بازدید 70057
وزیر دولت اصلاحات در گفت‌وگو با «تابناک»

روحانی در پاستور و اصلاح‌طلبان در بهارستان مردم را عصبانی کردند / اگر همه ژنرال‌های اصلاح‌طلب هم تایید می‌شدند، معلوم نبود رأی بیاوریم / می‌توانستیم با اصولگرایان همکاری کنیم

وزیر دولت اصلاحات فضای متاثر از عملکرد ضعیف حسن روحانی در پاستور و نماینده‌های اصلاح طلب در بهارستان را این گونه توضیح می‌دهد: به دلیل همین، ضعف در عملکرد و نارضایتی ایجاد شده به دنبال آن، اگر همه ژنرال‌های اصلاح طلب در انتخابات ۹۸ تایید صلاحیت می‌شدند هم معلوم نبود رای می‌آوردند. مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس...
کد خبر: ۹۸۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳ 31 May 2020

روحانی در پاستور و اصلاح‌طلبان در بهارستان مردم را عصبانی کردند/ اگر همه ژنرال‌های اصلاح‌طلب هم تایید می‌شدند معلوم نبود رأی بیاوریم/ می‌توانستیم با اصولگرایان همکاری کنیم

وزیر دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه اگر همه ژنرال‌های اصلاح‌طلب هم در انتخابات مجلس یازدهم تایید صلاحیت می‌شدند، باز معلوم نبود رأی بیاوریم، می‌گوید: انتظار ما (اصلاح طلبان) در انتخابات اسفند ۹۸ این بود که اگر مجلس دست عقلای هر دو جریان می‌افتاد، شاهد تصمیمات و همکاری‌های مشترکی بین جریانات اصولگرا و اصلاح‌طلب در کشور بودیم که می‌توانست اوضاع را بهبود بخشد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات دوم اسفند ماه سال گذشته، کرسی‌های مجلس شورای اسلامی را با همان نتیجه‌ای که در اسفند ماه سال ۹۴ شکل گرفته بود، از رقیب سنتی خود بردند و در مجموع کل کشور توانست بیش از ۸۵ درصد نیرو‌های خود را راهی بهارستان کنند، انتقادات از بازیگران سیاسی جریان اصلاحات در مجلس بالا گرفت و حتی ساز و کار سیاسی این طیف برای تصمیم گیری‌های انتخاباتی را زیر سؤال برد.

«محمدرضا عارف» رئیس شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان ـ که اتفاقا نفر اول منتخب مردم تهران هم شد و ریاست فراکسیون اصلاح طلبان (امید) را در مجلس به همراه داشت ـ چهار سال پیش و به همراه یارانش در دهمین دوره انتخابات مجلس، ۳۰ بر صفر اصولگرایان را شکست دادند؛ اما تنها چهار سال کافی بود که بواسطه عملکردشان، با همان نتیجه کرسی‌های پارلمان از حوزه انتخابیه تهران را به رقیب واگذار کنند.

برخی از اصلاح‌طلبان علت این شکست را عملکرد ضعیف فراکسیون امید و برآورده نکردن انتظارات طرفداران و بدنه مردمی حامی جریان اصلاحات یا همان سرمایه اجتماعی آن‌ها قلمداد می‌کنند و بخشی از این شکست را به دلیل تصمیم گیری‌های اشتباه انتخاباتی در شورای عالی می‌دانند و معتقدند که باید تجدید نظر جدی در خصوص این مسائل برای انتخابات ۱۴۰۰ (ریاست جمهوری سیزدهم) شکل بگیرد.

همانطور که عنوان شد، انتقادات به «محمدرضا عارف» فقط محدود به عملکردش در فراکسیون امید مجلس نبود، بلکه عملکرد او در راس مدیریت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نیز زیر تیغ نقد منتقدان بود تا جایی که «غلامحسین کرباسچی» طی مصاحبه‌ای گفته بود: اصلاح طلبان باید ناکارآمد‌ها را کنار بگذارند.

«صادق زیباکلام» که از وی به عنوان یکی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات نیز یاد می‌شود، «انتخابات دوم اسفند ماه سال ۹۸ را روز مرگ اصلاح‌طلبان خوانده و البته به طنز هم گفته بود که «اصلاحات مرد؛ فقط به خاطر شرایط کرونا نشد مراسم ختم بگیریم!»

حرف زیباکلام درباره مرگ اصلاحات برای شوک دادن به جامعه بود

در خصوص این مسائل «علی صوفی» وزیر دولت اصلاحات با خبرنگار «تابناک» به گفتگو نشست و درباره اظهارات «صادق زیباکلام» پیرامون مرگ جریان اصلاح طلبی بعد از انتخابات دوم اسفند ماه سال ۹۸، اظهار کرد: آقای زیباکلام گاهی حرف‌های متفاوتی می زند تا به قول خودشان در عرصه سیاسی شوک ایجاد کنند.

وی افزود: در سال ۹۸ اصلاحات از انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی حذف و کنار گذاشته شدند؛ این یک واقعیت است.

ردصلاحیت اصلاح‌طلبان برای مجلس هویتی بود

صوفی با بیان اینکه رد صلاحیت اصلاح‌طلبان موردی نبوده بلکه هویتی بوده است، گفت: برای این ادعای خود نیز معتقد است که اصلاح‌طلبان در شورای نگهبان به تندرو، کندرو یا معتدل تقسیم‌بندی نشدند، بلکه هویت اصلاح‌طلبی هدف قرار گرفت و کسانی که انتظار بود تایید شوند و تردیدی بر روی آن‌ها هم وجود نداشت رد صلاحیت شدند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: در انتخابات ۹۸ یک حذفی صورت گرفت و حتی اجازه ندادند که اصلاح‌طلبان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حتی بتوانند فراکسیون اقلیت تشکیل دهند.

اصلاح‌طلبی نمرد؛ اصلاح‌طلبی را کشتند!

او با تاکید بر اینکه بر خلاف نظر زیباکلام اعتقاد دارم که اصلاح‌طلبی نمرده، بلکه اصلاح‌طلبی را کشتند، عنوان کرد: اصلاح طلبی یک جریان سیاسی و فکری است که در بین مردم ریشه دارد و در انتخابات‌ها دارای پایگاه است و روحانی هم مدیون همین پایگاه اجتماعی و عقبه رای اصلاحات است.

صوفی در این قسمت از گفتگو به عملکرد ضعیف فراکسیون امید و حسن روحانی در قامت رئیس جمهور مورد حمایت اصلاح‌طلبان اشاره کرد و یادآور شد، آن‌ها نتوانسته اند، انتظارات مردم را برآورده کنند و مردم را عصبانی کرده اند و به اصلاحات لطمه زدند.

عملکرد ضعیف روحانی و اصلاح‌طلبان مجلس دو لبه قیچی علیه اصلاح‌طلبان

وزیر دولت اصلاحات فضای متاثر از عملکرد ضعیف حسن روحانی در پاستور و نماینده‌های اصلاح طلب در بهارستان را این گونه توضیح می‌دهد: به دلیل همین ضعف در عملکرد و نارضایتی ایجاد شده به دنبال آن، اگر همه ژنرال‌های اصلاح طلب در انتخابات ۹۸ تایید صلاحیت می‌شدند هم معلوم نبود که رای می‌آوردند. مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس ارزیابی مثبتی از نامزد‌های اصلاح طلبی نداشتند.

وی در عین حال تاکید کرد: گفتمان اصلاحات امروز بین اصولگرایان هم نفوذ دارد و خیلی از اصولگرایان عاقل و معتدل با اصلاحاتی که اصلاح‌طلبان آن را مطرح می‌کنند، موافقند و همواره مرزی بین خود و جریان تندرو اصولگرا قائل شده‌اند.

مجلس دست عقلا می‌افتاد؛ مشکلات مردم هم حل می‌شد

صوفی همچنین گفت: انتظار ما (اصلاح طلبان) این بود، اگر مجلس دست عقلای هر دو جریان می‌افتاد شاهد تصمیمات و همکاری‌های مشترکی بین جریانات اصولگرا و اصلاح‌طلب در کشور بودیم که می‌توانست اوضاع را بهبود بخشد و نارسایی‌های موجود را حل و نظر مردم را جلب کند.

او در پایان با تاکید بر اینکه باید منتظر ورود دوباره و پرقدرت جریان سیاسی اصلاح طلب به عرصه سیاسی بود، خاطرنشان کرد: بر خلاف نظرات عده‌ای که ممکن است گاهی سخنانی را پیرامون جریان اصلاحات و حیات آن بگویند، بنده معتقدم که اصلاح‌طلبی نمی‌میرد و همواره وجود دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۶
مردم کلا از دو جناح سیاسی خسته شده اند
وضع اقتصادی مردم ۹۹ درصد روی اولویتهای انها اثر گذاشته و فعالیت سیاسی مردم اولویت دهمشان شده نه اول و دوم و سوم که فرض کن اخبار سیاسی را دنبال کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
ساختار حاکم تمایلی به تغییرات بنیادی نداره
قطعا دلایل محکمی هم داره
پس این بازی ها را کنار بذارید آقایون اصلاح طلب و اصولگرا و به مردم انگیزه های بی خودی ندید
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
مردم خیلی هم سیاسی هستند ،احزاب را آزاد بگزارید خواهید دید!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
من سال 84 کارمنددولت به اصطلاح اصلاحات دریک استان بودم.درمرکز خاتمی شعارهای زیبایی می دادوکارهای بدی هم نکرداما تغییرات نسبت به دولت قبل ودولت بعدچشم گیرنبوداحمدی هم کارخاصی نکردهمان رونداصلاحات خاتمی وروحانی.من درهرسه دولت هم خدمت دیدم هم خیانت.درکل سیاسیون درنبودنظارت هرکاری خواستندکردندهم دردولت خاتمی هم دردولت احمدی هم دردولت روحانی آأمهای ضعیف وشایدضعیف ترین آدمها مدیرمابودندمن دردولت اصلاحات بالاترین مدرک تحصیلی وبیشترین تجربه راداشتم. اما شوهردخترخاله رییس مان را آوردندکه دوپله تحصیلی ازمن پایین تربود( فوق دیپلم)وهیچ تجربه ای نداشت ؛من زیردستش بودم.دولت احمدی نژادکه بچه بازی هم به این رونداضافه شدوبر خی آدم های مسیله دارآمدند.این دولت روحانی هم بهترازآن هانیست بااین رونداصلاحات موردنیاز؛یعنی حذف تدریجی همه مدعیان اصلاح طلبی واصولگرایی باحذف امتیازات بی مبنامثل سهمیه ها درکنکورذواستخدام وحفظ سرمایه های انسانی که یانفله می شوندیا بانظام مشکل پیدامی کنندیا ازکشورخارج می شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
در تایید حرفهای رضا 18:13
بنده در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی برای حل مشکلی به وزارت آموزش و پرورش رفتم در اتاقی که منتظر بودم میز بزرگی بود که کاغذ زیادی رویش بود نزدیک رفتم و نگاه کردم حکم کارکنان وزارت بود
اتفاقی در گوشه میز شرح حکم یکی را خوندم که انتصاب در پستی در وزارت خانه بود . باورتان نمی شود طرف مدرک سیکل داشت و از قضا از اردکان یزد هم بود
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
مردم از دو جناح خسته نشدند همین الان هم هر جناحی به داد مردم برسه مشکلات آنها را حل کنه و به داد اقتصاد کشور برسه و وضعیت تورم را سرو سامان بده مردم استقبال می کنند حالا از هر جناحی میخواد باشه چه اصلاح طلب و چه اصول گرا و چه ........
هر باری که مردم به تغییر رای بدهند در واقع خواهان اصلاحات شده اند.حتی رای مردم در سال ۸۴ به احمدینژاد در برابر هاشمی( که نماد وضعیت موجود بود )، رای به تغییر و اصلاحات بود!!! البته یکسری سعی دارند با محدود کردن اصلاحات به نام اشخاص نظیر خاتمی و موسوی و تاجزاده و عبدی و حجاریان و‌.. با منکوب کردن و پرونده سازی و تخریب انها را محدود کنند و با محدود شدن انها اصلاحات را محدود کنند این در حالیست که" این افرادند که در خدمت اصلاحاتند و نه اصلاحات در خدمت افراد!!!!!"
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
بازی با لغات برای تسکین دادن شکست بد نیست . من از دوم خرداد سال 1376 همیشه طرفدار اصلاح طلبان بودم ولیکن در انتخابات اخیر مجلس، انتخاب اول من آقای آقاتهرانی بود چون بعد از 23 سال تجربه تازه متوجه شدم نه از اصلاح طلب کاری بر میآید و نه از اصولگراها چون بیشتر از اینکه به فکر سفره مردم باشند به فکر سفره های خانوادگی هستند به نظر من جبهه پایداری انتخاب مناسبی بود شاید پایداری ها تخصص کافی نداشته باشند ولیکن هرچی باشه در بین پایداری
ها فساد اقتصادی وجود نداره ولیکن متاسفانه به پایداری های میدان نمیدهند و این بارهم اصولگراها فقط شعار میدهند و در عمل بعضی هاشون دنبال 6700 خودرو هستند و گول گندم ری را
میخورند خلاصه کلام 20 سال بعنوان یک خاتمی چی همه جا از اصلاح طلبان دفاع کردم ولی حالاپشیمونم
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
احمدی نژادی ها هم اصلاحطلب شده اند!؟
اصلاحات را در جهت وارونه نمیتوان تعریف کرد!
دست به عصا بودن آقای روحانی وملاحظه کاریها واحتیاطات فوق العاده اش طبیعی است.چون نمیخواهد به سرنوشت اسلافش پس از8 سال ریاست دولت دچار شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
هر کاری که بکند این سرنوشت محتوم است پس بهتر بودک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
دقیقا آقای روحانی هم مانند تمای رئیس جمهورهای دوران پیشین ایران به همان سرنوشت ممنوع التصویری و گوشه نشینی مجبور خواهد شد
جفتتون سر و ته یک کرباسین مردم فیلم کردید توی این مدت فقط
اصلاح طلبی نمی میرد بلکه می میراند
اصلاح طلبان قطعا به تاریخ پیوستند و دیگر شاهد ظهور آنها نخواهیم بود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
اصلاح یک قانون طبیعت است و نخواهد مرد ،
زنده باد اصلاحات واقعی و نع صوری و سحنی!
چون هیچ جایگاهی نداشتند امکان کشتاندنشان فراهم شد .بهتره همون تعبیر زیبا کلام را به کار ببرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
اگرارزوی مرگ اصلاحات روداریدارزوبرجوانان عیب نیست
اصلاح طلب و اصولگرا هر دو روی یک سکه هستند و هیچ فرقی بین آنها نیست.مردم خیلی وقت است که از همه عصبانی هستند
از الانه که اصلاحاتیا برن تو فاز ننه من غریبم بازی و ژست حقوق بشری ما هم کم کم یادمون میره ابان لال بودن همشون
می گویند

اگر مجلس دست عقلای هر دو جریان می‌افتاد شاهد تصمیمات و همکاری‌‌های مشترکی بین جریانات اصولگرا و اصلاح‌طلب در کشور بودیم که می‌توانست اوضاع را بهبود بخشد.

تاریخ مصرف این حرف ها گذشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
معنی این حرف اینه که خودش قبول داره اکثریت نمایندگان مجلس دهم عاقل نبودن
آفرین بر تشخیص آقای صوفی اگه سران اصلاح طلبان هم تائید میشدن باز مردم کنار میزدند یک ضرب المثلی هست میگن سالدات یک سیلی زد از چرچر متنفر شدم حسن روحانی کاری کرد دیگه اصلاح طلبی برای همیشه البته اصول گرا ها هم از چشم مردم افتادن فقط امید ها به آقا امام زمان بسته شده که با قیام و ظهورشان مردم را از ظلم و فساد و دزدی و اختلاس و هزار چهره گی و حرکات منافقانه یه عده از خدا بی خبر نجات بخشد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
اقای روحانی اصولگرای اعتدالی است و هیچکاه ادعای اصلاحطلبی نکرده است،قاطی نکنید!
مهم این که انتخابات آزاد و آزادی سیاسی و توسعه سیاسی در کشور صورت گیرد انتخابات رقابتی باشد بین اصلاح طلب و اصولگرا

مهم نیست کدوم حزب رای بیاره
اصلاح طلبها منفعت طلب و هزار چهره هستند و جایی در میان مردم ندارن
اصلاح طلبان را نکشتند بلکه اصلاح طلبان خودکشی کردند هر جریانی که در کشور به مردم پشت کند محکوم به فناست مانند اصلاح طلبان و اصولگریان هیچ جریانی در کشور مورد قبول مردم نیست طرفدران حاکمیت انهایی هستند که در انتخابات 20 در صدری شرکت کردند
اصلاح طلبان را نکشتند بلکه اصلاح طلبان خودکشی کردند هر جریانی که در کشور به مردم پشت کند محکوم به فناست مانند اصلاح طلبان و اصولگریان هیچ جریانی در کشور مورد قبول مردم نیست طرفدران حاکمیت انهایی هستند که در انتخابات 20 در صدری شرکت کردند
جناب صوفی
شما هم متاسفانه از هوش چندانی برخوردارنیستید. عوض شدن مسیر باد را خیلی دیر تشخیص داده اید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
این باد واقعی هم نیست و دوام نمی آورد!
همتون رو اعصابید کلا ، بحث اصلاح طلب و اصولگرا نیست استاد
مشکل همتونید
با زیبا کلام موافقم. اصلاح طلبی مرد.
اگر هم اصلاحات کشته شده به دلیل خودکشی از طریق بی عملی، گفتار درمانی و عدم کنشهای کافی و مناسب بوده است!
عزیزان اصولگرا هم خیلی خوشحال نباشند چون این مردن ممکنه به معنی اتمام ماجرا باشه...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
زیبا کلام هم به تناقض گویی افتاده است
زنده باد اصلاحات!
اصول گرا ، اصلاح طلب ، چپ و راست .....‌ مردم میدانند که هیچ کاره هستید ، سرمایه اجتماعی سقوط کرده و به پائین ترین سطح رسیده در انتخابات ریاست جمهوری هر دو جناح و سایر احزاب و افراد درسی جدید فرا خواهند گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
شک دارم چنین شود. مردم اصولا فراموشکارند. ببینید چند نفر در روز میگویند خدا پدر احمدی نژاد را بیامرزد، همو که قبح دروغگویی برای سران را از بین برد، همو که بنای چاپیدن در روز روشن را بنیان گذاشت، همو که ... ادامه ندهیم.
4 سال مجلس دستشون بود جز یک ماه اخر هیچ کاری چه مثبت چه منفی نکردن
اصلاحطلبان هیچ شانسی برای انتخاب شدن نداشتن چون طرفداران اصلاحات ناامید از عملکردها به پای صندوق رای نرفتند
بیش از هشتاد درصد از مردم اصلاح طلب هستند وخواهان اصلاح امور با توجه به مقتضیات زمان هستند که هم لازم است و هم ضروری.بنابراین کسانی که بنام اصلاح طلبی جلودار حرکت خیل عظیم مردم رو به جلو می شوند.وپس ازان ناشایست ویاخیانتکار به اصلاحات ازاب در می آیند در حقیقت خود شان را رسوا می کنند وهیچخللی به جریان اصلاح طلبی و مردم پیشرو در اصلاحات بوجود نخواهد آمد.
تا حالا هم مردم رو گول زدید. اصلاح طلب و اصولگرا همش بازی هست. بگید نتیجه عمکردتون چی بوده؟
آنانی که سال‌های سال است در سپهر سیاسی کشور نقش داشته آند فارغ از اینکه اکنون حی و حاضر حضور دارند و یا میراث عقبه ای از جریانات جناحی کشور را برای خود قائل هستند باید بدانند که توده ها و اکثریت جامعه به مفهوم چند دهه گذشته دیگر دنباله رو و یا طرفدار و یا حتی منتقد جناح‌های سنتی کشور نبستند. جناح موسوم به اصولگرا چون در سه دهه گذشته همواره صاحب جایگاههای کلیدی ، دست بالا در اعمال نظرات خود در اداره کشور را داشته اند از انسجام بیشتری برخوردار هستند. این انسجام نه به لحاظ داشتن اکثریت در میادین انتخاباتی است و نه محصول تفکر و قدرتمندی آنها به لحاظ نظری برای اداره کشور. این انسجام ناشی از اقلیت بودن است در عرصه سیاسی که بدون ان‌ ( انسجام ) و با توجه به عدم پایگاه مردمی اکثریتی ، محتوم به شکست و خروج کامل از صحنه سیاسی کشور خواهد بود. این جناح چون اصولاً اعتقاد قلبی به دموکراسی و تن دادن به همه لوازم آن ندارند و از طرفی به شدت دلبسته حفظ پایگاههای قدرت خود هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ منفعتی هستند لاجرم شرایط کشور را به گونه ای رقم میزنند و اداره میکنند که همواره امکان حضور خود در مناصب کلیدی کشور فراهم باشد. در این رهگذر علاوه بر مناصب ذکر شده هر زمان که مشارکت مردمی در انتخابات کمتر شود مناصب برخاسته از ارای مردم را هم با اتکا به ارای حداقلی ولی منسجم و سازمانی خود در اختیار خواهند داشت.
در طرف مقابل جناح اصلاح طلبان قرار داشته و هستند که اصولاً اداره کشور را بر اساس اصول دموکراسی و پایبندی نسبی به همه لوازم آن میدانند. این جناح چون معتقد به گردش مناصب بر آمده از انتخابات هستند لاجرم از انسجام لازمه برای استمرار در دست داشتن مناصب خود برخوردار نیستند. به عبارتی چون خط مشی سیاسی خود را دارای پشتوانه اکثریت نسبتاً بالای مردمی میدانند ، گردش قدرت درون‌جریان خود را امری بدیهی و مؤلفه اصلی قدرت خود میدانند.
اما این مؤلفه که در همه کشورهای متکی‌به دموکراسی حرف اول را میزند در کشور ما از کارایی لازمه برخوردار نیست. حتی گاهاً این موضوع نزد جناح اصولگرا به نوعی مؤلفه مزاحم تلقی می‌شود.
اما اگر‌طرف مردمی را موشکافی کنیم واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد . به غیر از مردم متحد و منسجم سازمانی به شرحی که رفت ، مردم دیگر نه به این جناح و نه آن جناح اعتماد قبلی را ندارند. به نوعی اکثریت مردم در کنار قبولی نظام ، به رفورمیستهایی بدل شده اند که برای بدست آوردن خواسته هایشان دل در گرو هیجیک از دو جناح نبسته اند. نه تنها دل نبسته اند بلکه در بزنگاههایی که پیش آمده و بیشتر هم خواهد آمد اعتماد و یا به سخن صریح “ حرف شنوی “ از هیچ جناح و هیچ شخصی نخواهند داشت. خطر واقعی ملتی را تهدید میکند که مؤلفه های اتحاد و انسجام آن سست ، شل و یا غیر قابل استفاده شده باشند.
پاسخ ها
علی سلطانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
آفرین تحلیل کوتاه وگویا
این هم اضافه کنم درکشور ما بعداز ازسال
1368 همواره قدرت اصلی دردست جناح تمامیت خواه راست یا همان اصولگرا بوده وخواهد بود حتی بزرگترین پیروزی اصلاح طلبانه مردم در 2خرداد1376 نیز نتوانست این قدرت را ازآنها بگیرد بلکه در حفظ قدر ت به هر قیمتی مصمم تر واستادتر شدن
سلام خدمت دوستان هم وطن از وقتي طريقه ارسال نظرات در تابناك عوض شدع من كه به مشكل برخورد كرده ام براي ارسال هر نظر يك بار مودم را روشن خاموش ميكنم دوستان شما چطور نظرات را ميفرستيد از تابناك خواهش هم كردم جوابي ندادند
کرونا. اکثر. مردم را فلج. کرد. لطف کنند. جناح ها به جای اینکه به جان هم بیافتند به فکر مشکلات مردم باشند مخصوصا معیشتی......‌...
مرگ بر ظلم ، ریا ، حسادت،شهرت ، تزویر،غرور،حرص،بی عدالتی ،فقر ،تشریفات، تبعیض،
رانت ، نادانی،بی شعوری
"انتظار ما این بود که عقلای دو جناح در مجلس یازدهم با هم باشند"
دقیقا بهمین علت در انتخابات شرکت نکردم و به اصلاح طلبان دیگر رای نخواهم داد . شما نهایت امال و اهدافتان فقط سهم داشتن در قدرت است و نه اصلاح هیچ چیزی .
فرق اصول گرایان با شما اینست که مردم و هوادارانشان را ...... حساب نمی کنند. و کمتر دروغ میگویند ولی شما به شعور هوادارانتون بارها و بارها از طریق انتخاب امثال عارف و ..... اهانت کرده اید. شما می خواهید قدرت و ثروت را داشته باشید و هزینه های این خواست راهم مردم برایتان بپردازند و شما فقط لذتش را ببرید.
شما را مردم ایران برای همیشه به ......... انداختن جناب مهندس.!!!!!!!؟؟؟؟
یعنی مجلس تا حالا دست عاقل ها نبوده؟!
حتي 30 درصد قدرت هم دست دولت و مجلس نيست تا بتوانند کشور را سر پا نگهدارند يا زمين بزنند دولت در سايه همه رانتها و احتکارها و خراب کردن روابط خارجي را در اختيار داشته و به اصطلاح آتش به اختيار است مردم همه را ميدانند نمي خواهد براي ملت فرافکني کنيد
شهید همیشه زنده و در قلب تک تک همه ما مردم ایران سرباز قاسم سلیمانی واژه ژنرال را زیر پایش لگد مال کرد و درقلب مردم جای گرفت

تابناک از واژه ژنرال و دکتر و مهندس و ...از این قبیل استفاده نکن
در لغت نامه دانشمندان و نوابغ و بزرگان و فرهیختگان ایران زمین
واژ های
دکتر
مهندس
ژنرال
عالیجناب و ...
حقیر و ذلیل اند
واقعیت این است جریان اصلاحات دنبال مقام ومنصب وبه قول خودشان فتح سنگربه سنگرهستندشورای اول شهرتهران رابا یادبیاوریدچهارشهردارعوض کردندوهیچ خدمتی نداشتندولی آقای قالیباف توانست دویست کیلومترمترواحداث کندچندین خط بی ار تی چندهزار اتوبوس جدیدصدها هکتارفضای سبز جدبد صدهاپل جدید کیلومترهااتوبان و.... ولی آقای نجفی اصلاح طلب چه کرد؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
قالیباف تهران را فروخت . بد ترین حالت مدیریت شهری را اعمال نمود. آب و هوا و آلودگوی ها و وارونگی هوا و .... همه میراث قالیبافه. مترو دست قالیباف نبود دست پسر رفسنجانی بود. تونل توحید مال قالیبافه. خیلی خیلی مدیریتش بچه گانه است. . یه ذره شهرسازی مطالعه کنید میفهمید که بدترین کارها رو قالیباف واسه این شهر کرده
وقتی منتخبین کوچکترین دخالتی در تغییر قانون نداشته باشند شرکت در انتخابات بی فایده است
باسلام .مگرانتضار کاری مفید ازایجماعت داری..عمو همه اومدن از این نمد کلاهی برای خود وایل طایفشان سواکنند..خدیا فقط بتوپناه میبریم از این جماعت .
دو مولفه مهم بنظرمن اینها هستند، البته مولفه های دیگری هم وجود دارند:
1- از بین رفتن اعتقاد و اعتماد مردم نسبت به تاثیر داشتن رای و نظرشان در اداره جامعه ایران
2- نگاه اصلاح طلبان به دست نهادهای قدرت و تصمیصم گیر برای صدور اجازه شرکتشان در انتخابات. برای گرفتن سرپلهای قدرت در یک نظام سیاسی، باید با برنامه ریزی و قدرت مردم حرکت کرد نه اینکه ملتمسانه درخواست تایید صلاحیت از آن نهادها را داشت.
تا ببینیم واقعا دکتر قالیباف ومجلس یازدهم واگذاری های غیرقانونی در پتروشیمی ها و هدر رفت سرمایه و فساد را علنی و روشن میکنند یا خیر
بسمه تعالی
لطفا درمورد قرایت قران بیشتر توضیح دهید طرح بسیار کارگشا وخداپسندانه هست اگر ایات برجسته رو هم تفسیر وتبیین کنید ممنون میشیم این طوری مجلس اسلامی تر وکارگشا تر میشود والسلام
چیزی ک در جامعه واضح است اینه ک اصولگراها ک هیچ گاه پایگاه اجتماعی مردم نداشته و ندارندو هرکه را تشخیص دهند به هر نحوی و در هر پستی بر سر کار می اورند، اما اصلاح طلبان در حقیقت تا سال 96 ک هنوز کورسوی امیدی بود پایگاه بزرگ مردمی را پشت خود داشتند که در حال حاضر دیگه قصه بد و بدتر هم به پایان خود رسید و در تمامی انتخابات های آتی بین گزینش شده های شورای نگهبان پایگاه اجتماعی ذکرشده اصولگراها انتخاب خواهند نمود.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
مهم اینه که رای مردم تنها چیزیه که اهمبت نداره. حتی اگه یک نفر هم رای نده با مشارکت ۴۵ درصدی یکی‌رییس جمهور میشه.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
علی جان حرف شما ک کاملا درسته
با سلام بهترین راه حل ورود خود آقای محمد خاتمی به سیاست هست این خود ایشان برای سال ۱۴۰۰ورود کنند تا مردم دلگرم شوند در غیر اینصورت ترازو به نفع اصول گرا و آقای احمدی نژاد رقم میخورد در ضمن حاج حسن خمینی رو فراموش نکنید او هم میتواند مهره خوبی برای۱۴۰۰ باشد ....والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
اصلا حسن خمینی بلده که رئیس جمهور هم بشه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
اتفاقا اگر خاتمی و احمدی نژاد وارد رقابت بشن احمدی نژاد رای میاره

البته با مشارکت ۳۰ درصدی
اشكال كار اين است كه اقايان اصلاح به اصطلاح طلب
خودشان را عقل كل ميگيرند
همين تكبر شما را ازچشم مردم انداخته
عملكرد هم كه خدا بركت بده تقريبا هيچ
وقت كشور و مردم را ضايع كرديد حاضر به عذر خواهي هم نشديد
جای این تیترهای ابکی برید امار واقعی شرکت کننده ها رو ببینید نه اونهایی که فقط شناسنامه هاشون بوده.با این وضعیت واسه سال دیگه هم بیشتر از 15 درصد واقعی که گاها مجبورا شرکت کنند پای صندوق های رای تون نمیاد.
عملکرد عارف جهانگیری روحانی فاتحه اصلاح طلبی در ایران را خواند
مجلس باید آزاد باشد و قانون باید بر اساس قوانین بشری نوشته شود نه قوانین فقهی
دولت ها هیچ کاره اند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر