بازدید 19454
۱

سرعت سرسام‌آور کرونا در سیستان و بلوچستان

بی توجی برخی شهروندان سیستان و بلوچستان به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی، رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و برگزاری مراسم عروسی و عزا سرعت انتقال ویروس کرونا در این استان پهناور را به حد سرسام‌آوری رسانده به طوری که در هفته‌های اخیر روزانه حدود ۲۰۰ مورد جدید از ابتلا شهروندان ثبت شده است.
کد خبر: ۹۸۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶ 12 July 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، علیرغم تبلیغات گسترده و توصیه ها و هشدارهای متعدد از طریق رسانه‌های رسمی و غیررسمی، شبکه های اجتماعی و غیره مبنی بر اینکه شهروندان در صورت خارج شدن از منزل و حضور در مکان های پر ازدحام همواره دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و تنها در مواقع ضروری از منزل خارج شوند آن هم در زمان خلوت تا از بیماری کرونا محفوظ بمانند اما متاسفانه روز بروز بر بی‌توجهی‌ها، غفلت و سهل انگاری‌های برخی شهروندان سیستان و بلوچستان افزوده می شود و انگار اینگونه شهروندان خواسته یا ناخواسته و دانسته یا ندانسته تصمیم دارند جان خود و دیگران را با مخاطرات جدی روبه رو کنند.

از منظر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان ریشه و منشاء بسیاری از بیماری‌ها، نداشتن سبک زندگی سالم و مراقبت نکردن از خود است در حالی که خودمراقبتی از توصیه ها و تاکیدات دین مبین اسلام و کم هزینه‌ترین و پرسودترین اقدام برای ارتقاء سلامت است.

همزمان با فصل تابستان که تصور می شد تب شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان شیب نزولی به خود گیرد اما برعکس؛ به سبب بی‌توجهی ها و سهل انگاری های زیاد در برگزاری آیین های عروسی و ختم و حضور در بازارها و اجتماعات شاهد افزایش تعداد مبتلایان در استان به ویژه شهر زاهدان هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: روند شیوع ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان تغییرات جدی به خود گرفته و روند صعودی را طی می‌کند.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری تاکید کرد: مردم سیستان و بلوچستان وضعیت کرونا را عادی تلقی نکنند و هشدارهای بهداشتی را مانند روزهای ابتدایی شیوع این ویروس مدنظر قرار دهند.

وی افزود: اگر مردم هشدارهای بهداشتی را رعایت نکنند قطعا وضعیت بحرانی تر و شرایط بیماری در این استان وخیم‌تر خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: متاسفانه رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی منجر به رشد صعودی انتقال کرونا در میان شهروندان شده است.

وی با اشاره به روند فزاینده کرونا و اقدامات پیشگیرانه از شیوع گسترده آن در سیستان و بلوچستان اظهارداشت: در هر نقطه‌ای از استان که شیوع کرونا بصورت فزاینده باشد متخصصان و درمانگران این دانشگاه در آن منطقه حضور خواهند یافت.

هاشمی شهری با بیان اینکه شهروندان بالای ۶۰ سال، افراد دارای بیماری های مزمن مثل دیابت یا بیماری های صعب العلاج و دچار نقص سیستم ایمنی از جمله افراد در معرض خطر محسوب می‌شوند، ادامه داد: متاسفانه در میان افراد فوت شده بر اثر کرونا، تعداد افرادی که در گروههای در معرض خطر بودند بیشتر است.

وی تاکید کرد: تمامی مردم جامعه بویژه افرادی که در گروه در معرض خطر قرار دارند باید بسیار مراقب سلامت خود باشند چون مهمترین اصل در پیشگیری از کرونا توجه به اصول بهداشتی و خودمراقبتی است.

عوامل افزایش موارد جدید ابتلا به کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی که در تجمعات اخیر شاهد آن بودیم احتمال افزایش موارد ابتلا را در پی دارد، گفت: اگرچه همکاران ما همچنان در آماده باش کامل هستند اما هر مورد ابتلای جدید به معنای در معرض خطر بودن تعداد زیادی از افرادی است که وی در مدت زمان ناقل بودن با آنان ارتباط داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: از ابتدای شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان تاکنون شمار مبتلایان به این ویروس در استان به عدد پنج رقمی نزدیک شده است و بیش از دهها نفر نیز براثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

دکتر سید مهدی طباطبایی افزود: تخت های ICU بیمارستان ها از بیماران بدحال بستری شده تکمیل شده است و اگر چه نظام سلامت تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات به تمام بیماران به کار می بندد اما فشار مضاعف کاری وارده بر نیروی انسانی در حال خدمت در حوزه های بهداشت و درمان، نگران کننده است.

وی با بیان اینکه عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی سبب افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان شده است، از مردم خواست حفظ فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و شستشوی منظم دست ها را فراموش نکنند تا ضمن حفظ سلامت خود و دیگران، از خستگی روحی و جسمی کادر درمان نیز کاسته شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز با قدردانی از همکاری بسیار خوب همه گروه های بالینی با بخش های بحران بیمارستان های سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به تکمیل ظرفیت تخت های بستری بیمارستان بوعلی و بخش های بحران بیمارستان های علی ابن ابیطالب(ع) و خاتم الانبیاء(ص) زاهدان، استمرار این همکاری بسیار ضروری و حیاتی است.

دکتر سیدمحمدنصیرالدین طباطبایی افزود: تعدادی از متخصصان و دستیارانی که به طور مستقیم به درمان بیماران مبتلا به کرونا می پرداختند به این بیماری مبتلا شدند و در صورت افزایش بخش های بحران بیمارستان های آموزشی تحت پوشش دانشگاه، امکان فراخوان دستیاران سال آخر نیز تمام رشته ها محتمل است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جدی نگرفتن رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بی توجهی به هشدارهای بهداشتی دلیل عمده افزایش تعداد بیماران کرونا در سیستان و بلوچستان به ویژه شهر زاهدان است.

افزایش ۲۲۵ مورد مثبت کرونا در شبانه روز گذشته

دکتر قاسم میری‌علی‌آباد با بیان اینکه در شبانه روزگذشته شاهد افزایش ۲۲۵ مورد مثبت کرونا در استان سیستان و بلوچستان بوده ایم، افزود: شمار بیماران مثبت آزمایشگاهی کرونا در این استان خیلی نگران کننده است و این روند فزاینده همچنان یک خطر جدی در استان محسوب می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ظرفیت بخش های بحرانی بیمارستانها به بالاترین حد گنجایش رسیده است.

استان سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی و پراکندگی در حوزه بهداشت و درمان به سه قسمت تقسیم شده که شهرستانهای شمالی این استان شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستانهای مرکزی شامل زاهدان، خاش، تفتان، میرجاوه، سراوان و سیب سوران زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستانهای جنوبی شامل ایرانشهر، بمپور، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، راسک، سرباز، دشتیاری، کنارک، مهرستان و چابهار زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
چرا ماسک ندارن؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر