بازدید 62375
۲

نماز احتیاط چگونه خوانده می شود؟

نماز احتیاط،  نمازی یک یا دو رکعتی است که به سبب شک در تعداد رکعت‌های نماز‌های چهار رکعتی واجب‌ می‌شود. در هفت مورد از شک‌های مربوط به تعداد رکعات نماز، با خواندن نماز احتیاط، نماز صحیح خواهد بود.
کد خبر: ۹۸۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹ 07 July 2020

نماز احتیاط چگونه خوانده می شود؟
به گزارش «تابناک»،  این نماز از قیام، نیت نماز احتیاط،  تکبیر، خواندن سوره حمد به‌تنهایی،  رکوع، دو سجده،  تشهد و سلام تشکیل شده است و اذان،  اقامه، سوره و قنوت ندارد.

در این نماز سوره حمد به صورت اِخفات (آهسته) خوانده می‌شود؛ هرچند که نماز اصلی، نماز عشاء باشد که مردان باید حمد و سوره را در آن بلند بخوانند.

واجب است این نماز بلافاصله بعد از اتمام نماز اصلی و پیش از انجام کاری که صورت نماز را به هم می‌زند به نیت نماز احتیاط خوانده شود. رعایت همۀ شروط نماز‌های واجب دیگر در نماز احتیاط هم واجب است.


شرایط وجوب نماز احتیاط

در هفت مورد به هنگام شک در تعداد رکعات نماز‌های چهار رکعتی لازم است نماز احتیاط خوانده شود و نماز صحیح خواهد بود:

نماز احتیاط چگونه خوانده می شود؟

گفتنی است، منظور از شک در اینجا احتمال مساوی ۵۰% نسبت به دو طرف شک است، ولی اگر نسبت به یک طرف احتمال بیشتری داده شود بنا را بر همین احتمال گذاشته و نماز بدون نیاز به خواندن نماز احتیاط صحیح خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
یک قاعده کلی وجود دارد که به حفظ کردن موارد بالا کمک می کند و آن اینست که تعداد ارکان نماز یعنی چیزهایی که زیاد و کم شدنش باعث ابطال نماز می شود حفظ شود. مثل حمد مثل رکوع مثل سجده مثل تشهد. یعنی اگر گمان می رود در نمازی که در آن شک ایجاد شده است با تمام کردن نماز کمبودی از این ارکان می ماند کمبود را با نماز احتیاط جبران کند. اگر احتمال زیاد شدن می رود نماز را تمام کند. و اگر شک به گونه ایست که نشان دهنده تشویش زیاد فکری است مانند شک بین ۳ و ۴ و ۵ اساسا باید دوباره ۴ رکعت خوانده شود ولی از آنجا که خوف ضعف نماز گژار می رود دو رکعت از ۴ رکعت جدید نشسته خوانده می شود.
ممنون
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل