بازدید 6084

از افزایش مناطق آزاد و ویژه به بیش از ۱۰۰ منطقه احساس شرم می‌کردم

عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه نظام عقل حکم می‌کند به استناد تجربیات شکست‌خورده، مناطق آزاد جدید ایجاد نکنیم، گفت: از افزایش مناطق آزاد و ویژه به بیش از ۱۰۰ منطقه احساس شرم می‌کردم.
کد خبر: ۹۷۹۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵ 18 May 2020

عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه نظام عقل حکم می‌کند به استناد تجربیات شکست‌خورده، مناطق آزاد جدید ایجاد نکنیم، گفت: از افزایش مناطق آزاد و ویژه به بیش از ۱۰۰ منطقه احساس شرم می‌کردم.

به گزارش مهر، احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با برنامه رهیافت رادیو اقتصاد، با بیان اینکه گسترش مناطق آزاد بستر رانت‌خواری را گسترش می‌دهد، گفت: پس از پیشنهاد افزایش ۱۳ منطقه ویژه و آزاد از سوی دولت در قالب یک لایحه، کمیسیون اقتصادی تعداد این مناطق را در مجلس نهم به ۱۰۱ منطقه رساند که از افزایش این چنینی تعداد مناطق آزاد و ویژه احساس شرم می‌کردم.

وی افزود: افزایش این چنینی تعداد مناطق آزاد و ویژه به معنای آن است که قوانین حاکم بر سرزمین اصلی کشورمان را مضر و مغایر با افزایش تولید و صادرات می‌دانیم. اگر قرار باشد برای اکثر نقاط کشور منطقه آزاد و ویژه تأسیس کنیم، نیاز به بازنگری در قوانین مالیاتی، گمرکی و حوزه اشتغال داریم.

توکلی با اشاره به کارنامه ناموفق مناطق آزاد قبلی در کشور گفت: هدف از تأسیس مناطق آزاد فعلی تبدیل شدن این مناطق به سکوی صادرات بوده است؛ وقتی مناطق فعلی به این اهداف دست پیدا نکردند، عقل حکم می‌کند سیاست گسترش مناطق آزاد و ویژه را با ایجاد مناطق جدید تکرار نکنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از کیفیت ارائه لایحه دولت مبنی‌بر گسترش مناطق آزاد و ویژه گفت: حتی یک برگ گزارش کارشناسی همراه با لایحه پیشنهادی دولت برای گسترش مناطق آزاد و ویژه وجود ندارد. اجرای چنین سیاست‌های عجولانه‌ای هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس برای مردم و اقتصاد کشور هزینه به همراه خواهد داشت.

این نماینده سابق مجلس در ادامه با اشاره به شکل‌گیری رانت اطلاعاتی در مناطق آزاد تصریح کرد: وقتی خبر از تأسیس منطقه آزاد در گوشه‌ای از کشور می‌پیچد، قیمت زمین چندین برابر می‌شود. کسانی که با رانت اطلاعاتی از تأسیس این مناطق مطلع هستند، با خرید قبلی اراضی این مناطق به قیمت‌های نازل، به سودهای هنگفت دست می‌یابند. البته شخص خاصی را متهم نمی‌کنم ولی بعید نیست دلیل این قبیل تصمیمات عجولانه نیز چنین نفع شخصی یا گروهی باشد.

توکلی با اشاره به زمزمه‌های تأسیس منطقه آزاد در بندر جاسک گفت: خبرهایی مبنی‎‌بر خرید بخشی از اراضی بندر جاسک از سوی پسر یکی از مدیران دولتی به دست ما رسید. به محض اطلاع از این موضوع صراحتاً اعلام کردم، اگر چنین سرمایه‌گذاری از سوی پسر این مقام مسئول صورت بگیرد، نسبت به آن شفاف‌سازی خواهم کرد.

وی افزود: این مقام مسئول با من تماس گرفت و خرید زمین در بندر جاسک را به دلیل تأسیس آزمایشگاه خاک عنوان کرد که البته خرید ۳۰۰ هکتار زمین با چنین کاربری هم‌خوانی نداشت.

توکلی با تأیید مشکلات تولیدی و اشتغال در سرزمین اصلی گفت: اگر چنین مفروضاتی بر فضای اقتصادی کشور حاکم است و واردات جای صادرات را گرفته، چرا باید علاوه بر ادامه‌دادن این روند، با افزایش پهنه مناطق آزاد و ویژه موجب تشدید این نابسامانی‌های اقتصادی شویم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: عدم شفافیت در مناطق آزاد و وجود درب‌های متعدد ورود و خروجی در مناطق آزاد که گمرک صرفاً در یکی از این درب‌ها مستقر است، حکایت از شکل‌گیری فساد و سوءاستفاده از مشوق‌های مقرراتی دارد.

توکلی در پایان با فرض تصویب مجدد لایحه و طرح مربوط به گسترش مناطق آزاد و ویژه گفت: موضع مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان نسبت به گسترش این مناطق پیشتر نیز اعلام شده است. در مناطق آزاد باید بنا بر صادرات باشد؛ لذا با رویکرد فعلی اداره مناطق آزاد، هم شورای نگهبان و هم مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالف گسترش این مناطق هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان