بازدید 16800

ظریف: گزارش گوترش کاملا غلط و بی‌جا است

وزیر خارجه ایران گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل را غلط، بی جا و خارج از اختیاراتش برشمرد و گفت: یکی از طنز‌های تلخ تاریخ است، کشوری که از برجام خارج و رسما مانع از اجرای ۲۲۳۱ شده، الان می‌خواهد از محمل این قطعنامه استفاده کند.
کد خبر: ۹۸۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶ 16 June 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که در مقصد دوم سفرش پس از ترکیه به مسکو سفر کرده در پایان این سفر در جمع خبرنگاران به تشریح رایزنی‌هایش پرداخت و با اشاره به تماس‌های روسای کمیسیون مشترک دو کشور و گفتگوی تلفنی حسن روحانی رئیس جمهور با پوتین در این مدت، عنوان کرد: اما ملاقات حضوری نبود و نیاز بود مسائل دوجانبه را مرور و اجرای توافقات روسای جمهور را تسریع کنیم.

ظریف افزود: در موضوع سوریه گفت‌و‌گوی خوبی داشتیم و توافق کردیم که اجلاس مجازی سران برگزار شود که به زودی تاریخ آن را پیشنهاد خواهیم کرد و همین طور توافق کردیم ایران کماکان میزبان اجلاس حضوری سران بعد از بهبود شرایط باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: موضوعی که بیشتر به آن زمان اختصاص دادیم، تحولات مربوط به برجام و اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی بود.

*یکی از طنز‌های تلخ تاریخ

وی گفت: آمریکایی‌ها با همراهی رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشور‌ها تحرکاتی را در طول دو سه سال گذشته در اعمال فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نابود کردن برجام به کار بردند که متاسفانه در گزارش اخیر آژانس، به نتیجه رسیدن قسمتی از این فشار‌ها را شاهد بودیم.

ظریف افزود: نیاز به همفکری و همکاری برای اینکه مانع شویم این سیاست به نتیجه مطلوب طراحان آن یعنی نابود کردن برجام برسد.

وی خاطرنشان کرد: ما، روسیه و چین و تعدادی از کشور‌ها اهداف مشابهی در این زمینه داریم.

به گزارش فارس، ظریف همچنین با اشاره به اقدامات آمریکا در شورای امنیت افزود: یکی از طنز‌های تلخ تاریخ است کشوری که از برجام خارج شده و رسما مانع از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شده، الان می‌خواهد از محمل این قطعنامه استفاده کند.

وی گفت: در این زمینه موضع ایران، روسیه و بقیه کشور‌ها مشابه است، متاسفانه دبیرکل ملل متحد گزارش کاملا غلط، بی جا و خارج از اختیارات خود را صادر کرده که کاملا مشهود است تحولاتی که در آژانس و دبیرخانه سازمان ملل اتفاق افتاده، به دلیل اینکه کرونا باعث شده حضور کشور‌ها در این سازمان‌ها کمتر شده و آمریکا توانسته با استفاده از فشار‌های نامربوط خودش، این سازمان‌ها را منحرف و در جهت اهداف خودش حرکت کند. در این زمینه ایران و روسیه موضع مشترک برای ضرورت مقابله با این حرکت‌ها دارند و در این زمینه صحبت‌های خوبی کردیم.

ظریف گفت: درباره افغانستان اقداماتی که ایران اخیرا برای آشتی داخلی و حالا نوبت به آشتی ملی می‌رسد با همه گروه‌ها شمول طالبان، در این زمینه همفکری کردیم.

وی بیان کرد: در موضوع یمن و لیبی و شرایط منطقه همفکری کردیم. مجموعا مذاکرات بسیار فشرده و ناهار کاری بود و بعد از مذاکرات ما، همکاران ما در دو مذاکره همزمان در ارتباط با مذاکرات مرتبط با هسته‌ای و موضوعات سوریه گفتگو‌های مفصلی انجام دادند و بحمدالله در یک فرصت کوتاه توانستیم حوزه زیادی را بپوشانیم.

 ظریف پیش از مسکو در استانبول با همتای ترکیه‌ای خود و مقامات ارشد این کشور دیدار و گفتگو کرده بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر