بازدید 17069
۱

آیا کولر ماشین موجب انتقال ویروس کووید ۱۹ می‌شود؟

کد خبر: ۹۸۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳ 12 July 2020

یک متخصص بیماری های عفونی گفت: برگزاری کنکور در شرایط شیوع بیماری کرونا خطرناک است.

به گزارش میزان، مینو محرز در خصوص امکان ابتلا به کرونا از طریق کولر اتومبیل گفت: هنوز هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر استفاده از کولر ماشین و یا تهویه مترو و اتوبوس برامکان ابتلای افراد به ویروس کووید ۱۹ وجود ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی ضمن اشاره به اینکه کرونا از انسان به انسان سرایت می‌کند، تاکید کرد: استفاده از ماسک بهترین راه جلوگیری از شیوع این بیماری است، چرا که اگر هم فرد مبتلا و هم فرد سالم هر دو ماسک بزنند امکان درگیری فرد سالم به کرونا یک و نیم درصد و اگر هر دو نفر از استفاده نکنند درصد ابتلا ۹۵ است.

محرز ادامه داد: در فضای مجازی مطالبی مبنی بر امکان ابتلا به کرونا از طریق کولر اتومبیل وجود دارد، اما این موضوع هنوز اثبات نشده است؛ چرا که این ویروس آئروسل نیست و مگر چه قدر در هوا وجود دارد که بچرخد و بتواند از طریق کولر منتقل شود؛ این ویرووس به سبب سنگین بودن پس از عطسه و یا سرفه فرد بیمار روی اجسام می‌نشیند و کمتر معلق در هوا باقی می‌ماند.

وی افزود: بسیاری از دانشمندان بر طبق مطالعاتی که انجام داده اند نامه‌هایی به سازمان بهداشت جهانی نوشته اند و خواستار شدند که آئروسل بودن و پخش بودن ویروس کووید ۱۹ در هوا اعلام شود، اما سازمان بهداشت جهانی هنوز انتقال کرونا از طریق ویروس‌های معلق در هوا را نپذیرفته است.

بعید به نظر نمی‌رسد که واکسن کرونا حداقل تا چند ماه آینده در دسترس مردم قرار گیرد

رییس مرکز تحقیقات ایدز در خصوص ساخت واکسن کرونا عنوان کرد: برای ساخت واکسن باید مراحل زیادی طی شود و تا واکسن ساخته و مراحل حیوانی آن پشت سر گذاشته شود و وارد مراحل انسانی شود و به بازار بیاید، مدت زمان زیادی طول می‌کشد و بعید به نظر نمی‌رسد که این واکسن حداقل تا چند ماه آینده در دسترس مردم قرار گیرد.

برگزاری کنکور در شرایط کرونا خطرناک است

این متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص برگزاری کنکور در شرایط شیوع ویروس کرونا متذکر شد: برگزاری کنکور در شرایط شیوع ویروس کرونا خطرناک است چرا که جمع کردن تعداد زیادی از افراد در یک محیط امکان سرایت ویروس کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

وی ضمن تاکید بر استفاده از ماسک در حین برگزاری کنکور و همچنین رعایت فاصله فیزیکی یک و نیم متری داوطلبان ازهم، گفت: با توجه به طولانی مدت بودن زمان برگزاری کنکور و همچنین بالاتر رفتن امکان ابتلا در زمان بیشتر توصیه می‌شود داوطلبان طی برگزاری کنکور تحمل داشته باشند و حتما از ماسک استفاده کنند.

محرزهشدارداد: جمع کردن تعداد زیادی از داوطلبان در یک محیط آن هم برای مدت طولانی در شرایط شیوع ویروس کرونا ریسک است و توصیه می‌شود داوطلبان حتما پروتکل بهداشتی را رعایت کنند و حتی برای خوردن آب و خوراکی هم ماسک را از روی صورتشان بر ندارند، البته اگر فاصله‌ها زیاد باشد خوردن آب از زیر ماسک مشکلی ندارد.

این متحصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: با توجه به اینکه هم اکنون تعدادی از شهر‌های ایران از جمله پایتخت در دوران اوج شیوع بیماری کرونا قرار دارند، بهتر است، کنکور یک ماه به تعویق افتاد چرا که ممکن است طی این مدت موارد ابتلا کاهش پیدا کند، درهرصورت برگزاری کنکور در چنین شرایطی صلاح نیست و کنترل آن مشکل است.

وی با بیان اینکه استفاده طولانی مدت از ماسک آن هم در حین برگزاری کنکور بسیار دشواراست، اشاره کرد:از لحاظ اماکانت امکان برگزاری کنکور به صورت مجاری وجود ندارد و برای مقابله با کرونا هرچه جمعیت افراد در کنار هم کمتر باشد بهتر است بنابراین برگزاری کنکور و باز کردن دانشگاه و خوابگاه کار غلطی است؛ اما در صورت برگزاری کنکور حتما باید کنترل شدیدی روی افراد برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشته باشد.

استفاده از استخر موجب ابتلا به کرونا می شود

آب استخر به تنهایی سبب ابتلا به ویروس کووید ۱۹ نمی‌شود چرا که به آن مواد ضدعفونی کننده می‌زنند و کلر موجب نابودی این ویروس می‌شود، اما از آنجایی افراد در این مکان در فاصله بسیارکمی از یکدیگر قرار دارند و بدون ماسک هستند، به راحتی امکان انتقال کرونا از یک فرد به فرد دیگر وجود دارد.

و یبا اشاره به اینکه حتی اگر تعریق و آب دهان فرد مبتلا در آب ریخته شود هم ویروس از طریق کلر نابود می‌شود و امکان ابتلا از طریق آب استخر وجود ندارد، بیان کرد: اگر استخر به صورت خصوصی باشد و فرد به تنهایی در آن شنا کند، امکان درگیری به کرونا وجود ندارد چرا که حضور در استخر به دلیل وجود سایر افراد و نزدن ماسک خطرناک است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
وزیر مدعی و رییس ستاد مبارزه با کرونا که میگه کنکور باید برگزار بشه. سوالم اینه که اگر پسر یا دختر آقای وزیر هم بیمتقاضیان شرکت در کنکور بود آیا باز هم اصرار به برگزاری آن داشت؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار