بازدید 22083

ماجرای اعدام یک شراب خوار

کد خبر: ۹۸۹۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳ 11 July 2020

مرد 51 ساله ای که پنج بار به جرم شراب خواری به تحمل مجازات حد شرعی محکوم شده بود پس از ارتکاب همین جرم برای ششمین بار، از سوی دادگاه کیفری یک خراسان رضوی به «اعدام» محکوم شد که رای صادره در سحرگاه چهارشنبه گذشته همزمان با حکم قصاص نفس مرد همسرکش در زندان مرکزی مشهد به اجرا درآمد.

به گزارش خراسان، ماجرای پرونده این محکوم، برای ششمین بار درحالی روی میز قضات با تجربه دادگاه کیفری یک خراسان رضوی قرار گرفت که او بعد از اجرا شدن پنج حکم محکومیت قطعی حد شرعی شرب خمر، باز هم به همین اتهام در بولوار سرافرازان مشهد توسط نیروهای انتظامی دستگیر و محاکمه شد.

اسناد دقیق، محتویات پرونده،گزارش ماموران انتظامی و نتیجه آزمایش های پزشکی قانونی، بیانگر استفاده متهم از مشروبات الکلی بود. بررسی سوابق متهم نیز نشان می داد که پیش از این «م- م» به جرم نوشیدن مشروبات الکلی 5 بار به تحمل مجازات حد شرعی محکوم شده است و این احکام پس از طی مراحل وتشریفات قانونی درباره وی به اجرا درآمده است بنابراین هیچ راه گریز قانونی از مجازات «اعدام» وجود نداشت.

این گزارش حاکی است: در حالی که قضات دادگاه کیفری یک خراسان رضوی متهم را دعوت به راست گویی وصداقت در کلام می کردند، بالاخره با توجه به اوضاع و احوال ارتکاب جرم و همچنین اسناد و مدارک انکارناپذیر در پرونده، رای به «اعدام» دادند.

رای صادرشده مورد اعتراض وکیل و متهم قرار گرفت و به شعبه 29 دیوان عالی کشور ارسال شد. این بار قضات عالی رتبه با دقت تمام همه جوانب این رای را مورد تجزیه و تحلیل های کارشناسی دقیق قرار دادند اما در نهایت رای دادگاه کیفری را تایید کردند چرا که طبق ماده 136 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92، «هرگاه کسی مرتکب یک نوع جرم موجب «حد» شود و هر بار «حد» آن جرم برای محکوم به مرحله اجرا درآید برای مرتبه چهارم به «حد» اعدام محکوم می شود.»

از سوی دیگر مجازات محکومیت حد این متهم از مرز پنج بار نیز گذشته و او برای ششمین بار به اتهام همین جرم دستگیر شده بود.

بنابر گزارش خراسان، اگرچه محکوم به اعدام دارای سوابق متعدد کیفری دیگری از جمله مواد مخدر نیز بود اما این سوابق نقش اساسی در صدور حکم «اعدام» نداشت که یک مجازات شرعی است.

توبه محکوم رد شد

از سوی دیگر گزارش خراسان حاکی است: این گونه احکام با ضوابط و شرایط بسیار سختی در دستگاه قضایی صادر می شود و مراحل و تشریفات قانونی را طی می کند و در نهایت نیز گاهی با پذیرفتن «توبه متهم» اجرای حکم ساقط می شود. اما در این پرونده تقاضای محکوم نیز در باره «توبه» پذیرفته نشده است چون «توبه» امتیازی است که متعاقب «اقرار صریح» متهم موضوعیت پیدا می کند و دارای شرایطی خاص است.

در برخی از پرونده های جرایم شراب خواری، متهم بنا به توصیه وکیل یا صلاحدید خودش در حالی ارتکاب جرم را کاملا انکار می کند که اسناد و مدارک دقیق و محکمه پسندی برای حصول علم قاضی وجود دارد و اگر مقام قضایی با وجود انکار متهم و با اسناد و مدارک موجود رای به اجرای «حد» داد چگونه متهم می تواند ادعا کند که «توبه» کرده است! درحالی که ادعا دارد «مشروب الکلی مصرف نکرده است!»

بنابراین گزارش، در ماده 114 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 نیز درباره جرایم موجب حد به استثنای حد «قذف و محاربه» آمده است که هرگاه متهم قبل از اثبات جرم (دقت کنید: قبل از اثبات جرم توبه کند و ندامت و اصلاح او برای قاضی محرز شود «حد» از او ساقط می شود!

همچنین در جرایم موجب حد (به غیر از قذف و محاربه) با اقرار متهم جرم وی به اثبات برسد در صورت توبه مرتکب، حتی پس از اثبات جرم نیز دادگاه می تواند عفو مجرم را از رئیس قوه قضاییه درخواست کند. از طرف دیگر محکوم به اعدام دارای 20 فقره سابقه کیفری در جرایم متعدد بود که نشان از اصلاح نشدن متهم پس از تحمل مجازات های قانونی است به طوری که حتی رانندگی مستانه او با موتورسیکلت نیز دلیلی محکم برای متنبه نشدن وی و اصرار بر ارتکاب جرایم مشروب خواری است.

توضیح دادگستری خراسان رضوی درباره اجرای این حکم اعدام

در همین حال روابط عمومی دادگستری خراسان رضوی نیز اطلاعیه‌ای در باره اجرای این حکم صادر کرد در بخشی از این اطلاعیه آمده است برخی رسانه‌های معاند در فضای مجازی در حالی از اعدام فردی در مشهد به علت نوشیدن الکل خبر می‌دهند که این فرد در سال ۷۵ به دلیل ارتکاب جرایم مربوط به مواد مخدر به ۱۵ ماه حبس، جزای نقدی و شلاق محکوم شد اما این پایانی بر خلافکاری‌های وی نبود، او دو بار در سال ۷۷ و دو بار نیز در سال ۷۸ به علت ارتکاب جرایم مربوط به مواد مخدر روانه زندان شد.این اطلاعیه با اشاره به محکومیت های قطعی دیگر این فرد در سال 79 ،80 و 86 از جمله محکومیت به دلیل شرب خمر می افزاید :متهم پس از آزادی از زندان به بزهکاری‌های خود ادامه داد و در سال ۸۸ به علت ارتکاب جرایم مربوط به مواد مخدر و در سال ۸۹ به علت شرب خمر به زندان و شلاق محکوم شد.

در ادامه اطلاعیه آمده است: محکومیت‌های متعدد این فرد در سال‌های ۸۹، ۹۰، ۹۱ و ۹۲ نیز به علت ارتکاب جرایم مربوط به مواد مخدر و شرب خمر ادامه یافت و در سال ٩۴ نیز به جرم نوشیدن و نگهداری مشروبات الکلی به ۱۱ ماه حبس محکوم شد.

این اطلاعیه می‌افزاید: متهم یاد شده در سال ۹۶ هم بار دیگر به علت نگهداری مشروبات الکلی به هشت ماه حبس محکوم شد، در سال ٩٧ نیز در حالت مستی روی موتورسیکلت درحال رانندگی پرخطر و بدون گواهی نامه دستگیر شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۲
والله خیلی ها هستند که جرائمی بسیار خشن تر و مرگبارتر مرتکب می شوند و راست راست می گردند و هیچکس نمی تواند به آنها تو بگوید....
خوب کاری کردن. دستشونم درد نکنه
تا بقیه بفهمن ک نباید بخورن
معتادا هم باید اعدام کنن تا بقیه ادم شن
پاسخ ها
نیما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
تویی رو که این قدر راحت برای هم نوعت مرگ می خوای باید کشت !
شراب خوار به خودش ضرر میزند اعدام میشود
فلان مدیر عامل به میلیونها نفر ضرر زد دولت بدهیش را پرداخت و به ۱۵ سال حبس محکوم شد
اینست عدالت
آره به خدا مردم چقدر نادان هستن.این بنده خدا اگر برای تسکین درداش بجای شراب خوردن دخترشو کشته بود الان هم زنده بود و هم معروف شده بود.
کاش در مورد اختلاس گر ها هم همین قدر جدی بودید .
وقتیکه برای شصت هزار تومان زورگیری دوتا جوان اعدام میشوند اما با اختلاس میلیاردی برخورد نمیشه تعجب ندارد که اینطوری آدم اعدام شود. الکلی بودن یک اعتیاد و یک بیماری است. مجازات بیمار اعدام است جرم بیمار بودن.
بسیاری از نظراتی که در فضای مجازی علیه این اقدام قاطع و صحیح این قاضی شریف صوت گرفته رسما بوی ارتداد می دهد و یاد آور موضوع کفر آمیز در مورد قصاص است. عده ای خیال کرده اند از خدا و پیامبر و ائمه طاهرین برای انسانها دلسوزتر و عاقلتر هستند و بهتر مصلحت انسان و جامعه را می فهمند! و یا جان انسان را امانتی از خدا نمی دانند که اگر او دستور گرفتنش را بدهد باید اطاعت نمود. بهانه هایی هم مانند آنکه چون با فلانی و بهمانی گنده برخورد نشود پس با هیچ کس نباید برخورد شود واقعا جای حیرت دارد. به جای آنکه از قاضی تشکر کنند و بگوید لطفا با امثال سلبریتی ها و گنده های شمال شهری هم با همین زبان برخورد کنید، می گویند اصل اجرای حد الهی را تعطیل کنید...
بگذارید عده ای مرتد ما را داعشی بنامند. داعش را درست کردند تا هر کس بخواهد به طور صحیح هم احکام شریعت و حدود را پیاده کند متهم به داعشی بودن شود! گویی چون داعش نماز هم می خوانده ما دیگر نباتید نماز بخوانیم!
...اونوقت کسی که اختلاس میکنه و خون مردم رو تو شیشه کرده راست راست راه می ره تو این جامعه.....از همه بدتر عذر بدتر از گناه هست که توضیح میدین اره سابقه حمل مواد مخدر رو هم داشته ولی برای اون اعدام نشده .
تحجر
واقعا متاسفم برای شما و خودم و همه....
ایشان معتاد بوده و یک معتاد مریض است! بجای اعدام وی را مداوا میکردند و کسانی که بیت المال را غارت کرده و رانت خواری می کنند اعدام کنند!
واقعا تاسف آور است!
به این آدم میگم معتاد به الکل و درمانش میکنن، نه اعدام!
یکبار هم زنگ خونه همسایه را زد و فرار کرد
کاش به جای اینا مفاسد اقتصادی رو اعدام میکردین که اینا ستم به خودشون کردن و اونا ظلم بر مردم
قرن ۲۱ام !!!؟؟؟؟
آدم بکش اختلاس بکن ولی شراب نخور
اگر رانندگی حین مستی به تصادف منجر به به فوت می شد این حکم قابل قبول بود اما مجازات اعدام برای این جرم خیلی سنگین و غیر قابل قبول می‌باشد
شاید بدبخت مادر مرده اعتیاد پیدا کرده بوده بهش! چرا فقط به فکر زدن و زندانی کردن و اعدام هستید؟ برای درمان معرفی اش میکردید به مراکز ترک اعتیاد الکل!
غیر منطقیه جون یه آدم رو بخاطر مصرف الکل بگیریم
آخر خوردن مشروب و اعدام ؟ چرا ؟
اکثر رانندگان موتور سیکلت ایرانی فاقد گواهینامه موتور سیکلت هستند.
فکر کنم بیشترین جرم این بنده خدا رانندگی خطرناک بود.
كسي كه به خوردن الكل ادمه ميده
بهش ميگن الكلي و معتاد ه
نه مجرم
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................!!؟ توی تمام این نقطه ها می توانید علت شرب خمر را پیدا کنید.
ای کاش در سایر جاها هم این قاضی های درستکار و باتجربه حکم کنند دیگه بهشت میشه کشورمون
در هر صورت علت اصلییش شرب خمر بوده که در همه جرایمش مشترکه ولی اعدامش درست نبود باید مشکلش رو روانپزشک و آسیب شناس اجتماعی حل میکرد نه طناب دار و امروز سرپرستی بچه و زنش به عهده کیست؟
متهمين اقتصادي كه زندگي انسانهاي زيادي رو تباه ميكنن راست راست راه ميرن بعد يكي به جرم شربا خواري اعدام ميشه
تنها جرمی که تو این مملکت مجازات نداره دزدیه
شرب خمر و موتورسواری بدون گواهینامه حکمش و حتی خرده فروشی مواد مخدر اعدام است؟!!!!!!!!!!!!!!!! ...این فرد نه مرتکب جنایت شده نه دزدی نجومی بیت المال .که در این موردهای اخیر به ندرت خکم اعدام صادر می شود.
سلام به جز خودش به کسی دیگه ای ظلم کرده، ظلمی که اعدام باشد.
اگه به شرب خمر باشد که پای خیلی ها گیره
این فرد جزای تمام محکومیتهای قبلی خودش رو کشیده بود و هیچ توجیهی برای صدور حکم اعدام قابل قبول نیست.
شرم آوره.
هیچ نظری رو در این مورد منتشر نکنید
اگر بجای مشروب خوردن دخترش را میکشت الان آزاد بود.
خوردن مال مردم برای چند بار چه حکم شرعی داره؟
اختلاص گرا حد ندارن
با همۀ اینها ، به نظر من حقش اعدام نبود ! به خاطر مشروب خوری یک نفر رو اعدام کنی ؟؟!!
ضمن این که از خدا عاقبت خیر برای همه درخواست میکنم

پیشنهاد میکنم حد سارقان و و زورگیران و ... به درستی اجرا شود تا در نوبت چهارم مجازاتشان اعدام اعلام و اجرا شود تا دیگر شاهد این نباشیم که برخی مجرمان با چندین سابقه ی محکومیت باز هم همان جرایم یا بدتر از آن را مرتکب میشوند و باکی از عاقبتش ندارند
اگر قرار بر اجرای حد است باید طبق شریعت عمل شود در شریعت اثبات گناه با دو یا چهار بار اعتراف فرد و یا با شهادت دو (یا چهار) فرد عاقل و بالغ اثبات می شود تست الکل و علم قاضی در اثبات گناه هیچ جایگاهی ندارد.
ضمنا، در شریعت هیچگاه گفته نشده خدواند به کسی الهام می کند که کی درهای توبه را برای یک گناهکار می بندد و یا تعداد مجاز توبه او چقدر است.
این شخص باید راهی زندان میشد و نباید اعدام میشد
نوشیدن شراب برای بدن ضرر داره ایا شلاق ضرر ندارد؟
به فرض که مشروب خوردن کار بدی باشه، ولی نباید به خاطرش کسی رو کشت.
ای کاش در مورد اختلاس گران هم اینقدر سختگیری می شد
به نظر من کار بسیار خوبی کردند. چون دیگه با خوردن مشروبات الکلی نمیتونه به خودش صدمه بزنه....
ما باید با اعدام کسانی که مشروب الکلی میخورند جلوی صدمه به کبدشان را بگیریم...
اگر زندان های ما نقش باز پروری و اصلاح داشت بعد از این همه حبس الان اصلاح شده بود نه اعدام
ولی پدر بچشو‌بکشه اعدام نمیشه
واقعا به خاطر این جرایم باید اعدام میشد؟
یعنی عدالت اینقدر دقیق در جامعه ما رعایت میشه؟
بابا نکنید نکنید نکنید.....به خدا دارید تند روی میکنید.
..خوب براش حبث ابد میزدید....بابا جون من ابرو مونو میبرید و بهونه میدید دست خارجی ها برای تحریم های بیشتر
در سرزمین ضامن آهو این احکام جای بسی تامل دارد .
ایا در صدر اسلام برای شرب خمر اعدام بود؟! اگر بود تا حالا ده بار ذکر می شد خوب حبس ابد می زدید اعدام چرا؟
سلام . با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکومش میکردید
هیچکس نظر نداد؟
درود بر قاضی شجاع . اصلاح پذیر نبوده این ادم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
چطور
به این راحتی در مقابل مرگ یک انسان و بی سرپرست شدن یک خانواده اظهار نظر می کنید شما
نمیدونید که در حدود و حق الله قاضی حق تجسس و تحت فشار قرار دادن متهم رو نداره
مگر یک معتاد مواد مخدر بعد از چند بار دستگیری اعدام میشه؟ این بدبخت هم به الکل اعتیاد داشته وترکش به مراتب سخت تر از مواد مخدره. آیا قضات محترم یکبار این فرد را به مراکز درمانی جهت ترک ارجاع داده بودند؟
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
طرف مشروب خواری کرده و انچنان مدارکی رو بر علیه اش جمع کردند که بقول خودشون غیر قابل انکار بوده.پس چطور در خصوص این همه اختلاس و فساد و دزدی چنین مدارک محکمی وجود نداره و دزدان واقعی در پشت پرده قرار دارند؟ چطور کسانی که از سال 97 تا حالا ارزهای صادراتی رو به خزانه بازگشت ندادند و نمی دهند ، مدرکی بر علیه اشون نیست و تازه آقایون مدعی شدند که این افراد اصلا وجود خارجی ندارند ؟
این فرد با پول خودش شراب خورده است.بدا به حال کسانی که حق مردم رو خوردند.
الله الله
امام علی (ع) با بستن چشمهایش ، مرد و زن بدکاره را از مجازات اعدام نجات می دهد.
نقض و نقص مترادف ناسخ و منسوخ در تفحص، استدلالی انکار ناپذیر است.
قاضی در حقوق اللهی حق تجسس و تحت فشار قرار دادن متهم رو نداره چه کسی به قاضی اجازه داده که علیه متهم در حدود و حق الله ادله جمع آوری کنه به صرف انکار متهم باید پرونده بسته بشه......
به نظرم روان درمانی میتدانست خوب باشد
سلام
کجای قرآن نوشته شده که اگر کسی چهار بار به جرم شراب خواری محاکمه شود. باید اعدام شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار