بازدید 9641

سبد نفتی اوپک همچنان بالای ۴۳ دلار/ IEA پیش بینی خود برای تقاضای نفت در جهان را افزایش داد

سبد نفتی اوپک که که به تازگی پس از ۴ ماه وارد کانال ۴۰ دلاری شده است، علی رغم کاهش، همچنان بالای ۴۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.
کد خبر: ۹۹۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰ 12 July 2020

سبد نفتی اوپک همچنان بالای ۴۳ دلار/ IEA پیش بینی خود برای تقاضای نفت در جهان را افزایش داد

به گزارش تابناک اقتصادی، افزایش ذخایر نفت آمریکا در روز چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته بر نگرانی در مورد فزونی عرضه در بازار افزود و سبب شد تا قیمت نفت کاهش یابد و به این ترتیب قیمت نفت اوپک نیز کاهش یافت.

اما این کاهش سبب نشد تا نفت اوپک از 43 دلار در هر بشکه پایین تر بیاید. سبد نفتی اوپکی با خبر کاهش بیش از انتظار ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ابتدای جولای، در 11 تیرماه وارد کانال 40 دلاری شده بود.

وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در آخرین بروزرسانی خود اعلام کرد هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج‌شنبه (19 تیر) با 13 سنت کاهش 43.31 دلار فروخته شده است.

این نوع نفت روز چهارشنبه (18 تیر) 43.44 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

سبد نفتی اوپک از ابتدای سال 2020 تاکنون تنها در 6 ماه مارس (16 اسفند 98) در کانال 40 دلاری دیده شده و پس از آن روند نزولی داشته است. سبد نفتی اوپک در 6 مارس 48.35 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

پس از آن در ابتدای ماه جولای( 11 تیر ماه 99) وارد کانال 40 دلاری شد و 43.69 دلار در هر بشکه فروخته شد.

* عوامل کاهش قیمت نفت

موسسه امریکن پترولیوم اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته افزایش یافته است درحالی که انتظار می رفت کاهش یابد هرچند ذخایر بنزین و فرآورده های نفتی بیش از انتظار کاهش یافته است.

از دیگر عوامل کاهش قیمت، این بود که اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد انتظار می رود، تولید نفت این کشور در سال 2020 روزانه تا 600 هزار بشکه کاهش یابد که کمتر از 670 هزار بشکه در روز که قبلا پیش بینی شده بود، کمتر است. 

نوسان قیمت نفت در روز جمعه

قیمت نفت در ساعات اولیه معاملات روز جمعه به علت نگرانی در مورد احتمال اعمال قرنطینه مجدد به دنبال افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا و کشورهای دیگر که می‌تواند تقاضا برای سوخت را کاهش دهد، کاهش یافت و بر افت قیمت‌های روز گذشته افزود و همچنین در مسیر ثبت کاهش هفتگی قرار گرفته است.

اما در نهایت پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی خود برای تقاضای نفت در سال 2020 را افزایش داد، قیمت نفت در معاملات روز جمعه بیش از 2 درصد افزایش یافت اما رکورد جدید شمار مبتلایان در آمریکا، انتظارات برای بهبود سریع مصرف سوخت را آرام کرد.

هر بشکه نفت برنت با 89 سنت افزایش 43.24 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با 93 سنت افزایش 40.55 دلار معامله شد.

همچنین بازار قوی بورس نیز از دیگر عوامل تقویت قیمت نفت بود.

قیمت نفت برنت طی هفته گذشته حدود یک درصد رشد کرد و بهای نفت خام آمریکا اندکی تغییر داشت.

* IEA پیش بینی خود برای تقاضای نفت در جهان را افزایش داد

آژانس بین‌المللی انرژی، پیش بینی خود برای تقاضای نفت در سال 2020 را امروز افزایش داد اما هشدار داد که شیوع کرونا می‌تواند خطری برای این چشم‌انداز باشد.

IEA پیش بینی خود 400 هزار بشکه در روز نسبت به پیش بینی ماه گذشته افزایش داد و به 92.1 میلیون بشکه در روز رساند.

* توافق کاهش تولید

گروه کشورهای تولید کننده نفت خام، اوپک و تولید کنندگان دیگر نفت موسوم به اوپک پلاس در روز شنبه 6 ژوئن برابر با 17 خرداد 99 به صورت ویدئوکنفرانس نشستی برگزار کردند و در آن تصمیم گرفتند تا «توافق کاهش تولید» را به مدت یک ماه دیگر تا پایان ماه جولای تمدید کنند و همچنین به کشورهایی نظیر عراق که به تعهدات خود عمل نکردند، تذکر دادند.

منابع آگاه در اوپک پلاس گفتند عربستان و روسیه توافق کردند، این کاهش تولید را در ماه جولای هم ادامه دهند هرچند که ریاض تمایل دارد کاهش تولید تا ماه آگوست ادامه یابد.

اوپک پلاس پیشتر با کاهش 9.7 میلیون بشکه در روز نفت در بازه  می تا ژوئن موافقت کرده بودند. بر اساس این قرارداد، این کاهش تولید از جولای تا دسامبر به 7.7 میلیون بشکه در روز می رسد.

* پیشنهاد کم کردن 2 میلیون بشکه از رقم «توافق کاهش تولید» از سوی عربستان

به گفته منابع آگاه، بر اساس پیشنهاد عربستان، اوپک پلاس 2 میلیون بشکه در روز از کاهش تولید کنونی کم می کند و رقم کاهش تولید در کل به 7.7 میلیون بشکه در روز می رسد.

گروه اوپک پلاس قرار است از طریق ویدئو کنفرانس در روز چهارشنبه در مورد آینده تولید نفت صبحت کنند. این گروه در ماه آوریل توافق کردند در مجموع روزانه 9.7 میلیون بشکه در روز از تولید خود بکاهند زیرا شیوع کرونا از تقاضا برای نفت کاسته بود.

* کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

با این حال، کمترین قیمت نفت اوپک تاکنون در روز چهارشنبه (سوم اردیبهشت ماه) برابر با 12.22 دلار در هر بشکه رقم خود.

پیش از این، کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال جاری میلادی در روز پنج شنبه (13 فروردین) با 10 دلار و 44 سنت افت به 16.87 دلار در هر بشکه رسیده بود.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال 2005 به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در 16 ژوئن 2005 با نفت‌های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.

نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به 10 جولای (20 تیر) به 43.37 دلار رسید.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی