بازدید 2817

کرونا صادرات زعفران را کاهش داد

کد خبر: ۹۸۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۲ 03 June 2020

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: انتظار می رفت که سال گذشته ۳۱۰ تن زعفران صادر شود ولی با شیوع ویروس کرونا در اسفندماه این میزان صادرات به ۲۸۰ تن رسید.

حسین زینلی در گفت‌وگو با ایسنا،  با بیان اینکه خراسان جنوبی، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین سطح زیر کشت زعفران را درکشور دارند، اظهار کرد: بالاترین میزان تولید و بیشترین سطح زیر کشت زعفران در دنیا متعلق به ایران است.

وی ادامه داد: متاسفانه از نظر فرهنگی اقدامات کمی بر روی مصرف زعفران انجام شده و زعفران در طب سنتی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار نیست، در حالی که زعفران طلای سرخ است و خواص دارویی بسیاری چون درمان افسردگی، قندخون، فشارخون و تقویت قوای جسمی دارد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه هر ایرانی متاسفانه سالیانه ۰.۷ تا یک گرم زعفران مصرف می‌کند، تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که خانواده‌ها بیشتر از زعفران در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

وی در ادامه به وضعیت صادرات زعفران اشاره کرد و گفت: انتظار داشتیم سال گذشته  ۳۱۰ تن زعفران صادر شود ولی به دلیل شیوع کرونا ۲۸۰ تن زعفران صادر شد. به عبارت دیگر شیوع کرونا باعث کاهش میزان صادرات زعفران شد.

زینلی با بیان اینکه در حال حاضر زعفران در کمترین قیمت خود قرار دارد، تصریح کرد: یک گرم زعفران حدود ۱۰ هزار تومان قیمت دارد و نسبت به مواد غذایی دیگر گران نیست.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال حمایت های دولت از بخش از زعفران حمایت‌های کیفیتی خواهد بود، اظهار کرد: در راستای افزایش تولید و کیفیت زعفران، معرفی آن به بازارهای بین المللی و همچنین حفظ قیمت زعفران ایرانی در بازارهای بین المللی  تلاش خواهد شد. در حقیقت حمایت های دولت در جهت تولید پیاز های استاندارد، تقویت زمین های کشاورزی و ایجاد سامانه خرید و فروش گیاهان دارویی جهت معرفی این محصولات به مردم خواهد بود.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت:اگر بر روی زعفران در مدت کوتاهی کار شود و ارزشمندی آن به دنیا نشان داده شود، ارزش‌آفرینی حداقل یک میلیارد دلاری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر