بازدید 12880

بیانیه پایانی یازدهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک

نشست وزیران اوپک و غیر اوپک با صدور بیانیه به کار خود پایان داد و قرار شد نشست بعدی این گروه ۱۱ آذرماه در وین برگزار شود.
کد خبر: ۹۸۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵ 07 June 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، یازدهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک روز شنبه، ۱۷ خردادماه به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در این نشست بر حقوق ملت‌ها و حاکمیت دائمی آنها بر ثروت و منابع طبیعی تاکید شد.

در این نشست به تعهد کشورهای تولیدکننده حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) بر منافع مشترک کشورهای تولیدکننده، عرضه کارآمد، مقرون به صرفه و مطمئن برای مصرف‌کنندگان و بازگشت منصفانه سرمایه‌گذاری و بازار پایدار تأکید شد.

در این نشست از کشورهای اکوادور، اندونزی، ترینیداد و توباگو به عنوان ناظر استقبال شد.

در این نشست همچنین بر توافق دهمین نشست فوق‌العاده اوپک و غیر اوپک در ۱۲ آوریل سال ۲۰۲۰ برای کاهش تولید تدریجی نفت خام تاکید شد.

در این کنفرانس به کاهش مازاد عربستان (۱ میلیون بشکه در روز)، امارات متحده عربی (۱۰۰ هزار بشکه در روز)، کویت (۸۰ هزار بشکه در روز) و عمان (۱۰ تا ۱۵ هزار بشکه در روز) در ماه ژوئن اشاره شد، همچنین کاهش تولید داوطلبانه چند کشور، از جمله نروژ و کانادا و بیانیه‌های شرکت‌های نفتی درباره برنامه‌های کاهش تولید با توجه به نبود توازن ناگهانی و حاد بازارهای جهانی نفت، مورد توجه قرار گرفتند.

در این نشست تأکید شد که کاهش تولید در ماه مه و کاستن از اقدام‌های کنترلی برای مقابله با بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ در سراسر جهان بر کسب‌وکارها و احیای شرایط اقتصادی، به بهبودی نسبی و بازگشت ثبات به بازار نفت کمک کرده است.

با این وجود، انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در کل سال ۲۰۲۰ حدود ۹ میلیون بشکه در روز کاهش یابد، که تثبیت این بهبود تدریجی به تعهد مداوم و تلاش‌های شدیدتر از کشورهای مشارکت کننده در بیانیه همکاری و همه کشورهای تولید کننده عمده نیاز خواهد داشت.

با توجه به این واقعیت‌ها و اصول بنیادی در پی توافق حاصل شده در نشست ۱۷۹ اوپک، همه کشورهای شرکت کننده:

۱. بر تصمیم‌های گرفته شده در ماه آوریل تاکید کردند.

۲. کشورهای تخطی‌کننده از سهمیه کاهش تولید، متعهد شدند که پایبند نبودنشان در ماه‌های مه و ژوئن را جبران کنند و با پایبندی کامل (۱۰۰ درصد) تعهدهای خود را در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر اجرا کنند.

۳. با تمدید کاهش تولید کنونی ماه‌های مه و ژوئن تا یک ماه دیگر موافقت کردند.

۴. تاکید کردند که استمرار توافق کنونی مشروط بر آن است که بندهای ۱ و ۲ را تحقق بخشند.

۵- بدون هیچ مخالفتی توافق کردند که اجرای کامل و به‌موقع توافقنامه براساس پنج اصل کلیدی غیر قابل نقض است و بر «بیانیه توافقنامه همکاری» که به این بیانیه مطبوعاتی ضمیمه شده است، تأکید کردند.

در این نشست همچنین از تولیدکنندگان عمده نفت خواسته شد با توجه به کاهش تولید کشورهای اوپک و تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری، به نوبه خود به برقراری ثبات در بازار نفت کمک کنند.

به‌منظور رعایت اجرای صحیح، به‌موقع و عادلانه موارد یادشده، از کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) خواسته شد تا با بررسی دقیق شرایط عمومی بازار انرژی و عوامل مرتبط با آن، مقدار تولید نفت و سطح پیروی از توافقنامه همکاری را به کمک کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) و دبیرخانه اوپک بررسی کند. بر این اساس مقرر شد که کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) تا ماه دسامبر ماهانه نشست‌هایی برگزار کند و تاریخ نشست بعدی آن‌ها ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰ (۲۹ خرداماه) خواهد بود.

در این نشست مقرر شد که نشست بعدی وزیران نفت و انرژی اوپک و غیر اوپک موسوم به اوپک پلاس نیز در تاریخ یکم دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۱ آذرماه) در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان