکرد دولت در پرداخت حقوق کارکنان و مستمری بگیران، بیش از پیش بر دامنه نارضایتی و انزجار عمومی در عراق افزوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲
اگر این همه سال به جای شعار و خام فروشی نفت نیروگاه و پالایشگاه ساخته بودیم الان نفت خام خود را تبدیل به خوراک نیروگاه ها و برق تولیدی نیروگاه ها را به کشورهای همسایه میفروختیم.
دوستان ضد ایرانی و عراق می گفتند برق ما می رود انجا!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل