بازدید 29597

افزایش ۱۸ برابری قیمت دلار در تناقض با سیاست حراج ۲۸۰ میلیارد دلاری برای حفظ نرخ ارز

رئیس کل بانک مرکزی به تازگی در صحن علنی مجلس طی صحبت‌هایی گفت: کلاً سیستم اجرای ما این‌گونه جا افتاده بود که ما برای حفظ نرخ ارز باید به بازار ارز تزریق کنیم؛ بنابراین ۲۸۰ میلیارد دلار ظرف پانزده سال گذشته ـ به‌ عبارتی به‌طور میانگین سالی ۱۸ میلیارد دلار ـ به بازار ارز تزریق کرده‌ایم تا نرخ ارز را و به تبع آن تورم را کنترل کنیم.
کد خبر: ۹۸۳۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷ 10 June 2020

افزایش ۱۸ برابری قیمت دلار در تناقض با سیاست حراج ۲۸۰ میلیارد دلاری برای حفظ نرخ ارز

تابناک اقتصادیقیمت ارز و به خصوص دلار همواره برای اقتصاد واردات محور ایران، یکی از تعیین کننده ترین موارد در افزایش یا کاهش نرخ تورم بوده است. از این روی، روسای بانک های مرکزی در دوره های مختلف تلاش بسیاری کرده اند تا افسار نرخ ارز را با سیاست های مختلفی در اختیار خود داشته باشند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ یکی از این سیاست ها، مداخله در بازار ارز و تزریق ارز به این بازار جهت کنترل قیمت آن بوده است؛ هر چند بسیار کم پیش آمده که میزان مداخله بانک مرکزی در بازار ارز رسانه ای شود، در دوره های ریاست افراد مختلف بر بانک مرکزی، جسته و گریخته آماری در زمینه میزان مداخله بانک مرکزی در بازار ارز رسانه ای شده است. 

از جمله این موارد می‌توان به مصاحبه مورخه ۸ خرداد ماه سال ۱۳۹۰ محمود بهمنی رئیس کل وقت بانک مرکزی اشاره کرد که وی طی مصاحبه‌ای درباره شایعاتی که پیرامون نبود ارز در بانک مرکزی برای عرضه وجود داشت، گفت: چنین صحبت‌هایی بی اساس است. چون خوشبختانه قیمت نفت بالا رفته و ما به طور میانگین هفته بیش از یک میلیارد دلار به بازار می ریزیم حالا برای از بین بردن بازار سیاه با افزایش عرضه، شاید هفته ای تا دو میلیارد دلار و بیشتر هم به بازار بریزیم تا نرخ ها را کنترل کنیم.

اما آنچه در چند روز اخیر پیرامون میزان مداخله بانک مرکزی در بازار ارز کمی عجیب تر از گذشته بوده، سخنان جالب عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی است.

وی در سیزدهم خرداد ماه سال جاری در صحن علنی مجلس گفت: کلاً‌ سیستم اجرای ما این‌گونه جا افتاده بود که برای حفظ نرخ ارز باید به بازار ارز تزریق کنیم؛ بنابراین ۲۸۰ میلیارد دلار ظرف پانزده سال گذشته به‌عبارتی به‌طور میانگین سالی ۱۸ میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرده‌ایم تا نرخ ارز و به تبع آن تورم را کنترل کنیم. تمام این ارزها به صورت خروج سرمایه از کشور خارج شده و تمام امکاناتی که از کشور خارج شده به دلیل ارزهای ارزان و رانت بوده است.

همتی ادامه داد: وقتی جلوی آن را گرفتیم، خیلی‌ها عنوان می‌کردند اقساط خود را در کانادا و جاهای دیگری نمی‌توانیم پرداخت کنیم زیرا سود بانکی بالای ۲۵ درصدی می‌گرفتیم و با ارز ۴۲۰۰ و ۳۵۰۰ تومان و حتی رقم‌های کمتر آنها را صرف اقساط‌ مان در خارج می‌کردیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ۱۵ سال گذشته، بدون حذف روز‌های تعطیل، بانک مرکزی روزانه برای تنظیم نرخ ارز و مداخله در بازار حدود ۵۱.۱ میلیون دلار ارز به این بازار تزریق کرده که این رقم، رقم بسیار قابل توجهی است.

برای پی بردن به میزان بزرگی ارز تزریق شده به بازار در پانزده سال اخیر باید گفت، بنا بر اعلام مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران، در سال گذشته ارزش کل صادرات غیرنفتی حدود ۴۱.۳ میلیارد دلار بوده که در مقایسه این عدد با میزان ارز تزریق شده به بازار در پانزده سال اخیر (۲۸۰ میلیارد دلار) به این نتیجه خواهیم رسید که این میزان تزریق ارز حدود هفت برابر ارزش کالا‌های صادراتی غیرنفتی در سال گذشته بوده است.

حالا پرسش اساسی این است که آیا بانک های مرکزی با این سیاست تزریق ارز و مداخله در بازار به اهداف خود رسیدند؟

آیا بانک های مرکزی به هدف خود از تزریق ارز به بازار دست یافتند؟

همان گونه که رئیس کل بانک مرکزی بیان نموده است، این تزریق و مداخله در بازار ارز به منظور پایین نگه داشتن نرخ ارز (مشخصا نرخ دلار) و نرخ تورم انجام شده است. اما آیا بانک مرکزی به هدف خود رسیده است؟

از بررسی نرخ دلار آغاز می‌کنیم. طبق آمار‌های موجود در سال ۱۳۸۴ قیمت دلار ۹۰۲ تومان بود. در سال ۱۳۸۵ نرخ دلار به ۹۱۹ تومان افزایش یافت و در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ این نرخ به ۹۲۸ تومان و ۹۵۷ تومان رسید.

در سال ۱۳۸۸ سرانجام قیمت دلار خود را به بالای هزار تومان رساند و از سال ۱۳۹۰ با آغاز تحریم‌ها روند قیمت دلار صعودی‌تر شد. در سال ۱۳۹۰ قیمت هر دلار به هزار و ۸۰۰ تومان رسید و در سال ۱۳۹۱ رکورد قیمت دلار با رسیدن به سه هزار و ۶۵۰ تومان شکسته شد.

با اجرایی شدن برجام تا مدت‌ها قیمت دلار ثابت ماند، اما از شهریور ماه سال ۱۳۹۶ دوباره روند صعودی دلار شروع شد و در سال ۱۳۹۷ و با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه کشورمان نرخ دلار به حوالی ۲۰ هزار تومان هم رسید.

هر چند بانک مرکزی در دوره ریاست همتی توانست تا حدودی نرخ دلار را کنترل کند، اما از انتهای سال گذشته دوباره روند صعودی نرخ دلار آغاز شده و تا لحظه نگارش این متن قیمت هر دلار به حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است؛ بنابراین در مدت پانزده سال گذشته به رغم مداخله ۲۸۰ میلیارد دلاری برای پایین نگه داشتن نرخ دلار، قیمت این ارز خارجی حدود ۱۸ برابر شده است.

همچنین نرخ تورم نیز در این سال‌ها پای رشد نرخ دلار، افزایش یافته است. مطابق نمودار و طبق اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در سال ۱۳۸۴ حدود ۱۰.۴ درصد بوده است. این نرخ با تمام نوساناتی که در این سال‌ها داشته است در مجموع روند رو به رشدی داشته و در سال ۱۳۹۸ این نرخ به ۴۱.۲ درصد رسیده است.

تورم

بنابراین بانک مرکزی در دوره های مختلف، نتوانسته است به خواسته خود که همانا کنترل نرخ ارز و همچنین کنترل نرخ تورم بوده است، برسد و توزیع و تزریق ۲۸۰ میلیارد دلار به گفته عبدالناصر همتی، تنها به نفع افراد با نفوذی بوده است که توانسته اند از این طریق، اقساط خود در کانادا را تسویه کنند! به عبارت بهتر با این مداخله در بازار ارز و ترزیق ۲۸۰ میلیارد دلار به این بازار، به خارج نشینان جهت رسیدن به رفاه، یارانه ارزی داده ایم و به داخلی ها تنها نرخ تورم را تحمیل کرده ایم.

۲۸۰ میلیارد دلار از کجا تامین شده است؛ از محل ذخایر ارزی یا خرید و فروش ارز از بازار؟

وحید شقاقی‌شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی طی مصاحبه ای به این پرسش پاسخ داده است. وی گفته: این‌طور نبوده که از میزان ۲۸۰ میلیارد دلار عرضه ارز، همه آن از محل ذخایر ارز بوده باشد، بلکه خود آقای همتی که من این سؤال را از ایشان پرسیدم، پاسخ دادند که در دوره‌هایی بانک مرکزی خرید ارز در بازار آزاد انجام داده و زمانی که قیمت ارز بالا رفته است، اقدام به فروش همان ارزها کرده است.

چند پرسش از بانک مرکزی

همان گونه که ملاحظه شد، این سیاست مداخله در بازار ارز و ۲۸۰ میلیارد دلاری که در پانزده سال اخیر صرف چنین کاری شده به اهداف خود نرسیده و تنها به نفع افراد خاصی بوده است. حالا پرسش از رئیس کل بانک مرکزی این است که چرا این آمار را منوط به پانزده سال اخیر نموده اند؟ در دولت های پنجم تا هشتم، آیا مداخله در بازار ارز توسط بانک مرکزی صورت نمی گرفته است؟ در آن دولت ها چقدر ارز برای کنترل بازار تزریق شده است؟ این افرادی که آقای همتی از آن ها یاد کرده و گفته است که با این ارزها اقساط خود در کانادا را تسویه می کردند، چه کسانی هستند؟ دانستن نام این افراد حق ملت است و بهتر است رئیس کل بانک مرکزی، شفاف نام این افراد را رسانه ای کند.

پرسش بعدی این که آیا این مداخله در دوران ریاست کلی آقای همتی بر بانک مرکزی صورت نگرفته است؟ این پرسش از آن جهت است که در جلسه مهرماه ۱۳۹۷ شورای عالی هماهنگی اقتصادی، این شورا اختیارات لازم را به رئیس کل بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز داد و بر این اساس، بانک مرکزی موظف شد تا از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بازار ارز مداخله و اقدامات لازم برای کنترل نرخ ارز را انجام دهد و قیمت مبادله در بازار ارز را نیز به نحو مقتضی اطلاع رسانی کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۵
وافزايش 100برابري مشكلات وبدبختي هاي قشر مستضعف
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
... شک نکنید به زودی ارز برای کالای اساسی هم نایاب میشه
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
اون کسی که پولداره حالا با دزدی راه اسون(بازیگری فوتبالیست یا دلال و ....) باید مالیات میداده به دولت ولی اون بدبختی هایی مثل ۹۸ درصد مردم که بازحمت پولشون. و بدست اوردن ارزش پولشون چند ۱۰ برابر تو همین ۳-۴ سال اخیر از دست داده اند و حق دارند ثمره زحمات یک عمرشون رو ببرن حتی یک کشور دیگه پول قسط بدن چرا اکثریت مردم باید توان کار شماها. و بدن که. مار زندگیمون. و به بدبختی کشوندین
افراد زیادی بودن و هستن که اموال خودشون رو در بانکهای داخل کشور سرمایه گذاری و با سود ۲۰ درصدی در ترکیه و دبی و اروپا و آمریکا زندگی می کنن.و هر سال مبلغ زیادی پول رو برای گذران زندگی و سرمایه گذاری از کشور خارج می کنند.مشکل کار اینجاست که همین افراد کاملا گوش به زنگ هستن و به محض کوچکترین احساس خطر سرمایه های خودشون رو به ارز و طلا تبدیل و سریعا از کشور خارج می کنن.و به عامل اصلی جهش های چند صد درصدی تبدیل میشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
دیگر صرفشون نمی کند خارج کنند با این نرخ دلار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
با کاهش حداقل 100 درصدی ارزش پول ملی در سال با سود 20 درصد داخل ایران نمی توانید زندگی کنید خارج از کشور که جای خود دارد آنها به راحتی در بازار ارز و سکه و کالا سرمایه گذاری کرده اند و چند برابر سود بانکی که حالا 15 درصد است سود می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
اصلا مرزای کشور رو ببندن نه چیزی صادر بشه خسته شدیم از این اختلاس و فرار و رانت ضربه به تولید داخلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
گذاشتن پول در بانک و گرفتن سود اخرین گزینه هر سرمایه داری است چون پول اینجوری ازبین میره
سوال اصلی از آقای همتی اینه که مگر وظیفه بانک مرکزی که شما ریاستش رو برعهده دارید کاری بجز حفظ ارزش پول ملی و سیانت و حمایت از دارایی مردم ایران داره؟! چرا بابت انجام وظیفه سر مردم منت میگذارید؟! تازه اونم درست انجام نمیدید چون قیمت ارز کلا افزایشی هست!
بهتره فکر مسدود کردن ارسال پول به کانادا باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
مستر تورم که بالای 5 درصد باشد نرخ کالا ها باید در همین حد حالا یک کم بیشتر یا کمتر بالا برود و این از اصول اولیه اقتصاد است ولی این ها به صورت جزیره ای یک بخشی را سرکوب می کردن و می کنند ویک بخش ازاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
منتی نذاشت،داره توضیح میده.دعوا داری انگار.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
حالا چرا فقط کانادا ؟ جنوب اسپانیا ، سواحل ترکیه ، آلمان،اتریش ، انگلیس ، آمریکا ، مالزی ، گرجستان وکشورهای دیگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
آنکه شما میفرمائین بانک مرکزی مستقل است
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
نمیشه آخه آغازادهها تفریحشون لطمه میخوره
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
تمام آدم ها در تمام دنیا مالک سرمایه خود هستند و می توانند ان را به هر جایی که می خواهند منتقل کنند چرا از ایران سرمایه به کانادا که مکان جالبی برای سرمایه گزاری و کسب و کار نیست می رود ولی از کانادا به ایران نمی اید؟اگر جواب این سوال را فهمیدید مشگل کشور را می فهمید عجیب است که یک فرد پولدار جلای کشوری را بکند که در آن واردات خودرو ممنوع است،وام مسکن وجود ندارد،فرزندانش برای ورود به دانشگاه خوب باید کنکور بدهند و پسرش به سربازی اجباری برود،تورم دو رقمی دارد و نرخ پولش سالی دهها درصد کاهش می یابد و حتی حق مهمانی گرفتن و لباس پوشیدن مطابق میل خود را ندارد؟اینهایی که گفتم برای یک فرد میلیاردر است عوام مردم که جای خود را دارند .اینجا اخر دنیا است.چند روزی است که به عنوان یک کارخانه دار به دنبال خرید یک ساختمان چند طبقه برای دفتر مرکزی هستم ،جالب است بدانید ملکی پیدا نکردم که صاحبانش خارج کشور نباشند و به دنبال ارسال بقیه سرمایه خود به انجا نباشند حالا بگزار دل اقای همتی خوش باشد که با گران شدن دلار سرمایه فرار نمی کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
این آقاکجاش منت گذاشت سرشما؟...واقعیتی روگفت!!کجای این کارش ایرادداشت؟نکنه شماهم ازهمونایی هستیدکه ازبازارارزارتزاق میکنی وهرچه دلارگرونترجیب شماپرتره؟!!!..درثانی متاسفانه اقتصادایران وفرهنگ اقتصادی مردم ماباهیچ جایدنیا تناسبی نداره وهیچکدوم ازفرمولهای اقتصادی جاهای دیگه دنیا،برای مادرست کارنمیکنه!!!انگارماکلایه چیزدیگه هستیم!برای همین هم بانک مرکزی به تنهایی نمیتونه ارزش پول ملی وحفظ کنه وخیلی ازدستگاههاو ازهمه مهمترخودمردم دراین مسئله نقش دارن!!!مثلادرکشورمافرضاتوبازارمسکن قیمتهاثابت باشه ویاخیلی به کندی وتدریجی افزایش داشته باشه،ازبنگاه دارهاودست اندرکاران بازاربپرسی بازارچطوره می
ن بازارکساده ویخه وازاین حرفا...اماوقتی قیمتهامتغیروباشیب تندی درحال افزایش باشه همه (حتی اونهاییکه نیازواقعی به مسکن ندارن وفقط برای سودجویی هجوم میارن برای خریدمسکن وزمین تاباسودبیشتری درآینده بفروشن و....!!!متاسفانه خیلی ازنیازهای واقعی مردم برای یک عده اسباب سود و... شده وهیچ بوییازانصاف نبردن!!!درهمین طرح فروش فوقالعاده خودرو..ظاهراحدود7میلیون نفربرای25هزاردستگاه خودرورفتن ثبت نام کردند!چرا؟!!یکی ازافرادیکه برنده شده رومیشناسم که امتیازشو برای پژواس ال ایکس به خواهرشوهرش15میلیون تومان فروخته!!!تازه این فردخودش هم ماشین داره واملاک هم داره ووضعش هم نسبتاخوبه..بهش گفتن چراماشینتوعوض نمیکنی بااین چیزیکه به اسمت افتاده میگه برای آهن پاره خرج نمیکنم،پولشومی برم تومسکن وطلا و....!!!مملکت مااینه!!!هرکی هرجاازدستش برمیادهیچ کوتاهی درکسب سود نمکنه وجزبه منافع خودش اصلابه بقیه فکری نمیکنه!!!همیشه هم می نازیم به فرهنگ کهن و... خودمون!!!
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۹۹ ساعت ۱۸
دلار (اسکناس) ۱۸۱۰۰
دلار(حواله) ۱۸۵۰۰
سکه ۷۵۵۰۰۰۰
رسانه های خبری درسکوت کامل بسرمیبرند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
داری 1 تومن اضافه تر میگی!همین هایی مثل شمان که قیمت سازی میکنن تا جو بهم بریزه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
هنوز رکورد مهر97 را نزده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
چون همه مردم و حتی رسانه ها آلوده دلار و سکه و کالاهایی شده اند که روز به روز روی آن می رود و به خیال خام خود فکر می کنند سود می کنند در حالی که این سود نیست و شبه سود و بلای آسمانی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
تمایل عده ای به دلار و سکه نه سود بلکه حفظ ارزش پولشان است تا زمانی که سرمایه به ریال باشد دولت با چاپ پول شریک سرمایه انها میشود و سرمایه شان را از بین میبرد2051
اقای همتی خبردارید دلار وارد کانال ۱۸۰۰۰ تومان شده؟!!!
ایاهنوز هم مصر هستید که ارزو برجوانان عیب نیست؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
تورم سال قبل شما 30 درصد بوده ودلار هم26 درصد باید بالا برود و نه سرکوب کردن که شما خوش باشی دلار بالا نمی رود!
چرا 26 درصد بالا برود چون تورم امریکا 3 الی4 درصد از تورم ما کم می شود
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
ارزش دلار را از سال ۹۲ تا ۹۶ دستوری حدود ۳۷۰۰ تومان نگه داشته بودند و کسانی که از این موضوع خبر داشتند تا توانستند در کانادا و اروپا سرمایه گذاری کردند و خروج ارز از کشور انجام دادند و تا وقتی این دیدگاه وجود دارد باز هم خزانه خالی میشد.
مهندس ترکان درست گفته بود که ارز ارزان(نرخ دلار در هر زمان با توجه به نرخ تورم و دریافتی حقوقها)فقط سبب اختلاف طبقاتی و ماشینهای میلیاردی و خروج ارز از کشور خواهد شد.
ارز وقتی الان این قیمت ۱۸۰۰۰ تومان خریدار بسیار دارد یعنی قیمت ارز.... !!!!
خود شما یک ماه پیش زدید اگر بورس ۸۵۰۰۰۰ واحد شود ارز حداقل باید ۲۵ باشد منتهی الان ببینید بورس ۱۲۰۰ میلیون شده و ارزش ارز ان تحلیلی که شما کردید نشده و همین تفاوت نرخ ها سبب میشود طرف سهامهای حباب گرفته را بفروشد و تبدیل به ارز در ان سوی ابها نماید.
خیلی روشن است.
الان با توجه به قیمت سهام ها در بورس و قیمت بالای مسکن چرخه خروج ارز از کشور سرعت گرفته و اقایون این خورشید روشن را میبینند و اسمان و ریسمان میبافند که ارز نرخش فلان است و .....
حرفهای اقای همتی تماما با اقای نوبخت و رییس جمهور تناقض دارد.
اقای رییس جمهور امروز گفته اند سالی ۵۰ میلیارد دلار کمتر داریم صادرات پتروشیمی انجام میدهیم در حالی که هفته گذشته اقای نوبخت گفته بود ۱۰۰ میلیارد دلار در پتروشیمی ها کمتر درامد داریم.
وزیر اقتصاد جدا از ایشان
اقای نوبخت متفاوت از ان دو
اقای رییس جمهور متفاوت از ان ۳ بزرگوار حرف میزنند و هیچ هم خوانی امارهایشان با هم ندارد.
دکتر نیلی پارسال هشدارهای لازم را درباره نحوه اختصاص ارز ۴۲۰۰ داد منتهی اقایون همت بسته بودند ارز باید ۴۲۰۰ باشد و الان این شده!!!!
ونزوئلا سلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
این دیگه بیخود تکرار کردنه . اصلا این دو کشور شباهتی از نظر جغرافیا و مسائل دیگر برای مقایسه ندارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
عليكم السلام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
چه ربطی داره؟!!!....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
همنشینی کم کم شباهت هم ایجاد میکنه
اول این که این روش فقط برای 15 سال قبل نیست و از سال 1350 و قبل انقلاب باب شد زمانی که نفت گران شد و دلار زیادی به کشور وارد شد
دوم هم این که کل ارزش اقتصاد ایران در حال حاضر 450 میلیارد دلار است و اگر پول ها خارج نمی شد الان ارزش اقتصاد ایران بالای 600 میلیارد دلار ارزش داشت
سوم این که چرا برای این که 3 الی 5 درصد تورم سالیانه در کشور را کم کنیم می رویم ارز را سرکوب می کنیم که این خودش بعدا مانند سال91 یا 97 اقتصاد را نابود می کند و تحریم ها هم ربطی ندارد چون اخرش منفجر می شد اقتصاد با این کارها و دولت نمی خواست بیشتر خرج کند بازار را رها کردن
بعدش هم این که اقای همتی گفته ما در این یک سال و نیم پولی تزریق نکردیم بلکه 1 میلیارد دلار هم گرفتیم و این یعنی مدیریت بازار که همین یک ملیارد دلار می فروشیم و بعدا می خریم
در ضمن دلار هر سال با تورم بالا برود هیچ اشکالی ندارد هیچ بهترین روش است تا اقتصاد بفهمد کجاباید برود و از شوک ارزی سال ها ی اینده جلوگیری می کند واین در همه کشورهایی که تورم بالا دارند مانند ترکیه اجرا می شود و هر سال افزایش می دهند و به همین خاطر شوک زیاد به اقتصادشون وارد نمی شود
تنها را كنترل قيمت دلار پايان يافتن تحريمهاست
تنها راه کنترل تورم کاهش نرخ سود بانکی به زیر ۸ درصد و انتقال سرمایه های مردم به بورس و اوراق بهادار هست.این راهی هست که در تمام کشورها اجرا میشه.حالا ممکنه افرادی به بورس اعتماد نداشته و اهل ریسک نباشن.خوب این افراد هم پولشون رو بزارند بانک و سود ۵ درصد بگیرند.البته دولت هم در قبال بازار بورس مسئولیت سنگینی داره.باید به بازار عمق بده وتا اونجا که می تونه جلوی سفته بازی رو بگیره و با کاهش مالیاتها و نرخهای خوراک مواد اولیه صنایع بزرگ اونها رو سود آور کنه و با شفاف سازی بورس و تصویب قوانین صحیح از سرمایه مردم محافظت نماید.در ۶ سال ابتدای دوره روحانی عکس این اتفاقات رخ داد.یعنی بانک های خصوصی سودهای بالای ۳۰ درصدی میدادن و با سرکوب قیمت و دستکاری نرخ های خوراک پتروشیمی و پالایشگاهها بورس رو به خاک سیاه نشاندن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
هیچ دلیل اقتصادی برای رشد بورس وجود ندارند فقط پولهایی را در بورس سرمایه گذلری کنید که با ازبین رفتنشان مشکلی ندارید
متاسفانه دلار که در کانال ۱۱ تومن آرام گرفته بود با جو روانی ناشی از عدم تصویب fatf دوباره شروع به پرواز کرد.قطعا دولتی ها بخاطر به هم نخوردن جو روانی جامعه این مسئله رو عنوان نمی کنن منتهی قطعا این مسئله به شدت تاثیر گذار هست.
من هیچ تخصصی ندارد ، ولی اینقدر را می فهمم که دلار گران نمی شود ،
این ریال است که به دو دلیل بی ارزش می شود ،
اول وابستگی به نفت و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی برای کسب درآمد (متاسفانه در سالهای گذشته گاز و پتروشیمی را جزو درآمد نفتی حساب نکرده و سخن نادرست درباره کاهش وابستگی به نفت را تبلیغ می کنند).

دوم وابستگی به واردات برای تامین تقریبا همه مایحتاج مصرفی مردم با از از بین رفتن کارگانجات تولید لوازم خانگی ، نساجی ، صنعتی ، واردات بی رویه موارد اولیه مصرفی ساختمانی و خلاصه وارد کردن همه چیز از بیل و خاک گلدان تا قطعات خودروهای تولید داخل و سنگ و کاشی
واقعا من جای آقای همتی بودم، شکست رو می‌پذیرفتم . البته ایشون هم خودش میدونست که تا تحریم باشه، نمی‌تونه بیشتر از یه سال از رشد دلار جلوگیری کنه.
چنان رونق اقتصادی ایجاد می کنم که به پول یارانه احتیاج نداشته باشید....................
تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیست!!!
کنترل تورم بنفع تولیدکننده خارجی و ایجاد اشتغال در سایر کشورها و بیکاری در داخل کشور
مشکل اقتصاد ما این است که تعریف درستی از سود نداریم مثلاً در مبحث ربا تعریف درست این است که اگر شما ارزشی را به کسی قرض دادید باید همان ارزش را از او پس بگیرید و اگر سود و ضرری در کار است باید هر دو طرف در آن مشارکت داشته باشند. اما در تعریف فعلی پول به عنوان یک ارزش شناخته می شود در حالی که پول در حال حاضر و در شرایط تورمی دیگر یک ارزش نیست و ارزش چیزی است که در طول زمان تغییر نکند شما اگر یک مبلغ را به مدت 10 سال به یک نفر قرض بدهید پس از ده سال آن مبلغ ارزش ده سال قبل را ندارد و وام دهنده دچار ضرر و زیان شده است. هم سیستم بانکی و هم سیستم اقتصادی و هم مسائل شرعی ما در این موضوع دچار اشکال هستند و وقتی این موضوع صحیح است که پول ما منطبق با یک چیز با ارزش ثابت در طول زمان باشد مثلاً مبتنی بر طلا یا هر فلز گرانبها که در طول زمان همواره دارای ارزش ثابت است
فقط دلار نیست که گرون شده همه ی ارزها گرون شده اند چون که ریال ایران ارزشش را روز به روز از دست می دهد
((افزایش ۱۸ برابری قیمت دلار در تناقض با سیاست حراج ۲۸۰ میلیارد دلاری برای حفظ نرخ ارز))
وقتی در همین مدت 15 سال نقدینگی 33 برابر شده تناقضی در گفتار نیست از طرفی در چند سال اخیر قیمت دلار افزایش پیدا کرده و فقط 1% ارز مصرفی کشور از بازار ازاد تامین میشود
حالا سوال مهم اینکه برای نرفتن ارز به خارج از کشور باید دلار رو بالا نگه داشت و پول ملی رو تضعیف ؟!!!
دولت باید در کنار تزریق دلار به نقاط مصرف دلار هم توجه می کرد البته نه با چوب و چماق بلکه با مدیریت صحیح موارد مصرف دلار را کاهش و مدیریت می کرد و وقتی مصرف دلار کاهش می یافت طبیعتاً افرادی که دلار را برای سود بیشتر انبار کرده اند بعد از مدتی که از دلار سود کمی به دست می آوردند ناچار می شدند آنرا به بازار تزریق کنند. لذا تمرکز در کاهش مصرف دلار بسیار مهم است. مثلا دولت برخی از مبادلات خود را بر پایه ارزهایی غیر از دلار قرار می داد و یا به جای واردات کالا بوسیله دلار روی مبادلات کالا به کالا تمرکز می کرد. البته بنظر من با توجه به اینکه در دوران کرونا که بسیاری از مسافرت های خارجی و مبادلات خارجی کاهش یافته و کالاهایی مثل خودرو اجازه ورود به کشور را نداشتند طبیعتاً تقاضا برای دلار هم باید کاهش داشته باشد و مشخص است دست های پنهان و مرموزی در پشت دلار پنهان است که در آینده مشخص خواهد شد ...
یعنی شما و اقای همتی معتقد هستید که برای این که دلار توسط کانادایی نشینان از مملک خارج نشه . باید ارزش پول ملی تقویت نشه و دلار هر طوری دوست داشت بالا بره و از صدقه ان قیمت مسکن و ماشین و لپه هر سال 300 درصد افزایش پیدا کنه ؟ بیایید برای یک بار هم که شده دنبال کشف واقعیت ها باشیم . اقای همتی به جای این حرف ها بروند بررسی کنند چرا ارزش پول ملی ما باید هر سه چهار سال 300 درصد تنزل پیدا کنه و بالبع ان این مشکلاتی که بیان داشتند بوجود اید .
در دوره احمدی نزاد سه برابر شد و در دوره روحانی شیش برابر بنظرتون کدام رئیس جمهور بهتری بود
امروز مشکل ما مسکن و خودرو و سکه و ... نیست مشکل ما پول ما است که همان مغز و قلب اقتصاد کشور است و تا کسی این موجود مظلوم را در نیابد تمام بدنه اقتصاد کشور دچار بیماری است و تا وقتی پول به یک ارزش ثابت تبدیل نشود همین گرفتاری اقتصادی و حتی فرهنگی وجود دارد چرا کشورهای غربی با وجود شرایط سخت اقتصادی و تنش های سیاسی ارزش پولشان همان است که قبلا بوده است و بنظر رسد که آنها چیزی را می دانند که ما آنرا درباره پول و سود نمی دانیم و متاسفانه دولت در هر گرفتاری و کسری بودجه به تنها چیزی که فکر نمی کند همین موجود ضعیف و ذلیل توسری خور است
ریشه بسیاری از مشکلات ما فساد و رانته و اینکه خیلی ها میخوان این فساد و رانت باشه و تصمیماتی گرفته میشه که رانت ایجاد کنه و به نفع رانتخواران باشه!
با ترزیق ارز بانک مرکزی توسط صرافیها باز هم خواهید دید که هیچ تاثیری نخواهد داشت چرا سرمایه کشور رو نابود می کنید؟ چاب اسکناس بدون پشتیبان نگاه به امریکا میکنند ؟
وئزوئلا با تبدیل پول خود به بیت کوین تورمش را کاملا مهار کرد. ما هم باید همینکار را انجام دهیم
پاسخ ها
مهدی
| Canada |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
حتما پول بنزینای ایران رو هم مجازی پرداخت میکنند.مجازیه مجازی
بازم خدا. را شكر ارز براى دوستان همون ٤٢٠٠ تومان است.
شما قیمت یک کیلو پیاز را نمی توانید کنترل کرده و ثابت نگه دارید فاتحه خواندید در اقتصاد!
یکی از دلائل مهم رشد تورم از نظر بنده خود مردم ایران هستند از اینجهت که بمحض افزایش قیمت کالایی یا ارز خارجی یا طلا وخودرو به سوی آن هجوم می آورند. البته احتمالا نیت اکثر این مردم رسیدن به سود بیشتر است اما غافل از اینکه هرچقدر تورم بالا برود تعداد ثروتمندان کمتر و تعداد فقرا بیشتر خواهد شد.
پس بیاییم به فقیرتر شدن خود کمک نکنیم.
یاحق
سال‌های سال است که از دخالت دولت‌ها در اجرای وظایف بانک مرکزی و اینکه بانک مرکزی در کشور ما مستقل نیست صحبت و انتقاد می‌شود. اتفاقاً اکثر این انتقادات علاوه بر اقتصادیون مستقل توسط دولت‌ها و بطور کلی حاکمیت کشور بیان و مطرح می‌شوند. بهتر است که یک اقتصاد دان فهیم و مستقل موضوع دخالت دولت‌ها در بانک مرکزی کشورمان را با ذکر مصادیقی به زبان ساده توضیح و تبیین کنند تا مردم هم به عنوان ناظرین و ذینفعان واقعی کشور از آنها آگاه و در بزنگاههایی وظیفه نظارتی خود را انجام دهند. اما در مورد اطهارات آقای همتی در خصوص پرداخت اقساط بعضی از طبقه سرمایه دار در کشور کانادا از محل خرید ارز آزاد و یا استفاده از ارز با نرخ رانتی چند نکته ای و سؤالی هست . یک اینکه ایشان مقدار ارز خارج شده از کشور بابت این اقساط را شفاف اعلام فرمایند تا معلوم شود که این موضوع تا چه حد در این حجم از گرانی نرخ ارز و تورم تأثیر داشته است. در زمان ریاست آقای بهمنی بر بانک مرکزی و قبل از شروع دوره ای نرخ ارز ( دلار ) و توسط ایشان اعلام شده بود که برای تثبیت نرخ ارز ( در حدود هزار تومان ) به تزریق روزانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ میلیون دلار نیاز است که در آن مقطع تزریق این مقدار ارز که سالیانه بالغ بر ۷۰ تا ۷۵ میلیارد دلار می‌شد چندان مشکل نبود. آیا این اعداد و ارقام یعنی در حدود همین مبالغ برای تثبیت نرخ ارز همچنان لازم است ؟ آیا کشورهای دیگر از جمله امارات و عربستان و قطر و کویت و حتی بحرین با همین روش نرخ پول ملی اشان را طی دهه ها ثابت نگاه داشته اند ؟ اینکه در همین کشور خودمان برای سال‌های متمادی نرخ پول کشور تثبیت بوده و نرخ خودکار بیم همیشه ۵ ریال بود و کبریت یک ریال ، روش تثبیت همین بوده است ؟ ایشان برای مردم توضیح دهند که چرا و چگونه مردمی که با واسطه ای سکان هدایت پولی کشور را به ایشان و اعقاب و آیندگانشان سپرده اند بیاید متحمل این سطح از تورم و تبعات آن باشند ؟ ایشان منتظر تحقق چه شرایطی هستند که ایشان امید به ادامه کار دارند ؟ اصلاً مردم می‌توانند امیدی به بهبود شرایط اقتصادی کشور داشته باشند یا خیر ؟ ترس این است که ایشان هم نه راه حلی در دسترسشان باشد و نه امیدی که قدری از آن را به مردم دهند. اگر عنوان شد که این سرمایه دارهای مقروض در کانادا مثلاً چند ده میلیارد دلار را خارج کرده اند ، آیا مردم حق دارند که بیشتر نگران شوند؟ البته نه بلحاظ حجم زیاد خروج ارز بلکه از قلت مبالغی که می‌تواند چنین بلایی سر سیاستهای پولی کشور بیاورد . کشور ما به لحاظ پولی حکایت کسی است که با یک غوره سردیش میکند و با یک مویز .... البته گرمی مه ندارد فقط سردیست و بس.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها