بازدید 8399
۱

موکب‌های سلامت در کشور راه‌اندازی شود

معاون راهبردی جامعه ایمانی مشعر پیشنهاد کرد تا موکب‌های سلامت قبل از آغاز ماه محرم در شهرها راه‌اندازی شود و مردم برای عزاداری سیدالشهدا (ع) با شرایط کرونایی آماده شوند.
کد خبر: ۹۹۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳ 27 July 2020

به گزارش «تابناک»، حجت الاسلام علیرضا ربانی منش به ایرنا گفت: در سال های گذشته نذرهای بسیاری برای پختن غذا اختصاص می یافت که می‌توان این نذرها را به مسائل درمانی اختصاص داد یا برای تشویق مردم قبل از ماه محرم، موکب های سلامت را در شهرها مستقر نمود تا با پخش نوحه های ماه محرم، ماسک و مواد ضدعفونی کننده را در میان مردم توزیع کنند.

وی درباره امکان تبدیل نذر گفت: از نظر شرعی اگر انسان نذری کرده باشد که هر ساله یک کار خاص را انجام دهد، باید توجه کرد که اگر صیغه نذر را جاری کرده باشد، نمی تواند آن را تغییر دهد مگر این که مراجع با توجه به شرایط جدید در این زمینه نظری دهند. البته معمولا مردم نذرهایی را از ذهن می گذرانند که می توان این نذرها را تغییر داد.

این پژوهشگر مذهبی افزود: این فعالیت ها نشان دهنده عقلانیت هیات و مذهب و دین است و همچنین تبلیغی برای حضور بهتر مردم در مراسم های دهه اول محرم است و از طرف دیگر به سلامت مردم در شهر کمک می کند.

سنت های قدیمی عزاداری را احیا کنیم

ربانی منش ادامه داد: بسیاری از سنت ها مانند نخل گردانی، چهارپایه خوانی، تعزیه، پرچم گردانی و سایر سنت های زیبا که از قدیم در کشور مرسوم بوده و هرچند ممکن است برخی از آنها دچار انحراف شده باشد ولی با هدایت علمای دین می توان دوباره این سنت ها را احیا کرد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر فضاهای باز برای برگزاری هیات ها با حضور خانواده ها مناسب است و آسیب کمتری از نظر بهداشتی دارد و لذا گلزار شهدا در بسیاری از شهرها مکانی مناسب برای برگزاری هیات های عزاداری سیدالشهداست.

عزاداری در گلزارهای شهدا و فضای باز

ربانی منش ادامه داد: همچنین با توجه به فاصله قبور شهدا می توان طراحی زیبایی بر سر قبور شهدا آماده کرد و این موضوع باعث می‌شود تا علاوه بر رعایت شیوه نامه بهداشتی، پیوست فرهنگی زیبایی بوجود آید و هر عزادار می تواند مهمان یک شهید باشد.

معاون جامعه ایمانی مشعر افزود: البته در این میان ممکن است هیات هایی خود را ملزم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی ندانند ولی بخش غالب جامعه اینگونه نیستند و اگر عمده هیات هایی که مبتنی بر حکمت و عقل وارد این موضوع می شوند، به صورت ایجابی عمل کنند، آن دسته از هیات هایی که به این مسائل تن نمی دهند، حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

وی با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز گفت: با توجه به این که هیات ها همه ساله در فضاهای بسته برگزار می کردند امسال با مشکلاتی روبرو خواهند بود. مثلا تهیه صوت و زیرانداز و انتظامات مجلس که ممکن است یک هیات توان برگزاری چنین مجلسی را نداشته باشد که در اینجا باید نهادهای دولتی و غیردولتی هر منطقه ای کمک کنند.

ربانی منش از سپاه پاسداران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، دفتر امامان جمعه و شهرداری ها به عنوان نهادهایی یاد کرد که می توانند با تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده یا سایر امکانات قابل دسترسی خود به هیات ها کمک کنند.

وی افزود: باتوجه به این که بسیاری از نهادهای دولتی در اربعین حسینی خدماتی ارائه می کردند، امسال این سازمان ها می توانند این کمک ها را به هیات ها بیاورند و با تهیه ماسک و مواد بهداشتی، همان هزینه ها را به هیات های عزاداری اختصاص دهند.

کاروان های شادی در عید غدیر برپا شود

این کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت اطعام و دادن هدیه در عید غدیر گفت: با اولویت محرومان و فقرا میتوان موج جدیدی را راه اندازی کرد و همانگونه که آشپزخانه ها با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در ماه رمضان به پخت غذا می پرداختند، در این ایام اقدام به توزیع غذا در خانه های نیازمندان کنند و دوباره اطعام راه بیافتد که باعث شادی مردم در عید غدیر خواهد شد.

وی افزود: کاروان های شادی اهل بیت توسط گروه های نوجوان و جوان سرود که با استقبال مردم روبرو شد، می تواند دوباره اتفاق بیافتد.

اثر روضه را نشان دهیم؛ گریه برای سیدالشهدا تسکین همه دردهاست

ربانی منش گفت: امروز فرصتی ایجاد شده تا مجموعه های مذهبی و هیات های عزاداری دوباره اثبات کنند که در کنار مردم هستند و فقط در محیط های سربسته به عزدارای نمی پردازند بلکه اثر روضه این است که به دیگران کمک کنند.

وی افزود: وقتی امام سجاد (ع) پیکر سیدالشهدا را به خاک می سپرد، آثاری را بر روی شانه امام حسین (ع) دیدند و زمانی که از امام سجاد علت را پرسیدند، فرمود پدرم همچون پدرش حضرت علی بسته هایی را شبانه در خانه فقرا توزیع می کردند. اگر این را روضه می دانیم باید خود را در جریان هیات و افراد مذهبی نشان دهیم و ما نیز با همان نگاهی که به سیدالشهدا داریم، مواسات و توجه به نیازمندان را در برنامه‌های خود قرار دهیم.

معاون جامعه ایمانی مشعر اضافه کرد: در ماه محرم آنچه مهم است این است که نشاط معنوی از روضه سیدالشهدا نباید خدشه دار شود و این آثار روانی بسیاری را برای مردم ایجاد می کند. ما معتقدیم گریه برای سیدالشهدا تسکین همه دردهاست و آنچه که در این گرفتاری ها و فشار اقتصادی و بیماری ها می تواند مردم را آرام کند، بخشی از آن گریستن بر عزای امام حسین (ع) است و این خاصیت را دارد که واقعا آرامش روانی را به جامعه برگرداند.

وی تاکید کرد: البته از طرف دیگر باید دقت کنیم که هیات قرار است حافظ جان و سلامت مردم باشد و در این اوضاع کرونا محدودیت هایی برای هیات های مذهبی ایجاد می شود که عزاداران باید رعایت کنند و ستاد ملی محرم نیز شکل گرفته است و شیوه نامه های آن تهیه می شود؛ پرشور برگزار شدن این مراسم ها اهمیت دارد.

تبدیل میانداران هیات ها به میانداران خدمت و سلامت

ربانی منش گفت: اتفاقی که توسط هیات های عزاداری و مجامع مذهبی در اسفند و فروردین افتاد در واقع اوج عقلانیت جریان های مذهبی، مسجدی، بسیجی و طلاب را نشان داد. چون به جای مقابله با دوگانگی علم و دین، اوج عقلانیت را نشان دادند و گفتند که هیات تعطیل بردار نیست و عزاداری یکی از کارکردهای هیات است.

وی افزود: میانداران دسته های عزای هیات ها اکنون به میانداران خدمت و سلامت جامعه تبدیل شده اند و بعد از صحبت های رهبر معظم انقلاب بیش از دو هزار هیات بالغ بر ۳۰۰ میلیارد برای آسیب دیدگان کرونا هزینه کردند.

این کارشناس دینی ادامه داد: تدابیر انجام شده در هیات ها در حدی بود که مسئولان وزارت بهداشت از آن تمجید کردند و گفتند که کمتر جایی اینگونه شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند. اقداماتی که از پخت و پزهای ماه رمضان در آشپزخانه ها برای رساندن غذای گرم به دست نیازمندان و روزه داران تا کمک به نیازمندان را شامل می‌شد.

وی اضافه کرد: توزیع غذای گرم در ماه مبارک رمضان باعث شد تا افراد نیازمند هنگام افطار و سحر غذای گرم دریافت کنند و حال و هوای ماه رمضان را داشته باشند و فرهنگ روزه داری فراموش نشود. البته توزیع بسته های خشک نیز بخشی از برنامه های انجام شده در مرحله اول رزمایش همدلی بود.

در ماه محرم همچون ماه رمضان اقدام کنیم

ربانی منش با اشاره به کاهش رعایت مسائل بهداشتی در یک ماه اخیر گفت: رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی مردم و کاهش حساسیت ها باعث شد که کرونا خیزی دوباره گرفت و خبرهای مواسات و خدمت نیز کاهش یافت و هیات های مذهبی نیز تصور کردند که دوران این ویروس رو به پایان است.

وی افزود: پس از این که رهبر انقلاب در این زمینه تذکر دادند، اکنون با طرح غدیر و ماه محرم روبرو هستیم که به گفته کارشناسان با خیز دوم کرونا هم‌زمان شده است و ضرورت دارد تا همچون ماه مبارک رمضان، برای عید قربان و عید غدیر هم رزمایش مواسات ادامه پیدا کند.

وی با ارائه گزارشی از آمار کمک های مردمی در هیات های عزاداری گفت: بیش از هزار و ۶۰ هیات در ماه مبارک رمضان به عنوان هیات های خدمت رسان علاوه بر برگزاری مراسم ها در سراسر کشور، اقدام به تهیه و ارسال ارزاق و بسته هایی به ارزشی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان کردند و این بسته ها را به دست محرومان رساندند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
پیشنهاد می کنم امام جمعه های مشهد، قم و شیراز رو به عنوان میدان داران سلامت معرفی بکنید و این افراد روزانه حداقل 4 ساعت از وقتشون رو در بیمارستان های کرونایی جهت خدمت به درمان امت پیامبر صرف بکنند. انشاء الله که برای بقیه هم الگو بشوند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار