بازدید 21375

بی توجهی ستاد تنظیم بازار به هشدار و پیش‌بینی تابناک/ چرا مرغ از قفس پرید؟

در روز‌های پایانی فروردین هشدار گرانی قیمت مرغ در آینده را دادیم، زیرا ارزانی آن مقطع موقت بود و تاکید داشتیم اگر دولت ورود نکند، باید منتظر جهش قیمت مرغ باشیم. همزمان با زنده به گور کردن جوجه‌های یک روزه، قیمت مرغ به زیر ده هزار تومان رسیده بود. حالا در کمتر از سه ماه قیمت مرغ پرواز کرده و به ۱۹ هزار تومان رسیده است.
کد خبر: ۹۸۶۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱ 27 June 2020

بی توجهی ستاد تنظیم بازار به هشدار و پیش بینی تابناک/ چرا مرغ از قفس پرید؟

تابناک اقتصادیدر اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که شیوع ویروس کرونا در ایران تایید شد و این پیش بینی وجود داشت که با شیوع این ویروس کسب و کارها و اقتصاد ایران را با ضربات سهمگینی همراه کند. یکی از صنایعی که بسیار از این شیوع ویروس کرونا آسیب دید، صنعت مرغداری بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، پس از شیوع ویروس کرونا، روند کاهش قیمت مرغ شروع شد و همین باعث فرود آمدن ضربات مهلکی به صنعت مرغداری شد.

از یک سو، با شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مراسم عزا و عروسی، مهمانی‌ها و جشن‌ها، تقاضا برای مصرف گوشت مرغ کاهش پیدا کرد و از سوی دیگر با برنامه ریزی‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته و افزایش میزان جوجه ریزی از ۱۲۰ میلیون قطعه به ۱۴۰ میلیون قطعه، عرضه مرغ با مازاد رو به رو شد. عدم تعادل در عرضه و تقاضا، قیمت مرغ را به سرحد زیاندهی مرغداران رساند.

این مسائل باعث شد تا در فروردین ماه سال جاری قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری به ۷ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۳۰۰ و قیمت مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها به ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان برسد. این در حالی بود که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب برای هر کیلو گوشت مرغ برای مصرف کننده ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده بود.

در این اوضاع، قیمت نهاده‌های دام و طیور نیز روز به روز در حال افزایش بود و به ضرر مرغداران افزوده می‌شد. دلیل افزایش قیمت ذرت و کنجاله سویا و فراتر رفتن قیمت آن‌ها از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار، کمبود این دو نهاده در بازار بود و ریشه اصلی آن به عدم تخصیص ارز و در نتیجه عدم ترخیص محموله‌های نهاده‌های طیور از گمرک بازمی‌گشت.

این وضعیت در نهایت منجر به این شد که در مقطعی از زمان برای تنظیم بازار، برخی مرغداری‌ها به معدوم سازی جوجه‌ها روی آوردند که تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

هشدار و پیش بینی تابناک اقتصادی

در 26 فروردین ماه سال جاری، «تابناک اقتصادی» در واکنش به اتفاق های رخ داده در صنعت مرغداری، طی مطلبی با تیتر  تبعات منفی کرونا به مرغداران رسید؛ ارزانی موقت و گرانی پساکرونایی به وضع موجود پرداخت و در آن مطلب عنوان شد که در صورت عدم ورود دولت به این مشکلات، قیمت گوشت مرغ در آینده ای نه چندان دور پرواز خواهد کرد. در مطلب مورد اشاره نوشته شده بود: «هر چند هم اکنون قیمت مرغ کاهش یافته و این به نفع مصرف کنندگان است؛ اما با زیان‌های وارده به صنعت مرغداری و همچنین کاهش جوجه ریزی این زنگ خطر برای مصرف کنندگان به صدا درآمده است که در آینده نه چندان دور با وضع موجود، قطعا عرضه گوشت مرغ کاهش خواهد یافت که این خود می‌تواند بر افزایش قیمت مرغ بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین با پایان شیوع ویروس کرونا و آغاز مراسم تقاضا برای گوشت مرغ نیز افزایش خواهد یافت که این مورد نیز در کنار کاهش عرضه مرغ، شیب افزایش قیمت مرغ را تندتر خواهد کرد.»

در کمتر از سه ماه بعد از نگارش و انتشار آن مطلب، این روزها خبر از پرواز قیمت مرغ داده می شود و برخی رسانه ها خبر از رسیدن قیمت گوشت مرغ به کیلویی 19 هزار تومان را می دهند.

این در حالی است که محمدرضا کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار طی مصاحبه ای در چهارم تیرماه سال جاری گفت: در جلسه امروز کارگروه ستاد تنظیم بازار قیمت جدید مرغ گرم آماده پخت ۱۵ هزار تومان به اضافه ۵ درصد کمتر یا بیشتر به اختیار استانداران تعیین شد.

همان گونه که عنوان شد قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برای گوشت مرغ تا قبل از تصمیم جدید این ستاد، حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

هر چند شاید یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ در این روزها معدوم سازی جوجه ها در فروردین ماه سال جاری باشد، دلایل عمده دیگری در پشت پرده افزایش قیمت مرغ وجود دارد که باید به آن ها پرداخته شود. دلایلی که در فروردین ماه سال جاری نیز وجود داشتند و با گذشت دو ماه هنوز هم گویا این موانع و دلایل پابرجا هستند. یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت مرغ در این روزها افزایش قیمت نهاده های دام و طیور است.

کمبود و افزایش قیمت نهاده های طیور مشکل اصلی مرغداران

غلامعلی فاروغی از فعالان صنعت مرغ و عضو اتاق بازرگانی ایران طی مصاحبه ای در ششم تیرماه سال جاری در این باره گفت: هزینه مرغداران در ماه‌های گذشته به شکل جدی افزایش یافته است. بر اساس قیمت‌های رسمی هر کیلو ذرت برای استفاده در مرغداری‌ها باید ۱۵۰۰ تومان قیمت داشته باشد؛ اما عددی که به تولیدکننده می‌رسد حتی تا ۳۰۰۰ تومان نیز افزایش یافته است. کنجاله سویا نیز بنا بوده کیلویی ۲۷۰۰ تومان تمام شود اما در بازار تا کیلویی ۷۰۰۰ تومان قیمت خورده است. تمام اینها در حالی است که اساسا نهاده دام در بازار بسیار محدود بوده و دسترسی به آنها حتی با قیمت بالاتر نیز برای مرغداران بسیار دشوار است.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد، در اردیبهشت و خرداد حدود ۱۱۷ میلیون جوجه برای استفاده گوشتی وارد مرغداری‌ها شده که این عدد از میزان نیاز کشور بیشتر است؛ اما وقتی نهاده دام به مرغدار نمی‌رسد دو مشکل ایجاد می‌شود؛ از سویی مرغ در زمان خروج از مرغداری به میزان کافی رشد نکرده و گوشتی که تحویل می‌دهد کمتر از ۲.۵ کیلوست و از سوی دیگر نرسیدن نهاده باعث خودخوری مرغ و کاهش نهایی محصول می‌شود.

از چهار ماه پیش بازار نهاده های دامی رها شده است

همچنین ناصر نبی پور رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ تخمگذار استان تهران نیز طی مصاحبه ای در پنج تیرماه سال جاری با رادیو اقتصاد گفت: ستاد تنظیم بازار مسئول تهیه نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها و دامداری هاست که متأسفانه از چهار ماه پیش بازار نهاده‌ها در کشور رها شده است. واحدهای مرغداری و دامداری برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز خود به شدت در مضیقه هستند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ تخمگذار استان تهران گفت: ستاد تنظیم بازار قیمت ذرت را یک هزار و ۳۵۰ تومان و سویا را دو هزار و ۴۵۰ تومان تعیین کرده، در حالی که سویا به قیمت هفت هزار تومان در بازار پیدا نمی‌شود و همینطور ذرت هم به ازای هر کیلوگرم بالای دو هزار و ۵۰۰ تومان از سوی مرغداران خریداری می‌شود.

وی افزود: هم اکنون بین ۲۰ تا ۳۰ درصد به واحدهای مرغداری سهمیه می‌دهند و بقیه نهاده‌های مورد نیاز از طریق بازار آزاد در حال تهیه است.

نبی پور بیان داشت: تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ امروز با کمبود و گرانی نهاده مواجه هستند. تولید مواد پروتئینی اعم از گوشت، شیر، تخم مرغ، لبنیات و غیره به سختی در حال انجام است.

عدم تخصیص ارز مانع ترخیص محموله های نهاده های طیور از گمرک

محمدجواد عسکری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز طی مصاحبه‌ای در روز جاری مورخه هفتم تیرماه ۱۳۹۹ گفت: متاسفانه در مقطعی از زمان به دلیل بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی و دان مرغ و عدم جوجه‌ریزی واحد‌های مرغداری دفن جوجه‌های یک روزه را شاهد بودیم.

عسکری با بیان اینکه کاهش جوجه ریزی و بروز وقفه در تولید گوشت مرغ به واسطه عدم تامین نهاده موجب افزایش قیمت این محصول در بازار شده است، گفت: بروز وقفه در تامین نهاده مورد نیاز مرغداران و توقف تولید قابل قبول نیست، دستگاه‌های دولتی موظف هستند در این زمینه اقدامات لازم را داشته باشند. وی ادامه داد: در حال حاضر نهاده‌های مورد نیاز مرغداران در بنادر تخلیه شده، اما ارز مورد نیاز آن‌ها اختصاص داده نشده است.

به هر صورت آنچه مشخص است این که این روز‌ها شاید دلیل عمده رشد قیمت مرغ و ورود آن به کانال ۱۹ هزار تومان افزایش هزینه‌های مرغداران به دلیل افزایش غیرمنطقی قیمت کنجاله سویا و ذرت است. افزایش قیمت نهاده‌های طیور در حالی است که به گفته نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم اکنون محموله‌های نهاده‌های مورد نیاز مرغداران در بنادر تخلیه شده و ترخیص آن‌ها نیازمند تخصیص ارز است. به هر حال سرنخ این ماجرا گویا به بانک مرکزی بازمی‌گردد و باید از مسئولین پرسید چرا به محموله‌های نهاده‌های طیور ارز تخصیص نیافته است.

از سوی دیگر، باید به این نکته اشاره کرد که در زمان کاهش قیمت مرغ و رسیدن آن به زیر ۱۰ هزار تومان خرید‌های تضمینی انجام شد و حالا پرسش این است که این مرغ‌های خریداری شده چرا هم اکنون برای کاهش قیمت مرغ و رسیدن آن به یک قیمت منطقی و متعادل به بازار تزریق نمی‌شود؟ یا اگر تزریق شده است چرا قیمت همچنان بالاست؟

و در آخر روی صحبت با ستاد تنظیم بازاری است که گویا در زمینه تنظیم قیمت مرغ کارایی لازم را ندارد و یک روز شاهد کاهش قیمت مرغ و رسیدن آن به زیر قیمت تولید و اعتراض مرغداران هستیم و روز دیگر شاهد افزایش قیمت مرغ و اعتراض مصرف کنندگان می‌باشیم. چرا این ستاد قدرت پیش بینی و تنظیم بازار را از دست داده است؟ هم اکنون نیز هشدار داده می‌شود که اگر روند قیمت نهاده‌های طیور همچنان افزایش یابد، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش قیمت مرغ و رسیدن آن به کانال‌های بالاتر از ۲۰ هزار تومان خواهیم بود. چاره کار رایزنی با نهاد‌های ذیربط جهت تخصیص ارز و ترخیص محموله‌های نهاده‌های طیور از گمرکات است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
علی برکت الله
می خواهید مرغ ایران را صادر کنید
مرغ برزیلی وارد کنید تا ژن خوب ها سودی کنند؟...
بجای مرغ، قارچ و بادمجان بخورید، هم ارزان تره هم خوشمزه تر
آه جوجه های زنده به گور شده دامن همه را گرفت ... خدا روحشون را شاد کند
به خداوندی خدا قسم دیگه رمقی ندارم برای زندگی تو این گرونی.نمیدونم کدوم یکی از مشکلاتم رو درست کنم تعمیر ماشین اجاره خونه خرج خانه و.....بعد نمایندگان مجلس دغغشون شده اینستا گرام و فضای مجازی
در امریکا هر هفته برای خونه یک مرغ درشت سوخاری شده می گیریم که با پول ایران 80 هزار تومن است. بعد در ایران با نرخ کیلویی 18 هزار تومن یک مرغ پاک نشده و پخته نشده می شود 50 هزار تومن. یعنی اگر پاک شود و پخته شود حتما صد هزار تومن است! در حالیکه مرغدار امریکایی تمام دان مرغ و واکسن و دارو و سایر لوازم تولید مانند برق را کیلواتی 6000 تومن و گازوئیل را لیتری 20 هزار تومن و گاز طبیعی برای گرمای سالن مرغداری را مترمکعبی 5 هزار تومن و البته حقوق کارگر را ساعتی 20 دلار و بقیه لوازم تولید و سرمایه گذاری و زمین را به نرخ جهانی می پردازد و کلی هم باید مالیات بر درامد و فروش بپردازد و بعد به بازار حمل کند تا سوپر مارکت ان را بخرد و بیاورد به فروشگاه و شستشو و اماده طبخ کند و با هزینه کارگر بالا و سوخت و ... بپزد و البته برایش سود هم دارد. حالا متوجه می شوید چرا تورم اینها زیر دو درصد و ارزش پول ملی ان قدرتمند است ولی صاحبان مرغداران و دامداران و لبنیاتی های ما بنگاههای کسب حداکثر سود و پرت سرمایه و بردن رانت و سوبسید نفتی و یارانه هستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
مرغ های که میگیری ذبح حلال است؟؟؟
حمید کلباسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
اگر مرغ سوخاری درشت 4 دلار است ؛ خروس سوخاری چنده؟
آنروز که دستور زنده به گور کردن جوجه های یک روزه صادر شد، منتظر این روز بودیم...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
اگرچه زنده بگور کردن ان زبان بسته ها کاری غیر اخلاقی وناپسند بود اما از دل خوش صاحبان انها نبود هر جوجه در روز بین 50 تا صد گرم دان میخورد گرانی ناگهانی دان مرغ وروشن نبودن بازار مرغداران را وادار به این کار کرده بود...
بسیاری مشکلات به نرخ ارز بر میگرده، شما بدون کاهش نرخ ارز که بسیاری اقلام به نرخ ارز وابسته است، قادر نیستی بازار را کنترل کنی.
در کانادا یا امریکا یا کشورهای توسعه یافته هیچ تعرفه یا مرکزی برای کنترل قیمتها و مبارزه با گرانفروشی وجود ندارد. همه چیز را رقابت تعیین می کند. اگر مغازه یا سوپری می تواند یک مرغ را کیلویی 600 هزار تومن بفروشد و مشتری داشته باشد. نوش جانش. حتی دولت هم خوشحال می شود. چون مالیات فروش بیشتری دریافت می کند و چون حداقل انقدر زرنگ بوده که چنین مشتری های خامی را پیدا کرده. هر شهر و حتی داخل هر شهر و هر محله قیمت جنس واحد متفاوت است. این مشتری است که باید هوشیار باشد. و طبیعی است که در نظام رقابت اگر در یک محل قیمت بیراه بدهند شانسی برای ادامه حیات نخواهند داشت. البته فروشگاه لاکچوری مشتری خاص خودش را به دلیل اقتصادی دارد. طرف جراح هست یا کارگر صافکار که ساعتی بالای صد دلار درامد دارد . اصلا وقت این را ندارد که بخواهد در خرید تو صف صندوق بایستد یا جای دورتری بروید یا برای خرید هفته به دو تا سه فروشگا برود. حساب می کنند که ان وقت با ارزش را عوض معطلی در فروشگاههای ارزانقیمت پول در می اورد. پس حاضر است مرغ صد هزار تومنی هم بخرد. و البته دوستانی از ایران هم هستند که چون هرگز در فضای رقابتی زندگی نکردند یا برای رفتن به فروشگاه دورتر ولی ارزانتر باید بنزین گرانتر مصرف کنند ترجیح می دهند مانند ایران بروند مغازه کوچک محلی و حسابی نقره داغ شوند. ولی در ایران همیشه مسئولان بدنبال داستان بی فرجام قیمت گذاری و تثبیت قیمتها هستند. عوض اینکه فقط سیستم رقابت و شفافیت را جا بیاندازند
از کسانی میان میگن چه اشکال داره ۲ وعده غذا بخوریم یا یک وعده چه انتظاری دارید؟! آقایون اصلا از حال مردم خبر ندارن فقط حرف میزنن و تحریم ها رو کاغذ پاره نیدونن!
خداییش خجالت داره، دارن با مردم چه میکنند؟بابا کار به جایی رسیده چند خانواده باهم دارن یک خونه را اجاره میکنند و یک عده هم پشت بام شان را به هر نفر شبانه اجاره میدهد. این دلیلش میدونید چیه؟ حالا هی ملت را تشویق به سرمایه گزاری تو بورس کنید. باید در را به روی بقیه کشورها باز کنید، باید تعامل را حتی با آمریکا انجام بدید وگر نه کشور به فنای اقتصادی خواهد رسید.
فعلا که رییس حمهور فرمودن مهم نیست سفره مردم کوچیک بشه!!!!
فسادی که در همه جا ریشه کرده
چرا مرغ از قفس پرید؟
چون برای این کار برنامه ریزی شده بود
چرا تکلیف این وزارت صمت یکسر و هر چه زودتر ، وزارت بازگانی محیا نمی شود ویا ایرادات شورای محترم نگهبان نیر در این خصوص از طرف مجلس برطرف نمی شود باید مجلس همت گماردتا هر چه زودتر این وزارتخانه هر چه زوذتر تاسیس گردد ،من ماندم آقای وزیرصمت چگونه وقت می گذارد با این تعداد معاونین جلسه یا تلفنی صحبت نماید از دو حال خارج نیست یا کارها مربوطه را به معاونین خود تفو یض اختیارکرده است یا اینکه معاونین در جلسه شورای معاونین مسائل حوزه خود را بیان مینمایم که خود این معضل مدیریتی ،بازار را هر کی هر کی کرده است و اشرافی نیز بر گرانی لحظه ای نیز وجود ندارد وچوب این گرانی را مردم میبایست تعمل نمایند
هزینه تولید مرغ :
قیمت جوجه
+
قیمت نهاده اعم از ذرت، سویا, روغن, کنستانتره
+
هزینه نگهداشت سالن
+
هزینه تلفات


برای تولید یک مرغ 2.5 کیلویی با ضریب تبدیل 1.8 که در این صنعت عالی محسوب می شود
هزینه ها را محاسبه می کنیم

هزینه خوارک که از دان آماده معمولا استفاده می شود و قیمت بالاتری دارد:
2.5*1.8*3300=14850
هزینه جوجه:1800
درصد تلفات=6%
هزینه سالن=800به ازای هر مرغ

مجموع:
(14850+1800+800)/2.5=6980

هزینه خالص بعد از تلفات: 6980/0.94=7425

هزینه تمام شده هر کیلو مرغ زنده:

هزینه خالص +سود مرغدار10درصد=8170


تفاوت قیمت مرغ زنده و مرغ اماده طبخ حداکثر 3 هزار تومان است
که می شود حدود 11 هزارتومان


به نظر بنده, کمبود نهاده و تولید باعث این اوضاع شده است
که مقصر اصلی آن شرکت بازرگانی دولتی و بالتبع جهاد کشاورزی است و لاغیر
پاسخ ها
mahan
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
چرا بعداز 5 ماه ضرر کیلویی 3 هزار تومان که تقریبا" ماهی 300 هزار تن گوشت مرغ ضرب در 5 ماه ضرب در 3 هزار تومان میشه 4500 میلیارد تومان خوب این ضرر باید چی جور جبران بشه الان تازه از خواب بیدار شدید
نمی دونیم تو کشور باید از کدام دردمون بنالیم ...
گراني مرغ تقصير مرغداران نيست خوراكي كه براي مرغداري ها لازم است توسط خواص با ارز دولتي وارد وانبار شده وبه قيمت دلبخواهي فروخته ميشود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان