بازدید 41400
پیمانه اقتصادی

رئیس سابق بورس: باید دید دلار ۲۲ هزار تومان می‌ماند یا تغییر می‌کند/ سقف کارت به کارت افزایش یافت/ خط و نشان رئیس اتاق بازرگانی تهران برای صادرکنندگان متخلف / دلار و سکه امروز چند؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس رکورد زد، جزییات عرضه ETF‌های بعدی دولت، سهام عدالت ۱۷ میلیون و ۱۸ هزار تومان شد، علت اصلی اقبال سرمایه‌گذاران به طلا، روسیه همچنان بر افزایش ذخایر طلا اصرار دارد، افزایش قابل توجه دارایی‌های بیت‌کوین صرافی‌های ژاپن در پاندمی و چراغ سبز مندلی به تجار ایرانی - عراقی را در بر دارد.
کد خبر: ۹۹۰۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵ 12 July 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس رکورد زد، جزییات عرضه ETF‌های بعدی دولت، سهام عدالت ۱۷ میلیون و ۱۸ هزار تومان شد، علت اصلی اقبال سرمایه‌گذاران به طلا، روسیه همچنان بر افزایش ذخایر طلا اصرار دارد، افزایش قابل توجه دارایی‌های بیت‌کوین صرافی‌های ژاپن در پاندمی و چراغ سبز مندلی به تجار ایرانی - عراقی را در بر دارد.

بورس رکورد زد

امروز شاخص کل با ۷۱۴۱۹ واحد صعود معادل ۴.۱۰ درصد به یک میلیون و ۸۱۲ هزار و ۸۳۲ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۸۸۷۱ واحد افزایش معادل ۴۱۰ درصد به ۴۷۸ هزار و ۶۱۶ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۴۶۱۶ واحد رشد معادل ۳.۱۰ درصد به ۴۸۵ هزار و ۸۹۰ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۹۶۲۰ واحد افزایش معادل ۳.۱۰ درصد به ۳۱۹ هزار و ۷۹۶ واحد، شاخص آزاد شناور با ۹۳۵۵۳ واحد افزایش معادل ۴.۱۲ درصد به دو میلیون و ۳۶۶ هزار و ۸۱۱ واحد، شاخص بازار اول با ۵۷۶۲۹ واحد افزایش معادل ۴.۳۴ درصد به یک میلیون و ۳۸۶ هزار ۳۸۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۲۲۵۳۶ واحد صعود معادل ۳.۷۲ درصد به ۳ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۳۴۶ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در یک میلیون و ۷۶۹ هزار نوبت معاملاتی، ۱۰ هزار و ۷۵۸ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۹۹ هزار و ۲۹۲ میلیارد تومان در بورس معامله شد.

بازگشت صف های خرید به بازار/ رنگ سبز بر رخساره بازار

بازگشت صف های خرید به بازار/ رنگ سبز بر رخساره بازار

جزییات عرضه ETF های بعدی دولت

معاون سازمان خصوصی سازی جزئیات ETF های بعدی (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) که قرار است در بورس عرضه شوند را اعلام کرد.

ابوالقاسم شمسی جامخانه با اشاره به عرضه سهام دولت در قالب ETF، اظهار کرد: ETF پالایشی کارها در حال انجام است. در این راستا تصمیم اولیه دولت چهار پالایشگاه تبریز، اصفهان، تهران و بندرعباس بود. در حال حاضر طبق مصوبه هیات واگذاری، دو تا از پالایشگاه‌ها بلوکی عرضه می‌شود. به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: پالایشگاه تبریز که آگهی شد و پالایشگاه بندرعباس هم بزودی آگهی می‌شود؛ بنابراین باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های نفت تهران و اصفهان، در قالب ETF پالایشی عرضه خواهد شد. معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی، با بیان اینکه سومین ETF صنایع فلزی و خودروسازی است، عنوان کرد: این صندوق شامل فولاد مبارکه و صنایع مس و سهام متعلق به دولت در سایپا و ایران خودرو می‌شود. در حال انجام کارها و مکاتبات هستیم. سهام برخی از این شرکت ها در وثیقه بانک‌ها قرار دارند که از وزارت صمت تقاضا شد که وثیقه جایگزین تعیین کند. با توجه به اینکه در این راستا، مصوبه هیات وزیران وجود دارد، امیدواریم با دستور وزیر صمت این کار سرعت بگیرد. 

سهام عدالت ۱۷ میلیون و ۱۸ هزار تومان شد

سامانه استعلام لحظه‌ای ارزش سهام عدالت به‌روز شد و ارزش سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲هزارتومانی به ۱۷ میلیون و ۱۸ هزار تومان رسید. /تسنیم

رئیس سابق بورس: باید دید دلار ۲۲ هزار تومان می‌ماند یا تغییر می‌کند

شاپور محمدی رئیس سابق بورس و رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در گفتگو با تسنیم گفت: نباید سیاست‌های بلندمدت را برای شوک‌های گذرا تغییر داد، چون در آن صورت ناسازگاری زمانی رخ خواهد داد و بانک‌های مرکزی اهداف بلندمدت خود را تحت تأثیر شوک‌های کوتاه‌مدت جابه‌جا کنند. بانک مرکزی در مواقعی که ضروری بداند برای این شوک‌ها سیاست‌هایی دارد که اجرا می‌کند. اهداف و سیاست‌های بلندمدت باید حفظ شود. وی در پاسخ به این که آیا با دلار ۲۲ هزارتومانی هم تورم هدف ۲۲ درصدی محقق خواهد شد، پاسخ داد: البته باید دید که ۲۲ هزار تومان می‌ماند یا تغییر می‌کند. هرچند به‌ اعتقاد بنده با سیاست‌های بانک مرکزی در سال جاری به تورم هدف‌گذاری‌شده نزدیک خواهیم شد و تحقق این عدد دور از ذهن نیست.

دلار در صرافی ملی گران تر شد

در معاملات امروز (یکشنبه بیست و دوم تیرماه ۹۹) بازار ارز، شاهد افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی هستیم. این در حالی است که روز گذشته، نرخ خرید و فروش دلار در این صرافی ها، اندکی کاهش و سپس افزایش داشت. بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۲۳۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۲۵۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۳۰۰ تومان افزایش داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۴۶۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۴۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز شنبه، ۳۰۰ تومان گران‌تر شده است.

خط و نشان رئیس اتاق بازرگانی تهران برای صادرکنندگان متخلف

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: به بانک مرکزی اعلام کردیم اگر فهرست صادرکنندگانی را که ارزشان را برنگرداندند، اعلام کند اتاق موظف است کارت بازرگانی آن‌ها را تعلیق کند. با تعلیق کارت بازرگانی صادر کنندگانی که به بازگشت ارز خود اقدام نکرده اند، موظف خواهند بود ارز‌های وارد نشده به اقتصاد کشور را تعیین تکلیف کنند و اگر بتوانند در موضوع ارز صادراتی، تسویه کنند کارت بازرگانی آن‌ها دوباره فعال خواهد شد. وی اضافه کرد: پیشنهاد مشخصی را که قبلاً به دولت دادیم و اکنون هم پیگیری می‌کنیم این است که همان طور که برای کارت‌های بازرگانی جدید در امر واردات برای سال‌های اول و دوم محدودیت قائل می‌شویم برای صادرات نیز همین اقدام را انجام دهیم؛ یعنی برای کارت‌هایی که سال اول صادر می‌شود، محدودیت قائل شویم. اگر ارز صادراتی را کامل برگرداند، اجازه صادرات برای سال دوم داده شود و در صورت تسویه در سال دوم از سال سوم به بعد صادرات با استفاده از کارت بازرگانی عادی صورت گیرد.

نرخ سکه در بازار امروز تهران

بر اساس اعلام اتحادیه طلا و سکه تهران، امروز هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به رقم ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده است. هر سکه یک گرمی نیز در بازار امروز، یک میلیون و ۶۳۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

علت اصلی اقبال سرمایه‌گذاران به طلا

طلا به گزینه محبوب سرمایه گذارانی تبدیل شده که با ابهامات پیرامون پاندمی ویروس کرونا در بازار سهام روبرو هستند و در نتیجه قیمت این فلز ارزشمند هفته گذشته به بالاترین حد خود در حدود ۹ سال اخیر صعود کرد و راه برای رکوردشکنی بیشتر در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ هموار شد. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا چهارشنبه گذشته در معاملات بازار آتی آمریکا با ۱۳ دلار و ۲۰ سنت، معادل ۰.۷ درصد افزایش، در ۱۸۲۳ دلار و ۱۰ سنت بسته شده بود که این قیمت از سپتامبر سال ۲۰۱۱ به این طرف بی سابقه بود. با این حال هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با یک دلار و ۹۰ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۸۰۱ دلار و ۹۰ سنت بسته شد؛ اما برای کل هفته حدود ۰.۷ درصد افزایش داشت که پنجمین افزایش هفتگی متوالی بود.

راس نورمان، مدیرعامل اخبار فلزات ارزشمند و فراهم کننده اطلاعات در متالز دیلی در این باره به مارکت واچ گفت: طلا از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کرده و به نظر می رسد جادوی خود را بازیافته است. طلا نه به دلار آمریکا نه به ویروس کرونا واکنش نشان می دهد بلکه به تاثیر اقتصادی رشد عظیم نقدینگی در سه ماهه دوم واکنش نشان می دهد که نگرانیها را نسبت به تورم آینده و بازده واقعی منفی اوراق خزانه آمریکا برانگیخته است. گزینه مورد نظر سرمایه گذاران بدون شک صندوق‌های ETF طلا بوده که خرید در آنها از ابتدای امسال تاکنون از آمار کل سال ۲۰۱۹ فراتر رفته است.

روسیه همچنان بر افزایش ذخایر طلا اصرار دارد

بانک مرکزی روسیه به رغم بالا گرفتن بحران شیوع کرونا در این کشور در ماه ژوئن دست از بالا بردن میزان ذخایر ارز و طلای این کشور برنداشته است؛ بنابراین، یکم جولای حجم ذخایر طلا و ارز خارجی روسیه به ۵۶۹ میلیارد دلار افزایش یافته است. آمار بانک مرکزی این کشور نشان می‌دهد، در ماه ژوئن ۲.۷ میلیارد دلار به دارایی‌های بانک مرکزی روسیه اضافه شده که بخش قابل توجهی از آن مربوط به طلا بوده است. بنا به اعلام این بانک در حال حاضر حجم دارایی‌های بانک مرکزی روسیه از هدف گذاری ۵۰۰ میلیارد دلار که قبلا انجام شده بود عبور کرده است. روسیه طی سال‌های گذشته کاملا فعال در حال تغییر ساختار دارایی‌های بین‌المللی خود و با پایین آوردن حجم دارایی‌های دلاری آن‌ها را با طلا جایگزین می‌کند.

افزایش قابل توجه دارایی‌های بیت‌کوین صرافی‌های ژاپن در پاندمی

اتحادیه صرافی‌های دارایی‌های مجازی و پول دیجیتال ژاپن (JVCEA)  که یک سازمان مستقل برای صنعت ارز و دارایی دیجیتال است، به تازگی گزارشی را در مورد دارایی‌های رمزارزی در اختیار ژاپنی‌ها در ماه مارس منتشر کرد.

بنا بر این گزارش، ۱۶۹ هزار و ۳۷۶ بیت کوین در صرافی‌های ژاپنی نگه داشته شده که نسبت به ماه پیش از آن ۱۱ درصد افزایش یافته است. XRP نیز با رشد ۶.۴ درصدی به ۳.۲ میلیارد رسید و اتریوم هم با افزایش ۵.۷ درصدی به ۱.۱۴ میلیون واحد رسید. حجم بیت کوین معامله شده در ماه مارس ۶۱۷.۳ میلیارد ین  (۵.۸ میلیارد دلار) بود که در مقایسه با XRP به عنوان دومین رمزارز با نرخ تبادل بالا در همان ماه، یازده برابر بیشتر است. بیت کوین در ماه مارس بیش از ۲۵ درصد ریزش داشت؛ این رمزارز ماه را حوالی ۸۶۰۰ دلار آغاز کرد اما در روز ۱۲ مارس که به «پنجشنبه سیاه» شهرت پیدا کرده است، برای مدتی کوتاه به زیر ۵۰۰۰ دلار رسید و آن ماه را حوالی ۶۴۰۰ دلار به اتمام رساند. دلیل افزایش دارایی‌های مجازی سرمایه گذاران ژاپنی هنوز مشخص نیست؛ اما به اعتقاد برخی، حامیان ژاپنی بیت‌کوین پس از ریزش بازار رمزارز برای خرید بیشتر آن درنگ نکردند و شاید به همین دلیل سرمایه گذاران ژاپنی رمزارزهای بیشتری را برای فروش به صرافی‌ها فرستادند.

سقف کارت به کارت افزایش یافت

بانک مرکزی امروز اعلام کرد: با توجه به روند صعودی و شروع موج دوم بیماری کرونا در کشور و در راستای مدیریت، کنترل و پیشگیری از شیوع این ویروس، از شبکه بانکی تقاضا می شود، موقت بر ارائه هرچه بیشتر خدمات غیرحضوری به منظور تسهیل استفاده هم‌وطنان از درگاه‌های غیرحضوری و کاهش مراجعات حضوری مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز، تمرکز کنند. براین اساس، سقف مجاز انتقال وجه كارت به كارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی، خودپردازها و کیوسک از مبلغ سی میلیون ریال در هر شبانه‌ روز از مبدأ هر كارت به شصت میلیون ریال افزایش یابد.

همچنین سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت سازها از ده میلیون ریال به سی میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش است. با توجه به خطرات ناشی از سوء استفاده‌های احتمالی در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست. در همین راستا، امکان تمدید تاریخ انقضاء کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری یک سال و تا اطلاع ثانوی بلامانع است. ضروری است اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان انجام شود. خاطرنشان می‌شود، رعایت مفاد این بخشنامه تا اطلاع ثانوی لازم الاجرا بوده و بازگشت به وضعیت عادی با ابلاغ این بانک انجام خواهد شد.

چراغ سبز مندلی به تجار ایرانی ـ عراقی

عراق مرز «مندلی» با ایران را در روز شنبه پس از سه ماه بازگشایی کرد. این مرز به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا بسته شده بود. مقامات مرزی عراق طی بیانیه‌ای اعلام کردند، این گذرگاه مرزی که در شرق استان دیاله قرار دارد، دو روز در هفته برای تجارت باز خواهد بود. بازگشایی این مرز توسط مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق صورت گرفت. الکاظمی طی مراسم بازگشایی مرز مندلی گفت، بازدید او از این پایانه مرزی پیامی به تمام مفسدان بوده که هیچ جایگاهی در گذرگاه‌های مرزی نخواهند داشت. به نقل از تسنیم؛ مرز مندلی سومین مرز بین ایران و عراق است که بازگشایی می‌شود، گذرگاه‌های بصره و مهران هم قبلاً باز شده بودند. مقامات عراق در هشتم مارس (۱۸ اسفند) پنج مرز تجاری با ایران را در تلاش برای مهار گسترش ویروس کرونا در عراق بستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
کشتی به گل نشسته ی اقتصاد را با بورس و فریب کاری و حرف نمیشه نجات داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
هنوز نمیدونند اقتصاد نمیشه دور زد فقط دارید به مردم ضربه میزنید
باقی ماندن دلار 22 تومانی یعنی بدبخت شدن ظبقه متوسط، قدرت خریدمون نابود میشه.
باوجود تبلیغات شبانه روزی به نفع بورس نورچشمی شمارش معکوس برای سقوط تاریخی ان اغاز شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
شما از سه ماه پیش که 600 هزار واحدی بورس بود به ما وعده سقوط می دید، الان سه ماهه نه تنها سقوط نکرده و نزدیک سه بابر شده
پس کی این وعده ها تحقق پیدا می کنه؟
به خاطر وعده شما ما نرفتیم و همچنان پول مون بی ارزش شد. دلار هم از اون زمان دو برابر نشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
هیچ بازاری را نمیشود در دراز مدت بصورت مصنوعی بالا یا پایین نگه داشت بورس باید به یکچهارم شاخص فعلی برگردد
این بورس بی منطقی که من میبینم مردم زیر بمباران هم همچنان خرید میکنند!!! انگار همه مسخ شدن وبه هیچ محرکی جواب نمیدن !!
تنهاچیزی که بزودی بورس نورچشمی را نابود خواهدکرد جنگ است !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
بورس هرچه بالاتر رود سقوطش شدیدتر خواهد بود
باشلیک اولین گلوله بورس با کله سقوط میکنه طوریکه دیگه نتونه بلندبشه
باید یک خسته نباشی به بانک مرکزی گفت بعد از بیشتر از 10 سال و یک بیستم شدن ارزش پول سقف جابجایی با کارت 2 برابر شد
وقتی نرخ دلار در مقابل ریال را می بینم، از ایرانی بودن خودم شرم می کنم
مملکتی که تولید ندارد بورس آن چرا بالا می رود....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
بصورت غیرواقعی
قبول كنيد كنترل بازار ديگر از دست دولت خارج شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
دولت میخواد بورس بالا ببرد برای اینکار باید دلار بالا بره و طلا هم با دلار است
تمام گرانی ها بخاطر اصرار دولت برای بالا بردن این بورس ورشکسته است
دلار گرانتر می شود .
دلار 22000 نمی ماند، یقینا به 30 و 35 و 40 خواهد رسید. زیرا دولت پول ندارد ...
دلار ۲۲ تومان میماند؟؟؟؟یعنی نرخ ارزش ریال در قبال دلار دست شما نیست، باشه. پس دست کیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا اینجوری شده؟؟؟؟
باقي ماندن دلار ٢٢توماني يعني بر باد رفتن اميد به دولت تدبير واميد
این بورس حبابی بدجور خواهد ترکید
سلام بورسی ها هر روز سود می کنند و سود خود را روانه خرید بازار ارز می‌کنند و چون سود بادآورده است خرید دلار برای آنها مهم نیست .و مهم اینه که تقاضا در خرید دلار زیاد می شود .مسولین ذیربط تا دیر نشده جلوی افزایش به رویه بورس را بگیرن
باقی نماند شد ۲۳ هزار تومان
تحلیلی که می شود از وضعیت ارز کرد و نظر بانک مرکز و کشور هم احتمالا همین باشد این است. قیمت ارزهای خارج معتبر آنقدر بالا برود که کالاهایی که منشا تولید داخل دارد و وابستگی ارزی کم یا ندارد به علت صرفه صادرات داشتن تولید به هر طریقی به صورت قاچاق یا غیره صادر گردیده و ارز آن هم وارد شود بخصوص توسط بازارچه های مرزی. در کوتاه مدت می تواند عرضه ارز را افزایش بدهد ولی صادرات پایدار نمی تواند داشته باشد. بخشی ازمشکلات کشور اقتصادی به همین خاطر است که قیمت ارز واقعی هیچ موقع واقعی نبوده و تولید هیچ کالایی برای صادرات بصرفه نمی باشد.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی