بازدید 9693

محدودیت‌ها در گلستان سخت‌گیرانه‌تر شد

بی توجهی به رعایت پروتکل ها و شرکت در مراسم عروسی سبب شد تا بیمارستان های گلستان که روزهای آرامی را سپری می کردند، مملو از بیماران کرونایی شده و استان در وضعیت هشدار قرار بگیرد.
کد خبر: ۹۸۹۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷ 09 July 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، طی هفته های اخیر شاهد روند صعودی شیوع کرونا در گلستان بودیم به طوری که رنگ های سفید شهرستان ها یکی یکی جای خود را به زرد و سپس قرمز داد.

برگزاری مراسم عروسی و عزا، نزدن ماسک و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و عادی انگاری کرونا سبب شد تا گلستان در مرز هشدار قرار بگیرد.

اکنون بیش از ۷۰۰ بیمار کرونایی در سطح بیمارستان های گلستان بستری بوده و اوضاع در شرق گلستان وخیم تر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: برای ارائه خدمات به بیماران بخش های مختلف بیمارستانی را به بخش کرونا تبدیل کردیم.

سراج الدین عارف نیا افزود: در پیک اول بیماری(اسفندماه) ترس اولیه نسبت به کرونا وجود داشت و با خودقرنطینگی مردم و رعایت پروتکل ها توانستیم از آن عبور کنیم اما هم اکنون نسبت به بیماری، تطابق ایجاد شده و مردم کرونا را یک ویروس ساده می پندارند و این خطرناک است.

وی بیان کرد: در برهه ای از زمان، تعداد بیماران بستری به ۱۵۰ نفر رسیده بود اما امروز شاهد هستیم که بیش از ۷۰۰ نفر در گلستان بستری هستند.

عارف نیا با بیان این به طور میانگین روزانه ۱۰۰ نفر در استان بستری می شوند، گفت: ۹۰ نفر در بیمارستان پنج آذر بستری بوده و ظرفیت تخت های این بیمارستان پر شده است.

طبق گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان دو بخش از بیمارستان صیاد شیرازی هم به عنوان پشتیبان آماده شده است.

وی اضافه کرد: بیمارستان های گنبدکاووس، آق قلا، کلاله و مینودشت هم مملو از بیماران کرونایی شده و با ادامه روند افزایشی دیگر جوابگوی بیماران نخواهند بود.

۱۲ شهر گلستان قرمز شد

طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان شمار شهرهای با وضعیت قرمز کرونا در استان گلستان به ۱۲ شهر افزایش یافته و فقط دو شهر علی آبادکتول و مراوه تپه در وضعیت زرد قرار دارند که برای این دو شهر هم محدودیت های شهرهای قرمز اعمال می شود.

عبدالرضا فاضل بیان کرد: صحبت با بیماران نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد آن ها در مراسم عروسی و مراکز تجمعی حضور داشته اند.

وی تصریح کرد: برگزاری مراسم‌ عزاداری و عروسی براساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا ممنوع بوده و حتی از برگزاری این مراسم در اماکن خصوصی و منازل هم جلوگیری خواهد شد.

فرمانداشر گرگان هم در جلسه ستاد شهرستانی کرونا گفت: شهرستان گرگان با توجه به اعلام رسمی دانشگاه علوم پزشکی در وضعیت قرمز قرار دارد.

اعمال محدودیت های کرونایی در گرگان

محمد حمیدی افزود: در شهرهای قرمز باید پروتکل های و محدودیت هایی براساس مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا انجام شود که در گرگان هم برای حفظ سلامت مردم و کاهش میزان شیوع، محدودیت های اعمال می شود.

وی ادامه داد: پاساژها و اماکن سرپوشیده فعلا با رعایت پروتکل ها می توانند فعالیت کنند اما ادامه کار آن ها منوط به رعایت نکات بهداشتی بوده و بازرسان صنعت، معدن و تجارت باید تذاکرات لازم را به آن ها بدهند.

حمیدی گفت: باشگاه های ورزشی که توانایی رعایت پروتکل های بهداشتی را دارند با محدودیت ها به فعالیت خود ادامه دهند و فعالیت تمامی استخرها ممنوع است.

تالارها تعطیل شد

وی افزود: تالارهای پذیرایی که تا پایان مهلت رزوها می تواننند فعالیت کرده و پس از آن از شنبه هفته آینده به مدت یک هفته تعطیل می شوند.

حمیدی با بیان این که چاپخانه ها حق چاپ اعلامیه و کارت دعوت عروسی و عزا را ندارند، تصریح کرد: برگزاری مراسم عروسی و عزا در اماکن خصوصی مثل باغ ها ممنوع است و با برگزارکنندگان مراسم برخورد خواهد شد.

فرماندارگرگان در خصوص محدودیت آرایشگاه های مردانه و زنانه، گفت: در این مراکز پذیرش مشتری با محدودیت و مشروط بر استفاده از ماسک برای آرایشگر و مشتری است.

وی از محدودیت فعالیت رستوران ها خبرداد و افزود: فعالیت رستوران ها تنها در مسیر کمربندی گرگان آن هم با ۵۰ درصد ظرفیت، مجاز است و رستوران های داخل شهر و اغذیه فروشی ها و غیره هم صرفا به صورت بیرون به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

حمیدی ادامه داد: دستگاه های اجرایی مجاز هستند با یک سوم دورکاری کارکنان فعالیت کرده و همه مراکز آموزشی، سالن های سینما و تئاتر تعطیل است.

تفرجگاه ها بسته شد

ممانعت از ورود شهروندان بدون ماسک به اتوبوس های درون شهری، تاکسی ها و عدم استفاده از ظرفیت کامل مسافر در این خودروها، پرهیز از ارائه خدمت به ارباب رجوع فاقد ماسک، لغو همه مراسم اجتماعی مانند مراسم مذهبی و همایش و فعالیت بازارهای محلی و مینی پارک کودکان، سفره خانه های سنتی، کافه ها و قهوه سراها از دیگر مواری بود که حمیدی به آن تأکید کرد.

ورود به تفرجگاه های شهرستان گرگان شامل؛ النگدره، ناهارخوران، پارک قرق، جعفرآباد، روستای زیارت، توشن و شموشک هم ممنوع اعلام شد.

فرماندار گنبدکاووس هم از کمبود دستگاه اکسیژن در بیمارستان های این شهرستان خبرداد و گفت: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در صدد تهیه این امکانات هستیم.

عبدالقدیر کریمی با بیان این که محدودیت در این شهرستان از هفته گذشته آغاز شده، افزود: با هشدارهای رسانه ها و بلندگوها شاهد هستیم که مردم نسبت به روزهای گذشته بیشتر از ماسک استفاده می کنند و امیدواریم همکاری مردم ادامه داشته باشد.

نماز جمعه این هفته اقامه نمی شود

همچنین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گلستان اعلام کرد که نماز جمعه این هفته در استان برگزار نمی شود.

متن اطلاعیه این نهاد آمده است: بنابر اعلام آخرین وضعیت اعلام شده توسط رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ، نماز جمعه مورخ ۲۰ تیر ۱۳۹۹ در مرکز و تمام مناطق استان برگزار نخواهد.

بیش از چهار ماه از شیوع کرونا در گلستان گذشته و مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی توانستند از پیک اول بیماری عبور کنند؛ اکنون هم نگاه کادر درمان استان به همکاری و همراهی مردم است تا با فاصله گذاری های فیزیکی و پرهیز از حضور در مراکز تجمعی، جلوی شیوع بیماری را بگیرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر