بازدید 6359

گوترش:تروریسم همچون کرونا مرز نمی‌شناسد

دبیرکل سازمان ملل متحد، تروریسم را به ویروس کرونا تشبیه کرد که مرز ملی نمی‌شناسد و گفت تنها راه شکست آن، همگرایی همه ملت‌ها است.
کد خبر: ۹۸۸۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۶ 07 July 2020

در حالی که کووید-۱۹ به اختلال در سیستم‌های بهداشت جهانی، اقتصاد و جوامع محلی ادامه می‌دهد، آنتونیو گوترش روز دوشنبه تاکید کرد چگونه همه‌گیری کرونا در برابر اشکال جدید و نوظهور تروریسم همچون حملات سایبری، بیوتروریسم و بدافزارهای فناوری دیجیتال، آسیب‌پذیری ایجاد کرده است.

وی افزود: ویروس کرونا جامعه بین‌المللی را در بحرانی قرار داده است که سازمان ملل متحد در طول ۷۵ سال گذشته، مشابه آن را نیافته است. همچون این ویروس، تروریسم هم مرزهای ملی را در نظر نمی‌گیرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار کرد: تروریسم همه ملت‌ها را متاثر می‌سازد و تنها راه شکست آن، همگرایی است.

گوترش این اظهارات را در نشست سازمان ملل متحد و کارشناسان بین‌المللی به عنوان هفته مبارزه با تروریسم که امسال به صورت مجازی برگزار شد، مطرح کرد و خواستار زین کردن قدرت چندجانبه‌گرایی برای یافتن یک راه حل عملی شد.

وی با یادآوری اینکه "برای ارزیابی کامل پیامدهای کووید-۱۹ از منظر تروریسم خیلی زود است "، به نخستین سلسله مباحث تعامل مجازی در مورد چالش‌های استراتژیک و عملی مقابله با تروریسم در طی یک همه‌گیری جهانی اشاره کرد و گفت: داعش، القاعده، نئو نازی‌ها و دیگر گروه‌های نفرت‌انگیز "به دنبال سوء استفاده از اختلافات، درگیری‌های محلی، شکست دولت و نارضایتی، در پیشبرد اهداف خود هستند".

دبیرکل سازمان ملل متحد بر پنج نکته در مقابله با تروریسم تاکید و اضافه کرد: این نکات شامل ادامه سرمایه‌گذاری در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی توانایی‌های مبارزه با تروریسم به ویژه برای کشورهایی است که به یاری بیشتری نیاز دارند.

گوترش، اجرای کامل قوانین بین‌المللی بشردوستانه، حقوق بشری و قانون مهاجران را اساسی دانست و افزود: این ارزش‌ها باید در مبارزه با تروریسم حفظ شوند وگرنه هرگز موفق نخواهد بود.

وی خواستار مقابله با گسترش روایت‌های تروریستی با در نظر گرفتن حساسیت‌های دوران همه‌گیری و رویکردی همه‌جانبه شد و ادامه داد: بازیگران غیردولتی نباید اجازه یابند تا از شکاف‌ها و شکنندگی‌های فزاینده روانی-اجتماعی، اقتصادی و تاکیدات سیاسی مرتبط با ویروس کرونا، سوء استفاده کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: در این مباحث، باید صدای قربانیانی که خواستار کمک برای جلوگیری از خشونت افراط‌گرایی، ایجاد جوامع کامل و منعطف هستند، شنیده شود.

گوترش همچنین بر اهمیت تقویت اشتراک‌ اطلاعات، تجربیات و اقدامات خوب در امنیت کووید-۱۹ تاکید کرد و گفت ظرفیت سازی برابر در یاری اعضای سازمان ملل متحد همچنان به عنوان یک رکن مهم اقدامات ضد تروریستی این سازمان باقی است.

وی تصریح کرد: ما باید به اقدام بیشتر و بهتر متعهد شویم. همانند سایر بخش‌های ماموریتمان، اقدام ما باید با تغییراتی که در زندگی مردم ایجاد می‌کنیم، ارزیابی شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: در حالیکه مباحث هفته پیش رو، منبعی برای نشست عالی‌رتبه مبارزه با تروریسم در سال آینده همچون هفتمین بررسی ۲ سالانه استراتژی جهانی مبارزه با تروریسم، دومین کنفرانس سران آژانس‌های ضد تروریسم کشورهای عضو سازمان ملل و افتتاحیه کنگره قربانیان تروریسم خواهد بود، سازمان ملل متحد همچنان به طور کامل به پیشبرد تلاش مشترک علیه تروریسم و نگهداری ارزش‌های مشترکمان متعهد است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر