بازدید 19135
۱

سردرگمی درباره میزان انتقال کرونا از افراد بی‌علامت

سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد موضعش را درباره اینکه آیا افراد بی‌علامت باعث انتشار ویروس کرونا می‌شوند یا نه، روشنتر کرد و اعلام کرد هنوز دقیقا معلوم نیست میزان انتقال از افراد بی‌علامت در چه حدی است.
کد خبر: ۹۸۳۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶ 11 June 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از همشهری آنلاین، اظهار نظر روز دوشنبه یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت که انتقال ویروس کرونا از افراد بی‌علامت را « بسیار نادر» خوانده بود، به بحث علمی داغی درباره این موضوع حل‌وفصل‌نشده انجامید و انتقاد گسترده‌ای را متوجه این سازمان کرد.

اطلاعات مهم سازمان جهانی بهداشت درباره ناقلان بدون علامت کرونا

سازمان جهانی بهداشت کمتر از ۲۴ ساعت بعد یک کنفرانس خبری ویژه ترتیب داد تا این اظهار نظر را پس بگیرد و تاکید کند که هنوز نادانسته‌های بسیاری در این باره وجود دارد.

اما این اظهارنظر به طور گسترده‌ای منتشر شد و بسیاری آن را دلیلی بر عدم نیاز به زدن ماسک یا رعایت فاصله‌گیری جسمی شمردند.

ماریا ون کرکوف، رئیس واحد بیماری‌های نوپدید و بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان در سازمان جهانی بهداشت که اظهارنظرش در این باره بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد، روز سه‌شنبه گفت حرف‌های او سوءتعبیر شده است.

او گفت: «من دیروز سیاست سازمان جهانی بهداشت را بیان نمی‌کردم. ما می‌دانیم که برخی از افراد دچار ویروس کرونا بی‌علامت هستند و برخی از افراد بی‌علامت می‌توانند ویروس را منتقل کنند.»

مایک رایان، رئیس برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت هم گفت که سازمان جهانی بهداشت قصد نداشت سیاست جدید یا متفاوتی را اعلام کرد. او گفت: «هنوز نادانسته‌های بسیاری در مورد این ویروس و پویایی سرایت آن وجود دارد.»

با اینکه سرایت از افراد بی‌علامت رخ می‌دهد، هنوز دقیقا معلوم نیست که میزان این سرایت چقدر است. بررسی‌ها و مدل‌ها نشان داده‌اند که بسیاری از افراد دچار عفونت هرگز علائمی را بروز نمی‌دهند. پرسش این است که آیا این افراد بی‌علامت نقش مهمی در انتشار ویروس دارند یا نه.

از طرف دیگر برخی از مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند برخی از کشورها که ردیابی تماس در افراد با عفونت ثابت شده را انجام داده‌اند، به موارد چندانی از سرایت از افراد بی‌علامت نرسیده‌اند.

ون کرکوف هم در بخش پرسش و پاسخ کنفرانس خبری روز سه‌شنبه توضیح داد که منظورش از «بسیار نادر بودن» انتقال از افراد بی‌علامت اشاره‌اش به همین گروه از بررسی‌ها در این کشورها بوده است، هر چند که بررسی‌های بر اساس مدل‌سازی تخمین می‌زنند ۴۰ درصد انتقال‌ها از طریق افراد بی‌علامت انجام شود.

یک مشکل دیگر تعریف‌های متفاوت درباره افراد بی‌علامت است. برخی از افراد در تمام طول دوره عفونت با ویروس کرونا علامتی بروز نمی‌دهند و کارشناسان آنها را افراد بی‌علامت حقیقی می‌شمارند. اما برخی افراد فقط در ابتدای عفونت بی‌علامت هستند و بعد علامت‌دار می‌شند و می‌توانند در دوران پیش از بروز علائم هم ویروس را منتقل کنند- این نوع را سرایت پیش از علامت‌دار شدن می‌نامند.

یک موضوع دیگر هم که وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند این است که در برخی از افراد دچار عفونت علائم بیماری بسیار خفیف است مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا عفونت با علائم کمتر قابل‌انتظار مانند اسهال یا درد عضلانی شروع می‌شود و نه علائم کلاسیک مانند تب و سرفه.

اریک توپول، استاد پزشکی مولکولی در موسسه پژوهشی اسکریپس در این باره گفت: «واقعا سردرگمی ایجاد کردند. من نمی‌دانم چرا باید بگویند سرایت از افراد بی‌علامت نادر است در حالیکه حقیقت این است که ما نمی‌دانیم میزان سرایت از افراد بی‌علامت چقدر است.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
ترامپ راست می گفت سازمان بهداشت جهانی با چین هنکاری می کنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان