بازدید 17476
۱

پنیر لیقوان ثبت ملی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‍‌شرقی اعلام کرد: محصول پنیر لیقوان به عنوان یکی از نمادهای مهم و اصلی لبنی آذربایجان، امسال ثبت ملی می‌شود.
کد خبر: ۹۸۲۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷ 06 June 2020

 

به گزارش  تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه ثبت پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی به طور قطع طی سال جاری انجام می شود، افزود: این محصول از مهم ترین ظرفیت های گردشگری غذا در آذربایجان شرقی و کشور محسوب می شود که حاصل زحمات نسل‌های متمادی از مردم خوش ذوق روستای لیقوان است و طبق گفته‌ گذشتگان، تولید پنیر بیش از صدها سال قبل بین مردم منطقه رایج بوده و به همین خاطر می توان پنیر لیقوان را یکی از بهترین پنیرهای ایران و جهان دانست که از شیر گوسفند نژاد قزل به دست آمده است.

وی اظهار داشت: پنیر لیقوان از جمله پنیرهای مشهور و منحصر به ‌فرد جهان است که به سبب اینکه از شیر حیوانات پرورش یافته در دامنه سهند تولید می‌شود، به لحاظ مرغوبیت، کیفیت، عطر و طعم خوب در سطح عالی قرار دارد.

حمزه زاده ادامه داد: در راستای برندسازی این کالای ارزشمند در سال های گذشته جشنواره پنیر لیقوان به همت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد که امیدواریم با همکاری و مشارکت مردم، دهیاری و فعالان فرهنگی روستا، شاهد برگزاری جشنواره ملی در سال های آتی باشیم.

وی گفت: ویژگی های مذکور زمینه‌ای است تا بتوان برند پنیر لیقوان را علاوه بر ثبت ملی در سطح جهانی نیز به ثبت برسانیم که به همین منظور میراث فرهنگی از سال گذشته در حال طی فرآیند ثبت پرونده پنیر لیقوان در فهرست آثار ملی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه منطقه نمونه گردشگری لیقوان و روستای اسپراخون به عنوان یکی از قطب های گردشگری آذربایجان شرقی همواره به سبب جاذبه های گردشگری متعدد مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است، گفت: عمارت تاریخی اربابی، آبگرم های اسپراخون و پنیر لیقوان از جمله ظرفیت هایی است که این منطقه زیبا در دامنه سهند را بر سر زبان ها آورده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
خیییییییلی خوشمزه اس
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان