بازدید 27169
از کاربرد در مکمل های ورزشی و صنایع غذایی گرفته تا مواد آرایشی-بهداشتی و دارویی

آشنایی بیشتر با انواع اسید‌ها و خواص جالب آن‌ها

کاربرد اسید ها که طیف وسیعی از محصولات شیمیایی را تشکیل می دهند، از صنایع غذایی و نگهدارنده ها گرفته تا محصولات دارویی و بهداشتی و آرایشی و مکمل های ورزشی و صنعت زنبورداری و غیره گسترده است و زندگی امروز ما با انواع اسیدها پیوند خورده
کد خبر: ۹۸۱۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵ 01 June 2020

اسید یک اصطلاح شیمیایی برای ترکیباتی است که دارای pH زیر 7 می باشند. این مواد بسته به مقدار یونیزاسیون در آب به دو دسته ی ضعیف و قوی تقسیم می شوند.

آشنایی بیشتر با انواع اسید‌ها و خواص جالب آن‌ها

از نظر شیمیایی این ترکیبات می توانند پروتون (یون هیدروژن) را به ترکیبات دیگر اهدا کنند و یا پذیرنده ی یک جفت الکترون باشند. به تعریف اول از اسید ها، اسید برونستد لویی و به تعریف دوم اسید لوییس می گویند. در ادامه با برخی از این مواد  و خواص آن ها در صنایع گوناگون بیشتر آشنا خواهیم شد پس در ادامه متن با ما همراه باشید:

کاربرد اسید ها در صنعت زنبورداری

در صنعت زنبور داری بیماری های زیادی می تواند کندو را درگیر نماید که خسارات مالی و اقتصادی زیادی را برای زنبوردار به همراه خواهد داشت. کنه واروا یکی از بیماری های رایج کندو های عسل است . این کنه ها انگل های کوچک قرمز-قهوه ای می باشند که عمدتاً از لاروها و یا شفیره های نوزادان تغذیه می کنند و باعث ناهنجاری و ضعیف شدن زنبورهای عسل و همچنین انتقال ویروس های متعددی می گردند.

برای از بین بردن این کنه زنبورداران با خرید اسید فرمیک ، اگزالیک ، لاکتیک و... می توانند سلامت کندو را از عدم وجود کنه ها تضمین نمایند. با این حال اسید اگزالیک یکی از بهترین و رایج ترین مواد مورد استفاده در این صنعت است و می تواند در حدود90 درصد کنه های موجود در کندو را از بین ببرد. این ماده بر روی زنبور ها اثری ندارد اما با چکاندن آن بر روی کندو از طریق پوست و چشم توسط کنه جذب می شود و می تواند سبب نابود سازی آن ها گردد. درمان کنه واروا معمولا در فصل پاییز و یا تابستان صورت می گیرد تا سلامت کلنی را در زمستان تضمین نماید.  در هنگام استفاده از اسید اگزالیک حتما از وسایل محافظتی استفاده کنید.

آشنایی بیشتر با انواع اسید‌ها و خواص جالب آن‌ها

کاربرد این مواد به عنوان نگهدارنده

واژه ی "نگهدارنده" به طیف وسیعی از مواد گفته می شد که می تواند منجر به افزایش طول عمر محصول نهایی و عدم رشد باکتری ها و میکروارگانیسم ها در آن ها شود . این ترکیبات می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند و در غذاها، دارو ها، محصولات آرایشی و... یافت می گردند:

  • محصولات غذایی:

 استفاده از نگهدارنده ها در محصولات غذایی می تواند سبب جلوگیری و یا کند شدن رشد میکروارگانیسم ها شود. مواد نگهدارنده می توانند مواد غذایی را برای مدت طولانی تری نگه دارند و از تغییر رنگ ، طعم یا بافت آن ها تا حدودی جلوگیری به عمل آورند. اسید سیتریک، سوربیک، بنزوئیک و... نمونه هایی از رایج ترین نگهدارنده ها در این صنعت می باشند.

اسید استیک که با نام سرکه نیز شناخته می شود یکی دیگر از نگهدارنده های شناخته شده در صنایع غذایی است که علاوه بر خاصیت طعم دهندگی به دلیل دارا بودن خاصیت اسیدیته می تواند طول عمر نگهداری مواد غذایی را تا حدودی بهبود ببخشد.

کیفیت مواد اولیه صنایع غذایی نکته ای است که تولید کنندگان همواره باید به آن توجه نمایند. از آنجایی که این مواد مستقیما با سلامت انسان در ارتباط اند تهیه ی مواد اولیه صنایع غذایی حساسیت های بالایی را می طلبد. شما می توانید برای تهیه ی انواع مواد شیمیایی در گرید های غذایی و صنعتی ( خرید اسید استیک، بوریک، سیتریک، فرمیک و... ) با ما در مبتکران شیمی در ارتباط باشید.

  • مواد آرایشی و بهداشتی:

در مواد آرایشی نگهدارنده های زیادی وجود دارد. این مواد با تنظیم نمودن pH می توانند رشد باکتری ها را تا حدودی متوقف نمایند. مواد نگهدارنده ی آنتی اکسیدان همچنین با سرکوب واکنش هایی که از مجاورت این محصولات با اکسیژن ، نور ، گرما و برخی فلزات ممکن است رخ دهد جلوگیری به عمل می آورد.  اسید سیتریک و نمک های آن رایج ترین نگهدارنده های مورد استفاده در صنایع آرایشی می باشند که علاوه بر تنظیم نمودن pH ، با کلاته نمودن فلزات به افزایش طول عمر نگهداری محصولات ارایشی کمک می نمایند. برای خرید اسید سیتریک با ما در مبتکران شیمی در تماس باشید

  • محصولات دارویی:

مواد نگهدارنده معمولاً در داروهایی مانند استامینوفن ، انسولین و شربت سرفه استفاده می شود تا از رشد میکروارگانیسم هایی که می توانند موجب بیماری و عفونت شوند جلوگیری به عمل آورد.

کاربرد در دارو ها:

دارو ها در فرمولاسیون ساخت خود به اسید های متنوعی احتیاج دارند. خاصیت نگهدارندگی، افزودنی ، طعم و... نمونه هایی از مصارف این مواد در فرمولاسیون ساخت دارو ها می باشند. سنتز بسیاری از دارو ها با کمک واکنش همین مواد صورت می پذیرد به عنوان مثال برای ساخت آسپرین از اسید هایی مانند سالیسیلیک و استیک استفاده می شود.

سم و حشره کش

این ترکیبات به دلیل آنکه پی اچ پایین و بوی زننده ای دارند می توانند به عنوان سم مورد استفاده قرار بگیرند. در بسیاری از فرمولاسیون حشره کش های موجود می توان نام اسید بوریک و یا نمک آن (بوراکس) را مشاهده نمود. میزان سمی بودن این ترکیب برای حیوانات خانگی به اثبات نرسیده است بنابراین بهترین گزینه برای از بین بردن حشراتی مانند ساس، مورچه، سوسک و... این ماده به حساب می آید.

با خرید اسید بوریک و استفاده از آن به مقدار اندک می توانید خود در خانه مورچه ها را نابود سازید. اگر این کار را به درستی انجام دهید تنها با استفاده از 1 الی 2 درصد از این ماده و مخلوط نمودن آن با غذای مورچه ها  از شر این موجودات خلاص خواهید شد. توجه نمایید که استفاده از این ترکیب در غلظت های بالا می تواند مورچه ها را از خوردن غذا منع کند و در نتیجه سبب نابودی آن ها نگردد. علاوه بر این در صورت استفاده از غلظت های بالا از این ماده مورچه فرصت کافی پیدا نمی کند تا غذا را با ملکه و سایر مورچه ها به اشتراک بگذارد و تنها مورچه های کارگر را خواهید کشت پس برای از بین بردنی کلنی تنها کافیست از غلظت های مشخص از این ترکیب استفاده کنید.

آشنایی بیشتر با انواع اسید‌ها و خواص جالب آن‌ها

کاربرد اسید در مکمل های غذایی ورزشکاران حرفه ای و آماتور

اسید فولیک یکی از انواع ویتامین B است که به نام فولات نیز شهرت دارد. فولات به طور طبیعی در خوراکی‌ها وجود دارد، اما اسید فولیک، شکل مصنوعی این ویتامین است که بدن ما قادر به ساختن آن نمی‌باشد برای همین باید از طریق غذا دریافت شود. اسید فولیک نقش مهمی را در ساختن ماده ژنتیکی و اسید‌های آمینه به عهده دارد و همچنین در شکل گیری گلبول‌های قرمز خونی تاثیر گذار است. نیاز روزانه بدن به اسیدفولیک، ۴۰۰ میکروگرم است، در ورزشکاران میزان نیاز روزانه ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم است.

اسید فولیک، ریزمغذی مهمی است که به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می‌کند و نقش برجسته‌ای در عملکرد مناسب بدن ورزشکاران دارد، این افراد می‌توانند با مصرف میوه و سبزیجات تازه نیاز روزانه بدنشان به این ماده را تامین کنند:

در کنار ویتامین B ۶ و B ۱۲ اسید فولیک در تبدیل کراتین به فسفوکراتین اهمیت زیادی دارد و استفاده عضله از کراتین مونو هیدرات را افزایش می‌دهد. همچنین در کنار ویتامین C و B ۱۲ اسید فولیک به متابولیسم پروتئین‌ها کمک می‌کند. احتمالا باعث ایجاد تاخیر در خستگی ناشی از فعالیت ورزشی می‌شود.

کاربرد اسید ها به همین چند مورد خلاصه نمی شود. این مواد طیف وسیعی از محصولات شیمیایی را تشکیل می دهند که کاربرد های صنعتی فراوانی دارند. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با این ترکیبات به وبسایت مبتکران شیمی به نشانی mbkchemical.com مراجعه نمایید.

شماره های تماس و راه های ارتباطی:

آدرس تهران – خیابان شریعتی – ابتدای خیابان ملک

تلفن تماس:

۷۷۶۴۱۱۳۶ -۰۲۱
۰۲۱-۷۷۶۴۹۲۴۴
۰۲۱-۷۷۶۵۷۱۳۲

ایمیل:

mbkchem@yahoo.com

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل