بازدید 28639

تلویزیون‌های ایران یاریگر مظلومان یمنی

گفت‌وگو با زید الغرسی، کارشناس رسانه از یمن
کد خبر: ۹۸۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸ 22 June 2020
کیهان: دولت‌هایی که جنگ علیه مردم یمن را به راه انداختند، تنها از بمباران و محاصره اقتصادی استفاده نمی‌کنند بلکه برنامه‌های خود را با فعالیت‌های عظیم رسانه‌ای نیز تکمیل می‌کنند. این نبرد نابرابر در حالی ادامه دارد که این ملت قهرمان توانسته خود پایداری خویش را حفظ کرده و به سختی از میهن خود دفاع می‌کند. در این شرایط شبکه‌های برون مرزی ایران چه کرده‌اند و چه می‌توانند انجام دهند تا هم از مردمی ستمدیده حمایت کنند هم دسیسه‌های دشمن مشترک را خنثی نمایند به همین منظور با زید الغرسی کارشناس یمنی در امور رسانه به گفتگو نشستیم که از نظرتان می‌گذرد.

فعالیت شبکه‌های برون مرزی ایران مانند الکوثر، پرس تی وی، العالم و... را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در ابتدا از شبکه‌های جمهوری اسلامی تشکر می‌کنم که با قدرت بیان و نمایش تصاویر مظلومیت آنرا به چشم جهانیان عرضه می‌کنند آن هم در زمانی که اکثر رسانه‌های جهان از وظیفه خود درباره اطلاع رسانی درخصوص حقایق یمن شانه خالی می‌کنند و در اصل جای قربانی مظلوم را با جلاد خون آشام به‌صورت وارونه نشان می‌دهند.

چنان‌که می‌دانید یمن در محاصره و تهدیدات مستمر دولت سعودی، آمریکا و انگلیس قرار دارد و بخشی از آن جلوگیری از انتقال درست حقایق یمن است تا مظلومیت این ملت مخفی بماند و در مقابل آن‌ها تلاش می‌کنند تا جنایاتی که در کشور ما مرتکب می‌شوند را با استفاده از رسانه‌های قدرتمندی که دارند توجیه نمایند. به این صورت اقدامات خود را درست نشان داده و مردم مظلوم یمن را خطرناک معرفی می‌کنند.

با این حال با وجود کمبود منابع و تجهیزات اندکی که در یمن داریم تا حد امکان با نبرد رسانه‌ای متجاوزان به یمن مقابله می‌کنیم. به دلیل مظلومیتی که به مردم یمن تحمیل شده است در داخل و محیط پیرامون می‌توانیم شیطنت سعودی و آمریکا را خنثی کنیم، اما متأسفانه صدای مظلومیت یمن از طریق رسانه‌های ما در خاورمیانه و سراسر جهان شنیده نمی‌شود. از این‌رو به کمک رسانه‌های دیگر برای آشکار شدن حقانیت ستمدیدگان یمنی و افشای دروغ‌های مستمر و مکرر دولت سعودی و متحدانش نیاز داریم.

در این شرایط رسانه‌های برون مرزی ایران مانند الکوثر، هیسپان تی وی، پرس‌تی‌وی، العالم و سحر چگونه می‌توانند به کودکان و دردمندان یمنی یاری رسانند؟

به همان روشی که تاکنون شما ایرانیان مظلومیت یمنی‌ها را به جهان مخابره کرده‌اید. البته می‌توان فراتر هم پیشنهاد داد. برای مثال؛ همکاری با منابع محلی در اعلام وضعیت میدانی در یمن. تبادل خبر و تصاویر میان شبکه‌های برون‌مرزی ایران و منابع یمنی و از طرف دیگر استفاده رسانه‌های ما از تجربه‌های همکاران ایرانی به منظور تقویت شیوه‌های اطلاع‌رسانی در یمن.

افشای حقایقی که تلویزیون‌های غربی و سعودی وارونه نشان می‌دهند و پاسخ‌های متقن به آن‌ها به وسیله ابزار‌های مختلف فرهنگی و رسانه‌ای در سطح جهان.

همچنین مشارکت تلویزیون‌های ایرانی و یمنی در تولید و نمایش فیلم‌های مستند درخصوص مظلومیت ملت یمن و حقیقت آنچه در آن کشور روی می‌دهد.

شبکه‌های ایرانی می‌توانند جنایت‌هایی که دولت‌های متجاوز در حق شهروندان بی گناه مرتکب می‌شوند و فجایعی که آن‌ها در حق زنان و کودکان و سالخوردگان و معلولان یمنی می‌آفرینند را به سراسر جهان سریع و دقیق مخابره کنند.

همچنین رسانه‌های محور مقاومت می‌توانند به شکل جدی در پررنگ نشان دادن وضعیت یمن اهتمام به خرج دهند جدای از فعالیت‌های خبری و گزارش‌های خبرنگاران. همچنین هر مسیری که بتواند به ستمدیدگان و مستضعفان یمن یاری رساند.

پرداختن شبکه‌های برون‌مرزی ایران به آنچه ائتلاف عربی و غربی در یمن انجام می‌دهند آیا می‌تواند موجب آشنایی مردم مناطق دوردست مانند اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی با ماهیت حقیقی عربستان سعودی شود به نحوی که به سود مردم یمن باشد؟

قطعا انعکاس دادن مظلومیت یمن و اقدامات وحشیانه و ستمگرانه‌ای که دولت‌های سعودی و آمریکا در حق شهروندان یمنی انجام می‌دهند کمک به بیان حقیقت و نشان دادن ماهیت وجودی دشمنان متجاوز غربی و سعودی است.

این پرده برداشتن از چهره حقیقی حکومت سعودی در شبکه‌های بین‌المللی مانند پرس‌تی‌وی، العالم و الکوثر گامی‌اساسی در تغییر دادن یا تعدیل رویکرد دولت‌هایی بود که از تجاوز نظامی به یمن در ابتدا حمایت می‌کردند و اکنون همکاری با آن را رد و محکوم می‌کنند؛ بنابراین این نوع اطلاع‌رسانی توسط شبکه‌های محور مقاومت در سطح جهان می‌تواند به توقف جنگ علیه یمن منجر شود.

شبکه‌های خبری وابسته به آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی وضعیت یمن را چگونه نشان می‌دهند؟

از ابتدای انقلاب ۲۱ سپتامبر در یمن دشمنان آمریکایی، عربستان سعودی و... ائتلافی رسانه‌ای تشکیل دادند تا حقایق کشور ما را وارونه به جهان نشان دهند. آن‌ها سعی کردند به نحوی مزورانه تصویری از مردم یمن به جهان مخابره کنند به نحوی که انگار مردم یمن شورشیانی در خدمت بیگانگان مانند ایران یا دیگر کشور‌ها هستند و در مقابل تلاش کردند نیرو‌های یمنی را وابستگان به ایران و خادم به فرهنگ فارسی و نیز خطری برای امنیت جهان عرب معرفی کنند. در اصل آن‌ها دست به جنگ روایت‌ها زده‌اند.

این در حالی است که آن‌ها در پنج سال گذشته وقتی فجایع خونین علیه شهروندان به ویژه زنان و کودکان یمنی مرتکب می‌شوند آن مظلومان را جنگجویان حوثی معرفی می‌کنند تا جنایت خود را قانونی نشان دهند. با این حال به فضل خدا و با کمک رسانه‌های عربی و شبکه‌های محور مقاومت و آزادگان امت اسلامی دشمن سعودی و آمریکایی در این نقشه شیطانی خود شکست خورده و ضایع شد.

آیا انتشار دسیسه‌های انگلیسی در شبکه‌های پرس‌تی‌وی، العالم و... درخصوص تجزیه یمن و ایجاد نفاق و درگیری دائمی‌میان مردم یمن می‌تواند آن‌ها را از وضعیت درگیری مستمر نجات دهد؟

به یقین افشای نقشه‌های دولت‌های استکباری آمریکا و اسرائیل و نیز منافقین که در راس آن‌ها عربستان سعودی و امارات هستند چه در یمن و چه در سایر کشور‌های منطقه می‌تواند ملت‌ها را با حقیقت دشمنی و فریب‌ها و‌ترفند‌های دشمنان آشنا کند. این اقدام کمکی به خنثی شدن برنامه‌های استکبار است.

به درستی که بخشی از این نبرد، همانا جنگ شناختی است و دشمن تلاش می‌کند تا از طریق مدیریت ادراک به اهداف شوم خود دست یابد. از این رو آگاه کردن ملت‌ها از طریق وسائل ارتباط جمعی می‌تواند آن‌ها را برای اجرای مسئولیت ذاتی خود در مقابله با دشمن خویش برانگیزاند که نتیجه آن می‌تواند به شکست دسیسه‌های دشمن منجر شود.

آیا می‌توان از شبکه‌ای مانند الکوثر، آی‌فیلم و ... برای انتقال تجربیات اجتماعی موفق مقاومت یمنی‌ها در شرایط جنگ برای سایر ملت‌ها استفاده کرد؟

بله حتما ما به نیابت از یمنی‌ها دعوت می‌کنیم تا تجربه موفق یک ملت که در برابر یک ائتلاف جهانی ایستادگی کرده را به سایر ملت‌های منطقه و امت اسلامی نشان دهید به این خاطر که این اقدام حرکتی در جهت ارتقای روحیه و آمادگی معنوی مردم برای تحقق آرزو‌های شان و شکست دادن آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

هدف دولت‌های واشنگتن و تل‌آویو در خلال سال‌های گذشته این بود که روحیه ملت‌ها را درهم بکوبند و آن‌ها را از این فکر که می‌توان آمریکا و اسرائیل را شکست داد ناامید سازند. همان گونه که تجربه تحقق پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی‌های حزب‌الله لبنان در افزایش امید و روحیه خودباوری ملت‌های مسلمان داشته است. تجربه ملت یمن و پیروزی‌های آنان هم می‌تواند اثری مشابه داشته باشد؛ بنابراین تقاضا دارم همکاری میان رسانه‌های یمنی و تلویزیون‌های محور مقاومت به ویژه شبکه‌های برون‌مرزی ایران به شکل کامل و گسترده آن هم دائمی‌گسترش یابد.

آیا آرزویی هست که تمایل داشته باشید اولین بار خبر وقوع آن را از شبکه‌های ایرانی تماشا کنید؟

این شبکه‌ها و مانند آن ها به وظیفه کاری و مسئولیت انسانی خود از ابتدای جنگ در یمن عمل کرده‌اند و در مسیر انتقال مظلومیت مردم هرگز کوتاهی نکرده‌اند.

ان‌شاء‌الله امنیت و آرامش با پیروزی یمن تحقق یابد و مسئولان این شبکه‌ها در جشن پیروزی الهی گونه ملت ما در یمن حضور یابند. از خدا می‌خواهم که فعالان این شبکه‌ها را در اجر مجاهدان راه خدا و آنانی که در جبهه‌های دفاع از وطن مشارکت کردند سهیم و شریک گرداند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل