بازدید 12025

تناقض‌گویی آقای دبیرکل

تازه‌ترین اظهارنظر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به عنوان عالی‌ترین نهاد بین‌المللی درباره یکی از رویدادهای بحث‌برانگیز منطقه خاورمیانه، بار دیگر نشان داد که بسیاری از نهادهای بین‌المللی و در صدر آن سازمان ملل متحد که باید فارغ از همه فشارهای خارجی، مدافع حقوق ملت‌ها و کشورها باشد، از فقر استقلال عمل در برابر فشار برخی قدرت‌ها رنج می‌برد.
کد خبر: ۹۸۴۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳ 14 June 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در حملات پهپادهای ناشناس به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی که روز ۲۳ شهریور سال ۱۳۹۸ رخ داد، خسارات سنگینی به این تاسیسات وارد شد و افت شدید بازار سهام عربستان و آشفتگی در بازارهای جهانی نفت را به دنبال داشت.

حدود سه ماه بعد از حمله به تاسیسات آرامکو که به نظر می‌رسد یک دوره زمانی کافی برای انجام بررسی‌های لازم و به نتیجه رسیدن درباره جزئیات این رویداد از جمله اطلاعات مربوط به عامل حمله است، بیستم آذر سال گذشته گوترش اعلام کرد دلیل و سندی مبنی بر دست داشتن ایران در این حملات وجود ندارد.

آنتونیو گوترش در گزارشی به شورای امنیت با استناد به گزارش بازرسان اعلام کرد، سازمان ملل متحد «قادر به تأیید این موضوع که موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در این حملات منشأ ایرانی داشته‌اند، نیست.»

اکنون بعد از گذشت ۶ ماه، آقای دبیرکل با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای، در حرف‌هایی متناقض و تحت تاثیر فشار قدرت‌های خارجی، خلاف سخنان پیشین خود را درباره حملات آرامکو مطرح کرده و به نوعی مدعی نقش داشتن ایران در این حملات شده است.

دیروز (شنبه ۲۴ خرداد) در حالی که چند روز به انتشار نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره آخرین وضعیت قطعنامه ۲۲۳۱ مانده، برخی رسانه‌های غربی نوشتند، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی «منشأ ایرانی» سلاح‌های مورد استفاده در حمله به عربستان را تائید کرده است.
این ادعای جدید گوترش دو روز بعد از تماس تلفن مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با او درباره تحریم تسلیحاتی ایران مطرح شد.

دبیرکل سازمان ملل در گزارش یادشده گفته است، این مساله می‌تواند مغایر با تحریم‌های تسلیحاتی قطعنامه ۲۲۳۱ باشد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه شب‌گذشته(شنبه‌شب) در یک گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی، ادعاها درباره ایرانی بودن موشک‌هایی که آرامکو را مورد حمله قرار داد، بی پایه و اساس خواند و گفت: متاسفانه دبیرخانه سازمان ملل نشان داد که از تهدیدهای آمریکا تاثیر می‌پذیرد.

اینکه چرا دبیرکل سازمان ملل بعد از گذشت ۶ ماه حرف‌های متناقض درباره آرامکو مطرح می‌کند، پرسش‌هایی را در ذهن ایجاد می‌کند اما سوال مهم‌تر اینکه، چرا این ادعاهای تازه، فقط چند روز پیش از انتشار نهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره آخرین وضعیت قطعنامه ۲۲۳۱ مطرح شده است؟ آن هم درست زمانی که کاخ سفید تلاش می‌کند با بهره‌برداری از ابزار مختلف، مانع از پایان تحریم تسلیحاتی ایران شود.

طبق برجام، توافق شده است تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پنج سال بعد از امضای این توافق باید لغو شود. تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران از ۱۳ سال پیش خریدوفروش سلاح با ایران را ممنوع کرده اما پاییز امسال به پایان می‌رسد.

پایان تحریم تسلیحاتی بخشی از توافق ایران و کشورهای ۱+۵ در قالب برجام است که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به صراحت به آن اشاره شده اما ایالات متحده یک سال است می‌گوید باید جلوی لغو این تحریم‌ها را گرفت.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ماه گذشته در سخنانی با تاکید بر اینکه لغو تحریم تسلیحاتی جزو لاینفک برجام است، گفت: آمریکا و کشورهای دیگر بدانند ایران به هیچ عنوان تخطی از قطع‌نامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت.
رئیس جمهوری همچنین ۲۱ خرداد در جلسه هیات وزیران با یادآوری تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه پیرامون تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: از چهار کشور عضو دائم شورای امنیت توقع داریم در برابر این توطئه آمریکایی‌ها به خاطر منافع و ثبات جهان ایستادگی کنند؛ از آنها به ویژه از دو کشور دوست خود (روسیه و چین) توقع داریم به دلیل منافعی که در توافق هسته‌ای (برجام) مورد نظر منطقه و جهان بوده است در برابر توطئه آمریکا بایستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر