بازدید 17509
پیمانه اقتصادی

افزایش ۲۰۵۰ تومانی قیمت دلار در اردیبهشت ۹۹/ فروش ٣٠ درصد از سهام عدالت مجاز شد/ رونمایی مرکز آمار از تورم اردیبهشت: کاهش نرخ تورم سالانه/ سه ریسک مهم بر سر اقتصاد جهانی کدام است؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون مهلت کرونایی پرداخت قبض آب و برق تمام شد، صادرات خرما کاهش یافت/ نمی‌توان قول ثبات قیمت داد، چشم انداز اقتصاد ترکیه چگونه است؟ و تورم کشور‌های اروپایی در حال صفر شدن را در بر دارد.
کد خبر: ۹۷۹۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 22 May 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون مهلت کرونایی پرداخت قبض آب و برق تمام شد، صادرات خرما کاهش یافت/ نمی‌توان قول ثبات قیمت داد، چشم انداز اقتصاد ترکیه چگونه است؟ و تورم کشور‌های اروپایی در حال صفر شدن را در بر دارد.

مهلت کرونایی پرداخت قبض آب و برق تمام شد

مهلت سه ماهه تعویق پرداخت قبض‌های آب و برق برای مشترکانی که در اثر بیماری کرونا دارای مشکل شدند اکنون به پایان رسیده و حالا مردم باید برای پرداخت این قبض ها اقدام کنند تا خدمات پایدار آب و برق مانند گذشته تداوم داشته باشد. به نقل از ایرنا؛ سخنگوی صنعت برق در این باره  گفت: مشترکان صنعت برق به‌منظور استمرار خدمات مطلوب، نسبت به پرداخت قبض برق خود اقدام کنند. مصطفی رجبی مشهدی افزود: صنعت برق بر اساس درآمد، مدیریت می‌شود و به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و حسب دستور وزیر نیرو، به مشترکانی که در پرداخت قبض خود مشکل دارند تا پایان اردیبهشت‌ماه ۹۹ مهلت لازم داده شده است. وی در ادامه افزود : بیش از ۷۰ درصد از سهم هزینه ای صنعت برق مربوط به تولید کنندگان برق خصوصی و یا پیمانکاران تعمیر و نگهداری و تامین کنندگان تجهیزات شبکه برق است که با پرداخت به موقع قبوض برق توسط مشترکان کمک شایانی به استمرار خدمات رسانی مطلوب و پرداخت مطالبات بخش خصوصی خواهد شد.

صادرات خرما کاهش یافت/ نمی‌توان قول ثبات قیمت داد

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت:‌ متاسفانه وضعیت صادرات ما در سال جاری به نسبت سال گذشته و در سال 98 به نسبت سال 97 کاهشی بود که از دلایل آن می‌توان کرونا و بسته شدن مرزها، ممنوعیت صادرات در سال قبل که موجب عدم اعتماد در بازارهای هدف شد را نام ببریم که مجموع این موارد کاهش 30 درصدی حجم صادرات خرما در سال جاری را در پی داشته است. محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه در سال جاری نسبت به سال گذشته در تهیه و تولید خرما کمتر با مشکل مواجه بودیم، گفت: در سال جاری به میزان کافی خرما برای عرضه در ماه مبارک رمضان در کشور موجود بود و به همین دلیل کمتر با نوسان قیمت روبه‌رو بوده‌ایم. وی با بیان اینکه موجودی‌های ما به اندازه کافی پاسخگوی نیاز سال جاری خواهد بود، از رسیدن محصولات نوبر خرما تا دو ماه آینده در جنوب کشور خبر داد. رشیدفرخی با اشاره به قیمت‌های متعادل خرما در سال جاری گفت: براساس توافق با ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها مصوب بوده و افزایش قیمت بیش از آن به علت افزایش تقاضا توسط برخی از فروشندگان در ماه مبارک رمضان است. بر این اساس قیمت خرما در مبدأ کیلویی 16 هزار 500 تا 17 هزار تومان بوده است و به دلیل نظارت‌های کافی نوسانات زیادی را نداشتیم. وی با بیان اینکه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که کشور تورم بسیار بالایی را تجربه می‌کند، افزود: بر همین اساس نمی‌توان قول ثبات قیمت داد و شاید خرما در دسته مواد غذایی و جدا از سایر اجناس که تورم بالایی را تجربه می‌کنند به نظر برسد، اما توجه شود که همه این اقلام به طور زنجیره‌وار به همدیگر متصل بوده و از هم تاثیر خواهند پذیرفت. زیرا کشاورز باید این تورم را در زندگی خود اعمال کند در نتیجه برای تامین آن مجبور به افزایش قیمت محصول خود خواهد بود.

افزایش ۲۰۵۰ تومانی قیمت دلار در اردیبهشت ۹۹

بازار ارز در دومین ماه سال با روند افزایشی همراه شد. به گونه ای که در صرافی های بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نرخ مواجه شد. بر این اساس در آخرین روز کاری این ماه، هر اسکناس دلار آمریکا با رشد 2050 تومانی نسبت به آخرین روز کاری فروردین ماه سال جاری، به رقم 17300 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. یادآور می شود سال گذشته نیز در اردیبهشت 98، به یکباره نرخ ارز نسبت به ماه قبل، روند صعودی داشت.

تورم کشورهای اروپایی در حال صفر شدن

به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ماه منتهی به آوریل با ۰.۴ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۳ درصد رسید که ۱.۴ درصد کمتر از تورم ثبت شده در دوره مشابه سال قبل محسوب می شود. همچنین متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به آوریل در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۰.۷ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۵ درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است. این تورم هم چنین ۱.۲ درصد کمتر از تورم ثبت شده در دوره زمانی مشابه سال قبل است. در ماه آوریل، بخش الکل و تنباکو با تورم ۰.۶۷ درصدی پیشتاز گروه‌های مختلف بوده است و خدمات با ۰.۵۲ درصد در رده بعدی قرار دارد. از سوی دیگر انرژی با تورم صفر درصدی بیشترین تاثیر را در کاهش تورم ماه آوریل داشته است. تورم کالاهای صنعتی نیز طی این مدت ۰.۰۹ درصد بوده است. بانک مرکزی اروپا برای پیشبرد اهداف خود دستیابی به تورم دو درصدی را هدفگذاری کرده و باقی ماندن تورم در چنین سطحی کار کریستین لاگارد، رئیس جدید این بانک را دشوار خواهد ساخت. قرار است بانک مرکزی اروپا در هر ماه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری کند تا راه را برای تقویت رشد اقتصادی در سطح منطقه یورو هموار کند. این بسته فراتر از حد انتظار، احتمالا بانک‌های مرکزی ژاپن و آمریکا را نیز مجبور خواهد کرد که سیاست‌های مشابهی را در پیش گیرند.

در بین کشورهای عضو منطقه یورو، بالاترین تورم مربوط به جمهوری چک با ۳.۲ درصد بوده است و پس از این کشور نیز لهستان با ۲.۹ درصد  و مجارستان با ۲.۵ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم ثبت شده مربوط به  اسلوونی با منفی ۱.۳ درصد بوده است و پس از این کشور، قبرس با منفی ۱.۲ درصد و یونان و استونی با منفی ۰.۹ درصد قرار دارند. در بین دیگر کشورهای اروپایی نیز نرخ تورم آلمان ۰.۸ درصد، فرانسه ۰.۴ درصد، اتریش ۱.۵ درصد، اسپانیا منفی ۰.۷  و هلند یک درصد اندازه‌گیری شده است. در بین کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز نرخ تورم انگلیس ۰.۸ درصد، سوییس منفی یک درصد و نروژ ۰.۶ درصد اندازه گیری شده است. به نقل از ایسنا؛ منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۷ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

چشم انداز اقتصاد ترکیه چگونه است؟

در شرایطی که اقتصاد ترکیه به تازگی از رکود اقتصادی خود خارج شده بود، شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و تعطیلی گسترده کسب و کارها در کنار اخلال در زنیجره تجارت و گردشگری جهانی باعث شده است تا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه کار دشواری برای مثبت باقی نگه داشتن رشد اقتصادی این کشور داشته باشد. آتیلا یشیلدا، کارشناس مسائل اقتصادی در اندیشکده " گلوبال سورس پارتنرز" گفت: با ریسک هایی نظیر رسیدن نرخ بیکاری به سطوح بالا، سقوط آزاد درآمدهای گردشگری و نوسانات ارزی اکنون شرایط اقتصاد خیلی بد است. دولت اردوغان تاکنون حدود ۱۵ میلیارد دلار برای کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا تخصیص داده است اما بسیاری از کارشناسان این مبلغ را کافی نمی دانند. اکنون با کاهش تدریجی مرگ و میرها در ترکیه، دولت در حال رفع تدریجی محدودیت های رفت و آمدی و بازگشایی کسب و کارها است. اقتصاد ۷۷۰ میلیارد دلاری ترکیه وابستگی زیادی به درآمدهای بخش گردشگری دارد و اکنون لغو گسترده پروازهای بین المللی این کشور را از بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی خود محروم کرده است. سال گذشته ترکیه بالای ۳۰ میلیارد دلار درآمد از محل گردشگری داشت.

فروش ٣٠ درصد از سهام عدالت مجاز شد

وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به مصوبه مورخ ۹۹/۲/۳۰ شورای عالی بورس طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

همه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند می‌توانند از روز سه شنبه ۹۹/۳/۶ به شعب بانک‌هایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده اند، مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوطه، اقدام کنند.

این اطلاعیه می‌افزاید، پس از اتمام مهلت اعلام شده در سامانه سهام عدالت (۹۹/۳/۸) از تاریخ ۹۹/۳/۱۰ بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرار داد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آن‌ها واریز خواهند کرد.

رونمایی مرکز آمار از تورم اردیبهشت: کاهش نرخ تورم سالانه

به نقل از مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٢٩,٨ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢.٤ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است؛ نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه ١٣٩٩ به عدد ٢١,٠ درصد رسیده است‌ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢١.٠ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند. نرخ تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ١,٢ واحد درصد افزایش یافته است؛ نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ١,٣ واحد درصدی به ١٢.٠ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ١.٠ واحد درصدی به ٢٥.٧ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢١,٣ درصد است که نسبت به ماه قبل ١,١ واحد درصد افزایش داشته است، همچنین ‌این نرخ برای خانوارهای روستایی ١٩,٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١,٢ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش ۲۰۵۰ تومانی قیمت دلار در اردیبهشت ۹۹/ فروش ٣٠ درصد از سهام عدالت مجاز شد/ رونمایی مرکز آمار از تورم اردیبهشت: کاهش نرخ تورم سالانه/ سه ریسک مهم بر سر اقتصاد جهانی کدام است؟

سه ریسک مهم بر سر اقتصاد جهانی کدام است؟

شان اولیور، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه ای ام پی کپیتال گفت: در حال حاضر سه ریسک مهم بر سر اقتصاد جهانی است؛ احتمال بروز موج دوم همه گیری ویروس کرونا، زمان لازم برای بازگشت فعالیت های اقتصادی به سطوح قبل از بحران و تشدید تنش ها بین آمریکا و چین. 

اختلاف بین آمریکا و چین باعث شده است تا معامله گران دست به عصاتر از گذشته نسبت به خرید و فروش ارز اقدام کنند چرا که آن ها نگران اند روابط دو طرف به سطح پرتنش سال قبل بازگردد. چین هم چنین پس از آن که استرالیا خواهان تحقیقات بین المللی در خصوص نقش پکن در شیوع کرونا در جهان شد، واردات گوشت خود از استرالیا را قطع و سفیر این کشور در کانبرا نیز از احتمال اعمال تحریم هایی بر ضد استرالیا خبر داد.

اریک برگر، کارشناس بازار ارز در بانک مرکزی کانادا گفت: اکنون نگاه معامله گران به دور تازه تنش‌های لفظی بین پکن و واشنگتن دوخته شده است و اگر وضعیت آرام تر نشود، شاهد آغاز دور دوم جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان خواهیم بود. در این صورت نرخ برابری دلار و یوان به ویژه در برابر ارزهای امن شاهد تغییرات گسترده ای خواهد بود و شاهد ثبت رکوردهای جدیدی از ارزهایی نظیر ین و فرانک خواهیم بود.  

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
از تابناک انتظار داریم به شعور مخاطبین احترام بزاره

کجا تورم کاهش داشته ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
مرکز آمار گفته نه تابناک
سال 73 عضو صندوق ذخیره فرهنگیان شدم. امسال بازنشسته میشوم و پولی که این صندوق به من میدهد کلا 16 میلیون تومان است. اگر نصف سهم خودم را جدا کنم میماند 8 میلیون که با دلار 18 هزار تومانی میشود 440 دلار. این چه سیستم اقتصادی است که یک سرمایه گذاری 26 ساله فقط 400 دلار سود دارد.
آمار کشور موزامبیک رو اشتباهی دادین دوستان ؛ چون تورم بالای 50 درصد هست ماهانه ، لطفا طنز نویسی نکنه مرکز آمار موزامبیک
انگار که اینجا هیچکی زنده نیست گریه فراوون وقت خنده نیست
این شاخص ها و ضرایب برای محاسبه کمترین طراحی شده است برای مثال اهمیت بنزین و تاثیر گذاری افزایش قیمت بنزین به کمترین حد رسیده است یا پوشاک کفش بسیار بیشتر از 38 درصد در یک سال افزایش قیمت داشته اند و ..... در حالی که مردم در اثر توروم بسیار بالا زندگی سختی را تجربه می کنند این نوع بازی با آمار و اعداد .......
رونمایی دلار ۱۷ هزار تومانی و رونمایی کاهش امار با هم مغایرت دارد.
لطفا یک رونمایی اعلام کنید با عقل جور در بیاد
پیش بسوی دلار۲۰ هزارتومانی
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
همه چی که پول نیست
امنیت هم خیلی مهم است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
برو بریم
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
دو تومان دیگه برود روی دلار میشه ۲۰ و شما الان هم ۲۰ فرضش کن و دیگر اماده شدن نمی خواهد و دلار ۱۸ و ۲۰ یک قیمت هستند
عدس میخردیم هشت هزارتومان
وبعدشدبیست وچهارهزارتومان
والان میخریم بیست ودوهزارتومان
ودوهزارتومان ارزان شد
خداراشکر کاهش تورم داشتیم
باتشکرازمسولیین
مچکریم مسولیین
با این تورم و گرانی به زعم مسئولین آینده ما روز به روز در حال بهتر شدن است ؟؟؟؟
دلار نخرید..بابا ضرر میکنید...ریالتونو بزارین زیر بالش
ریختن سود به حساب دارندگان سهام عدالت هیچ مشکلی نداشت ولی برای فروش میخوان دهها میلیون نفر را به مراکز مختلف بکشونند بعد میگن مردم مقصرند که فاصله اجتماعی را رعایت نمیکنند این دولت است که مقصر عدم رعایت فاصله اجتماعی در جامعه است
خیلی راحت میشود یک کد یا رمز ورود به شماره موبایل دا رنده گان سهام عدالت فرستاد انها هم با استفاده از این کد وارد سایت های تعیین شده شوند و درخواست فروش کنند
مورچه چیه که کله پاچش چی باشه! 30% بخور و نمیر...
بورس الان هم ریزشی است و سهام ها صف فروش داره
با آزاد سازی سهام عدالت بورس نابود میشه
باید ضرر و زیان سهام دارهای بورس که بخاطر سیاست های اشتباه دولت ضرر کردن داده بشه
سهام عدالتی که کارگر بدبخت سهام نداره ولی کارمند دولت داره( که همه جوره بهش میرسن) سهام عدالت نیست.
سلام خسته نباشید
از تابناکی که همیشه شفاف و حقیقت کار رسانه میکند.توقع نداشتم.چه اتفاقی افتاده که سیگار وطنی در مدت یک هفته ۵۰۰ تومن گرون شده
چی شده که بعضی نانوایی ها نان رو گرون کردند.یا برنج باسماتی هندی یا خیلی اجناس و ارزاق.والله در حق این مردم ظلم روا نیست.لا اقل شما صدای مردم مخصوصا شهرستان ها باشید.
اجرکم عندالله...قمیون
در گذشته قبض بزق می آمد راحت با کارت عابر بانگ پرداخت میکردم حتی یکروز هم دیرتر قبضم را پرداخت نمیکرم حالا قبض نمیاد بایدصبر کنم تا قبض اخطار بیاید تابروم با آن پول برق را پرداخت کنم چرا قبض را بر داشتن همه که رمز دوم ندارن لطفنا قبض بدهید وپول اون یک نصف ورق کاغذ را ازمردم بگیرید بنفع خودتان است
واقعا برای این کشورهای اروپایی متاسفم یعنی واقعا توان افزایش تورم روندارن خاک تو سرا کافیه شیش ماه اقتصادش ن رو بسپار به مسولان ما
من قول میدم در عرض کمتر از شیش ماه توروم رو سه رقمی وبلکه بیشتر کنند
یه دو دم درصد بزار روش تورم رو بشه سی درصد خیرشو ببینی
آخه رو هم حدی داره کجای تورم 30 درصده ماهر محصولی رو نگاه می‌کنیم قیمتش بالای صد درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته اونموقع آقایون میگن تورم 29.8درصد است
واقعا مسولین مردم رو چی فرض میکنن؟
توی ژاپن تورم منفیه.دولت وام با بهره منفی میده ینی یه چیزی هم بهتون میده که برید وام بگیرید اونوقت یه زمانی یه مسوولی میگفت حالا به فرض که ما الان مث ژاپن هم شده بودیم چه اتفاقی می افتاد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر