بازدید 25534

جدال سفیران انگلیس و چین در تهران بر سر هنگ‌کنگ

سفیران چین و انگلیس در تهران بر سر موضوع هنگ کنگ و حاکمیت آن وارد جدال لفظی شدند.
کد خبر: ۹۸۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ 05 June 2020


به گزارش تابناک به نقل از مهر، موضوع هنگ کنگ، قانون امنیت ملی چین و اظهارات «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در مورد دادن تابعیت به هنگ کنگی های مخالف چین، موجب تشدید تنش های میان لندن و پکن شده به طوری که این تنش حتی به تهران نیز کشیده شده و سفیران چین و انگلیس در ایران وارد این جدال شده اند.

در همین رابطه «رابرت مک ار» سفیر انگلیس در تهران، پیامی را در توئیتر درباره هنگ کنگ منتشر کرده که این پیام با واکنش همتای چینی وی مواجه شده است.

نکته عجیب در مورد پیام مک ایر آن است که وی در پیام های خود هنگ کنگ را با دو نوع املا نوشته است.

مک ایر در پیام خود نوشته است: اخیراً بحث های زیادی در مورد وضعیت «هونگ کنگ» صورت گرفته است. در سال 1984 ، بریتانیا و چین اعلامیه مشترک قانون الزامی را که تضمین کننده استقلال داخلی، حقوق و آزادی های هونگ کونگ است را امضا کردند. انگلستان به روشنی مشخص کرده است که چین باید تصمیم خود را در مورد تحمیل قوانین امنیت ملی هنگ کنگ که استقلال آن را تضعیف می کند و در تضاد کامل با ​​تعهدات بیانیه مشترک است را مورد تجدید نظر قرار دهد اما اگر چین در مورد تصمیم خود تجدیدنظر نکند، برای بریتانیا راهی جز تقویت روابط عمیق تاریخی و دوستی با مردم هنگ کنگ نخواهد ماند. بریتانیا چیزی بیش از این که هونگ کنگ براساس اصل توافق شده «یک کشور، با دو سیستم» باشد را نمی خواهد.

اما این پیام ها با واکنش «چانگ هوآ» سفیر چین در تهران مواجه شده به طوری که وی در پاسخ مک ایر می نویسد: دوست عزیز من، امور هنگ کنگ نیازی به دخالت خارجی ندارد. انگلیس باید این حقیقت را درک کند که هنگ کنگ به چین بازگردانده شده است.

جدال سفیران انگلیس و چین در تهران بر سر هنگ‌کنگ

روز چهارشنبه 14 خرداد، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی گفته بود: اگر چین قانون موسوم به امنیت ملی در پیوند با هنگ کنگ را اجرایی کند، میلیون‌ها تن از شهروندان هنگ کنگی خواهند توانست برای کار و زندگی به بریتانیا مهاجرت کنند.

بوریس جانسون با اعلام این مطلب تعهد کرده است که در صورت تصویب نهایی این قانون بحث‌برانگیز در چین، به حدود سه میلیون شهروند هنگ کنگ حق زندگی و کار در بریتانیا به طور نامحدود داده و مسیر اعطای شهروندی کامل به آنها را هموار خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس این اقدام بالقوه را یکی از بزرگترین تغییرات تاریخی در قانون روادید در کشورش توصیف کرده بود.

پیش از این، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس، چنین پیشنهادی را مطرح کرده بود اما گفته بود که این برنامه تنها برای ۳۴۰ هزار نفر شهروند هنگ کنگی شامل دارندگان گذرنامه ملی ویژه بریتانیایی‌های خارج از کشور و بستگان آنها در نظر گرفته شده است.

به گفته جانسون حدود دو و نیم میلیون نفر دیگر در هنگ کنگ نیز که دارای این گذرنامه نیستند، واجد شرایط برای استفاده از این طرح خواهند بود.

رویکرد تهدیدآمیز لندن نشان نارضایتی از برنامه‌های جدید پکن برای هنگ کنگ است. دولت پکن این اظهارات را که به تنش میان دو کشور دامن زده، «مداخله» در امور چین و نقض قوانین بین المللی خوانده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر