بازدید 36192
تحلیلی بر زدن تیر خلاص به سازوکار انتخاباتی جریان اصلاحات

اصلاح‌طلبان از انتخابات ۱۴۰۰ ناامید شده‌اند یا دنبال تصدی دوباره ریاست جمهوری هستند؟!

حالا پس از چهار دوره انتخاباتی متوالی که در سه دوره آن (سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶) اصلاح طلبان توانستند رقیب سنتی شان را شکست بدهند، ارکان اصلی این شورا؛ یعنی رئیس و نایب رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، از سمت خود استعفا کرده اند تا این جریان سیاسی ظرف مدت کمتر از یکسال باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری ضمن خود پالایی و خود انتقادی راهی برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ پیدا کنند.
کد خبر: ۹۸۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ 28 June 2020

اصلاح‌طلبان از انتخابات 1400 ناامید شده‌اند یا دنبال تصدی دوباره ریاست جمهوری‌ هستند؟!

سرانجام خبر استعفای «محمدرضا عارف» رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان رسانه‌ای شد؛ خبری که گفته می‌شود مربوط به اواخر سال گذشته بعد از برگزاری انتخابات است. این موضوع نقش زیادی در راهبرد انتخاباتی جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در سال ۱۴۰۰ هم خواهد داشت و باید منتظر ماند و دید چه کسی سکان ساز و کار انتخاباتی این جریان در فاصله کمتر از یک سال مانده به انتخابات را در دست خواهد گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ پیش از عارف، حجت الاسلام «عبدالواحد موسوی لاری» وزیر کشور دولت اصلاحات نیز که در این سال‌ها نائب رئیسی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را بر عهده داشت، با انتشار بیانیه‌ای انتقادی، از سمت خود در این شورا استفعا کرده بود؛ موضوعی که گفته می‌شود رئیس مستعفی شورای سیاستگذاری به شدت از آن گلایه‌مند است و یکی از دلایل استعفایش هم می‌تواند همین اقدام موسوی لاری باشد.

وزیر کشور دولت اصلاحات و نایب رئیس شورای انتخاباتی سیاستگذاری اصلاح طلبان، در بخشی از نامه استعفای خود ضمن اشاره تلویحی به شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، از لزوم بازنگری در ساختار‌ها و سازوکار‌های اجماعی اصلاح طلبان به منظور ایفای نقش بهتر و مناسب‌تر و روزآمد کردن چگونگی حضور اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ سخن گفته و با استناد به همین موضوع از مسئولیتش کنار رفته بود.

حالا پس از چهار دوره انتخاباتی متوالی که در سه دوره آن (سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶) اصلاح طلبان توانستند رقیب سنتی شان را شکست بدهند، ارکان اصلی این شورا؛ یعنی رئیس و نایب رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، از سمت خود استعفا کرده اند تا این جریان سیاسی ظرف مدت کمتر از یکسال باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری ضمن خود پالایی و خود انتقادی راهی برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ پیدا کنند.

البته این اتفاقات می‌تواند باعث شکل گیری دو مساله و موضوع بشود؛ اول اینکه جریان اصلاحات به ناکارآمدی ساز و کار انتخاباتی خود پس از چند دوره پیروزی متوالی و شکست سنگین اخیر خود پی برده و در صدد اصلاح آن برای حضور موفق در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است تا بتواند از این طریق تجربه‌های موفقیت آمیز خود در سال ۹۲ و ۹۶ و حتی ۹۴ را بار دیگر تکرار کند.

دومین موضوع این است که با توجه به عملکرد بر جای مانده از اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم و همچنین مجلس دهم و شورا‌های اسلامی شهر و روستا که هم اکنون بخش زیادی از آن در اختیار جریان اصلاحات است؛ اصلاح طلبان امیدی به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و متقاعد کردن بدنه اجتماعی حامی شان به حضور در انتخابات و رأی به این جریان ندارند و لذا نسبت به اصل و اهمیت وجود ساز و کار انتخاباتی تحت عنوان شورای عالی بی تفاوت شده اند.

تصمیم گیری‌های انتخاباتی جریان اصلاحات ظرف هفته‌ها و ماه‌های آینده برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اثبات خواهد کرد که کدام یک از این دو فرضیه در دستور کار اصلاح طلبان خواهد بود و آن‌ها با توجه به گزینه‌هایی که در دسترس دارند، چه اقداماتی خواهند کرد؛ کما اینکه در برخی خبر‌ها آمده بود که حتی ممکن است از همین امروز ساز و کار انتخاباتی جدیدی جایگزین شورای عالی شود.

برخی تحلیلگران سیاسی اصلاح طلبان طی ماه‌های اخیر و بعد از شکست جدی این جریان در انتخابات مجلس یازدهم در اظهارنظر‌های خود تاکید کرده اند، این جریان همانطور که قافیه را در انتخابات اسفند ۹۸ باخت، شانسی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ندارد و از هم اکنون می‌توان گفت، یک چهره اصولگرا مطابق با تجربیات تاریخی هشت سال سکان داری اصلاح طلبان و هشت سال سکانداری اصولگرایان، عنان قدرت را در دست خواهد گرفت.

برخی دیگر از کنشگران سیاسی اصلاح طلب بر این فرضیه تاکید دارند که باید یک بازسازی و بازتعریف اساسی در بین تصمیم گیران جریان اصلاحات شاهد باشیم و یک پالایش درونی خیلی جدی در این جریان انجام بشود؛ بر همین مبنا بهتر است در این جریان سیاسی مدتی دور از گود سیاست به این موضوع فکر کند و برای آن طرح و برنامه بریزد تا در موعد مقرر با اصلاحات درونی که انجام داده وارد صحنه شود و بتواند بر رقیب فائق آید.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷۹
یکشنبه ۸ تیر ساعت ۱۱:۱۱
دلار رکورد تاریخی زد !
دلار (اسکناس) ۲۰۷۵۰
دلار (حواله) ۲۱۱۵۰
سکه ۸۹۵۰۰۰۰
علی برکت الله !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
به چند دلیل اصلاح طلبان نباید شرکت کنند . ....حزب حاکم هنوز اصلاح طلبان را به عنوان یک رقیب سیاسی قبول ندارد . دوم چون تعریف از قدرت حزبی واقعی تعریف نشده ... سوم بعد از هر انتخابانی اصلاح طلبان نمیتوانند اصلاحات سیاسی و اقتصادی را بخاطر نظارت استصوابی عملی کنند چون خودشان رد صلاحیت میشوند . چهارم الگوهای اصوگرایان در اقتصاد و فرهنگ و سیاست داخلی و خارجی و حقوق بر مبانی فکری یدولوزیک و ارمانی و احساسی هست نه مبانی علمی و فکری . بنابراین چون اثلاح طلبان ۹۰ درصد مبانی کارها بر حسب علم و تجربه و عقل هست با اصولگرایان به مشکل برمیخورند . پنجم اصلاح طلبان رای مردم بی طرف جامعه و مستقل جامعه برخوردار هستند . لذا اصولگرایان از رای اقلیت برخوردار با نگاه ارمانی به جامعه .
علی
| Germany |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
تابناک دلت خوشه زیر باد کولر نشستی راجع به انتخابات و کی برنده میشه مطلب می نویسی؟ بگ نان کیلویی چند؟ مگر فرقی می کند چه کسی انتخاب شود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
کلا طلب کرد اصلاحات بی معنیه
از کی طلب می کنی؟
از کسی که میگه من حقم و حق اصلاح نمیشه؟
اصلاح را باید انجام داد طلبیدنی که نیست
تلاش برای گرم کردن تنور انتخابات:))))
البته این تنور دیگه خاموش شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
تیر خلاص به انتخابات خورده در واقع
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
تاباناک همچین میگی بعد شکست انتخابات مجلس انگار مردم شرکت کردند اون انتصابات بود، ،اصلاحات هم مرد خواهشا تقاضا نکن بقیه مریدای اصلاحاتی قلابی کاندید بشن، بازار گرمی نکنی ،یه اصول گرا میاد انتخاب
میشه وبس،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
عارف و حسن روحانی و اصلاح طلب و کارگزار و...چنان تیشه ای بر ریشه اصلاح طلب ها زدند که جمیعا دیگه به تاریخ پیوستند
ناشناس
| Singapore |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
چقدر ساده هستید این دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب فقط دنبال قدرت هستند وضع خودشون و فرزندانشون خوب شده و فقرش به شما رسیده
اراده ای هم بر کشور حاکمه که میخاد با امریکا درگیر باشه و در کشورهای منطقه هم مشغول جنگ باشه هزینه هم پای من و شما است

این اصلاح طلب و اصولگرا تاثیری در وقایع ندارند
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
اصلاحات مستقل عمل کند و مهندس موسوی را کاندیدای ریاست جمهوری اعلام نماید
در صورت ردایشان، انتخابات را تحریم نماید !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
کابینه پیشنهادی مهندس موسوی همین کابینه کارآمد دکتر روحانی نیست؟سرتون رو از زیر برف و خاک دربیارید.اصلاح طلب و اصولگرا کیلویی چند؟
اقایان !
اقتصاد علم است
مشکلات اقتصادی با بگیر وببند و بستن سایت هایی که قیمت هارا اعلام میکنند و اعلام قیمت های دستوری درست نمیشود
اقایان
علت اصلی بالا رفتن پی درپی قیمت ها تورم است اگرتورم راکنترل کنید قیمتها خودبخود کاهش می یابند
اقایان
بازارهای سرمایه گذاری همه باهم مرتبط و وابستگی مستقیم باهم دارند نمیشود درمقابل رشد غیرعادی وغیرمنطقی ۱۵ برابری بورس در مدت یک سال چشمهایتان راببندید و بقیه بازارها را زیر ذره بین بگذارید وسرکوبشان کنید ومانع از رشد انها متناسب با رشد بورس بشوید !
اقایان
چرا از تجربیات شکست خورده قبلی عبرت نمیگیرید؟
چرا تصورمیکنید با عرضه محدود دلار میتوانید جلوی رشد انرابگیرید؟
اقایان
تجربه ناموفق وشکست خورده پیش فروش سکه یک ونیم میلیون تومانی یادتان رفته ؟ ایا ابنکار توانست جلوی رشد قیمت سکه رابگیرد؟
ایا عرضه کنترل نشده دلار ۴۲۰۰ تومانی توانست مانع از رشد قیمت ارز شود؟
ایا اینگونه عرضه های بی هدف نتیجه ای جز بذل وبخشش وبرقز وبپاش ثروت ملی داشته است؟
ایا ممانعت از اعلام انلاین قیمت روز خودرو و قرعه کشی توانست مانع از رشد قیمت خودرو بشود؟
اگرمیخواهید جلوی رشد قیمت مسکن و خودرو وارز و طلا رابگیرید باید جلوی رشد بی دلیل بورس رابگیرید
قرار است بورس تا کجا رشد کند؟ ایا رشد روزانه ۴-۵ درصد بورس عادی است ؟ برخی میگویند رشد بورس متاثر از رشد دلار است دراینصورت چگونه میتوان رشد ۱۵ برابری بورس در مفابل رشد ۵-۶ برابری دلار را توجیه کرد؟!
اقایان
اقتصاد مثل بادکنک است اگر یکطرف را فشاردهید طرف دیگر متورم میشود
بازارهای مختلف درست مثل قانون ظروف مرتبط باهم در ارتباط وتعامل هستند وتورم ونقدینگی مثل سیال از یک بازار به بازار دیگر انتقال می یابد
اقایان
بادکنک بورس انقدر بادشده که بزودی باصدای مهیبی خواهد ترکید وخیلیها راکه اکنون سرمست ازسودهای باداورده هستند به خاک سیاه خواهند نشاند
اقایان تاخیلی دیر نشده جلوی رشد بی رویه بورس رابگیرید و ازرفتار دوگانه وتبعیض امیز و سرکوب بازارهای رقیب ان دست بردارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
یک مثال ساده از دیگر کشورها مانند انگلیس یا امریکا واسترالیا و... می زنم تا با علم اقتصاد اشنا شوی
در این کشورها نرخ ارزهاشون در عرض چند ماه تا یک سال تا 50درصد رشد پیدا می کند الته بعدا پایین می اید ولی تورم انها همچنان در این مدت 6 ماه یا یکسال زیر 4 درصد است
چون علم اقتصاد انها درست کار می کند وهر بازار باید با بازار خودش مقایسه می شود و راهکار مقابله به ان را هم اجرا می کنند ولی در کشور شما چون علم اقتصادتون داغون است وهمه چیز را با هم می سنجید نتیجه اش می شود این که فکر می کنید همه بازار ها باید مثل هم گران شوند
اصلاح طلب
اصول گرا
تمام شد ماجرا
رای بی رای !
ایندفعه نه یبز نه بنفش نه ابی نه قرمز
همه سروته یکی هستند
پاسخ ها
مردان زاده
| Norway |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
اگر انتخابات آزاد با حضور اکثریت جناح ها برگزار بشه من حاضرم دوباره رای بدهم.وقتی شورای نگهبان فقط یک طیف را خودی می داند و مابقی را دشمن فرضی، رای دادن بی فایده خواهد بود.
اصلاح طلبان تشریف نیاورند مردم باز هم رای نمی دهند
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
اصولگرا فقط با مشارکت حداقلی درمیاد .اصلاحات بره ۸سال استراحت کنه اماده بشه برا تحویل گرفتن مخروبه روحانی و نماینده ۱۴۰۰
اصلاحات ، نیاز و رمز و ضرورت حیاتی تمام جوامع و کشورها و حکومتها است
و برای ما ، با این حجم از مشکلات و معضلات و فساد و ناکارآمدی، که از نان شب هم واجب تر است .
ولی این گروه از اصلاح طلبان ثابت کردند که نه توان انجام دارند
و نه جرات و اراده لازم و کافی ، تا بتوانند از عهده اینکار بزرگ برآیند
پس همان بهتر که استعفا بدهند ، و کار را بدست افرادی کاربلد و شجاع و دلسوز و وطن پرست بسپارند
که هیچ بدهکاری و ترسی به اربابان قدرت نداشته
و بتوانند از پس این لشکر مسولان اکثرا بی کفایت برآیند
و کشور و مردم را تا دیر تر نشده از فاجعه ای که در آن گرفتار هستند
نجات بدهند ، انشاالله
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
اصلاحطلبان اگر شجاعت اصلاح را دارند انتخابات مستقل با مراکز مستقل ایجاد کنند!
من حامی هیچ جریان سیاسی اعم از اصول گرا و اصلاح طلب نیستم بطور قطع و یقین میدانم که هر دو جناح منافع سیاسی شان ترجیح دارد بر منافع ملی، دغدغه مردم که اصلا ندارد اما خواستم عرض کنم اصلاح طلبان از سال 86 نیست که قدرت اجرایی کشور را گرفتند بلکه در طول ادوار دولت و مجلس پس از انقلاب فقط یکبار اصول گرا ها قدرت را بدست گرفتند مابقی دوران، قدرت در دست اصلاح طلبان بوده است و مهمترین رمز موفقيتشان آنست که افکار عمومی را در دست دارند دلیلش نه بخاطر خدماتشان است بلکه بالاترین آسیب های معیشتی در زمان اصلاح طلبان بر مردم تحمیل شد اما چرا توانستند موفق شوند دلایل مختلفی دارد یکی از انها این است که خودشان به قدرت اقتصادی رسیدند یا قدرتمندان اقتصادی را به خدمت خود گرفتند و در زمان انتخابات با قدرت اقتصادی خود تنویر افکار عمومی را بدست ميگرفتند و در عکس بالا چهره بعضی از آن قدرتمندان اقتصادی بوضوح روشن است. مرفهين بی درد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
جناب خودتونم میدونین درخشان ترین دوران اقتصادی 40 سال گذشته با وجود درآمدهای کم نفتی در کشور مربوط به دولت اصلاحات. ولی دوست ندارین واقعیات رو بپذیری نمیشه کاریش کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
چون قیمت نفت زیاد نبود و مجبور بودن دستکاری در اقتصاد نکنند با دلارهای نفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
در جوا ب به ۱۳:۵۸ اینقدر از اصلاحات طرفداری نکن حداقل اصولگرایان براساس مبانی انقلاب و اسلام هدف دارند مثل اصلاحات لیبرال
اصلاح طلبان رهبرشان امام حسین ع است متاسفم ازکسانی که درلباس اصولگرائی وشریعتمداری بخاطر مطامع دنیوی انقلاب را از پشتوانه اش یعنی مردم تهی کردند وبرای مطامع چند روزه جشن عربده به راه می اندازند تابناک بذار 12شب که همه خوابیدن درجش کن
پاسخ ها
کفعمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
احسنت تمام شهدا وصدیقین اصلاح طلب بودند مرد را دردی اگر باشد خوش است درد بی دردی علاجش آتش است کسانی که که به قیمت حذف مردم از صحنه دنبال پست هستند انسان نیستند
تا این حزب است اشوب هم در کشور وجود خواهد داشت وپشت بند ان هم باج دادن و تحریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
کدوم حزب؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
کدام حزب؟
خوابی؟
سر خط خبر رابخون
ناشناس
| France |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
اینکه مملکتو نمیتونید اداره کنید بخاطر اینه که سوادشو ندارین وگرنه همه میدونن این حزب اون حزب همش یکیه
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
تعدد احزاب باعث جلوگیری از فساد در قدرت و سواستفاده از قدرت میشه
نعمت اله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
کدوم حزب بدبختی ما اینه که اول کمر آزادی بیانو شکستیم بعدا به جان ومال و عز و آبروی مردم ورود کردند این طبری با چه هیبتی به معاونت دستگاه قضارسید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اصولگرا، اصلاح طلب، مستقل چکار کردید برای این مردم؟ کاری که وظیفه بوده که کار نیست وظیفه بوده و باید انجام می دادید. کاری که وظیفه نبوده خدمت محسوب می شود. بفرمایید علی برکت الله منتظریم.
اصلاح طلبان از نظر مردم منفور هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
اصولگرا ها بیشتر
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
من بخاطر این تورم جهنمی که در این 7 سال اصلاح طلبها عارض اقتصاد کردن و عملا باعث فروپاشی اقتصاد و خالی شدن سفره ها شدن بشدت ازشون نفرت پیدا کردم
سلام ، اصلاح طلبان دوست دارند در قدرت باشند.، اما چون میدونند حامیان مردمی اونها ناامید شده اند و از اصلاحات عبور کرده اند میخواهند بازنده بی آبرو نباشند.
پاسخ ها
طناز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
بازنده اونیه که روی تشک بدون رقیب خودشو قهرمان میدونه مثل همین نمایندگان
علت اصلی افزایش قیمت دلار کاهش عرضه نیست که باعرضه فراوان یا همان ارزپاشی قیمت پایین بیاید علت اصلی تورم و سقوط ارزش پول ملی است
ضمنا الان حواله ارز بسیار پرتقاضا شده نه اسکناس !!!
به نظر من بهتره حالا حالا ها فقط اصلاح طلب ها راي بيارن تا بهونه داشته باشه همه كاستي ها گروني ها و معظلات را بندازه گردنشون
مردم هیچ خیری از هیچکدوم ندیدند تاوان دعوای سیاسی شما که همش فیلم هست رو مردم میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
جنگ زرگری اصلاح طلب اصولگرا
اونهادولت تدبر و امیدن چرا نا امید بشن ها جا داره پوست مردم بکنن مردم پوستشو ن چند لایه شده دردشون نمیاد
اصلاح طلبان اعتماد قوي و عظيم مردم را خيلي ارزان فروختند.
حيف شد. ظرفيت خوبي براي تحول بزرگ در كشور داشتند، كه هزينه برجام و لوايح استعماري كردند.
تصور اينكه هر روز يك شوك بزرگ به كشور وارد مي كنند غير قابل باور است. شوك بنزيني، شوك مسكن، شوك ارزي و در آينده نزديك به احتمال زياد شوك سقوط سهام.
خيلي ها معتقدند اقدامات اصلاح طلبان در كشور عمدي است.
اينكه در صدد كسب راي مردم و بازسازي ساختار سياسي خود هستند مثل ساير اقدامات ايشان عجيب است. امثال خاتمي زير نظر رهبري فعاليت نمي كنند و بنظر مي رسد سرشاخه اين جريان در خارج كشور باشد و ادامه فعاليت ايشان براي كشور خطرناك است. آنها نشان داده اند كه قاعده بازي را بلدند، اما فقط وقتي رعايت مي كنند كه به نفعشان باشد. خط قرمزي بنام منافع ملي را به رسميت نمي شناسند.
قانونشان قانون قدرت است و اعتقادي به قدرت قانون ندارند. بيشتر بدنبال اين هستند كه منافع خود را قانون كنند. و سعي تمام ميكنند كه تعادل قدرت را برهم بزنند.
پاسخ ها
سید محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
درمورد خاتمی عزیز شکر زیاد خوردی
فرق ما اصلاح طلب ها با شما اصول گرا ها اینه که شما می توانید ژنرال های خود را بیاورید ما اصلاح طلب ها نه ، فوق اش هم ۸ سال از قدرت دور خواهیم ماند هیچ ایرادی هم نیست ، به گمان من نهایتا این گفتمان اصلاح طلبی هست که پیروز خواهد شد حالا شخصش هم مهم نیست حتا اگر اون شخص علی رضا زاکانی ، کوچک زاده و رسایی باشد ( یعنی اگر این تندرو ها و افراطیون هم به اصلاحات اعتقاد پیدا کردند ما مخلص آنها هم هستیم )
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
خخخخ
توهم تا چه حد
شما پایگاه رای خود را از دست داده اید و تمام شده اید تکرار می کنم تمام شده اید
اصولگراها هم در واقع تمام شده هستند ولی هنوز در توهم اند
مطمئن باش دیگه نمیذاریم از اصلاح طلب جماعت کسی بالا بیاد
هیچ عاقلی در انتخابات تصنعی شما شرکت نمیکند.
آیا در این کشور فردی یا افراد آزاده ای هستند که ریشه فساد را از بیخ و بن بکنند؟
آیا کسانی هستند که مردمی را که بی قرارند و شب و روز ندارند را درک کنند؟
آیا کسانی هستند بدانند تابستان و خیس عرق شدن و نفس نفس زدن یعنی چی ؟
آیا کسانی هستند و بدانند سرمای شدید و قطع گاز توسط مامور گاز یعنی چه؟
آیا گریه شدید کودک به دلیل سوتغذیه و گرسنگی شدید را شنیده اید؟
آیا کسانی هستند بدانند تب و لرز ناشی از کم خونی چیست؟
آیا حال و هوای جوانان مجرد را می دانید آیا زجری که در درونشان می کشند را می فهمید؟
آیا بی پولی و وقت پرداخت اجاره را می دانید یعنی چه؟
آیا شستن ماسک یکبار مصرف و استفاده مجدد از آن را می دانید یعنی چه؟
آیا می دانید سه سال نخوردن گوشت یعنی چه ؟
آیا می دانید به دلیل فقر اتوبوس سوار شدن یعنی چه؟
آیا می دانید از ۶ صبح تا ۷ بعد از ظهر کار کردن سخت یعنی چه؟
آیا شرمنده زن و فرزند تان شده اید ؟
آیا به خاطر بی پولی اشک زن و فرزندتان را دیده اید؟
آیا خشک شدن شیر مادر به دلیل سو تغذیه را دیده اید؟
آیا خوردن غذا از سطل زباله را دیده اید؟
آیا آب جوش و رب گوجه و نان را به جای نهار خورده اید؟
آیا فروختن تلویزیون را به خاطر بی پولی شنیده اید؟
آیا وقت آن نرسیده به ظلم و بی عدالتی و اشرافی گری و کاخ نشینی پایان داد؟
آیا وقت آن نرسیده به گریه و بی قراری مردم ناشی از فقر پایان دهید ؟
آیا کسانی نیستند از همین لحظه بلند شوند و یا علی بگویند ؟
امام علی کجایی یتیم ها گرسنه اند و غمگین
از آن روزی که رفتی هیچ کسی در خانه هایشان غذا نگذاشت
پاسخ ها
شیخ بهائی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
آدمائی که تا چشم باز کردند پیچ یک دوچرخه هم سفت نکردند واز هفتوی قرنطینه با مردم صحبت میکنن این آیاهارا نمیفهمند
کامنتهارامنتشرکنید
مردم صندوق انتخابات را رها کردند .شما اصلاح‌طلبان هنوز ول کن نیستید!؟ حداقل شعار تلاش برای احقاق حقوق مردم را سر ندهید .خودتان شرکت کنید و اگر برنده شدید و اجازه کاری بهتون دادن پولدار شوید!
آیا استفاده کردن از کلید و تدبیر و شاه کلید دولت دلیل قانع کننده ای برای تامین بودجه از جیب خالی و مردم زجر کشیده است
در مملکتی که تفکرات کمتر از 10 درصد مردم بر 90 درصد مردم حکمرانی می کند انتخابات فقط یک عمل تزئینی است. رای بی رای
پاسخ ها
مفتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
کاش تفکرات 10 درصد حاکم بود حاکمین همون 10درصدو کالانعام میدانن
جمع کنیداین انتخابات را
خسته مون کردید
متاسفانه 80درذصدملت ایران باتوجه وضعیت فلاکت باردرتمام زمینه ها منجمله اقتصادی وسیاسی واجتماعی هیچگونه امیدی به آینده ندارند وبه همین خاطر بود که درانتخابات مجلس شرکت نکردند وباوضعیت فعلی مطمین باشید انتخابات بعدی ریاست جمهوری وغیره بهترازانتخابات مجلس نخواهدبود امت امیدشان راازدست داده اند واعتمادی ندارند
اصلاح طلبان دیگه الان فقط و فقط بدرد یه چیز میخورن ... که شماها دستگیرشون کنید و اونام دست با افشاگری از فساد پشت پرده بزنند...
بابا ول کنید انتخابات رو
مردم دارن له میشن.
نون شب ندارن.
پدرشون در اومده.
بعد میگین انتخابات
مگر اصلاح طلبان در انتخابات اسفند حضور داشتند که شکست سنگین خوردند؟!!!
ضمنا خاتمی بعد از مجلس پنجم راستگرا و روحانی بعد از مجلس نهم فوق اصولگرا آمد.
انتخابات مجلس و ریاست جمهوری هیچ ربطی بهم ندارند ظرف سه هفته تبلیغات و چهارتا مناظره همه چیز تغییر می کند.
تا هفته قبل مرغ کیلویی 9هزارتوان وتخم مرغ شانه ای 18هزارتومان عرضه میشد اززمانیکه نمایندگان منتخب 4درصد مردم ومدعیان انقلابی به روحانی نامه تهدید آمیز نوشتند مرغ کیلویی 16هزارتومان وتخم مرغ به 30هزارتومان رسید بااین اوصاف شرکت کردن درانتخابات چه نفعی برای ملت دارد
باور كنيد براي مردم ديگه فرقي نداره
والا بیشتر از اینکه امثال اصلاح طلبا نا امید شده باشن، ما مردم عادی نا امید شدیم از خیلی ها

شما مقامات در بین مردم عادی زندگی نمیکنید که بدونید مردم چی پشت سرتون حرف میزنند و چه قضاوتی میکنند.
انتخابات در ایران تشکیلات نمی خواهد هیجان می خواهد که اگر تصمیم مانند مجلس باشد که با مشارکت پایین مجلسی یک دست باشد ریاست جمهوری هم همین طور خواهد بود ولی اگر تصمیم بر مشارکت بالا باشد و تایید صلاحیت چند نفر تأیید شود ما همان مردم هستیم هیجانی و زود باور
اصلاح‌طلبان از انتخابات ۱۴۰۰ ناامید شده‌اند یا دنبال تصدی دوباره ریاست جمهوری هستند؟!:
واقعا بعد از شاهکار روحانی و عارف و فراکسیون من در آوردی امید، هنوز هم این به اصطلاح اصلاح طلبان هنوز هم این مردم فقیر مطلق را نمیخواهند رها کنند.
همتی : اولویت بانک مرکزی تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو است
این اقدام یعنی ایجادمحدودیت درپرداخت ارز برای واردات باعث افزایش قیمت ارز میشه چون اکثر واردکنندگان باید ارز موردنیازشان را ازبازار ازاد تهیه کنند
استعفا و استیضاح روحانی کافی نیست باید محاکمه شود
پاسخ ها
انسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
ناشناسی یا کج فهم یا سولاخ دعارو گم کردی
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
بزارید رفیق شفیقتون که ۹۰۰ میلیارد دلار رو به باد داد محاکمه اش شروع و تمام بشه نوبت بقیه هم میشه
مگه خرباشم وبعداز این همه گند کاری به اصلاح طلب جماعت رای بدم
اصلاح طلبان بي اختيار اصولگريان تند رو مردم جاي چه انتخابي دارند
افرین دلت خوش وزیربادکولر نظرمیدهی کی نظرات من وتراگوش میکند عده ای دولت ومجلس راقبضه کرده اند وبرسرضدیت باهم وجنگ مقام میجنگند دلی برای ملت ایران نسوخته چون بجز فقروبیماری واوارگی باشکم گرسنه چیزی برایملت نگذاشتند نه سرپیازیم ونه ته پیاز شکرخداکنیم به ضرب زورنمیگویندبروداخل قبر
هرجا سخن از انتخابات است نام رای نمیدم می درخشد
رای بی رای . افتاد؟
سوریه را رها کنید فکری به حال ما کنید رای بی رای
والا بعید بدونم ادم عاقلی تو انتخابات شرکت کنه
تنها راه شلوغ کردن انتخابات اوردن احمدی نزاده که همین کارم میکنن که میدنن عوام بهش شاید رای بدن
هیچ دلیلی وجود ندارد که اصلاح طلبان به انتخابات بیان هیچ کاری برای مردم نکردن بجز بردن فقیر کردن مردم اصلان بدی و دیگه پیداتون نشه
گزینه ی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
دکتر عارف
اصلاح طلب و اصولگرا در پی مهار تورم باشند
بی ثباتی قیمت ها بیداد میکند
بعضی ها این قدر خنثی هستن که بود و نبودش هیچ تاثیری ندارد ! ببخشید نبودشان خاصیت دارد زیرا که شاید با خالی شدن آن جایگاه نصیب یک فرد لایق و با خاصیت قرار گیرد ، امیدوارم .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر