بازدید 10149

شفاف سازی بانک رفاه درخصوص خرید و فروش سکه طلا

در پی انتشار برخی اخبار در فضای مجازی و رسانه ها مبنی بر خرید و فروش سکه طلا توسط برخی بانک ها، بانک رفاه توضیحاتی را جهت تنویر افکار عمومی منتشر کرد.
کد خبر: ۹۷۹۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱ 17 May 2020

در پی انتشار برخی اخبار در فضای مجازی و رسانه ها مبنی بر خرید و فروش سکه طلا توسط برخی بانک ها، بانک رفاه توضیحاتی را جهت تنویر افکار عمومی منتشر کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران، شورای بورس در خرداد ماه سال 1393 "گواهی سپرده کالایی" را به عنوان ابزار مالی قانون بازار اوراق بهادار، شناسایی و تصویب کرد که بر اساس این مصوبه " گواهی سپرده کالایی؛ اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالاست و پشتوانه آن قبض استانداردی است که در انبارهای مورد تأیید بورس صادر می شود. "
در همین راستا، اواخر سال 1394 بازار معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا آغاز به کار کرد و علاوه بر بانک رفاه تا سال 1398 سه بانک صادرات، سامان و ملت نیز به این بازار وارد شده اند.
بر این اساس، دارندگان سکه طلا با ارائه مدارک شناسایی معتبر به خزانه بانک رفاه مراجعه و سکه های خود را به انبار تحویل می دهند و پس از اعتبار سنجی سکه ها و پرداخت هزینه ارزیابی، در مقابل قبض انبار موقت گواهی سپرده دریافت می کنند. سپس می توانند با مراجعه به کارگزاری ها یا سامانه معاملات برخط سهام، سکه های خود را به فروش برسانند.
با توجه به فرایند فوق، بانک رفاه هیچ نقشی در خرید، فروش و عرضه سکه نداشته و تنها انباردار بورس کالا است. از این رو بانکی که بر اساس مستندات قانونی به عنوان انباردار بورس کالا شناخته می شود، نمی تواند نقشی در قیمت گذاری سکه در بورس کالا داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر