بازدید 6849
مذاکره با ویلموتس در خارج از ایران، غلط بود

مدیرِ سابق تاج: قرارداد بد ویلموتس نشانه بی درایتی است

اگر فرض را بر این بگیریم که بر سر فدراسیون فوتبال کلاه گذاشته شده است، قرارداد بد بستن و مشورت نکردن با وکلا تنها دلیل این موضوع است. تنها دلیل آن بی درایتی، بی کفایتی و نداشتن دانش حقوق ورزشی است.
کد خبر: ۹۷۹۶۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹ 20 May 2020

روزبه وثوق احمدی ، رییس سابق کمیته تعیین وضعیت فدراسیون که در دوره تاج از کار استعفا داد، علیه بی درایتی مدیران سابق فدراسیون در ماجرای قرارداد نجومی مارک ویلموتس، انتقادات تندی را مطرح کرد که روی صحبتش به وضوح با مهدی تاج است.

به گزارش تابناک ورزشی، کارشناس حقوقی فوتبال در واکنش به ادعای دیروز رییس سابق فدراسیون گفت: اینکه ویلموتس بر سر فدراسیون فوتبال، کلاه گذاشته است یا خیر، موضوعی است که بعد از رسیدگی به پرونده روشن خواهد شد. اگر فرض را بر این بگیریم که بر سر فدراسیون فوتبال کلاه گذاشته شده است، قرارداد بد بستن و مشورت نکردن با وکلا تنها دلیل این موضوع است. فدراسیون فوتبال در آن زمان، در رنک اول آسیا قرار داشت و یکی از قدیمی‌ترین و قوی‌ترین تیم‌های آسیاست. اگر در آن زمان چنین قرارداد بدی، بسته شده باشد؛ تنها دلیل آن بی درایتی، بی کفایتی و نداشتن دانش حقوق ورزشی است.

وثوق احمدی درباره روش‌های استخدام مربی خارجی گفت: اصولا در عرف دیپلماتیک، زمانی که درباره فدراسیون یک ملت صحبت می‌شود یا در تقابل ۲ تیم ملی، سرود ملی پخش می‌شود و پرچم به اهتزاز در می‌آید؛ یعنی درباره موارد ملی صحبت می‌شود. زمانی که تصمیم داریم درباره بستن قراردادی با مربی تیم ملی، صحبت کنیم؛ باید تمام آداب دیپلماتیک را رعایت کنیم. باید دقت داشته باشیم که درباره قسمتی از ملیت خودمان صحبت می‌کنیم و قصد داریم تیم ملی ما در دنیا مطرح شود.

وثوق احمدی افزود: زمانی که فدراسیون برای مذاکره با کاندیدای هدایت تیم ملی، از کشور خود خارج می‌شود و در کشور دیگری مذاکره را پیگیری می‌کند، یعنی عرف رعایت نشده است. این کار پیامی مبنی بر بزرگتر بودن آن فرد نسبت به تیم ملی را مخابره می‌کند. من به عنوان یک ایرانی، به هیچ وجه چنین عملکردی را نمی‌پذیرم.

کارشناس حقوقی فوتبال درباره بند عجیب آخرین قرارداد کی‌روش، مبنی بر پرداخت جایزه به کی روش در صورت کسب رتبه سوم تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا، در عین تصویب قانون برگزار نشدن دیدار رده بندی، گفت: این موضوع هم بر می‌گردد به اینکه مطالعه کافی انجام نمی‌شود. با افرادی که در این زمینه کار کرده اند، مشورت و قرارداد‌های دیگر هم، بررسی نمی‌شوند. درباره قرارداد‌های خارجی، خصوصا مربی‌های خارجی، توضیحی مختصر ارائه می‌کنم.

وثوق احمدی ادامه داد: در قرارداد با فردی خارجی، بر اساس مقررات کمیته وضعیت فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، رسیدگی به اختلافات بین فدراسیون و مربی خارجی در صلاحیت فیفا است. ما در خصوص مربی‌ها، هیچ مقررات خاصی نداریم. به عنوان مثال، درباره بازیکنان به صراحت در مقررات فیفا قید شده است که اگر ۲ ماه دستمزد یک بازیکن پرداخت نشود و بازیکن یا وکیل بازیکن، یک اخطار ۱۵ روزه ارسال کند و باز هم دستمزد بازیکن پرداخت نشود، بازیکن می‌تواند قرارداد خود را به صورت یک جانبه، فسخ کند و البته کل مبلغ را هم دریافت کند؛ اما در موضوع مربیان، چنین مقرراتی وجود ندارد. در دنیا عرف است که در زمان قرارداد با مربی‌ها، توافق می‌کنند که اگر یکی از طرفین تعهدات قراردادی خود را عملی نکرد، طرف مقابل، حق فسخ قرارداد را دارد. درباره مربی‌ها هم قید می‌شود که اگر فدراسیون، دستمزد را پرداخت نکرد، مربی می‌تواند قراردادش را فسخ کند.

وثوق احمدی گفت: زمانی که در فیفا به این اختلاف رسیدگی شود، از آن جایی که مقررات خاصی درباره مربیان وجود ندارد، به مفاد قرارداد مراجعه می‌کنند. هرچقدر این موارد کامل‌تر و دقیق‌تر نوشته شده باشد، دست رسیدگی کننده برای این که بتواند به واقعیت برسد، بازتر است. متاسفانه قرارداد‌های ما، ۲ یا سه صفحه و بسیار کلی است. با توجه به اینکه معمولا به علت مشکلات مالی، پرداخت‌های خارجی ما به موقع انجام نمی‌شود، باعث می‌شود تمامی حق خود را از دست بدهیم.

وثوق احمدی درباره امکان تغییر قرارداد پس از منعقد شدن، توسط یکی از طرفین گفت: اصولا در تمام قرارداد‌ها، بندی است که در آخر قرار می‌دهند و قید می‌کنند که این قرارداد در چند صفحه، چند بند و به شکل متحد الشکل، نوشته شده است. اگر قراردادی امضاء شود، قاعدتا یک نسخه در اختیار ما و یک نسخه در اختیار ویلموتس است؛ پس اگر کسی در قرارداد، دست برده باشد در نسخه خودش این تغییرات را انجام داده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی