بازدید 10388

استفاده از افراد زیر ۱۵ سال برای کار جرم است

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: به کارگیری افراد زیر ۱۵ سال به کار و به کار گماردن افراد بین ۱۵ تا ۱۸ سال در کارهای سخت جرم محسوب می شود.
کد خبر: ۹۸۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷ 01 July 2020

به گزارش تابناک به نقل از مهر، سیدجواد حسینی ظهر امروز در نشست خبری پیرامون موضوع «کودک آزاری» گفت: کودکان، نوجوانان و زنان از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و قوه قضائیه به این قشر از جامعه نگاه ویژه‌ای دارد. متأسفانه در گذشته خلأ قانونی در حمایت از کودکان، نوجوانان و زنان داشتیم، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ۱۰ سال معطل مانده بود. با پیگیری‌های ریاست قوه قضائیه در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری این لایحه به تصویب شورای نگهبان رسید.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد افزود: با اجرای این قانون، روزنه‌های امید برای حمایت از کودکان و نوجوانان بیشتر خواهد شد. در لایحه جدید تکالیف قانونی برای سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، وزارت کشور، وزارت کار و بهداشت معین شده است. همچنین برای شهروندان تکالیف قانونی نیز تعیین شده است.

وی افزود: اگر شهروندی شاهد کودک آزاری باشد، باید اقدامات اولیه برای جلوگیری از ادامه کودک آزاری را انجام دهد و سپس به مراکز مربوطه اطلاع‌رسانی کند. اگر سازمان‌ها این کار را انجام ندادند، مجازات درجه ۶ و انفصال موقت از خدمات دولتی و عمومی برای‌شان در نظر گرفته شده است. شهروندان نیز اگر قصور کردند و در صورت مشاهده کودک آزاری گزارش ندهند، مجازات درجه ۶ برای آنان معین شده است.

حسینی با اشاره به اینکه در راستای سیاست‌های حمایت‌های قوه قضائیه از کودکان و زنان، دادگستری خراسان رضوی نیز نگاه ویژه‌ای دارد، بیان کرد: اجرای هشت همایش آموزشی و کاربردی با رویکرد پیشگیری از کودک آزاری برای چهار هزار نفر از مادران حاشیه شهر، اجرای طرح سامان‌دهی کودکان کار در بهزیستی با محوریت توانمندسازی خانواده کودکان، اجرای طرح روان‌درمانی کودکان آسیب‌دیده از آزار جنسی با هدف بازگشت به جامعه، نظارت دقیق بر پرونده‌های کودک آزاری در دادسرا و دادگاه، تشکیل شعب ویژه برای رسیدگی به موارد کودکان و بانوان، برخورد صریح و فوری با جرایم علیه کودکان و نوجوانان و صدور دستورات قضائی در اجرای اصل ۱۵۶ قانون اساسی برای پیشگیری از وقوع جرم از اقداماتی بوده که در سال گذشته انجام شده است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در خصوص کودکان کار و عدم نظارت بر این کودکان عنوان کرد: مطابق ماده ۷۹ قانون کار، به کارگیری افراد زیر ۱۵ سال به کار و به کار گماردن افراد بین ۱۵ تا ۱۸ سال در کارهای سخت جرم است، درهمین راستا قانون‌گذار مجازاتی نیز تعیین کرده است. از لحاظ جنبه عمومی سازمان‌های مربوط مانند شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی در صورت مشاهده کودکان کار باید گزارش دهند.

وی بیان کرد: اگر ارگان‌هایی که متولی امر هستند به وظایف خود عمل کنند، دستگاه قضائی نیازی ندارد ورود کند و اگر احساس کنیم که قصوری رخ داده دستگاه قضائی با قدرت ورود خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان