بازدید 12133

نیروگاه هسته‌ای امارات در آستانه راه اندازی

اولین نیروگاه هسته‌ای امارات در حالی آخرین مراحل آزمایش‌های ایمنی خود را سپری می‌کند که جامعه جهانی در آستانه راه اندازی این نیروگاه با نگرانی تحولات هسته‌ای منطقه را دنبال می‌کند.
کد خبر: ۹۷۹۷۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳ 20 May 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا به نقل از ورلد نوکلیر نیوز، شرکت برق هسته‌ای امارات اعلام کرد که تست هیدرواستاتیک سرد در واحد چهارم نیروگاه برکه تکمیل شده است. این تست شامل به گردش درآوردن آب با فشار بالا در مدار اولیه راکتور است تا جوشکاری ها، نقاط اتصال، لوله‌ها، و اجزای سیستم خنگ کننده راکتور راستی آزمایی شود.

در حال حاضر ساخت تمامی چهار واحد اولین نیروگاه هسته‌ای امارات متحده عربی در مجموع تا ۹۴ درصد تکمیل شده است و نیروگاه در آستانه راه اندازی قرار دارد. بنابر اعلام شرکت برق هسته‌ای امارات، ساخت واحد اول نیروگاه در سال ۲۰۱۸ تکمیل شده بود و اکنون این راکتور مراحل نهایی برای آغاز فعالیت خود را سپری می‌کند.

نیروگاه برکه که توسط شرکت کپکو کره جنوبی ساخته شده است، پس از راه اندازی تمام چهار واحد خود قادر خواهد بود ۲۵ درصد از برق مورد نیاز امارات را تامین کند.

روزنامه سوئیسی نویه تسورشه تسایتونگ همزمان با آخرین آزمایش‌های پیش از شروع کار در راکتور هسته‌ای برکه گزارشی منتشر کرده و نسبت به اهداف هسته‌ای در برخی کشور‌های منطقه خاورمیانه هشدار داده است.

نیروگاه هسته‌ای امارات که در مجموع پنج هزار و ۶۰۰ مگاوات ظرفیت دارد در ۵۰ کیلومتری غرب شهر صنعتی الرویس واقع شده و هنوز ساخت تمام واحد‌های آن به پایان نرسیده است.

این روزنامه سوئیسی با بیان این که به زودی سومین کشور منطقه به جمع تولید کنندگان انرژی هسته‌ای می‌پیوندد، آمده است که این اقدام امارات می‌تواند باعث شود که کشور‌های دیگر این منطقه، به‌ویژه ترکیه و عربستان سعودی و مصر به صرافت بیفتند و برنامه هسته‌ای خود را با شتاب بیشتری دنبال کنند.

عربستان سعودی بلندپروازانه‌ترین برنامه هسته‌ای منطقه را دنبال می‌کند. اگرچه برنامه هسته‌ای این کشور به ظاهر متوقف شده، اما ریاض تاکید کرده است که نخستین راکتور خود را در سال ۲۰۲۲ راه اندازی خواهد کرد و تاسیس ۱۵ راکتور دیگر را در برنامه خود دارد که قرار است تاسال ۲۰۳۲ ساخته شوند.

در این میان، کم توجهی به خطرات ناشی از انژی هسته‌ای ازجمله نگرانی‌های جامعه بین الملل نسبت به آغاز به کار نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور‌ها است.

مسئولان برنامه هسته‌ای امارات همواره تاکید می‌کنند که به مسائل امنیتی و زیست‌محیطی اهمیت می‌دهند و تمامی امکانات موجود را برای جلوگیری از آنچه که در فوکوشیما یا چرنوبیل رخ داد، به‌کار برده‌اند، اما برخی کارشناسان می‌گویند که شرکت کپکو در این زمنیه صرفه‌جویی کرده و تاسیسات هسته‌ای برکه در معرض خطر‌های گوناگون قرار دارد.

علاوه بر علائم شناخته شده زیست محیطی، پروژه‌های هسته‌ای مشکلات دیگری نیز ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، الگو‌های تأمین مالی در اردن و مصر باعث می‌شود که هر دو کشور برای چندین دهه از نظر مالی به روسیه وابسته باشند. تاسیسات هسته‌ای این دو کشور قرار است با وام‌های دولت روسیه ساخته شوند.

همچنین، این نگرانی نیز وجود دارد که نیروگاه‌های هسته‌ای در این منطقه پرتنش می‌توانند هدف حملات تروریستی قرار گیرند.

اما دولت‌های منطقه برنامه‌های هسته‌ای خود را بیش از هر چیز با صرفه‌جویی مالی توجیه می‌کنند، درحالیکه به گفته مایکل اشنایدر، کارشناس امور هسته‌ای و سردبیر نشریه "گزارش وضعیت صنعت هسته‌ای در جهان"، تولید انرژی هسته‌ای به مراتب گران‌تر از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر