بازدید 7844

آتش ۴ روزه بر جان ارتفاعات دشتستان

۴ روز است که آتش به جان ارتفاعات دشتستان افتاده، تلاش نیرو‌های امداد برای اطفاء حریق ادامه دارد، اما هر بار آتش از جای دیگری زبانه می‌کشد و پس از مهار مجددا شعله ور می‌شود...
کد خبر: ۹۸۰۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷ 25 May 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مدیرکل بحران استانداری بوشهر در گفتگو با ایسنا عنوان کرد: دسترسی به ارتفاعات دشتستان به دلیل صعب العبور بودن خیلی سخت است، ما نیروی انسانی زیادی برای خاموش کردن آتش اختیار داشتیم، اما تنها در صورتی که بالگرد ابپاش داشته باشیم شاید کمکی میکرد که این موضوع را هم از روز اول پیگیر بودیم.

جهانگیر دهقانی در خصوص آتش سوزی در منطقه تنگ ارم شهرستان دشتستان گفت: ما در منطقه حضور داریم، تا ظهر امروز حدود ۷۰۰ هکتار از عرصه‌ها درگیر آتش‌سوزی شده است، اما تا زمانی که آتش به طور کامل اطفاء نشود نمی‌توانیم آمار دقیقی بدهیم.



آتش به آسانی شعله ور می‌شود



وی با بیان اینکه برآورد ضمنی این است، ولی باید دقیق‌تر بررسی شود، ادامه داد: بیش از ۱۰۰ نفر نیروی انسانی در چند مرحله و گروه‌های مختلف سازماندهی شده اند و تمام دستگاه‌ها نیز همکاری دارند، همچنین ۲ دستگاه بالگرد آبپاش و هلال احمر از استان فارس در حال اعزام است که امیدوارم هرچه زودتر برسند تا از ظرفیت آن‌ها در مهار آتش استفاده نماییم.

این مسئول تاکید کرد: آتش چندین بار خاموش و مجدداً آغاز شده است، برای نمونه شب گذشته آتش به طور کامل خاموش شد، ولی صبح امروز مجدداً با گرم شدن هوا و وزش باد شعله ور شده است.

دهقانی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در حادثه آتش سوزی این است که آتش به آسانی شعله‌ور می‌شود، منطقه صعب العبور است و وزش باد و ارتفاع نیز مشکلات بیشتر ایجاد کرده است.
 


نیاز به بالگرد مخصوص برای اطفاء حریق



وی درباره خسارت وارد شده به منطقه اظهار کرد: صحیح نیست که بدون ارزیابی دقیق آمار بدهیم و باید منتظر گزارشات کامل پس از اطفاء حریق و توسط منابع طبیعی و نهاد‌های ذیربط باشیم.

مدیرکل بحران استانداری بوشهر در خصوص کمبود تجهیزات و مشکلات گفت: دسترسی به ارتفاعات دشتستان به دلیل صعب العبور بودن خیلی سخت است، ما نیروی انسانی زیادی در اختیار داشتیم، اما تنها در یک صورت که بالگرد داشته باشیم و آب بپاشد که خنک سازی کامل انجام شود شاید کمکی میکرد که این موضوع را هم از روز اول پیگیر بودیم، اما با توجه به اطفاء آتش در چند مرحله، هزینه‌های بالای اعزام بالگرد و کمبودها، و مسائل و مشکلات دیگر میسر نشده است.

وی یادآور شد: بالگرد هلال احمر تنها در حوزه پشتیبانی کاربرد دارد و برای اطفاء حریق بالگرد مخصوص نیاز است که بتواند آب حمل کند، پیگیری‌های زیادی از طریق سازمان جنگل‌ها و مراتع و مدیریت بحران انجام شده است. همزمان در استان‌های همجوار و جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد نیز درگیری با آتش به مدت ۵-۴ وجود داشته که تازه امروز توانستند بالگرد اعزام کنند.
 


پیشروی آتش به این شکل پیش‌بینی نشده بود



مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: امروز آتش‌سوزی وارد روز چهارم شده، دیشب آتش به طور کامل خاموش شد، اما اعلام نکردیم، چون احتمال میدادیم که دوباره مشکل ایجاد شود.

غلامرضا منتظری افزود: صبح امروز مجددا آتش شعله ور شد که در پایین دست خاموش شده، اما در برخی محدوده‌ها هنوز ادامه دارد. آتش در ارتفاعات غرب دهرود اتفاق افتاده است، منطقه پشت پر دچار آتش سوزی شد که ظرف چند ساعت خاموش شده است.

وی خاطرنشان کرد: الان یک هلیکوپتر هلال احمر در خصوص انتقال امکانات در حال کار است، فعلا و تا زمان مهار کامل اتش برآورد خسارت و سطح را اعلام نمی‌کنیم.
 


هماهنگی برای اعزام هلی کوپتر بسیار سخت است



مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: بالگرد دوم نیز به احتمال زیاد فردا صبح به منطقه برسد، در ابتدای وقوع آتش سوزی پیش‌بینی اینکه وضعیت پیش روی آتش به این شکل باشد نشده بود و ظرف کمتر از ۲۴ ساعت آتش در منطقه خاموش شد، اما به دلیل مشکلات و مسائل طبیعی چندین بار اطفاء و شعله ور شده است.

منتظری تصریح کرد: پیگیری‌های زیادی از طریق وزارت دفاع، سازمان جنگل‌ها و وزارت کشور انجام شده که الان به مرحله اعزام رسیده اند و ضمن اینکه هماهنگی برای اعزام هلی کوپتر بسیار سخت است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان